Hoe luisteren jullie (als je echt er voor gaat zitten dan he)?

Started by Hannibal_, January 5, 2019, 20:27:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Tijd terug eens beschreven hoe ik naar muziek luister als ik er echt voor ga zitten om 100% te genieten van mijn muziek. Op ander forum.
Ik noem dat altijd maar "open luisteren" (eigen verzinsel).

Misschien vinden sommigen hier het ook leuk om te lezen, dus toch een poging het uit te leggen, al is zo ongeveer alles eigen reflectie en persoonlijk vermoed ik. Belevingen van anderen lijken me ook leuk om te lezen (hoe luisteren jullie en wat vind je leuk/mooi aan je muziek, wat doet het met je). Ik hoop dat het geen extreme discussies oplevert, daar dit volgens mij pointless is (het blijven persoonlijke ervaringen tenslotte).

Soms lees je dat mensen exact weten hoe de muziek moet klinken, doordat men die op mega veel installaties en momenten beluisterd heeft (cool!).

Ondanks dat je je favoriete muziek inderdaad waarschijnlijk tot in detail uit je hoofd kent, is dat niet wat ik bedoel met open luisteren.

Ik merk soms dat ik mijn favoriete muziek bij "casual" draaien "voorspel".
Ook heb ik soms ineens focus op bepaalde instrumenten waar ik van hou (mooi basloopje of iets dergelijks).
Ik zeg niet dat dat verkeerd is, dat is allemaal onderdeel van genieten van muziek toch?
Soms is het ook lekker om mee te blèren, komt ook niet ten goede aan het luisteren, maar is wel leuk (in ieder geval voor jezelf ;)).

"Open luisteren"

Eerst optimaliseren van de omstandigheden (gordijnen stukje dicht en zo). Dat is het makkelijkste deel zolang je het kan beïnvloeden. Als de buurman net aan het verbouwen slaat, tja... dan wordt het wel lastig op dat moment.

Anyway, wat ik probeer te bereiken met "open luisteren" is om de muziek in zijn geheel "tot me te laten komen" zonder dat ik daar zelf invulling aan loop te geven.
Bij voorkeur dus het denken en oordelen uitschakelen.

Aangezien ik niet verlicht ben of zo, lukt dat nooit een hele luister sessie lang (understatement).
Ik moet me bewust zijn dat er allerlei ideeën, meningen en verleidingen (kan ook over de muziek zijn) naar boven komen tijdens het luisteren en soms dwaalt de geest überhaupt af als je niet oppast (bijna vakantie, wanneer komt mijn bestelling aan, hoe is het weer op het vakantieadres... enz ;)).

Dat is het slechte nieuws, je (ik?) moet dat koppie wel een beetje in bedwang houden is mijn ervaring als ik op die manier muziek wil luisteren.

Het goede nieuws is dat luisteren daar, paradoxaal genoeg, wel heel geschikt voor is om dat te bereiken voor mij. Misschien is het gehoor wel het meest geschikt om mijn denken tot rust te brengen (sporten en zo werkt ook prima hoor en ik kan mijn hoofd vrij makkelijk tot rust brengen over het algemeen).

De truc voor mij is om niet "mee te gaan" in de muziek, maar heel dicht bij mezelf te blijven en "neutraal" te luisteren. Meestal gaat dat vrij snel en kom ik in een soort flow waarbij ik wijd opensta voor de muziek. Met een beetje geluk is de geest dan stil en hoor en beleef ik de muziek in zijn totaliteit. Je zou kunnen zeggen dat je je opnieuw laat verrassen door de muziek die je misschien al zo lang kent.
Het is niet concentreren op de muziek, maar juist het tot je laten komen.
Het genieten van de muziek is hier voor mij niet minder door, integendeel.

Als het niet direct lukt om om in die flow/neutraliteit te komen, helpt het soms om even te luisteren naar verre geluiden, die op te horen komen uit de stilte en daar ook weer in weg te horen zakken, zonder die geluiden beet te pakken met je geest. Helpt voor het luisteren soms.

Benieuwd naar jullie "luister aanpak"

Veel plezier met luisteren

Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Focal

f topic!

Het luisteren kan bij amij pas echt beginnen als ik alleen thuis ben en even in alle rust kan luisteren.
Ik heb op zich niet veel voorbereidingen te treffen en ook niet qua mindset.
Het enige wat ik eigenlijk doe  is aanvoelen in wat voor mood ik ben,... en aan de hand daarvan kies ik mijn muziek uit.
Dit lijkt misschien raar, of juist logisch ,..maar met de juiste muziek op het juiste volume raak je juist wel de emotie die met muziek wilt beleven.
Althans,. Zo werkt het in mijn beleving.  En als het even lukt.. vol verwondering de muziek over je heen laten komen.

