Primare Pre 30 versus Densen B200??

Started by Vhond, January 15, 2019, 11:16:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Quote from: frank2 on January 16, 2019, 08:27:43
Klopt, het is ook! Mijn mening. En ja ik ben er van overtuigd dat klasse D slecht is. Maar dat velen het wel goed vinden is dat velen niet weten hoe instrumenten horen te klinken, ( zonder versterking dus trombone gitaar enz) maar ja dat is mijn mening.
Normaal hou ik me buiten dit soort discussies, maar nu stap ik er toch ook even in. Ik heb hier zeer goede ervaringen met klasse D versterking van Hypex. Zowel in combinatie met Classé als Esoteric voorversterking en op Pioneer TAD en Dynaudio luidsprekers. Ik zou de klank niet als kil, maar eerder als neutraal omschrijven. En ik weet echt wel hoe instrumenten in het echt klinken.

Mijn ervaring is dat klasse AB versterking wat 'warmer', 'wolliger' of 'trager' klinkt. Dat is een heerlijk sausje waar ik ook van hou. Vandaar dat ik nu met Naim speel. Maar de klasse D eindversterkers die ik had, kunnen zich meten met de beste klasse AB versterkers (heb diverse malen vergeleken bij anderen) en ze klinken 'strakker', 'neutraler' en 'natuurlijker'.

Bij lage volumes vind ik klasse AB lekkerder luisteren vanwege het 'loudness effect', maar als het hard gaat klink klasse D naar mijn smaak beter. Let wel: dit zijn allemaal nuances. Er is m.i. geen slecht versus goed (uitgaande van eindversterking > 1500 euro) maar wel beter en minder geslaagde matches met voorversterking en luidsprekers. En natuurlijk ook verschil in smaak.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Wat betreft de vraag van topic starter, ik zou zeker zelf luisteren want mijn ervaring met klasse D eindversterking is dat ze perfect het karakter van je voorversterker laten horen. Mijn gevoel zegt dat Densen een betere match is, maar misschien heb ik het helemaal mis. En je luidsprekers zijn natuurlijk ook een belangrijke factor. Sommige luidsprekers matchen beter met het neutrale karakter van klasse D dan andere.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sirius666

Quote from: chansig on January 16, 2019, 07:48:02
En CZ zegt dus dat met die ervaring dus niet alle Klasse D kil klinkt. Dat is namelijk wat je stelt.

Nogmaals mijn ervaring met Klasse D icm welke voortrap dan ook is overigens alleen maar positief.

Densen is snel lees ik ook ergens. Het zal. Geen idee hoe een trage versterker klinkt.

Meestal draai ik muziek met 140 bpm lekker snel. Of zijn er dan versterkers die dit minder snel laten klinken ?

Gr. Hans

Nope. Richi omschreef het goed. Geef het beestje maar een naam. Zowel speakers en in dit geval versterking kunnen muziek stroperig/traag doen laten klinken. Nummers duren niet opeens 30sec langer maar ze lijken niet vooruit te branden. Weinig dynamiek. Zo. Heb je weer wat geleerd :D

Vhond

#28
Quote from: Richi on January 16, 2019, 10:19:14
Wat betreft de vraag van topic starter, ik zou zeker zelf luisteren want mijn ervaring met klasse D eindversterking is dat ze perfect het karakter van je voorversterker laten horen. Mijn gevoel zegt dat Densen een betere match is, maar misschien heb ik het helemaal mis. En je luidsprekers zijn natuurlijk ook een belangrijke factor. Sommige luidsprekers matchen beter met het neutrale karakter van klasse D dan andere.

Dank voor je ontopic antwoord, ben wel benieuwd naar je gevoel (waarom je denkt dat Densen een betere match zal zijn) :smile:

Richi

Primare heb ik in het verleden zelf beluisterd en vond het toen aan de neutrale kant. Densen vond ik voller klinken, maar dat is allemaal in een lang verleden en met andere luidsprekers en in verschillende luisterruimtes.

