Epson TW9400 Home@The Movies review

Started by home@the movies, January 7, 2019, 15:35:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Met al het nieuwe UHD geweld en de bijhorende perikkelen van de afgelopen maanden en weken zouden we al wel eens durven vergeten dat er nog wat andere "spelers" op de markt zijn, en dan denk ik in eerst instantie vooral aan Epson.
Het is jammer dat de release van de 9400 deze dagen letterlijk wat ondergesneeuwd is geraakt, jammer omdat de voorloper, de 9300 een zeer mooi toestel was en de 9400 hopelijk die lijn zal doortrekken.

Nu hoor ik iedereen al denken, tja, Epson kan niet meer mee met de snelle evolutie die de andere fabrikanten de laatste jaren op vlak van native 4K hebben gerealiseerd, dat is gedeeltelijk waar maar dient toch wel wat te worden genuanceerd.
Epson heeft zich nooit echt geprofilleerd als bedrijf dat mikt op het segment van de high end projectoren, dat stukje van de markt is altijd weggelegd geweest voor de JVC's en Sonys van deze wereld.
Daar staat echter wel tegenover dat je bij dit merk steeds enorm veel projector kreeg voor je zuurverdiende Euro's. Epson slaagt er als geen ander in om voor een betaalbare prijs projectoren te ontwikkelen die heel erg vaak de concurrentie aankunnen met veel duurdere toestellen.
Daar komt ook nog bij dat er nog tal van mensen zijn die (nog) geen boodscahp hebben om de stap naar native 4k te maken en best tevreden zijn met een toestel dat wat budgetvriendelijker is.
Laten we eerlijk zijn, de goedkopste "echte" native 4K projector maakt je potomonee al snel 5000 Euro lichter, dat is dik 2000 euro meer dan wat je voor een Epson TW9400 moet ophoesten en dat is voor iedereen een pak geld.
Indien je nu op zoek bent naar een toestel in het budget "tussensegment" dan is de keuze wel zeer beperkt aan het worden, zeker als je ook nog een keer kwalitaiev hoogstaande prestaties verwacht.
Wel, ik denk dat Epson hier wel eens een gouden zaak zou kunnen doen, laten we eens kijken wat je mag verwachten van de TW9400.

Uiterlijk is er niets nieuws onder de zon, de 9400 maakt gebruik van dezelfde behuizing als zijn voorloper de TW9300. Niets mis mee, het is een mooi vormgegeven unit met alles netjes op zijn plaats.

Wat is er nieuw tov de TW9300?

Wel om te beginnen is er de ondersteuning voor 60Hz, de TW9400 heeft nu een chip aan boord die18gbit ondersteund, niet dat dit op dit moment zo belangrijk is maar je bent wel veilig voor de toekomst. Voor streaming content in UHD/HDR van bvb Netflix is dit wel een belangrijke functie, veel van deze content is nl wel in 60Hz.

Op vlak van HDR zijn de zaken nu ook een stuk eenvoudiger gemaakt, we vinden oa. een HDR regeling terug die van 1 tot en met 16 kan worden ingeregeld. In de praktijk komt dit neer op een clipping van 10000 Nit (slider op 16) tot een clipping van 1500 Nit (slider op 1)
Je kan dus als gebruiker zelf de bepalen waar je de clipping grens wil leggen. Standaard uit de doos staat hij op 8, wat rond de 2000 Nit is.

Een andere mooie toevoeging is de implementering van een 8 punts grey scale regeling. Daar waar we vroeger enkel 2 punten hadden is het nu mogelijk om, indien nodig, wat accurater te werk te gaan.

De TW9300 was al een zeer heldere projector en volgens de brochure zou er nog 100 lumen meer uit de 9400 komen we gaan hier later even dieper op in.

