Hoe luisteren jullie (als je echt er voor gaat zitten dan he)?

Started by Hannibal_, January 5, 2019, 20:27:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Ik kan me goed voorstellen dat voor sommige de combinatie muziekervaring en geestverruimendemiddelen een oncomfortabele gevoel geeft. En misschien zelfs totaal taboe. En ik wil zeker niemand aanzetten tot gebruik. Maar het kan wel degelijk een enorme boost geven aan hoe en wat je hoort. En daar ging/gaat het in dit topic om. Maar begrijp ook wel je punt, dus let's move on. :D

Een andere factor welke is als significant beschouw(voor mij dan toch) is in de donker/schemer of in het licht overdag. Op een of andere manier is mijn ervaring in de donker/schemer intenser en geniet dus ook mijn voorkeur.


Quote from: Bas Akkerman on March 28, 2020, 08:20:27
Misschien weer doorgaan met de muziekervaring? Ik vind persoonlijk het gebabbel over drugs minder interessant.

pietjepc

Daarbij is het dan, over het algemeen, ook rustiger op straat. Minder omgevingsgeluiden waardoor het, voor mij, ook prettiger luistert...

Hannibal_


Ik kwam laatst een video tegen die op een van de muziek groepen gedeeld was. Daarin werd onder andere gesteld dat mensen zich (laten) wennen aan bepaalde muziek (heel kort door de bocht) en dat streaming diensten dit effect verder versterken door soortgelijke suggesties en het eenvoudiger "zappen" door de muziek als het niet snel genoeg lekker in je gehoor ligt.

Als je wilt kun je de video hier bekijken (zit wel veel reclame tussen en is niet echt bijzonder hoor, er zijn legio van dit soort video's): https://youtu.be/oVME_l4IwII

Ik weet niet of dat komt doordat ik/we in een andere tijd opgegroeid zijn, maar ik geloof niet dat ik dat ooit gehad heb.
Dat ik op zoek was naar hetzelfde.
Eigenlijk vind ik het juist het leukst als iets bijzonder en nieuw klinkt. Niet iedere keer als je muziek draait, dat niet, het is natuurlijk ook leuk om die nieuwe albums beter te leren kennen en te draaien, gewoon omdat het mooi is.

Ik dacht, ik stof eens een draadje af dat hier toch al wel aan gelinked is.

Als ik straks, en die kans is aanwezig, alleen kan luisteren in huis, zet ik denk ik maar weer eens een LPeetje op. Dat zapt in ieder geval minder snel :)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mondiaal

Ik ken de ervaring van geestverruimende middelen en muziek maar ik kan ook zonder net zoveel kicken op muziek.  :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:
Its a state of mind.

Vooral in de auto kan ik heel blij worden als dat net dat lekkere nummer gespeeld wordt.

Hannibal_

@mondiaal

Dit topic en mijn laatste post gaan niet over geestverruimende middelen, hoor.
Dat doet de muziek zelf in ruim voldoende mate voor mij.

Een enkeling bracht dat in dat die zo luisterde.

Ik prefereer om zelf, zo stil mogelijk te worden en de muziek zo nieuw mogelijk tot me te laten komen
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

brt

Omdat mijn bank tegen de muur staat, verplaats ik tegenwoordig een lekkere zitstoel en een hocker naar de positie voor de bank. Zo zit ik echt midden in het geluid en het is nog geen halve minuut werk deze luistersituatie zo te creeeren. Ik zit dan in een perfecte driehoek en een ruime meter voor de muur, perfect dus.

Ik vind het het fijnst om 's avonds te luisteren in een donkere kamer, met alleen de gloed van mijn buizenversterker. Dat geeft echt een fantastische sfeer. Relaxed en heel aangenaam.

Ik merk dat met de ogen dicht luisteren echter me het meest helpt in de muziek te komen. Maar daar heb ik niet altijd de rust voor.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

FDLARRY

Ik luister alleen geen muziek als ik slaap. Voor de rest staat de muziek (bijna) altijd aan.

