Demping, vermogen mbt keuze versterker

Started by Mc T, January 3, 2019, 13:56:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mc T

Afgelopen weken heb ik heel wat doorgespit en gelezen maar kom voor mij zelf niet tot een eenduidig antwoord, vandaar mijn vragen hier.

Als verkenning voor de keuze van een versterker voor mijn subwoofertje, een JBL 4642a (dubbel 18" - 4ohm).

Power handeling capability van het kleinood: Cont. Pink noise: 1200watt, Cont. Program: 2400watt, Peak Power: 4800watt.

Meer uit de PA geloof ik maar hun zienswijze is voor continu vermogen versterker gelijk aan maximaal vermogen (2400watt RMS)  tot zelfs gelijk aan peak vermogen (factor vier/ 4800watt RMS (!!)) voor gebruik onder de zwaarste omstandigheden (mega outdoor concerten).

Er is ook de zienswijze om continu vermogen aan te bieden afhankelijk van het benodigde volume/ SPL.

Op dit moment gebruik ik een Tannoy S-sub (actief 15"/ 150WRMS amp). En het ding laat de vloer golven en aangename klappen op het lichaam. En dat bij beperkt volume (op volume 9 van 99), op 50 wordt is het flink oncomfortabel, onmogelijk voor de buren en schadelijk voor oren... Dus dat is zelden tot nooit. Met het nieuwe JBL subje hoeft het wat mij betreft niet gekker (waarom dan deze sub, zie mijn introductie op Privé Home Theaters). 

Mijn vragen:
- Bij versterkers met gelijke opgave voor demping echter de één met laag vermogen (zeg 300 watt RMS) en de ander met hoog vermogen (3000watt RMS). En bij gebruik van korte, voldoende dikke kabels. Zijn beide versterkers even goed in staat de dubbel 18" de conussen in bedwang te houden/ strak te laten klinken (uiteraard wel met verschil in continu/ maximaal SPL)?
 
- Wat is jullie mening voor deze sub, is bijvoorbeeld de HYPEX FA502 (bruggen/ 4ohm/ 1000watt) een afdoende, budget vriendelijke keuze? Of is het gewoon een consequentie dat er gewoon een zeer hoge demping, gebrugde krachpatser (4 ohm) aan moet hangen. Occasion betaalbare kilo(W)knallers uit de P.A. zoals de  RAM BUX 3.0, CROWN MacroTech MA3600, QSC Powerlight 4.0 e.d.

Suggesties, opmerkingen of onduidelijkheden dan hoor ik dat ook graag van jullie.

Mc T

Graag stel ik jullie mijn vraag nog een keer maar nu met meer consumer vermogens ;-)

Bij versterkers met gelijke opgave voor demping echter de één met laag vermogen (zeg 30 watt RMS) en de ander met hoog vermogen (500watt RMS). En bij gebruik van korte, voldoende dikke kabels. Zijn beide versterkers even goed in staat de dubbel 18" de conussen in bedwang te houden/ strak te laten klinken (uiteraard wel met verschil in continu/ maximaal SPL)?

Nogmaals aan het zoeken geweest maar kan geen sluitend antwoord vinden over demping capaciteit in relatie tot vermogen van een versterker. Met de gedachte dat een van een enkel 8 inch met en 30mm spoel of 18 inch met 100mm spoel (laat staan twee parallel) en veelvoud aan energie genereert met de veerwerking/ naslingeren van de conus.

Of is dat het juist, het is voor beide gelijk is omdat de juist die opgewekte energie die demping veroorzaakt, onafhankelijk van het versterker vermogen?

Vraag ik naar de bekende weg, dan hoor ik dat, wellicht dan graag het linkje waar die open deur (op eenvoudige...) manier beschreven staat.