Hoe luisteren jullie (als je echt er voor gaat zitten dan he)?

Started by Hannibal_, January 5, 2019, 20:27:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Focal

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 23:10:11
Genesis, Jan Akkerman, Joe Bonamassa, Phil Collins om maar wat te noemen. Bedenk mij net dat ik eigenlijk niet eens zoveel Live DVD's heb. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat bij "echt" luisteren bij mij de TV niet aanstaat.
Ah! Bonamassa!? Nice [emoji1305]  india/Mountain Time is één van m'n favo's.

Focal

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 23:12:58
Eigenlijk moeten we eerst weten over hoe laag het volume daadwerkelijk is. Mijn lage stand is waarschijnlijk niet gelijk aan die van jou ;)
Klopt... maar als ik denk aan 'laag volume' denk ik niet aan een 70db (ik luister op gemiddeld 80db) ..maar bij laag denk ik aan gesprek-volume. Ongeveer 50db.

Gemineye

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 22:42:43
Ik heb best wel wat versterkers gehad en mij is het opgevallen dat als ze steeds "zwaarder" werden (letterlijk in gewicht), ze op een laag luisterniveau voor mij steeds beter gaan klinken.

Ik heb dezelfde ervaring nu met twee hele lichte versterkers; twee ncore 400 blokken. Klinken ook op laag volume opvallend veel gedetailleerder dan andere versterkers die ik hier heb gehad.
:)

Gemineye

Quote from: Siddartha on January  6, 2019, 22:56:06
Zelf heb ik vaak muziek aan op de achtergrond, want vrouw en kind. Maar soms, 's avonds, als het donker is, en ik alleen op de bank zit kan ik echt van de muziek genieten en lijkt deze ook mooier te klinken dan overdag.

Jep. Helemaal eens!

Vind hier de veelzijdigheid ook zo leuk; eind vd middag knal je voor de kids even K3 door de speakers omdat ze dat zo leuk vinden, en 's avonds op de bank kan ik super genieten van een mooie cd van Diana Krall of iets dergelijks. Klinkt dan zonder afleiding ook altijd het beste voor mijn gevoel
:)

Hannibal_

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 22:29:31
In het donker met een kaarsje aan en een lekkere borrel erbij en dan naar rustige nummers luisteren op een laag luisterniveau. Dat zijn mijn mooiste luister momenten.

Klinkt sfeervol :)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: Siddartha on January  6, 2019, 22:56:06
Wat jij beschrijft is eigenlijk een vorm van 'Mindful luisteren'. Dus zonder oordeel of invulling kijken wat je ervaart in het moment. Mooie manier van waarnemen! Je zegt ook dat je geest afdwaalt, en dat is ook logisch, want zo werkt de geest nu eenmaal, kun je ook niet voorkomen of beïnvloeden. Enige wat je kunt doen is je aandacht weer terugbrengen.

Zelf heb ik vaak muziek aan op de achtergrond, want vrouw en kind. Maar soms, 's avonds, als het donker is, en ik alleen op de bank zit kan ik echt van de muziek genieten en lijkt deze ook mooier te klinken dan overdag.

Klinkt moderner, dat mindful ;)
Er in houden? :)
Eerlijk is eerlijk, de geest heeft soms zijn eigen wil inderdaad. En yep, terugbrengen die aandacht :)
Als je/ik echt in verbinding ben met het luisteren (werkt ook bij andere zintuigen) dwaalt ie in ieder geval minimaal.

Ja... herken dat wel, het gezin. Maar dan hoef ik dit niet te proberen hoor, lol.
Ik heb nog wel de wens om met mijn zoontje, nu 8, samen zo te luisteren. Ik heb geen illusies hoor...  ;D

Ja, de avond en vroege ochtend hebben wel een bijzondere kwaliteit voor dit soort zaken...
Genieten
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Sirius666

Quote from: Focal on January  6, 2019, 23:35:05
Ah! Bonamassa!? Nice [emoji1305]  india/Mountain Time is één van m'n favo's.

Het vette vind ik dat live het eea aan iig solo's wordt geïmproviseerd. Daardoor ontstijgen sommige versies het origineel met gemak.

