16:9 of toch niet? LG PF1500G beamer op iVisions scherm en beste instellingen?

Started by royduin, January 12, 2019, 19:53:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

royduin

Hi Film fanaten,

Ik heb een LG PF1500G beamer en een iVisions scherm van 230cm breed. Om die breedte te kunnen halen met die beamer moest ik hem op zijn kop zetten, is dat normaal? Maar wanneer ik middels de zoom 230 breed projecteer dan zit ik onder en boven op de rand van het scherm. Projecteer ik tussen de boven en onder rand dan heb ik links en rechts ongeveer 5cm niets. Ik heb zitten spelen met keystone maar daar kom ik niet verder mee, logisch omdat hij er recht voor staat. Het scherm zal wel kloppen lijkt me? Maar kan de beamer dan niet 16:9 projecteren. Wat foto's om het laten zien: https://photos.app.goo.gl/24gn7s4XvRgZvWvB9

Wat ook vreemd is; er wordt echt links en rechts iets afgekapt. Wanneer ik de beamer op 16:9 zat dan zie je dat het links en rechts afgekapt wordt. Zet ik hem op "just scan" is wel alles zichtbaar.

En heeft elke beamer schuine verlichte randen zichtbaar wanneer het helemaal donker is door de automatische verticale correctie? Op de smalle foto is dat (slecht) zichtbaar: links de zwarte scherm rand, rechts wit de projectie en op het zwarte stuk ertussen is een schuine lijn zichtbaar van rechtsboven naar links onder. Of is dit juist het probleem? Hangt de beamer dan te hoog? Heb hem nu aan de achterzijde iets verhoogt zodat hij schuin naar beneden projecteert.

Als laatste; hoe stel ik de kleuren goed in? Vanuit de doos was alles veel te vel, toen op cinema stand gezet wat al veel beter en rustiger kijken is. Van de week zag ik dat de kleuren op "warm" stonden, dat op "medium" zag er veel realistischer uit maar hoe meer ik ermee speel hoe "blinder" ik wordt voor de kleur verschillen.

Alle tips zijn welkom, alvast dank!

RalphH

Stuurt je bron wel een 16:9 signaal uit? 1920x1080 bijv, of iets anders in die verhouding?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

royduin

Quote from: RalphH on January 12, 2019, 20:04:43
Stuurt je bron wel een 16:9 signaal uit? 1920x1080 bijv, of iets anders in die verhouding?

Jup, Plex op een Nvidia Shield door een Denon AVR-X1400H heen naar de beamer. Wanneer de beamer geen signaal heeft en alleen blauw licht uitspuwt dan heb ik de randen links/rechts ook.

RalphH

Als je niet corrigeert, heb je die blauwe randen dan niet meer? Heb wel eens begrepen dat shift niet bevordelijk is voor je beeld. Eigenlijk moet je zo weinig mogelijk (willen) corrigeren, projector goed opstellen is belangrijk.

Kun je ergens een info scherm ophalen en zien wat voor resolutie je projector aangeboden krijgt? Wellicht in de nuc iets niet helemaal 100? Staat de denon qua beeld op "passthrough"? Anders nog even rechtstreeks shield op projector om de denon uit te sluiten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

royduin

Quote from: RalphH on January 12, 2019, 20:12:54
Als je niet corrigeert, heb je die blauwe randen dan niet meer? Heb wel eens begrepen dat shift niet bevordelijk is voor je beeld. Eigenlijk moet je zo weinig mogelijk (willen) corrigeren, projector goed opstellen is belangrijk.

Kun je ergens een info scherm ophalen en zien wat voor resolutie je projector aangeboden krijgt? Wellicht in de nuc iets niet helemaal 100? Staat de denon qua beeld op "passthrough"? Anders nog even rechtstreeks shield op projector om de denon uit te sluiten.

Op het info scherm staat: "16:9 1080/60p", volgens mij ligt het probleem echt bij de beamer of hoe ik het opgehangen heb. Wanneer de beamer opstart met het LG logo mis ik links en rechts al een stukje namelijk. Het zal de correctie wel zijn, wanneer ik "Auto keystone (vertical)" uit zet klopt de projectie niet meer, boven is dan smaller dan onder. De beamer hangt 210cm hoog en is achter ongeveer 3cm verhoogt. Het scherm (zonder rand) begint op 160cm boven tot 30cm beneden. Is dat teveel?

Edit: blijkbaar wel, alle correcties worden bij deze beamer middels keystone gedaan en dus kwaliteitsverlies en blijkbaar ook een andere aspect ratio... klopt/kan dat? Ik had dus eigenlijk een beamer met lens shift moeten kopen? Wat ik lees is dat zonder lens shift de beamer op de hoogte van de onder of boven rand van het scherm moet staan. Hier hangt de beamer 50cm erboven. Was nu juist zo blij met deze beamer; mega stil en led; geen dure lampen of langzaam opstarten en na draaien.