Verder vinden we alle andere nuttige zaken die ook op de voorganger al present waren terug.
Een mogelijkheid tot aanpassing van de uniformiteit, al moet ik zeggen dat deze bij ons demo toestel bijzonde fraai was zonder enige vorm van correctie.
Erg bijzonder toch dat we dit terugvinden op een projector in deze prijscategorie, geen enkel van de niewe "grote jongens" heeft dit aan boord.
Aanpassing van de Gamma curve, manueel instellen van de iris, automatische iris, lens cover ruime lens shift , elektrische zoom, focus enz zijn uiteraard ook hier aanwezig.
Een mooie verzameling aan features en dus voldoende om onze nieuwsgierigheid te prikkelen en aan de slag te gaan met meten en "beeldjes kijken".

Uniformiteit;

Het eerste wat opvalt bij het projecteren van en 100% wit vlak is de uniformiteit van de panelen. Ik scrheef eerder al dat de mogelijkheid tot aanpassen hiervan aanwezig is maar op deze unit is dit absoluut geen issue. Ik zal later aanvullen of dit al dan niet een exemplarisch gegeven is waarmee we "geluk" hadden op deze unit of effectief een verbetering.

Lichtopbrengst

Dat zelfde 100% witte patroon geeft ons ook al direct een indruk van de lichtopbrengst, in een volledig zwarte en verduisterde ruimte, op een scherm van 228 cm breed komt er een inmense bak licht uit de 9400, even wat cijfertjes op een rij,


Natural stand   Eco     35, 3 ftlmb = 1119 Lumen (na cal 31 ftlmb)
Med    38,5  ftlmb = 1221 Lumen (na cal 33 ftlmb)
High   49,0  ftlmb = 1554 Lumen (na cal 44 ftlmb)

Dynamic stand Eco   57,0 ftlmb = 1808 Lumen
       Med   62,0 ftlmb = 1283 Lumen
       High   76,0 ftlmb = 2410 Lumen


Deze metingen zijn gedaan met de zoom volledig open en de projector dus op de kortste afstand van het scherm.
Als ik de tijd heb doe ik dit nog even over met andere afstanden.
De 2600 lumen die volgens de brochure moet gehaald worden meten we net niet maar het feit dat de zoom compleet gebruikt is geeft wel X aantal % afval in lichtopbrengst.
Al bij al zeer mooie waarden die in geen enkele ruimte, zelfs met grootere schermen een probleem zou mogen opleveren.
Zoals je ook kan zien aan de waarden na calibratie is het verlies minimaal, een drop van rond de 10% is zeer goed te noemen.

Scherpte;

Tja, wat door de ene persoon als "hard" zal worden omschreven zal door een ander als "rete scherp "worden beschouwd. Feit is dat deze TW9400 een bvijzonder strak plaatje weet neer te zetten. De kwaliteit van de lens is echt wel een plus punt, ook hier geld weer dat voor een unit in deze prijscategorie dit heel erg goed is.


Grey scale;

Zoals gewoonlijk uit de doos in de Natural stand wat veel blauw aanwezig maar niets wat niet op te lossen valt door wat tikjes aan de regelingen. Zoals vermeld kan je nu ook op 8 verschillende plaatsen de Greay scale aanpassen dus dit is geen issue bij deze.

Kleine kanttekening;

Waar ik voorlopig wel even mee worstel is de clipping. Bij de vorige units kon je de functie "Super white" aanshakelen, hiermee ging de projector netjes linear door tot ver boven de 100% wit. Ook gaf hij dan zwartwaarden weer die net onder het "normale" zwart liggen waardoor een zeer ,nauwkeurige afregeling van zowel brightness als contrast mogelijk waren.
Voor zover ik heb kunnen zoeken is de super white functie hier niet aanwezig, dat heeft als gevolg dat de projector enerzijds in de clipping gaat boven de 100% wit en dat je de bellow black balk niet kan zien. (dat laatste is niet zo een groot probleem)
Normaal kan je met het aanpasen van het contrast perfect verder om het clippen op te lossen maar op dit toestel loop ik vast.
De oplossing die ik heb gebruikt is om het video bereik om te schaklelen naar PC levels en dan contrast en brightness weer op het juiste niveau in te regelen. Waneer je dat doet kan je het clipping probleem oplossen en is ook het inregelen van de brighntess makkelijker omdat je nu wel de bellow black balk kan zien wat het instellen nauwkeuriger maakt.

