Kan dit waar zijn?

Started by Han S, December 30, 2018, 00:49:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Han S

Quote from: darkraver on January  2, 2019, 18:10:50
Geen idee wat jullie gehoord hebben tot op heden maar ik vrees voor het ergste.....
Is ook typisch voor de gemiddelde HIFI liefhebber, niet verder kijken dan de neus lang is.

W-bin is geen subwoofer, W-bin kun je wel goed inzetten als low-mid kast.
Onder de 50hz komt er niet zoveel uit, valt ie af, is ie ook niet voor ontwikkeld, (hoorn te kort)

Rogers / Harbeth, allemaal reeds mogen horen, doet me helemaal niks. Enigste indrukwekkende is de prijs, in een negatief opzicht dan.

Voorbeelden van kasten die je gehoord moet hebben en waarna je je HIFI zuiltje direct te koop zet  :inlove:
Stage Accompany M59
JBL 4355
KV2 Audio ESR
Live Act Audio

Niet de lengte van de hoorn is bepalend voor hoe laag hij gaat als hoorn, maar de oppervlakte van de opening. En bij de W bin zit de speaker zodanig dat hij naar de achterkant van de kast blaast, dus het geluid moet de hoek om en dat lukt niet met middentonen.

En als je W bins op elkaar stapelt koppel je ze en gaat het echt wel laag genoeg als hoorn en 20Hz is niet echt nodig en ook niet gezellig, het toilet raakt overbelast.   ;D

Persoonlijk ga ik voor de JBL 4530  en 4520, maar dan wel met een mooie speaker er in. (maar niet in de huiskamer)

Han S

Quote from: Sirius666 on January  2, 2019, 18:51:23
Als je ziet hoe sommige hifi luidsprekers eruit zien dan mag dat geen probleem zijn toch  ;) Als je trouwens een luisterkamer hebt dan maakt het m.i. al helemaal niet uit. Tenzij je ultragevoelig bent voor andermans mening...

Maar met PA speakers krijg je snel bezoek van de buren en niet voor koffie.

H&C Hifi

Quote from: darkraver on January  2, 2019, 18:10:50


Voorbeelden van kasten die je gehoord moet hebben en waarna je je HIFI zuiltje direct te koop zet  :inlove:
Stage Accompany M59


Ik heb de kleinere M57 in de winkel staan  :wub:  dat is al waanzinnig hoor  8)
Daar komt meer detail uit en realisme dan menig ander  ''hi-end'' luidsprekersysteem...

(en daarnaast kan het ook nog oerendhard...)

bert stoltenborg

Quote from: Han S on January  2, 2019, 18:51:57
Niet de lengte van de hoorn is bepalend voor hoe laag hij gaat als hoorn, maar de oppervlakte van de opening.

Ik zou daar nog even over nadenken  ;D

Quote from: Han S on January  2, 2019, 18:51:57
En bij de W bin zit de speaker zodanig dat hij naar de achterkant van de kast blaast, dus het geluid moet de hoek om en dat lukt niet met middentonen.

En dit lijkt me ook een beperkt houdbare opmerking.  ;D


Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: Han S on January  2, 2019, 18:53:26
Maar met PA speakers krijg je snel bezoek van de buren en niet voor koffie.

Stage Accompany maakte, zeker in het begin, speakers die heel laag waren afgestemd (zelfs met JBL 2235 drivers die uiteraard niet geschikt zijn voor PA).
Dat noemden sommigen daar zelf: "laag bij de buren". In de zaal had je er weinig aan en er was altijd overlast.
Met van die heel laag afgestemde subs heb je vaak meer hinder dan met een PA-kast die gewoon op 35 Hz is getuned.   
Maar het ligt er maar aan wat je wilt.
Ik bazel maar wat.

gast_001

QuoteNiet de lengte van de hoorn is bepalend voor hoe laag hij gaat als hoorn, maar de oppervlakte van de opening.

Is het reeds 1 april, mag je foppen wie je wil ?

Ga gewoon eens een w-bin beluisteren op basis van de 2240 of zoiets en schrijf dan nogmaals.
Beetje verdiepen in wat een w-bin is en waar ie voor ontwikkeld werd kan ook niet schaden  ^^
Al ga je er een modernere driver in proppen met meer vermogen en meer xmax dan nog wordt het geen subwoofer.
Het is en blijft een w-bin :)





holco

#56
Onverzwakt 35hz is best wel laag  :headbanging:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

gast_001

QuoteIk heb de kleinere M57 in de winkel staan  :wub:  dat is al waanzinnig hoor  8)
Daar komt meer detail uit en realisme dan menig ander  ''hi-end'' luidsprekersysteem...

(en daarnaast kan het ook nog oerendhard...)

