Klankkarakteristiek van verschillende voorversterkers

Started by Vhond, January 5, 2019, 15:08:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Is er iets te zeggen over het geluid van bv. een Naim, Densen, Musical Fidelity, Densen, Audio Research, Krell, Mark Levinson, Rega of van Medevoort om maar een paar merken te noemen?

Natuurlijk is het vaak in combinatie met eindversterker en luidsprekers, maar misschien is er in het algemeen iets te zeggen over neutraliteit, analytisch zijn, openheid, felheid, snelheid/dynamiek, nadruk en eigenschappen van bepaalde frequentiegebieden?

frank2

Ze zullen allen anders klinken en afhankelijk van akoestiek en stroomsnoer ook nog. Testen thuis en luisteren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Hoe heeft akoestiek invloed op de voorversteker ? Er komt geen geluid uit het apparaat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Vhond

Ik begrijp (en weet uit luisterervaring) dat ruimte/akoestiek en eventuele accesoires zeker ook uit kunnen maken bij het uiteindelijke geluid maar kan me voorstellen dat er iets algemener te zeggen valt over de verschillende versterkers net zo goed als dat er iets algemeners over buizengeluid versus solid state te zeggen is...

Markus2

Quote from: Vhond on January  5, 2019, 15:54:59
Ik begrijp (en weet uit luisterervaring) dat ruimte/akoestiek en eventuele accesoires zeker ook uit kunnen maken bij het uiteindelijke geluid maar kan me voorstellen dat er iets algemener te zeggen valt over de verschillende versterkers net zo goed als dat er iets algemeners over buizengeluid versus solid state te zeggen is...

Algemeen kun je stellen dat de (meeste) winst te halen valt met akoestische maatregelen, verdere veralgemeningen ben ikzelf niet zo zeker van.
In mijn audiofiele verleden zwoer ik enige tijd bij een buizenvoorversterker, deze heeft dan ook een redelijke tijd onderdeel van de set uitgemaakt en is gecombineerd met diverse eindversterkers.

Meer zinnigs heb ik niet te melden.

Succes met je zoektocht.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Vhond

Toch kan ik me voorstellen dat bepaalde merken wat warmer zijn dan andere, en andere merken misschien TE analytisch waardoor het eea wat minder levendig/muzikaal wordt. Hier is zeker de combinatie met eindversterker en speakers bepalend, maar het lijkt me niet dat de rol van de voorversterker dusdanig klein is dat hier niets over te zeggen valt.

i2Paq

Voor wat het waard is:

Mijn huidige Linn vindt ik (te) warm klinken bij gebruik van de geïntegreerde eindversterker. De losse monoblokken geven frisser/helderder weer.

In beide gevallen bij gebruik van de zelfde luidsprekers.

De Linn is dan dus enkel een voorversterker.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70