Dit is iets waar ik even verder achteraan ga om enerzijds te zoeken of ik iets over het hoofd heb gezien en anderzijds om dit eventueel te communiceren naar Epson toe.

Kleurendriehoek;

In de Natural preset laat de TW9400 reeds mooie resultaten zien, echter het kan altijd beter en na wat sleutelen aan het CMS zit alles heel erg netjes op zijn plaats. Alweer een prestatie waar heel wat duurdere toestellen vaak veel meer moeite mee hebben.

Gamma;

Ook hier geen verassingen, al moet gezegd dat uit de doos de Gamma waarde op 2.2 zit wat in een perfect verduisterde ruimte beter naar de 2.3 ( eventueel2.4) kan worden gebracht.
Door een paar tikken in het menu van de Gamma curve is dit netjes aan te passen.

In onze donkere en zwarte ruimte met een 2m29 breed matwit scherm staat de lamp in de laagste stand, heb ik de iris manueel geknepen tot -11 en haal ik nog steeds een lichtopbrengst van 17 ftlmb, dat is bijzonder sterk. (toestel staat wel bijna op de min afstand van het scherm)





Het resultaat is een bijzonder fraai plaatje, super scherp, natuurlijke kleuren met een perfecte uniformiteit over het hele scherm.
De atomatische iris zorgt nog voor dat beetje meer extra zwart en het gebruik van de motion flow kan voor de liefhebbers, zeker op de lagere stand, een meerwaarde zijn.

HDR;

Altijd een punt van discussie en vaak ook frustratie bij velen ☺
Ik moet zeggen dat deze 9400 toch weer net alles een beetje beter doet dan de voorganger.
Om te beginnen is de standaard afregeling al een stuk beter dan bij de 9300, bij belangrijke testen van zowel zwartweergave en helderheid laat de 9400 al leuke dingen zien.
Op het testpatroon waarmee je de minimale zwartweergave kan instellen geeft de 9400 netjes alle patronen weer to reference Black.
Wat white clipping betreft staat alles "uit de doos" op 2000 Nit afgeregeld, met de afzonderlijke "HDR regeling" kan je naar wens dit punt aanpassen en je beeld meer of minder helder maken en dus het Dynamische bereik aanpassen.

Ik heb bewust wat testen gedaan met een "standaard UHD speler" dus zonder de Panasonic HDR optimizer of andere aanpassingen. Heel wat gebruikers zijn of niet in het beziet van deze speler of kijken via andere wegen naar hun HDR materiaal, het is dus belangrijk om te weten wat het resultaat gaat zijn op deze manier.

Wel alweer op ons 2m29 breed scherm kan ik met wat heen en weer schakelen tussen lamp stand en de HDR contrast regeling zelfs tot een compromis komen met de lamp in Medium en het clipping punt rond de 1000 Nit.
Voor wat grotere scherme zal zoals steeds de lamp wel degelijk in de hoge stand moeten, je kan dan wel het clipping weer wat laten zakken zodat het dynamische bereik weer wat groter is.
Zoals steeds is persoonlijke voorkeur hier een grote factor, gelukkig is het makkelijker geworden om zelf wat heen en weer te schakelen.

Kleurbereik HDR;

De metingen van de native color space zonder gebruik van filters laten een bereik zien van 79% P3, wat op zich zeker geen slecht resultaat is.
Net zoals op de TW9300 is ook op deze 9400 een DCI filter aanwezig die er moet voor zorgen dat het kleuerenbereik kan worden vergroot. Uieraard krijgen we niets voor niets, een daling in de lichtopbrengst is steeds de tol die we hiervoor meoten betalen.