Focal

Quote from: Sirius666 on January  7, 2019, 21:26:26
Het vette vind ik dat live het eea aan iig solo's wordt geïmproviseerd. Daardoor ontstijgen sommige versies het origineel met gemak.
Yup!! Precies. Het was solo album is dan vrij 'binnen de lijntjes'
Het live album dan zeker niet.. her in der dan een heerlijke vrije interpretatie!

astrobart

thuis: Laag volume, geen verlichting maar kaarsen, en gedetaileerde muziek. het maakt niet uit welke stijl. ik wil wel lekker zitten, onderuit en een genotsmiddel erbij om het af te maken.
in de mancave, volume op het niveau wat het hoort te zijn. dat kan vrij hard gaan  ;D

Audio addict

Als ik er echt voor ga zitten en dat gebeurd regelmatig dan is dat op laag volume 65-70 db (gemeten met iPhone app) s'avonds na 22:00 in een volledig donkere kamer. Dead center tussen de twee vloerstaanders in en gebruik ik Tidal Hifi of Qobuz hifi , ik wissel nogal eens van streaming dienst.

Laat op de avond klinkt muziek een stuk mooier. Ik geloof dat dat mede aan de stroom ligt. Ook is s'avonds de noise floor lager en in het donker ben je veel meer gefocust op wat je hoort. Ook heb ik meerdere grasparkietjes en die maken overdag aardig wat lawaai en zijn alleen stil als het donker is.

De laatste tijd draai ik veel alternatieve muziek zoals Wardruna , Danheim , Heilung en dergelijke  8)
Muziek die je ook in de Netflix serie Vikings hoort.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Tabcam

Dat van de avond (en zelfs diep in de nacht) herken ik zeker. Het is denk ik zowel stroom, omgevingsgeluiden, minder omgevingstrillingen als een geestesgesteldheid die muziek meer impact laat hebben.

Daarbij hangt het ook van mijn stemming of en hoe ik gegrepen word door de muziek. Soms luister ik lekker technisch/analytisch andere keren meer emotioneel. De ene keer Jazz, Blues, de andere keer pop, rock, EDM en welke andere (fusion) stylen ik ook draai.

Ik heb tegenwoordig zelfs twee sets, mede door de Coronacrisis een zolderset die weliswaar niet optimaal maar zeker goed te beluisteren is :coffee:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

Quote from: Audio addict on March 26, 2020, 12:35:46

De laatste tijd draai ik veel alternatieve muziek zoals Wardruna , Danheim , Heilung en dergelijke  8)
Muziek die je ook in de Netflix serie Vikings hoort.

Staat nu aan...bijzondere muziek

patsijb

ik luister t liefst smorgens vroeg muziek..
wat ik luister is afhankelijk van waar ik zin in heb..
zet meestal n paar plaatjes klaar en vanuit daar ga ik verder

in de avond met een drankje erbij doe ik bijna nooit..

en ook hier ook niet al te hard qua volume..vind dat ook niet nodig

Jack_D

Nu is mijn favoriete tijdstip en situatie zoals op foto en een keer of 4 a 5 per week, ligt een beetje aan mijn werkschema.

En om de muziekervaring nog eens tijdelijk met 100%,te verhogen, zonder een fortuin aan een nieuwe installatie uit te geven doet wat PP of NLX erbij muzikale wonderen. Het kan ook zonder, een live performance waarbij 30.000 man totaal uit hun plaat gaan geeft een soortgelijke bovennatuurlijke muziek ervaring, maar dat is thuis een beetje lastig te realiseren :D
En ook ik luister niet naar tekst, de klank in zang heeft blijkbaar een hogere prioriteit in mijn hersenen dan de betekenis van de gezongen tekst. Grappig, dacht dat ik de enigste was, vreemde hersenkronkel of zo iets. Maar als ik dit topic zo lees zijn er meer.

