wel geaard, niet geaard

Started by RonG, January 15, 2019, 13:29:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Even een vraag,

Waarom is bv een beamer (mijn tw9300 bv) wel geaard (heeft een iig een aardpin in de spannings aansluiting) terwijl deze een kunststof behuizing heeft en een versterker niet terwijl deze een metalen behuizing heeft?

Kjelt

Dat hangt niet van het materiaal van de behuizing af maar is afhankelijk van de requirements mbt EMC etc.
Als je bv een netspanningsfilter nodig hebt dan moet deze altijd geaard zijn bv. anders werkt die niet.

Als je een apparaat hebt met een metalen behuizing die geen aardeaansluiting heeft dan mag dat als de voeding dubbel geisoleerd is.
Oftewel er zit een transformator in.



Kingpin

Quote from: RonG on January 15, 2019, 13:29:44
Even een vraag,

Waarom is bv een beamer (mijn tw9300 bv) wel geaard (heeft een iig een aardpin in de spannings aansluiting) terwijl deze een kunststof behuizing heeft en een versterker niet terwijl deze een metalen behuizing heeft?
Kan ook komen doordat de elektronica zo opgebouwd is dat bv stoorsignalen van bv een switching voeding afgevoerd wordt via de aarding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rowdy

Is er dan geen andere manier om de 'rotzooi' af te voeren. Niet iedereen heeft WCD's met randaarde in de luister ruimte.

jossie

Een geaard apparaat hoort in een randaarde doos. Waarom laat je niet een aarddraad trekken? Is (meestal) niet zo heel ingewikkeld.
Omni !

Rowdy

Al mijn audio apparatuur zijn klasse II, daar heb ik op gelet met aanschaffen ervan.

RonG

Quote from: Kjelt on January 15, 2019, 14:16:12
Dat hangt niet van het materiaal van de behuizing af maar is afhankelijk van de requirements mbt EMC etc.
Als je bv een netspanningsfilter nodig hebt dan moet deze altijd geaard zijn bv. anders werkt die niet.

Als je een apparaat hebt met een metalen behuizing die geen aardeaansluiting heeft dan mag dat als de voeding dubbel geisoleerd is.
Oftewel er zit een transformator in.

Thnx, duidelijk.