Bij het inschakelen van het DCI filter haalt de projector 97% van de P3 color space wat bijzonder goed is, het lichtverlies is rond de 10%.

Concreet;

HDR High lamp zonder filter    30 ftlmb
HDR High lamp met fDCI ilter 27 ftlmb

Kanttekening ivm de kleurendriehoek;

Het ruimere kleurenbereik van 20% extra met het DCI filter is een wat mixed bag. Je zou in eerste instantie denken dat dit bijzonder opvallend moet zijn , dat is echter niet steeds het geval.
Hoe vreemd het ook mag klinken, je zou bvb op 2 verschillende projectoren exact gelijke percenatges van color space kunnen meten, laten we zeggen de 97% die we hier meten.
Toch kan het perfect mogelijk zijn dat bij de ene projector het verschil in bvb rood veel sterker tot uiting komt dan bij de andere, ook al meten ze beiden in totaliteit 97%P3.
De reden hiervoor zit hem in de luminatie waarden van, in dit voorbeeld rood. De respectievelijke luminatie waarden die bij een kleur horen worden op dit moment door geen enkele projector in HDR juist gehaald, en daar zitten hem vaak de subtiele of minder subtiele verschillen.
Indien projector A beter luminantiewaarden kan voorleggen voor bepaalde kleuren en saturaties dan zal die op beeld "kleurrijker overkomen" dan projector B die minedr goede waarden kan voorleggen.
In SDR is dit absoluut geen punt omdat ieder toeslet geen enkel probleem heeft om deze waarden over het hele bereik te halen, ze kunnen ook netjes in het CMS worden aangepast tot de hjuiste waarden. In HDR is dit jammer genoeg nog niet (helemaal) aan de orde.

Dit neemt niet weg dat het inschakelen van het filter en een paar kleine aanpassinge in het cms waar mogelijk wel degelijk een verbetering met zich meebrengt. Of de 10% lichtverllies die hiermee gepaard gaat opweegt tegen de extra kleuren zal wee een persoonlijke afweging worden.

Algemene conclusie;

Deze TW9400 zet tov zijn oudere weer een paar stappen in de juiste richting, vaaak subtiele verbeteringen maar wel details die vaak specatculairder ogen dan ze op het eerste zicht doen uitschijnen.
Voor mij is het duidelijk, geen enkel toestel in deze prijscategorie zet een beeld neer dat gelijk is of zelfs in de buurt komt van wat deze Epson op het scherm kan toveren.
Ben je in de markt voor een nieuwe projectior maar wil je het Native 4K geweld en bijhorende prijskaartje nog wat aan je voorbij laten gaan?

De TW9400 is een no brainer,  HEEEEEEEl erg veel projector voor je geld, Epson staat al garen garant voor kwaliteit en bedrijfszekerheid deze projector mag worden togeveogd aan een heel mooi lijstje.
Hij staat permanent bij ons in demo.


Met vriendelijke groeten
Werner

Home@The Movies
Cinedream

maximus79

Mooie uitgebreide review! Buiten het geld, tw9400 tegenover de JVC N5? Zal hier veel verschil in zitten?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Quote from: maximus79 on January  7, 2019, 16:54:46
Mooie uitgebreide review! Buiten het geld, tw9400 tegenover de JVC N5? Zal hier veel verschil in zitten?

Ja dat zal weer voor een aantal mensen een ja/neen verhaal zijn  ;) Als je het aan mij vraagt, toch echt wel hoor, de N5 is een ander toestel, contrast, scherpte, Lcos panelen, native 4k, het zijn toch allemaal zaken die de boel naar een hoger niveau tillen.
Dat neemt niet weg dat in een aantal omstandigheden het vermoedelijk niet altijd een verschil van dag en nacht gaat zal zijn, alles afhankelijk van hoe je zelf tegenover bepaalde meerwaarden staat en hoe je ruimte is bvb.