Maar ik geniet het allermeest van muziek als ik voldaan terugkom van een avond/nacht (BBQ) met vrienden/vriendinnen. In een soort roes ben (niet dronken, wel dat je de alcohol voelt) mijn vrouw naar bed gaat zodat ik helemaal alleen ben. Ik pak dan een van mijn betere flessen whisky voor een laatste afzakkertje (of 2 of ...) en zet dan het liefst oude blazer (trompet/saxofoon) jazz uit de jaren 50/60 op die ook nog eens prima is opgenomen. Soms is het dan al weer licht buiten voordat ik naar bed ga. Puur genieten. 

De volgende dag ben ik dan iets minder.  :nopompom:

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Kwabbernoot


Hannibal_

@FDLARRY

Hmmmm een glaasje whisky wordt er 's avonds ook wel eens bijgehaald. Alleen gebeurd het weinig dat ik 's avonds draai. Eerder 's middags of 's ochtends vroeg.
Ik moet zeggen dat er wel met thuiswerken inderdaad de hele dag muziek aan staat hier ook.

@brt

Klinkt ultiem relaxed. Hoe je het beschrijft, ik zou zo een buizen amp gaan kopen ;)

Zelf had ik me voorgenomen plaatjes te draaien afgelopen weekeinde.
Maar ik had nog zo veel nieuwe "CDs" waar ik nieuwsgierig naar was, dat ik er niet aan toe gekomen ben.
Het was sowieso een beetje chaotisch luisteren in de zin dat ik wel voor de nummers kon gaan zitten, naar vaak dwars door de verzameling steeds nummers tussendoor luisterde.

volgend weekeinde beter
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

brt

Quote from: Hannibal_ on March 16, 2021, 06:55:10
@brt

Klinkt ultiem relaxed. Hoe je het beschrijft, ik zou zo een buizen amp gaan kopen ;)

Dat is het ook zeker. Het voelt alsof ik in een muzikale bubbel beland als ik de versterker aanzet.
Hier een close up van de buizen van deze amp, de 845 buizen geven best wat licht, en als je harder draait zie je als bonus ook nog eens een VU meter bewegen (niet op de foto). Het is daarmee zowel qua looks als sound een grote verwennerij, zo ervaar ik dat echt.

Lekker biertje of whiskey erbij vind ik overigens ook geen straf  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Koen K

Leuk topic. Ik moet zeggen dat ik er momenteel niet echt voor ga zitten. De JBL's staan niet goed opgesteld en omdat ik bezig ben nieuwe speakers te bouwen heb ik ook niet heel veel zin er moeite in te steken (stands bouwen, sub erbij, DSP ertussen, meten, corrigeren...). Gelukkig breng thuiswerken met zich mee dat ik de hele dag naar mijn geheel niet onaardige bureausetje kan luisteren  :smile:

Normaal gesproken lijkt mijn ritueel wel een beetje op hoe het hierboven al een paar keer omschreven is: donker buiten, idealiter alleen thuis, licht zo goed als uit, op de bank met de benen omhoog, lekker glas whisky of een fijne tripel erbij...

Maar er is sinds enige tijd een nieuw momentje bij gekomen: op een weekendse ochtend offer ik mijzelf tegenwoordig graag op om onze dochter (2) uit haar bed te halen. Eenmaal gedoucht en voorzien van koffie (ik) / banaan (zij) gaan we dan lekker een plaatje op zetten. Wonderlijk genoeg houdt ze het nog best even uit om op de bank te blijven zitten. Daarna gaat ze rustig een boekje lezen of met haar poppenhuis rommelen. In combinatie met een waterig naar binnen schijnend ochtendzonnetje is dit een moeilijk te overtreffen geluksmomentje voordat de dag begint.  :smile:

brt

Quote from: Koen K on March 16, 2021, 09:49:46
Maar er is sinds enige tijd een nieuw momentje bij gekomen: op een weekendse ochtend offer ik mijzelf tegenwoordig graag op om onze dochter (2) uit haar bed te halen. Eenmaal gedoucht en voorzien van koffie (ik) / banaan (zij) gaan we dan lekker een plaatje op zetten. Wonderlijk genoeg houdt ze het nog best even uit om op de bank te blijven zitten. Daarna gaat ze rustig een boekje lezen of met haar poppenhuis rommelen. In combinatie met een waterig naar binnen schijnend ochtendzonnetje is dit een moeilijk te overtreffen geluksmomentje voordat de dag begint.  :smile:

Dat zijn de mooie momenten, Koen!
Geniet ervan joh
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Hannibal_

@brt
Sweet! sweet indeed....