Ik chill nog ff verder............. 8) 

Audio addict

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

astrobart

laag volume luisteren is het relaxte wat er is, maar dan geen afleiding. je hoort dan alle details. en wat ik ook hoor zijn de soms verschrikkelijke producer maatregelen die genomen zijn. stukjes tekst ingeplakt. gitaarrifjes gedubbed, dat soort gelaagdheid doorzie je meteen op een heel laag volume. vooral een bepaald nummer van marco borsato. ik zal proberen te achterhalen welke. ik ben geen fan dus ik weet niet welke het was. ik luisterde radio heel zacht en ik kon elk knipje en elk ingeplakt stukje zang er zo uit vissen.

Hannibal_

Ik luister tegenwoordig ook vaak vroeg, 3 am idd ook geen uitzondering.
De reden is minder, tandpijn en mag niet naar tandarts want ook koorts.
Maar de kwaliteit van het luisteren rond die tijden... heerlijk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Audio addict

Ah ja dat zou goed kunnen.

Ik had ook geprobeerd het te "googlen" alleen gebruik ik geen google maar duckduckgo en daarmee vond ik niks.

Een paar maanden geleden eens een xtc pilletje van m'n broer gekregen. Nooit eerder gebruikt en heb daarmee echt de beste luistersessie gehad ooit. Gewoon thuis alleen onderuitgezakt op de bank. Dat is relaxed spul zeg. Vanalles gedraaid oa de Beetles , Rolling Stones , Pink Floyd , Elton John

Nog nooit zoveel detail gehoord. M'n set was opeens super high end  :colgate:
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Lucky.L

Quote from: Audio addict on March 27, 2020, 12:37:08
Ah ja dat zou goed kunnen.

Ik had ook geprobeerd het te "googlen" alleen gebruik ik geen google maar duckduckgo en daarmee vond ik niks.

Een paar maanden geleden eens een xtc pilletje van m'n broer gekregen. Nooit eerder gebruikt en heb daarmee echt de beste luistersessie gehad ooit. Gewoon thuis alleen onderuitgezakt op de bank. Dat is relaxed spul zeg. Vanalles gedraaid oa de Beetles , Rolling Stones , Pink Floyd , Elton John

Nog nooit zoveel detail gehoord. M'n set was opeens super high end  :colgate:
Met XTC luisterde ik wel andere muziek ;) , maar een blowtje met Pink floyd of de oude Marillion was voor mij een gouden combinatie. Maar tegenwoordig drinken we alleen nog een biertje.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

patsijb

Quote from: Audio addict on March 27, 2020, 12:37:08


Een paar maanden geleden eens een xtc pilletje van m'n broer gekregen. Nooit eerder gebruikt en heb daarmee echt de beste luistersessie gehad ooit. Gewoon thuis alleen onderuitgezakt op de bank. Dat is relaxed spul zeg. Vanalles gedraaid oa de Beetles , Rolling Stones , Pink Floyd , Elton John


ik kan dan niet stil blijven zitten met n pilletje op

Jack_D

Zijn inderdaad cannabis soorten.....
Niet elke cannabis soort is even "muzikaal", PP en NLX doen het bij mij wel goed. en je wordt er niet zo knetter stoned van, dan val je alleen maar in slaap op de bank. Zo af en toe is het wel leuk om je gehoor wat te verruimen. Je moet het ook niet te vaak doen want dan wordt het effect steeds minder.

Pilletjes heb ik nog nooit geprobeerd, vind ik toch een beetje eng, je weet nooit echt wat je koop. Heb een kennisje gehad die er vele jaren geleden bijna aan onderdoor is gegaan. Heeft nu nog steeds last van hoofdpijnen door een "fout"pilletje.


Quote from: Audio addict on March 27, 2020, 03:26:05
Wat is PP en NLX dan ?

Bas Akkerman

Misschien weer doorgaan met de muziekervaring? Ik vind persoonlijk het gebabbel over drugs minder interessant.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Volgens mij is de connectie met het onderwerp er toch ook gewoon ? Tenminste is lees dat Jack D ervaart dat niet iedere wietsoort dezelfde effecten sorteert als het om luisteren gaat. En dat een ander de beste luisterervaring heeft gehad met een pil op.

Zelf overigens niet van de pillen of wiet. Bier en dan mn Triples. Met een paar achter mijn kiezen gaat het volume vaak wat meer omhoog.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.