Audyssey MultiEQ app ervaringen?

Started by GPO, December 31, 2018, 11:01:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Hallo,

Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met de ADSY MultiEQ app. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dmholdings.AudysseyMultEq&hl=en

Ik vraag me een aantal dingen af, zoals:
- Op hoeveel punten kun je nou eigenlijk corrigeren per kanaal? Al die voorbeeld plaatjes laten maar 3 - 4 punten zien?
- Is de app een beetje stabiel, daar hoor ik nml ook heel veel verschillende verhalen over.
- Is bv de correctie die je kan doen op het sub kanaal net zo goed als met een miniDSP?
- als je een eigen curve hebt bedacht wordt die dan meteen actief als je die download in de receiver of moet je dan weer een meting starten?

Mijn Denon receiver kan deze app niet aan, maar mocht ik willen gaan upgraden dan kan support voor deze app wellicht meespelen in mijn keuze.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

activ

Ja, zeker zijn er ervaringen mee.

- Op hoeveel punten kun je nou eigenlijk corrigeren per kanaal? Al die voorbeeld plaatjes laten maar 3 - 4 punten zien?
Durf niet te zeggen, maar om een curve te creëren heb je niet heel veel punten nodig. Ik denk dat jet het principe verkeer ziet, het is niet een handmatige EQ tool, je stelt een curve in en dan probeert Audysssey daar naar toe te corrigeren.

- Is de app een beetje stabiel, daar hoor ik nml ook heel veel verschillende verhalen over.
Nooit problemen mee gehad.

- Is bv de correctie die je kan doen op het sub kanaal net zo goed als met een miniDSP?
Nee, maar een Minidsp is ook een handmatige dsp en Audessey niet. Twee verschillende dingen in mijn optiek. De app veranderd daar niets aan. Het geeft meer invloed op wat er gebeurd, maar het wordt niet een handmatige EQ.

- als je een eigen curve hebt bedacht wordt die dan meteen actief als je die download in de receiver of moet je dan weer een meting starten?
Als je de meting vanuit de app start kun je een curve aanpassing doen op basis van een eerder gedane meting en die uploaden, je hoeft dus niet elke keer weer te meten als je de curve aanpast.

Belangrijkste is wat mij betreft dat je snap dat de app niet is om zelf de EQ te doen, dat doet Audyssey op basis van een target curve die je op kunt geven in de app. Daarmee kun je dus bijvoorbeeld een voorkeursgeluid maken met meer hoog of laag er in.

Wat is het precies dat je met de app wilt doen waardoor je denkt die nodig te hebben?

fluissie

#2
Quote from: activ on December 31, 2018, 11:22:47
Belangrijkste is wat mij betreft dat je snap dat de app niet is om zelf de EQ te doen, dat doet Audyssey op basis van een target curve die je op kunt geven in de app. Daarmee kun je dus bijvoorbeeld een voorkeursgeluid maken met meer hoog of laag er in.

Wat is het precies dat je met de app wilt doen waardoor je denkt die nodig te hebben?

denk dat Gertjan meer snapt van audyssey/equalizing
dan wij samen ....  :dry:

je weet waar ik woon Gertjan, je bent welkom om het te ervaren en er mee te spelen  :coffee: tis een jaar
of 2/3 geleden dus kan wel een keer weer.

voor wat betreft stabiliteit; het gebeurt nog wel is dat onder het meten de app de verbinding met de reciever kwijt raakt ...

je doet een meting welke op je app verschijnt die kun je opslaan en vervolgens kun je naar harte lust verschillende dingen aanpassen en zo ook de audysseycurve op meerdere punten, vervolgens kun je die naar je reciever zenden. je kunt er ook meerdere opslaan en welke je maar wilt naar de reciever zenden..

groetjes jeroen

Sjaak_Banaan

Quote from: activ on December 31, 2018, 11:22:47
Ik denk dat jet het principe verkeer ziet, het is niet een handmatige EQ tool, je stelt een curve in en dan probeert Audysssey daar naar toe te corrigeren.

Hmmm, ik dacht dat je met de app eigenlijk wel pieken handmatig kon afvlakken, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen, dat is wel jammer.
Dus als je een standaard afgevlakte curve wilt hebben, dan heb je de app eigenlijk helemaal niet nodig, want Audyssey doet dat zelf zonder app toch ook al?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

activ

Quote from: Sjaak_Banaan on December 31, 2018, 12:56:44
Hmmm, ik dacht dat je met de app eigenlijk wel pieken handmatig kon afvlakken, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen, dat is wel jammer.
Dus als je een standaard afgevlakte curve wilt hebben, dan heb je de app eigenlijk helemaal niet nodig, want Audyssey doet dat zelf zonder app toch ook al?
Correct, en om handmatige EQ te doen is het ding niet echt geschikt. Je zou wel handmatig metingen kunnen doen met REW en dan de curve aanpassen om iets te corrigeren, maar dat is zeker niet hoe het ontworpen is en dus niet erg handig.
Als je met de hand aan de hang wil zou ik er persoonlijk niet voor kiezen. Kun je beter een minidsp gebruiken al dan niet in een versie met Dirac.

fluissie

#5
Quote from: Sjaak_Banaan on December 31, 2018, 12:56:44
Hmmm, ik dacht dat je met de app eigenlijk wel pieken handmatig kon afvlakken, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen, dat is wel jammer.
Dus als je een standaard afgevlakte curve wilt hebben, dan heb je de app eigenlijk helemaal niet nodig, want Audyssey doet dat zelf zonder app toch ook al?