En daarna vaak toch ook een stukje dankbaarheid dat je dit gewoon in je huiskamer mag beleven[emoji846]

gerard1

Hetzelfde, alleen lukt me dat het beste met een koptelefoon. ( die hoeft niet eens verschrikkelijk goed te zijn )

Hannibal_

Quote from: Focal on January  5, 2019, 22:52:21
f topic!

Het luisteren kan bij amij pas echt beginnen als ik alleen thuis ben en even in alle rust kan luisteren.
Ik heb op zich niet veel voorbereidingen te treffen en ook niet qua mindset.
Het enige wat ik eigenlijk doe  is aanvoelen in wat voor mood ik ben,... en aan de hand daarvan kies ik mijn muziek uit.
Dit lijkt misschien raar, of juist logisch ,..maar met de juiste muziek op het juiste volume raak je juist wel de emotie die met muziek wilt beleven.
Althans,. Zo werkt het in mijn beleving.  En als het even lukt.. vol verwondering de muziek over je heen laten komen.

En daarna vaak toch ook een stukje dankbaarheid dat je dit gewoon in je huiskamer mag beleven[emoji846]

Heel herkenbaar, het kiezen conform je mood.
Ik denk dat ik dat ook wel doe idd, alleen niet heel bewust.
Wat ik soms wel doe is juist bewust uptempo muziek kiezen. 
Mooi voorbeeld zijn deze grauwe dagen momenteel, krijg je toch een beetje "licht" binnen ;)
Maar dan via je oren ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Bas Akkerman

Ik ben echt wel een gevoelsluisteraar. Dus ik kan echt voor muziek gaan zitten om mezelf onder te dompelen in gevoel en herkenning. Daar kies ik dan ook genres, artiesten of albums bij uit. En het liefst doe ik dat alleen in een stille, donkere ruimte.

Toch is dat niet altijd te sturen. Het gebeurt me ook vaak genoeg dat ik muziek als achtergrond beluister en ineens gegrepen wordt. Of dat ik er voor ga zitten, maar te onrustig ben om de muziek tot me door te laten dringen.

Een mate van onverwachtheid, ontspanning en onbevooroordeeld zijn is dus cruciaal naar mijn idee. Waarbij het belangrijker is dat ik geen gevoel weg wil nemen (boosheid of verdriet) of toe wil voegen (blijdschap of spanning). Maar dat ik me mee laat nemen in wat de muziek met me doet en het gewoon laat gebeuren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Hannibal_

Quote from: gerard1 on January  6, 2019, 09:03:01
Hetzelfde, alleen lukt me dat het beste met een koptelefoon. ( die hoeft niet eens verschrikkelijk goed te zijn )

Ja, via koptelefoon krijg je vaak ook een mooi beeld.

Annecdote: afgelopen zomer vakantie op ipad met bluetooth koptelefoon (i know ...) een luister test geprobeerd te doen. Of ik het verschil kon horen tussen mp3/cd lossless & highres. Soort quizz vorm.
Thuis hoor ik het verschil tussen mp3 en lossless prima. Highres kan ik pas sinds kort spelen en nog niet echt vergeleken door gebrek aan materiaal.
Anyway: schokking! Hoorde het verschil niet echt. Blijkt de koptelefoon te comprimeren!
Lol!

Maar normaal werkt dat inderdaad geweldig.
Minder last ook van omgeving
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

@bas, mooi! En het is inderdaad niet altijd te sturen.

Toch even een opmerking mbt dit forum. Fijn clubje!
Toen ik dit, nagenoeg hetzelfde, poste op het andere forum was de reactie ongeveer: "ik smijt het volume open en schreeuw mee met de muziek" lol... tuurlijk... gebeurd ook ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Focal

Quote from: Hannibal_ on January  6, 2019, 10:19:59
@bas, mooi! En het is inderdaad niet altijd te sturen.

Toch even een opmerking mbt dit forum. Fijn clubje!
Toen ik dit, nagenoeg hetzelfde, poste op het andere forum was de reactie ongeveer: "ik smijt het volume open en schreeuw mee met de muziek" lol... tuurlijk... gebeurd ook ;)
Haha. Tja.. kan ook.  Heb ik m'n leven verschrikkelijk veel (verschillende) muziek geluisterd, maar van een 3 tracks kende ik de volledige tekst maar.
Ben ècht v/h luisteren naar de 'muziek' ..de emotie wat die overbrengt. Mij boeit bijna nooit de tekst. Wellicht apart [emoji53]

Sirius666

Quote from: Hannibal_ on January  6, 2019, 10:10:39
Ja, via koptelefoon krijg je vaak ook een mooi beeld.