Primare was toen de betere match met de Infinity Kappa 90 luidsprekers die ik toen had. Wat een dingen waren dat zeg. Daar had je geen subwoofer bij nodig.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Vhond

#30
Met voller klinken bedoel je gelaagder of ook wat warmer (minder neutraal tov de ervaring die je aanhaalt met de Primare?)
Welke Densen vond je voller klinken en welke Primare had je in combi met je Inifinity's?

Enne voor jouw Dynaudio's heb je toch ook geen subwoofer nodig (ongeacht de versterker die je er aan hebt hangen)?  ;)

Richi

Quote from: Vhond on January 16, 2019, 15:00:42
Met voller klinken bedoel je gelaagder of ook wat warmer (minder neutraal tov de ervaring die je aanhaalt met de Primare?)
Welke Densen vond je voller klinken en welke Primare had je in combi met je Inifinity's?

Enne voor jouw Dynaudio's heb je toch ook geen subwoofer nodig (ongeacht de versterker die je er aan hebt hangen)?  ;)
Met voller bedoel ik inderdaad precies dat. Maar het is al jaren geleden hoor. Het was een Primare A30 geloof ik en een Densen B200.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

holco

Ik heb ooit een Densen beat 100 gehad en dat was zeker een fraai klinkende versterker, nadeel is wel dat als de vraag wat te laag ohmig wordt er toch wel ademnood ontstaat bij wat hogere volumes vanwege de vrij kleine voeding, nu draai ik met een Audio-GD Master 3 eindversterker en hoef ik mij nooit meer zorgen te maken of mijn versterker de speakers wel aankan  8)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Ik begrijp dat hij juist heel snel is wat een synoniem schijnt te zijn voor dynamisch. Nu begrijp ik dat de versterker zelf niet dynamisch kan zijn, maar wel stroom moet/kan leveren om een wat lastigere speaker dynamisch (dus snel) te kunnen laten klinken.

Maar dit is natuurlijk een ietwat technische benadering.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

#34
Quote from: holco on January 16, 2019, 17:38:04
Ik heb ooit een Densen beat 100 gehad en dat was zeker een fraai klinkende versterker, nadeel is wel dat als de vraag wat te laag ohmig wordt er toch wel ademnood ontstaat bij wat hogere volumes vanwege de vrij kleine voeding, nu draai ik met een Audio-GD Master 3 eindversterker en hoef ik mij nooit meer zorgen te maken of mijn versterker de speakers wel aankan  8)

De Densens kenmerken zich ook weer door een forse opslagcapaciteit en deftige voedingen.

Quote from: Vhond on January 16, 2019, 15:00:42
Met voller klinken bedoel je gelaagder of ook wat warmer (minder neutraal tov de ervaring die je aanhaalt met de Primare?)
Welke Densen vond je voller klinken en welke Primare had je in combi met je Inifinity's?

Enne voor jouw Dynaudio's heb je toch ook geen subwoofer nodig (ongeacht de versterker die je er aan hebt hangen)?  ;)

Wat voor speakers heb je eigenlijk? Ik zou een nieuwe pre sowieso eerst in je eigen ruimte beluisteren alvorens tot aanschaf over te gaan....zonde om risico's te nemen.

Vhond

Transmissielijn speakers van Hepta. Luisteren in eigen ruimte zou inderdaad wel het mooist zijn.

JeroenGRT

Primare PRE30 i.c.m. A30.2 gehoord op mijn scan speak vertigo luidsprekers. Vind het merk qua uiterlijk erg geslaagd, mijn luidsprekers klonken toen heel erg lekker op die set. Super strak en gecontroleerd, niet vermoeiend om naar te luisteren.

Wel vond ik deze set op laag volume niet echt lekker klinken, net zoals de primare i30. De combinatie van pre30 met klasse d eindversterker nooit gehoord, maar zal ongetwijfeld ook niet verkeerd klinken. De pre30 kon je volgens mij ook makkelijk integreren in een surround setup.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)