Nieuwe speakers / set, nu de akoestiek nog op orde krijgen :) Tips gevraagd!

Started by Teun1987, January 4, 2019, 16:04:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teun1987

Hey allemaal,

Mijn eerste bericht hier :) Laat ik me eerst even voorstellen: Teun, 31 jaar en woon in de omgeving van Eindhoven. Ik heb een redelijk kritisch oor en ben gek op allerlei soorten muziek. Variërend van jazz tot akoestische gitaarmuziek (bijv. Tommy Emmanuel of Doyle Dykes) tot Commodore64 remixes.

Recent heb ik een nieuwe hifi set gekocht. Alhoewel deze al stukken beter klinkt dan de vorige set (Marantz PM6004 met Focal 816V) is de akoestiek in mijn kamer nog een uitdaging en verre van optimaal.

Eerst even de nieuwe set, bestaande uit:

  • 2x Dynaudio Special Forty
  • 2x Dynaudio stands 6
  • Hegel H190
  • Audioquest type 4 luidsprekerkabels

Zie de bijlage voor een foto van de set.

Een en ander staat opgesteld in de huiskamer en ik heb helaas niet de luxe van een aparte luisterruimte. Enfin, ik weet al dat de woonkamer nooit een ideale luisterruimte gaat worden, maar ik wil er wel het maximale uithalen :) De kamer heeft een tegelvloer en een open keuken. In totaal is het vloeroppervlak ongeveer 8 x 5m. Ik kan later een keer wat meer foto's uploaden.

Wat ik al heb gedaan voor de akoestiek:


  • Speakers/stands 45cm van muren gezet
  • Gordijnen opgehangen bij de schuifpui (links van de set)
  • Vloerkleed onder de salontafel gelegd
  • Er staat een eiken dressoir kast tegen de muur recht tegenover de set
  • Er staan twee stoffen banken voor en rechts voor de set

Inmiddels heb ik ook twee akoestische canvassen besteld bij GIKAcoustics (een van 120 x 90 x 6,7cm en een van 90 x 60 x 5cm). Beide canvassen wil ik aan de muur recht tegenover de speakers gaan hangen. Helaas kon ik niet meer bestellen op dit moment. De art panels zijn best duur en voor grotere oppervlakten moet het zeker goedkoper  ;D

Iemand nog tips die me geen honderden Euro's gaan kosten?

Groeten en hoor graag van jullie,
Teun
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

bmateijsen

Wat ervaar je op dit moment met de set in de ruimte? Omschrijf het geluid eens? En misschien heb je nog meer foto's van de ruimte? (ook dit zitplek bijvoorbeeld)

Teun1987

Dank voor je antwoord en vraag. Ik ervaar op dit moment vooral veel echo van hoge tonen. Bas valt op zich wel mee.

Hierbij nog meer foto's van de kamer, inclusief de zitplek. Ik zit wel recht voor de set op de bank.
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

Carrol

Als je de gordijnen dicht zou doen moet het al n beetje beter klinken.
Wel een "harde" kamer,begrijp dat veel echo hebt.
Op papier een mooie set,idd nu de akoestiek nog,misschien dat forum leden jou nog kunnen adviseren.
Veel plezier met de set
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

bmateijsen

Heel veel harde materialen en flinke oppervlakken (salon tafel)....

Voor een test:
- Haal de salontafel eens weg...
- Leg het kleed meer naar de speaker en leg dan een dikke deken of dekbed tussen bank en vloerkleed.
- Gordijnen eens volledig dicht.

Hoe klinkt het dan?

Rowdy


Teun1987

Quote from: bmateijsen on January  4, 2019, 19:21:43
Heel veel harde materialen en flinke oppervlakken (salon tafel)....

Voor een test:
- Haal de salontafel eens weg...
- Leg het kleed meer naar de speaker en leg dan een dikke deken of dekbed tussen bank en vloerkleed.
- Gordijnen eens volledig dicht.

Hoe klinkt het dan?