Deze week nog een demo gedaan één op één tussen de JVC X7900 en de Sony VW260, in pure scherpte wint de Sony het door zijn native 4K paneel, echter contrastgewijs moet hij echt wel dik de duimen leggen voor de JVC.
Zoals zo vaak herhaald, op dit niveau moet je echt de dingen naast elkaar in dezelfde ideale omstandigheden kunnen vergelijken, anders is een echte keuze maken bijzonder gevaarlijk  ;D ;D

home@the movies

De plaatjes komen er zo dadelijk aan, eerst nog wat werken  ;)

Communicator

Tja.....nu wordt het wachten op uitlevering alleen nóg maar moeilijker.... ;) Mooie review!

Schrek

Mooie review.
Maar wat ik vaker lees is dat de Epson TW9300 nogal wat kabaal maakt, hoe is dat bij deze?

home@the movies

Quote from: Schrek on January  7, 2019, 22:45:56
Mooie review.
Maar wat ik vaker lees is dat de Epson TW9300 nogal wat kabaal maakt, hoe is dat bij deze?

In normale lampmodus, dus de eco of medium stand is hij fluisterstil, in hoge lamp gaat hij net zoals de 9300 wat luidruchtiger zijn werk doen.

darkrunner

Hdr =hoge lampmodus? En is dat dan goed hoorbaar als deze 1m boven je hangt?

home@the movies

Quote from: darkrunner on January  8, 2019, 00:55:23
Hdr =hoge lampmodus? En is dat dan goed hoorbaar als deze 1m boven je hangt?

Op een scherm van 2m30 kan ik zelfs in medium lamp modus draaien, de hoge lampmodus hoor je wel, of het storend is voor jou zal persoonlijk zijn.

nielvm

Bedankt voor de alweer zeer verfijnde review, Werner.

Ik verschiet er wel van dat de kleurenfilter bij de tw9400 maar 10% licht wegneemt, bij de tw9300 was dit nog rond de 40%. Dat lijkt mij toch een van de grootste sprongen?

Ohja, lees je pb eens, Werner  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

ppeter

Weer een mooie en duidelijke review Werner!
Zou graag de 9300/9400 1 op 1 willen vergelijken, om echt de verschillen (meerwaarde) eens te bekijken.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

home@the movies

Quote from: ppeter on January  8, 2019, 21:21:58
Weer een mooie en duidelijke review Werner!
Zou graag de 9300/9400 1 op 1 willen vergelijken, om echt de verschillen (meerwaarde) eens te bekijken.

We zullen binnenkort, als de JVC's er ook zijn, nog een mini eventje houden met wat vergelijking van verschillende projectoren. We houden jullie op de hoogte waneer we dat gaan inplannen. En vergelijk todden de 9300 en 9400 kan hier in de demo room, voorlopig heb ik ook nog een 3900 hangen.

Communicator


rkonings

Is het mogelijk deze projector in een passthrough oplossing te zetten op een Onkyo TX-NR5007, is een Hdmi 1.x

Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

ppeter

Quote from: home@the movies on January  9, 2019, 01:55:52
We zullen binnenkort, als de JVC's er ook zijn, nog een mini eventje houden met wat vergelijking van verschillende projectoren. We houden jullie op de hoogte waneer we dat gaan inplannen. En vergelijk todden de 9300 en 9400 kan hier in de demo room, voorlopig heb ik ook nog een 3900 hangen.
Dan wil ik graag hiervoor een afspraak maken Werner?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

rkonings

Quote from: home@the movies on January  9, 2019, 01:55:52
We zullen binnenkort, als de JVC's er ook zijn, nog een mini eventje houden met wat vergelijking van verschillende projectoren. We houden jullie op de hoogte waneer we dat gaan inplannen. En vergelijk todden de 9300 en 9400 kan hier in de demo room, voorlopig heb ik ook nog een 3900 hangen.