@koen k

Wat zonde dat de opstelling niet dusdanig is momenteel om er lekker voor te gaan zitten. De nieuwe speakers zijn voor Hans dacht ik, toch? Of ook voor jezelf/anderen?

Ahhhhh mijn hart smelt weer als ik terugdenk hoe mijn zoontje bij me kwam zitten 's ochtends en tegen me aanhangend stil aan het luisteren was. Hij is nu ongeveer 11 (over 3 mnd) en komt nog wel bij me kijken, doet tegenwoordig een dansje op de muziek, high five (veel te hard tegenwoordig, auw...) en verdwijnt achter naar de laptop van mama. Op zich denk ik dat het er bij hoort, hij heeft gewoon een heel andere energie en snelheid tegenwoordig.

Maar jij hebt nog wel even als ze nu 2 jaar is. Misschien meiden sowieso anders dan die bonk bij ons.

Herkenbaar man. Leuk.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koen K

Haha, wat leuk. Jouw omschrijving is ook perfect van toepassing op mijn buurjongen. Die zit in een soortgelijke fase, de stoerlap. Met een beetje ouderlijke aansporing en milde tegenzin doet hij altijd wel even zijn best om sociaal te doen, maar de prioriteiten liggen duidelijk elders.

Ik maak 2 paar speakers, één voor mezelf en één voor Hans. Dus hopelijk hebben we hier binnenkort weer een waardig geluid  ;)

Hannibal_

Quote from: Koen K on March 16, 2021, 14:33:23
Haha, wat leuk. Jouw omschrijving is ook perfect van toepassing op mijn buurjongen. Die zit in een soortgelijke fase, de stoerlap. Met een beetje ouderlijke aansporing en milde tegenzin doet hij altijd wel even zijn best om sociaal te doen, maar de prioriteiten liggen duidelijk elders.

Ik maak 2 paar speakers, één voor mezelf en één voor Hans. Dus hopelijk hebben we hier binnenkort weer een waardig geluid  ;)

Hmmmm gezellig aan het bouwen, dan. Benieuwd hoor
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

chansig

Kwam laatst nog een foto tegen van mijn jongste met een op pop op schoot op een stoeltje naast de luisterplek. Spaarzaam want geen allen in dit huis heeft iets met wijze van weergave van muziek. Wel met muziek.. :D

Ik zit dus meestal in het weekend boven. Eerst sporten, alle klussen in huis, honden uitlaten en dan is het inmiddels een uur of 3. Naar boven, paart Triples mee en gaan met die banaan. Soms val ik in slaap, vaak kijk ik sport (wielrennen, voetbal, wintersporten of wat dan ook). Beetje forum erbij. Heerlijk.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Quote from: chansig on March 17, 2021, 08:16:39
Kwam laatst nog een foto tegen van mijn jongste met een op pop op schoot op een stoeltje naast de luisterplek. Spaarzaam want geen allen in dit huis heeft iets met wijze van weergave van muziek. Wel met muziek.. :D

Ik zit dus meestal in het weekend boven. Eerst sporten, alle klussen in huis, honden uitlaten en dan is het inmiddels een uur of 3. Naar boven, paart Triples mee en gaan met die banaan. Soms val ik in slaap, vaak kijk ik sport (wielrennen, voetbal, wintersporten of wat dan ook). Beetje forum erbij. Heerlijk.

Gr. Hans

Mooi! nu heb jij natuurlijk (?) ook wel een van de meer bijzondere luisterplekken.
Is veel meer uit de loop dan bv bij ons.

Wel leuk dat er een keer iets anders dan whisky bij gedronken wordt  ;)
Geintje....

PS ik ben wel blij dat ik niet eerst alle klussen in huis hoef te doen ... Ik zou werkelijk nooit aan luisteren toekomen  :nowink: ;D ;D ;D
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

chansig

Dit was toen de set nog beneden stond. Op zolder komt niemand. Zit er nu ook. Heerlijk rustig. Dochter van 19 en 13 spelen niet meer met poppen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koen K