Annecdote: afgelopen zomer vakantie op ipad met bluetooth koptelefoon (i know ...) een luister test geprobeerd te doen. Of ik het verschil kon horen tussen mp3/cd lossless & highres. Soort quizz vorm.
Thuis hoor ik het verschil tussen mp3 en lossless prima. Highres kan ik pas sinds kort spelen en nog niet echt vergeleken door gebrek aan materiaal.
Anyway: schokking! Hoorde het verschil niet echt. Blijkt de koptelefoon te comprimeren!
Lol!

Maar normaal werkt dat inderdaad geweldig.
Minder last ook van omgeving

Wat dacht je van de verbinding (bluetooth) die de beperkende factor is?

Leuk topic! Het belangrijkste is denk ik het luisteren zonder afleiding? Laat in de avond is een verademing tov overdag. Leven op straat enz is er dan niet meer. Sowieso rustig qua omgevingsgeluid, dat scheelt al gigantisch. Verder natuurlijk je telefoon/tablet wegleggen......dat zorgt bij mij iig voor (teveel) afleiding lol.

Dolby

Quote from: Focal on January  5, 2019, 22:52:21
f topic!

Het luisteren kan bij amij pas echt beginnen als ik alleen thuis ben en even in alle rust kan luisteren.
Ik heb op zich niet veel voorbereidingen te treffen en ook niet qua mindset.
Het enige wat ik eigenlijk doe  is aanvoelen in wat voor mood ik ben,... en aan de hand daarvan kies ik mijn muziek uit.
Dit lijkt misschien raar, of juist logisch ,..maar met de juiste muziek op het juiste volume raak je juist wel de emotie die met muziek wilt beleven.
Althans,. Zo werkt het in mijn beleving.  En als het even lukt.. vol verwondering de muziek over je heen laten komen.

En daarna vaak toch ook een stukje dankbaarheid dat je dit gewoon in je huiskamer mag beleven[emoji846]

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Hannibal_

Quote from: Focal on January  6, 2019, 15:50:57
Haha. Tja.. kan ook.  Heb ik m'n leven verschrikkelijk veel (verschillende) muziek geluisterd, maar van een 3 tracks kende ik de volledige tekst maar.
Ben ècht v/h luisteren naar de 'muziek' ..de emotie wat die overbrengt. Mij boeit bijna nooit de tekst. Wellicht apart [emoji53]

Geinig... ik was altijd van zingen (ook in band gedaan), maar functioneel (omdat ik gewoon hooked on music ben). Grappig genoeg haal ik de meeste musicale voldoening uit intrigerende en vaak complexere stukken waarin vaak niet gezongen wordt.
Ook grappig (in my book)... ik was vroegahr (oh... en old love never, nou ja... seldom dan, dies) super fan van joe jackson... heerlijk zoals die stijlen uitprobeert, lekker maatschappij critisch, geen middle of the road... etc... ik heb ooit eens voor iemand (yep, een lover) een cd samengesteld met voorbeelden van zijn muziek die ik mooi vond. Met commentaar waarom. Merkte eigenlijk dat ik, ondanks dat ik joe's stemgeluid best kan waarderen, ik toch het meest hang naar de geweldige intermezzo's, solo's die er in zitten (joe speelt best verdienstelijk piano bijvoorbeeld, maar huurt soms ook heerlijke percussie, sue op night & day, een fugelhorn op body & soul etc in). Ook een monty alexander of zo vind ik heeerlijk.... zo veel mooie muziek.

Waar was ik? Oh ja... reactie op focal.
Helemaal niet apart imo ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 16:05:44
Wat dacht je van de verbinding (bluetooth) die de beperkende factor is?

Leuk topic! Het belangrijkste is denk ik het luisteren zonder afleiding? Laat in de avond is een verademing tov overdag. Leven op straat enz is er dan niet meer. Sowieso rustig qua omgevingsgeluid, dat scheelt al gigantisch. Verder natuurlijk je telefoon/tablet wegleggen......dat zorgt bij mij iig voor (teveel) afleiding lol.

Lol, yep, bluetooth zou dat ook kunnen veroorzaken... beetje naief soms hier  :blush:

Helemaal eens dat het, lekker "bewust/zonder afleiding/in alle rust" luisteren een bijzondere kwaliteit en beleving kan geven.
Ik heb in het verleden ook wel eens heel vroeg geluisterd, omdat ik juist 's ochtends een heerlijke rust ervaarde. Dat was heerlijk ook.