Ga ik eens proberen. Gordijnen dicht scheelt inderdaad al. De salontafel die gaat helaas niet weg. Daar was ie te duur voor en krijg ik er niet door bij mijn vrouw :)
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

Teun1987

Quote from: Rowdy on January  4, 2019, 19:28:57
Schilderij of iets dergelijks achter de zitbank aan de muur.

Die is al in de maak. Heb expres een wat dikker 242 paneel van GIKAcoustics genomen (6,7 cm dik). Ik hoop dat dit ook gaat schelen.
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

Carrol

Idd leg eens een dekbed of zoiets tussen,voor je speakers.
Heb voor de fun een keertje een matras er tussen gelegd,of dat wat uitmaakt.
Gewoon ff proberen,luisteren en weer wegleggen.
Succes
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

denoontje

Je kunt tijdens het luisteren op de salontafels ook wat kussens ofzo leggen. Deed ik in mijn oude opstelling ook.

Ook wat extra kussen op de rugleuning van de bank verminderde de echo.

Wellicht helpt he dit wat verder




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teun1987

De kussens / dekbed had helaas weinig effect.

Ondertussen heb ik een en ander doorgevoerd:
- GIK acoustics canvas van 5cm dik van 120x90cm op de muur achter de bank geplaatst
- GIK acoustics canvas van 5cm dik van 90x60cm stukje links ervan geplaatst

Dit helpt iets, maar niet veel. Daarom heb ik ook nog 3 akoestische panelen van 124cm x 80cm x 5cm besteld (met Akotherm D40). Deze wil ik achter de speakers gaan plaatsen. Echter, ik lees op veel plekken dat je hiermee alleen de bas gaat dempen en niet zozeer de flutter echo / hoge tonen waar ik nog veel last van heb. Helaas is aan het plafond bevestigen of een andere zijmuur geen optie.

Iemand nog adviezen waar ik deze panelen het beste kan plaatsen voor betere akoestiek?

Groeten,
Teun
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

blue-eyes

Vakman erbij halen. Lukraak ergens proberen kan een gouden gok zijn, beter is meten (is weten :P ).

Misschien heb je nu wel het verkeerd besteld.... Of, zeg het maar. Vraag een akoestisch advies en ga dan het advies zelf bouwen, kopen installeren.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teun1987

Een vriend van me gaat volgende week een meting uitvoeren. Hopelijk kan die beter aangeven waar de panelen moeten komen. Wat het advies ook gaat worden. Het blijft een huiskamer en ik kan ze dus niet overal plaatsen.
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

chansig

Die panelen gaan ervoor zorgen dat je minder reflecties gaat horen. Is zeker de moeite waard om te proberen.

Ik zou ze aan de zijkant van je speakers zetten en dan iets voor je speaker, dus niet er direct naast.

Voor het laag gaan ze in ieder geval weinig betekenen, daar heb je echt dempingsvolume voor nodig.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

De enige flutter die je weg hoeft te krijgen is diegene die je op je luisterplek hoort. Concentreer je dus daarop, dat het in de rest van de kamer fluttert/niet optimaal klinkt is van minder belang en gewoon heel erg lastig te bewerkstelligen...

Verder denk ik dat je het meeste effect hebt als je het plafond aanpakt.

Focal

Beste Teun!

Ik heb/had ongeveer dezelfde problemen als jij, ook een vrij grote kale harde muur achter m'n zitplek.
Dit heb ik redelijk opgelost door een grote diffusor te maken. Ik wilde geen demping-paneel ivm wellicht teveel demping van midden en hoge tonen.
Moet zeggen dat het resultaat best goed is! Betere balans en hogere resolutie. Echt hoorbaar!
Heb nu telkens 'hè.. dat klonk eerder níet zogoed. En valt me vaak op dat muziek stuk beter klinkt dan eerder.

Maar begrijp dat jij al diverse dingen bevestigd en besteld hebt?


Zo was het eerder bij mij [emoji1370]


Print van een 105 x 75cm. Welke géén akoestische eigenschappen heeft. Geen enkele print/schilderij heeft dat werd mij verteld door de vakman.