Precies, ik heb nog een tw2900 dus ben ook wel benieuwd naar een demo.
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

denada

Hele stomme vraag misschien, maar ik heb nog een Panasonic AE4000 hangen die ik stukken minder gebruik sinds ik een LG OLED tv heb staan, gaat deze 9400 echt een wereld van verschil zijn ten opzichte van die AE4000 ook is het toch een 1080p projector, of zijn er de afgelopen jaren echt sprongen gemaakt?

ppeter

#17
Quote from: denada on January 23, 2019, 20:23:02
Hele stomme vraag misschien, maar ik heb nog een Panasonic AE4000 hangen die ik stukken minder gebruik sinds ik een LG OLED tv heb staan, gaat deze 9400 echt een wereld van verschil zijn ten opzichte van die AE4000 ook is het toch een 1080p projector, of zijn er de afgelopen jaren echt sprongen gemaakt?

Dit filmpje geeft volgens mij een goed beeld van de technische evolutie, en volgens mij echt de upgrade waard:

https://youtu.be/d6QY7jFYS7Y
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Idske

Niet echt een vergelijking. Die Panasonic heeft een lamp met 2000uur erop. Dat is zo goed als einde leven. En dan tegen een nieuwe 4K beamer. No shit dat je zulke verschillen ziet :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

denada

Quote from: ppeter on January 23, 2019, 21:38:22
Dit filmpje geeft volgens mij een goed beeld van de technische evolutie, en volgens mij echt de upgrade waard:

https://youtu.be/d6QY7jFYS7Y

Ik vind het wel een enorm verschil, het lijkt ook alsof de panasonic een beetje out of focus is.. beetje onzin ook dat de beste man meteen begint over de aanschaf van een betere HDMI kabel, lijkt me ook onnodig, of de oude moet er echt een zijn geweest uit het vak bij de kassa van de lidl voor 0,99 cent..

Ben ook benieuwd naar het verschil tussen de 7400 en de 9400, maar daarvoor is de 9400 nog wat te nieuw denk ik.. ben benieuwd of het prijsverschil tussen die twee kan worden rechtvaardigt..

ppeter

Heb voor onze aankoop van de TW9300, uitvoerig research gedaan en de kans gehad om de TW7300 en de TW9300 1op1 te vergelijken in een perfect donkere ruimte en met oa de film Gravity.
De twee beamers stonden gewoon naast elkaar met dezelfde bron. Eerst naar de TW7300 gekeken en leek prima, daarna met een BD doosje voor de lens en afgewisseld. Toen was het zeer duidelijk, dat de zwartwaarden van de TW9400 veel beter was en zeer goed te zien met de film Gravity.

Voor een klein budget zal de TW7400 een mooie beamer zijn waar je zeker zal van genieten, voor net iets meer zal de TW9400 het betere werk zijn met vooral de betere zwartwaarden en meer punch.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Idske

Wat heb je nou precies gekocht? De 9300 of 9400? Je haalt denk ik per ongeluk eea door elkaar:)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

ppeter

Quote from: Idske on January 25, 2019, 00:58:19
Wat heb je nou precies gekocht? De 9300 of 9400? Je haalt denk ik per ongeluk eea door

Nee hoor, ik geef gewoon mijn feedback over de 7300/9300.
Dit ligt volgens mij in de lijn voor de 7400/9400. Ik wou gewoon even aangeven dat het prijsverschil rechtvaardig is. Hoewel voor de mensen die in de running zijn voor een beamer met een kleiner budget, de 7400 zeker een mooie beamer is. Bij Epson is de prijs/kwaliteit steeds een goede deal!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Werner
Het clippen van wit en zwart zie je tegenwoordig op meer toestellen zelfs tvs.

Ik heb een vermoeden dat dit te maken heeft met de hdr engine. Een werkende oplossing is om het signaal van limited naar expanded te zetten of wel van 16-235 naar 0-255.

Dit zie ik op veel toestellen nu gebeuren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rkonings

Kan iemand bevestigen dat de tw9400 alleen in het wit leverbaar is als TW9400W (hdmi-link versie)?
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400