Voor wat betreft pads & phones... eens! Alle afleiding uitsluiten imo ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Sirius666

Zie het zo: een koptelefoon is een luidspreker. Bluetooth aptx gaat tot 24/48 dacht ik. Een bron bepaalt de kwaliteit, een koptelefoon/ speaker geeft de verschillen weer.

frits marantz

In het donker met een kaarsje aan en een lekkere borrel erbij en dan naar rustige nummers luisteren op een laag luisterniveau. Dat zijn mijn mooiste luister momenten.

Focal

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 22:29:31
In het donker met een kaarsje aan en een lekkere borrel erbij en dan naar rustige nummers luisteren op een laag luisterniveau. Dat zijn mijn mooiste luister momenten.
Da's een interessante!..dat 'laag luisterniveau!
Waarom zacht volume?? 

frits marantz

Klinkt het het mooist voor mij. Waarschijnlijk omdat ik dan beter luister en alles beter in mij opneem. Geen "wall of sound", maar details.

Focal

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 22:34:52
Klinkt het het mooist voor mij. Waarschijnlijk omdat ik dan beter luister en alles beter in mij opneem. Geen "wall of sound", maar details.
Da's juist het aparte eraan vind ik. No offence.. maar ik zeg dan 'juist minder details op lager niveau.
Waarschijnlijk ben je meer gespitst door het lage niveau.. dat weer wel.

frits marantz

Ik heb best wel wat versterkers gehad en mij is het opgevallen dat als ze steeds "zwaarder" werden (letterlijk in gewicht), ze op een laag luisterniveau voor mij steeds beter gaan klinken.

Focal

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 22:42:43
Ik heb best wel wat versterkers gehad en mij is het opgevallen dat als ze steeds "zwaarder" werden (letterlijk in gewicht), ze op een laag luisterniveau voor mij steeds beter gaan klinken.
En waar zit het 'm dat in denk je?  Klinkt het beter.. of juist qua smaak aangenamer voor je?
(Gewoon nieuwsgierig[emoji846])

Ik merk juist dat wanneer ik een realistisch volume bereik, dus hoe luid het ongeveer in het echt zou klinken, dit meer details oplevert, meer dynamiek. Dus meer betrokkenheid. Bij mij dan.

frits marantz

Klinkt beter. Het systeem heeft een makkie om alles goed weer te geven.

Maar het kan ook hard en dat heb ik dan met name als ik naar een DVD zit te kijken van een live optreden. Dan ben ik er helemaal bij. :headbanging:

Maar dat is dan voor mij wel een heel andere luisterervaring. Het ene is relaxt luisteren en het andere is actief beleven.

Siddartha

Wat jij beschrijft is eigenlijk een vorm van 'Mindful luisteren'. Dus zonder oordeel of invulling kijken wat je ervaart in het moment. Mooie manier van waarnemen! Je zegt ook dat je geest afdwaalt, en dat is ook logisch, want zo werkt de geest nu eenmaal, kun je ook niet voorkomen of beïnvloeden. Enige wat je kunt doen is je aandacht weer terugbrengen.

Zelf heb ik vaak muziek aan op de achtergrond, want vrouw en kind. Maar soms, 's avonds, als het donker is, en ik alleen op de bank zit kan ik echt van de muziek genieten en lijkt deze ook mooier te klinken dan overdag.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Focal

Quote from: frits marantz on January  6, 2019, 22:53:09


Maar het kan ook hard en dat heb ik dan met name als ik naar een DVD zit te kijken van een live optreden. Dan ben ik er helemaal bij. :headbanging:
Nu ben ik wel ff nieuwsgierig naar het headbangen!  Rock/metal komt niet vaak voorbij hier;)  Wat staat er dan op???

frits marantz

#22
@Siddartha: Mooi geschreven en je slaat de spijker op de kop. Het is dan juist dat de muziek de aandacht weer terug brengt. Heerlijk.

frits marantz

#23
Quote from: Focal on January  6, 2019, 23:05:32
Nu ben ik wel ff nieuwsgierig naar het headbangen!  Rock/metal komt niet vaak voorbij hier;)  Wat staat er dan op???

Genesis, Jan Akkerman, Joe Bonamassa, Phil Collins om maar wat te noemen. Bedenk mij net dat ik eigenlijk niet eens zoveel Live DVD's heb. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat bij "echt" luisteren bij mij de TV niet aanstaat.

Sirius666

Quote from: Focal on January  6, 2019, 22:37:09
Da's juist het aparte eraan vind ik. No offence.. maar ik zeg dan 'juist minder details op lager niveau.
Waarschijnlijk ben je meer gespitst door het lage niveau.. dat weer wel.

Eigenlijk moeten we eerst weten over hoe laag het volume daadwerkelijk is. Mijn lage stand is waarschijnlijk niet gelijk aan die van jou ;)