Huidige situatie[emoji1370]



Difusor gemaakt van een 165 x 112cm.  Een fikse dus [emoji6]

Kerre

@Focal,

Hoe heb je die diffusor gemaakt? Lijkt me een leerzaam en handig DIY klusje.  ^^
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Teun1987

Quote from: Focal on January 17, 2019, 18:23:04
Beste Teun!

Ik heb/had ongeveer dezelfde problemen als jij, ook een vrij grote kale harde muur achter m'n zitplek.
Dit heb ik redelijk opgelost door een grote diffusor te maken. Ik wilde geen demping-paneel ivm wellicht teveel demping van midden en hoge tonen.
Moet zeggen dat het resultaat best goed is! Betere balans en hogere resolutie. Echt hoorbaar!
Heb nu telkens 'hè.. dat klonk eerder níet zogoed. En valt me vaak op dat muziek stuk beter klinkt dan eerder.

Maar begrijp dat jij al diverse dingen bevestigd en besteld hebt?


Zo was het eerder bij mij [emoji1370]


Print van een 105 x 75cm. Welke géén akoestische eigenschappen heeft. Geen enkele print/schilderij heeft dat werd mij verteld door de vakman.



Huidige situatie[emoji1370]



Difusor gemaakt van een 165 x 112cm.  Een fikse dus [emoji6]

Ziet er mooi uit! Ik heb inderdaad wat losse panelen besteld met Akotherm D40 (120 x 80 x 5cm dik). Ik ga ze denk ik met name aan de muur bevestigen waar de speakers op gericht staan (achter de bank). In principe zijn het 'breedband' akoestische panelen, maar van horen zeggen met name voor de hoge tonen. Anders heb je dikkere panelen nodig of zogenaamde basstraps.

Verder heb ik ook een GIK acoustics van 120 x 90 x 5cm dik. Volgens mij zit hier GIK acoustics 242 akoestisch materiaal in (https://gikacoustics.co.uk/product/acoustic-art-panels-50mm/).

Als het meeste hangt zal ik eens een foto maken. Hopelijk klinkt het dan beter  ;)
hifi setup: Hegel H190 + Dynaudio Special Forty + Audioquest Type 4

Focal

Quote from: Kerre on January 17, 2019, 21:50:20
@Focal,

Hoe heb je die diffusor gemaakt? Lijkt me een leerzaam en handig DIY klusje.  ^^
Yup! Zelf gemaakt idd.  Het stuk heet: Idiootveelwerk
Veel inspiratie opdoen, wat babbelen met een akoestiekdeskundig. Maar het was niet enkel voor de akoestiek, ik wilde zoiets al langer maken (paneel met blokken) omdat ik het wel gaaf/statistiek vind staan. Maar heb nu de boel iets aangepast voor 'akoestiekke' doeleinden.
De diffusor is van hout gemaakt, dus vele (ruim 250) blokken zagen in verschillende hoogtes, dan schuine kanten zagen, dan elk blokje rond schuren.  Dan natuurlijk nog het lijmen, kitten en schilderen
[emoji6]

Tabcam

Ik zit ook te dubben of ik het zelf ga doen of laat doen. Ik ga beginnen met achter mijn bank. Bij deze ook wat linkjes en hopelijk inspirerende plaatjes.

DIY
houtpaneel
Flamex

Commercieel
incatro woonhuis
akoestisch advies met inmeten

cnc panelen

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Focal

Quote from: Teun1987 on January 18, 2019, 10:27:16
Ziet er mooi uit! Ik heb inderdaad wat losse panelen besteld met Akotherm D40 (120 x 80 x 5cm dik). Ik ga ze denk ik met name aan de muur bevestigen waar de speakers op gericht staan (achter de bank). In principe zijn het 'breedband' akoestische panelen, maar van horen zeggen met name voor de hoge tonen. Anders heb je dikkere panelen nodig of zogenaamde basstraps.