correct me if i am wrong...

je kunt wel degelijk de curve en dus ook pieken aanpassen , althans wel in mijn audyssey app....
of ik moet het over iets anders hebben maar dat geloof ik niet
app is immers ook ontworpen/gemaakt in de plaats voor audyssey pro

activ

Ja, als je het relaxed vindt om met REW te meten en dan de curve aan te passen kan dat ja. Maar dat is totaal niet vergelijkbaar met handmatige EQ doen waarbij de daadwerkelijk zelf kunt bepalen hoeveel er op welke frequentie met welke Q gecorrigeerd wordt. De target curve is bedoeld om een house curve te maken, niet om handmatige EQ te doen. Dan kan wel maar is dan tamelijk blind en onhandig. Daar zijn betere tools voor op de markt.

fluissie

#7
Quote from: activ on December 31, 2018, 13:15:29
Ja, als je het relaxed vindt om met REW te meten en dan de curve aan te passen kan dat ja. Maar dat is totaal niet vergelijkbaar met handmatige EQ doen waarbij de daadwerkelijk zelf kunt bepalen hoeveel er op welke frequentie met welke Q gecorrigeerd wordt. De target curve is bedoeld om een house curve te maken, niet om handmatige EQ te doen. Dan kan wel maar is dan tamelijk blind en onhandig. Daar zijn betere tools voor op de markt.

dat er betere tools zijn ben ik volledig met je eens!, de app is ook zeker te bevelen om op een tablet te doen ipv je telefoon
maar de target curve kun je wel aanpassen dus als je weet wat en waar je wat moet corrigeren is het toch wel een leuk speeltje

activ

Quote from: fluissie on December 31, 2018, 13:20:21
dat er betere tools zijn ben ik volledig met je eens!, de app is ook zeker te bevelen om op een tablet te doen ipv je telefoon
maar de target curve kun je wel aanpassen dus als je weet wat en waar je wat moet corrigeren is het toch wel een leuk speeltje
Dat zeker, ik gebruik hem ook.  Zou er echter niet een nieuwe receiver of processor voor kopen.
Vindt zelf het een groot voordeel dat je in de app een soort van backup hebt van je meting en je dus altijd die weer in kunt laden, Als je dan een nieuwe meting doet en het pakt niet goed uit, of je wilt gewoon wat proberen kun je makkelijk terug.
Gebruik hem zelf op een iPad en dat werkt goed en stabiel.

fluissie

Quote from: activ on December 31, 2018, 13:35:00
Vindt zelf het een groot voordeel dat je in de app een soort van backup hebt van je meting en je dus altijd die weer in kunt laden, Als je dan een nieuwe meting doet en het pakt niet goed uit, of je wilt gewoon wat proberen kun je makkelijk terug.

dat is inderdaad een hele dikke plus

GPO

Quote from: activ on December 31, 2018, 11:22:47
...
- Is bv de correctie die je kan doen op het sub kanaal net zo goed als met een miniDSP?
Nee, maar een Minidsp is ook een handmatige dsp en Audessey niet. Twee verschillende dingen in mijn optiek. De app veranderd daar niets aan. Het geeft meer invloed op wat er gebeurd, maar het wordt niet een handmatige EQ.

- als je een eigen curve hebt bedacht wordt die dan meteen actief als je die download in de receiver of moet je dan weer een meting starten?
Als je de meting vanuit de app start kun je een curve aanpassing doen op basis van een eerder gedane meting en die uploaden, je hoeft dus niet elke keer weer te meten als je de curve aanpast.

Belangrijkste is wat mij betreft dat je snap dat de app niet is om zelf de EQ te doen, dat doet Audyssey op basis van een target curve die je op kunt geven in de app. Daarmee kun je dus bijvoorbeeld een voorkeursgeluid maken met meer hoog of laag er in.
...

ok, thanks voor de uitleg!  8)

Ziet er naar uit dat ik idd met een miniDSP meer gedetailleerde mogelijkheden hebt. Ik had ff de hoop dat het peperdure ADSY pro nu mooi in een app gegoten was, maar dat is dus niet helemaal zo. Feitelijk is het een beetje een hybride vorm van auto-EQ en manual-EQ. Eerst doe je een auto-calibratie en dan kun je daarna nog een beetje tweaken aan de curve met die app. En dat kun je natuurlijk ook weer terugmeten met REW.

Het idee is dat als ik zou upgraden naar bv een Denon 6300/6400 dat ik dan die miniDSP ook niet meer echt nodig zou hebben, maar ik begrijp dat dat niet helemaal het geval is.

Wat natuurlijk wel mooi is dat je nu volgens mij ook eindelijk ADSY de opdracht kan geven om alleen het laag te calibreren, zodat ie het midden en hoog met rust laat, want dat vind ik vind die reference curve altijd zo dramatisch klinken. Dat vind ik wel een plus.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

activ

Quote from: GPO on December 31, 2018, 15:37:01
Wat natuurlijk wel mooi is dat je nu volgens mij ook eindelijk ADSY de opdracht kan geven om alleen het laag te calibreren, zodat ie het midden en hoog met rust laat, want dat vind ik vind die reference curve altijd zo dramatisch klinken. Dat vind ik wel een plus.
Dat is inderdaad zo.
Als je al een minidsp hebt dan zou ik het gewoon lekker zo laten, voor de app upgraden is het geld dan (naar mijn mening) niet waard. Zeker al je toch alleen het laag wilt corrigeren, daar is de minidsp sowieso beter in.