M57 heb ik nog niet gehoord.
Voor mij moet een luidspreker voor thuis het goed op huiskamer nivo doen maar het geluidsbeeld moet niet veranderen als het luider gaat.
Veel high-end hifi speakers met een fiks prijskaartje kunnen dat gewoon niet, spelen leuk op zacht volume maar het geluid verandert gewoon, in negatief opzicht, als het luider gaat.
M59 is een luidspreker die dat absoluut kan  :inlove:










H&C Hifi

Quote from: darkraver on January  2, 2019, 19:32:34
M57 heb ik nog niet gehoord.
Voor mij moet een luidspreker voor thuis het goed op huiskamer nivo doen maar het geluidsbeeld moet niet veranderen als het luider gaat.
Veel high-end hifi speakers met een fiks prijskaartje kunnen dat gewoon niet, spelen leuk op zacht volume maar het geluid verandert gewoon, in negatief opzicht, als het luider gaat.
M59 is een luidspreker die dat absoluut kan  :inlove:

Zeker zo, maar een M59 is ook niet echt een goedkoop systeem  ;) 

Han S



We hebben het toch wel over zoiets neem ik aan en die heb je nog veel groter. In Amerika had men in de jaren 30 en 40 bins waar je naar binnen kon lopen, de conussen kon bekijken en er aan de andere kant weer uit kon gaan. Daar kwam laag uit en daar zijn ze ook voor bedacht. Voor de laagmiddentonen hadden we weer andere veel kleinere bins en voor de hoge middentonen die peperdure JBL 2445, die belachelijk hard gaan.

gast_001

Inderdaad, fiks aan de prijs voor ons normale mensen maar nog altijd beduidend goedkoper dan menig JBL en het presteert zeker niet minder !
Maar luister maar gewoon eens naar KV2 AUDIO ESR, al beduidend goedkoper en het bezorgt je ook werkelijk een dikke smile.
Gewoon openstaan voor nieuws, bereid zijn om anders te denken en vooroordelen naast je neer te leggen.
De hifi-man is nogal snel met voordelen bijvoorbeeld als het op car-hifi of pro audio componenten aankomt.










gast_001

#61
Ja een typische w-bin zoals SA, EV en andere firma's ze bouwden.
Waar zie je de hoorn ? Korte hoornlengte, toch ? En oh vergeet de port niet, stopten we vroeger altijd bierglazen in !! :)

Vergelijk de w-bin bijvoorbeeld maar eens met een punisher, Labhorn of met een EAW hoorn :P

gast_001

Quotedie peperdure JBL 2445

Inderdaad peperduur, beter gezegd absurd van prijs.
Heb je de 2445 al eens gehoord ?

JBL compression drivers met titanium diaphragma spelen afgrijselijk
Stop er maar eens een Radian diaphragma in (aluminium) en dan speelt het zoveel beter voor een fractie van het bedrag wat JBL voor een 2445 diaphragma vraagt !


QuoteWe hebben het toch wel over zoiets neem ik aan en die heb je nog veel groter. In Amerika had men in de jaren 30 en 40 bins waar je naar binnen kon lopen, de conussen kon bekijken en er aan de andere kant weer uit kon gaan. Daar kwam laag uit en daar zijn ze ook voor bedacht.

Zeker mogelijk maar heeft natuurlijk niets te maken met de klassieke SA W-bin. De klassieke W-bin kan je natuurlijk fiks groter maken, dan gaat ie inderdaad lager.

gast_001

#63
.

jossie

Darkraver heef ff goed gelezen en z'n post aangepast neem ik aan?
Omni !

jossie

Of ga je Han toch zelf gelijk geven?
Omni !

jossie

#66
Nou laat ik het dan maar ff doen...

W-bins zijn een modulair ontwerp. Als je er 6 of 8 bij elkaar zet wordt het een-grote-hoorn met een afsnijfrequentie van ongveer 40 Hz. Een enkele W-bin gaat inderdaad lang zo laag niet.

Bij hoorns is de bepalende factor voor de minimale ondergrens de 'verdubbelingslengte' waar de doorsnee in oppervlak verdubbeld. Als je met het dubbele oppervlak eindigt (twee stuks) kan de hoorn half zo lang zijn, 4 stuks nogmaals, 8 stuks nogmaals.

Merk op dat dan de belastbaarheid 8 x zo hoog is als een enkele grote hoorn met één luidspreker met daardoor ook de achtvoudige gewenste output  :D

Als je dus een systeem ontwerpt voor grote evenementen is een modulair design veel slimmer, kleiner, handzamer en vetter!
Omni !

bert stoltenborg

#67
Quote from: Han S on January  2, 2019, 19:50:14


We hebben het toch wel over zoiets neem ik aan en die heb je nog veel groter. In Amerika had men in de jaren 30 en 40 bins waar je naar binnen kon lopen, de conussen kon bekijken en er aan de andere kant weer uit kon gaan. Daar kwam laag uit en daar zijn ze ook voor bedacht. Voor de laagmiddentonen hadden we weer andere veel kleinere bins en voor de hoge middentonen die peperdure JBL 2445, die belachelijk hard gaan.