Verder heb ik ook een GIK acoustics van 120 x 90 x 5cm dik. Volgens mij zit hier GIK acoustics 242 akoestisch materiaal in (https://gikacoustics.co.uk/product/acoustic-art-panels-50mm/).

Als het meeste hangt zal ik eens een foto maken. Hopelijk klinkt het dan beter  ;)
Dank je!  Zelf ook wel blij mee;)

Kan zo snel via de link niet vinden tot welke frequentie zulke panelen dempen, maar zal ergens zo vanaf een 500hz zijn als ze een een 5 cm dik zijn denk ik.
Wat op zich ook voldoende is.  Ben benieuwd wat het bij jou qua hoge tonen gaat doen? Want volgens mij straks best veel demping!  Ik merkte bij mij al dat de hoge tonen net ff minder aanwezig zijn.. en da's met difusor.
Gelukkig kan ik nog wat spelen met filters op m'n streamer;)

Focal

Quote from: TabCam on January 18, 2019, 12:21:58
Ik zit ook te dubben of ik het zelf ga doen of laat doen. Ik ga beginnen met achter mijn bank. Bij deze ook wat linkjes en hopelijk inspirerende plaatjes.

DIY
houtpaneel
Flamex

Commercieel
incatro woonhuis
akoestisch advies met inmeten

cnc panelen
Die inspiratie had ik ook, maar voor net ff andere afwerking én werking gekozen.  Heb wat mailverkeer met de maker van onderstaande diffusor gehad en hij had patent op dat ontwerp. Dus veel bolling van kopse kanten. Zo kan er ook minder hoogte zijn in het werk en je zou veel dichter bij de diffusor kunnen zitten en de werking bemerken t.o.z van de conventionele varianten.
Maar goed... dat heb ik natuurlijk niet getest;)

Ook vind ik de ronde variant vriendelijker en rustiger ogen.








Hier veel minder hoogte verschil, en werking zou erg goed zijn door rondingen.

Knor

Quote from: Teun1987 on January 18, 2019, 10:27:16
Ziet er mooi uit! Ik heb inderdaad wat losse panelen besteld met Akotherm D40 (120 x 80 x 5cm dik). Ik ga ze denk ik met name aan de muur bevestigen waar de speakers op gericht staan (achter de bank). In principe zijn het 'breedband' akoestische panelen, maar van horen zeggen met name voor de hoge tonen. Anders heb je dikkere panelen nodig of zogenaamde basstraps.

Verder heb ik ook een GIK acoustics van 120 x 90 x 5cm dik. Volgens mij zit hier GIK acoustics 242 akoestisch materiaal in (https://gikacoustics.co.uk/product/acoustic-art-panels-50mm/).

Als het meeste hangt zal ik eens een foto maken. Hopelijk klinkt het dan beter  ;)

Akotherm is niet bedoeld voor zichttoepassing. Het is lelijk en het is poreus vezelmateriaal - een onbeheersbaar stofnest waardoor het al snel geen gezicht meer is.
Het is doorgaans ook overkill voor de hoog weergave. Je wil eigenlijk een schuimpje toepassen wat het hoog ontziet en het middengebied hard aanpakt. Dat lukt niet met Akotherm. Als onderdeel van een totaalbehandeling  kan het soms wel zinvol zijn om strategisch toe te passen.
Er zijn mooiere, vrij goedkope en selectief absorberende schuimpjes te koop waar je waarschijnlijk meer plezier aan gaat beleven.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Focal

Quote from: Knor on January 18, 2019, 18:14:55

Het is doorgaans ook overkill voor de hoog weergave..
Dát heb ik ook gemerkt! Zelfs met diffusor. Al had ik niet gedacht die afname in het hoog toch nog best goed te horen was [emoji53]
Dan neem ik aan dat met een aantal (want daar gaat het bij Teun om) demping-panelen het hoog aanzienlijk minder word.

morca

Ik zou in deze harde ruimte zeker wat demping toepassen.
Diffuser is leuk. Maar de reflecties blijven.
Je buigt ze alleen af.
Beter dat je ze dempt imo.