De lengte is ook een ontwerpfactor.
Een hoorn is eigenlijk een gemodificeerde transmissielijn, waar bij de laatstgenoemde de lengte de fc (resonantie) bepaalt als een 1/4 golflengte resonator. Alleen heeft een rechte lijn last van staande golven die de hoorn onderdrukt door de geleidelijke vergroting van de doorsnede (wat weer ten koste gaat van de fc die hoger wordt). De verhouding van de throat van de hoorn en de mouth moet een niet te laag getal zijn, anders is het geen nette hoorn (dat is bij laag het probleem) en wordt het meer een bandpass. Om die verhouding te realiseren heb je die lengte weer nodig.
Als je gewoon een groot hok voor de woofer zet krijg je een bandpass, waarvan de SA XL-bin een voorbeeld was. Die gingen zo hard dat ze de 'Klaagkast' werden genoemd. :D Maar het zijn allemaal transmissielijnen, golfgeleiders, wave guides, hoe je het wilt noemen, met hun eigen voor- en nadelen.
Dat wat je zei over stacken klopt natuurlijk, dan worden de lange golven beter gebundeld (gekoppeld) en dus meer in een bepaalde richting gestuurd. Dat is ook het fundament van een line array. Hogere frequenties/kortere golven kun je ook wel laten doen wat je wilt, kijk maar eens naar die hoorn van L acoustics die het bolvormige golffront van een compressiedriver naar een cilindrisch golffront transformeert.   
Ik bazel maar wat.

Han S



Als je dit nou in je mancave zet, heb je geen gehoortoestellen meer nodig.


morca

Quote from: darkraver on January  2, 2019, 18:10:50
Geen idee wat jullie gehoord hebben tot op heden maar ik vrees voor het ergste.....
Is ook typisch voor de gemiddelde HIFI liefhebber, niet verder kijken dan de neus lang is.

W-bin is geen subwoofer, W-bin kun je wel goed inzetten als low-mid kast.
Onder de 50hz komt er niet zoveel uit, valt ie af, is ie ook niet voor ontwikkeld, (hoorn te kort)

Rogers / Harbeth, allemaal reeds mogen horen, doet me helemaal niks. Enigste indrukwekkende is de prijs, in een negatief opzicht dan.

Voorbeelden van kasten die je gehoord moet hebben en waarna je je HIFI zuiltje direct te koop zet  :inlove:
Stage Accompany M59
JBL 4355
KV2 Audio ESR
Live Act Audio
Van die JBL 4355 zoek ik er 5,voor me 5.1 setje  :)
Echt mooi spul.

Janbo

Het is ook een beetje goochelen met getallen zonder direct te liegen. 134 piek is zeg 128 min of meer continu. Bij 35hz -10db is 118. De gebruikte speaker zal de duurste niet zijn dus haal er nog 5db aan powercompressie vanaf en je houdt 113 over. Minder indrukwekkend op papier maar nog steeds hard.

gast_001

QuoteW-bins zijn een modulair ontwerp. Als je er 6 of 8 bij elkaar zet wordt het een-grote-hoorn met een afsnijfrequentie van ongveer 40 Hz. Een enkele W-bin gaat inderdaad lang zo laag niet.

Dat klopt, maar in de praktijk werd dat zelden gedaan.
W-bin is voor mij geen echte baskast maar beter te gebruikenn als low-mid kast.
Heb die dingen zelf gehad 20j geleden. Zou ze niet meer willen hebben  ???

Han S

Ik had een stapel Martin bins en een aantal 4530 (glijbaan) bins en kreeg altijd complimenten voor het laag. Nou gebruikte ik daar ook Citation 16 versterkers voor.

gast_001

Martin Bin, das ook lang geleden had ik er ooit 12 van met 15" Gauss erin
Waren toen ex Udo Lindenberg kasten uit Duitsland.

EV15B werkte ook redelijk overigens.
Martin Bin daar had je woofers voor nodig met een stabiele conus / membraan ivm drukverschillen voor- en achter de speaker.
Met de Gauss nooit mechanisch een scheur gezien....



Han S

Klopt, de Altec Lansing 421  (102dB/w/m)  ging er in stuk, de RCF L544 met vergelijkbaar rendement bleef heel. De Martin bin heeft een grotere opening aan de voorkant dan de W bin en hoeft minder lang/diep te zijn voor hetzelfde laag. Ik vond ze wel handig en lekker stapelbaar