Kan dit waar zijn?

Started by Han S, December 30, 2018, 00:49:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Han S

https://www.thomann.de/nl/turbosound_milan_m15b.htm

Een sub welke 2200 watt  aan vermogen levert en 134 dB geluidsdruk kan leveren van 35 tot 150 Hz, voor geen 500 euro.


Han S

Wat fabrikanten en dealers beweren is niet altijd waar. Ik denk dat je voor die prijs dergelijke spullen niet kunt maken.

bert stoltenborg

Quote from: Han S on December 30, 2018, 01:22:10
Wat fabrikanten en dealers beweren is niet altijd waar. Ik denk dat je voor die prijs dergelijke spullen niet kunt maken.

Jawel hoor. Ik ben altijd meer verbaasd over hoeveel geld mensen betalen voor een flutspeakertje van één of ander high end merk in een spaanplaat kastje. Ik weet ongeveer wat een 18'" prof woofer met een spreekspoel van 100 mm en een belastbaarheid van een paar duizend watt inkoop kost en ik schrik me dan kapot wat mensen betalen voor een magische dome tweeter uit een koud land. ;D
Ik bazel maar wat.

Han S

Maar als ik ga rekenen dan moet de 15"speaker die er in hangt een rendement hebben van iets meer dan 100dB/w/m en speakers met een dergelijk hoog rendement zijn verre van goedkoop.

Plus als hij niet die 2200 watt kan leveren en hij haalt wel die 134 dB, dan moet dat rendement nog een stuk hoger zijn en dat heb ik met 15"speakers nog niet meegemaakt, rond de 100 houdt het wel op.

Ik geloof het niet, bovendien is het een merk dat bij Behringer hoort en die gebruiken geen dure componenten.

bert stoltenborg

Quote from: Han S on December 30, 2018, 14:53:56
Maar als ik ga rekenen dan moet de 15"speaker die er in hangt een rendement hebben van iets meer dan 100dB/w/m en speakers met een dergelijk hoog rendement zijn verre van goedkoop.

Plus als hij niet die 2200 watt kan leveren en hij haalt wel die 134 dB, dan moet dat rendement nog een stuk hoger zijn en dat heb ik met 15"speakers nog niet meegemaakt, rond de 100 houdt het wel op.

Ik geloof het niet, bovendien is het een merk dat bij Behringer hoort en die gebruiken geen dure componenten.

Het is een bandpass, dus dat rendementverhaal klopt niet per definitie. Wij hebben voor het bandje 18 inch speakers in een bandpass zitten waarbij die bandpass het rendement met wel 8 dB verhoogt.
Behringer heeft Klark Technik gekocht, net als Midas. Behringer kan dus bijvoorbeeld Midas microfoon preamps en KT amps tegen de echte prijs leveren. Waarschijnlijk wil je niet weten waar/hoe het wordt gefabriceerd, maar ze doen het wel. En als je beweert dat Behringer rommel maakt moet je dat staven. Ik werk al wel 20 jaar met Behringer en het is echt niet slechter dan andere merken. Dingen zijn meestal duur omdat bedrijven goed zijn in marketing of omdat ze niet zo heel slim zijn ;D

Ik bazel maar wat.

Han S

Ik heb een aantal Behringer apparaten, nog overgehouden van de studiotijden en dat werkt goed. Ik heb een Composer tussen de TV en de stereo om de grote nivoverschillen er uit te halen, werkt ook goed, niet het nivo van topapparuur, maar goed genoeg en soms kies je bewust voor een beetje smerig geluid.

Maar een sub voor die prijs maken vind ik knap, ben benieuwd welke speaker daar in zit. Je hebt al een 15"woofer voor 49 euro.

chansig

Je begint te twijfelen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Han S

Bedoel je dat ik behoefte heb aan 134 dB aan lage tonen?  :headbanging:

chansig

Nee...je stelt dat het eea niet kan. Je lijkt daar nu iets minder zeker van te zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Han S

Ik denk dat het voor die prijs niet kan. Ik kan zelf geen 2200 watt versterker bouwen voor die prijs, althans niet met goede componenten.

chansig

Oké...iemand anders zegt van wel. En nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Han S

Ik denk dat het niet kan voor 499 euro, althans niet met 2200 watt en 134 dB.

bert stoltenborg

#13
Nou ja, ze doen het toch? En ik heb al gezegd dat je waarschijnlijk niet wilt weten waar en hoe ze het doen.
Je koopt van Behringer ook een mengtafel/USB-soundkaart met goede preamps, of een speakerprocessor of noem maar op voor een ridicuul bedrag.
Allemaal waarschijnlijk geproduceerd door quasi-slaven in landen met een prettig klimaat, en daardoor goedkoper dan producten die worden gesoldeerd door TH-ers met goede arbeidscontracten in koude landen  ;D 
Een kameraad van me is R&D-baas van een PA-fabrikant en die hoor ik volgens mij nooit zeggen dat Turbosound heel slecht is.

Die 2200 Watt is trouwens een piekbelasting. De RMS of AES-waarde zal iets lager zijn.
En die 134 dB zal hij niet bij 20 Hz leveren  :P

Ik bazel maar wat.

chansig

Quote from: Han S on December 30, 2018, 18:22:16
Ik denk dat het niet kan voor 499 euro, althans niet met 2200 watt en 134 dB.

Wat ik zeg. En nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Han S

Ik heb laatst gewerkt met een zaalmengversterker, 16 mic inputs, ingebouwde effecten en het geluid regelen met een tablet in de zaal. Het hele apparaat kost 385 euro en de drummer regelde het podiumgeluid met zijn telefoon. Behringer dus en het klonk niet super, maar zeker niet slecht.

Maar ik nam eens de drums op voor de CD van een bekende metalband, op 24 sporen analoge tape, met super microfoons, een mengtafel uit de hoogste klasse en die jongen heeft twee dagen zich in het zweet gewerkt. Het klonk ook super.

De producer wilde de CD thuis verder opnemen en had een G5 mee en een Behringer digitale mengtafel. De hele boel overgezet via die tafel naar de computer en toen met elkaar vergeleken. Was om depressief van te worden, niets meer van over. Maar dat is een jaar of tien geleden, ze hebben nu Midas.

gast_001

Turbosound was vroeger een top merk.
Iron Maiden en andere bands maakten er gebruik van.






chansig

Tsja..en iemand anders zegt dat het wel kan. En nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


chansig

Geen idee...

Maar je hoeft nergens verstand van te hebben om een tegenstellingen duidelijk te hebben. Ergens iets van vinden is ook ingewikkelder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gast_001


Han S

Hans wil graag meepraten over dingen waar hij geen verstand van heeft.  :P

chansig

Whauw ..knap om iets vast te stellen wat die gene al weet

En nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Interficior

Quote from: Han S on December 30, 2018, 00:49:35
https://www.thomann.de/nl/turbosound_milan_m15b.htm

Een sub welke 2200 watt  aan vermogen levert en 134 dB geluidsdruk kan leveren van 35 tot 150 Hz, voor geen 500 euro.
Er wordt gesteld dat hij maximum 134 dBSPL levert, waarschijnlijk ergens tussen 35 en 150 Hz, maar we weten allemaal dat dat niet bij 35 Hz is omdat daar de subwoofer al aan het afvallen is.

We nemen aan dat het met beschikbare 2200 W gaat gebeuren omdat dit als één pakket wordt verkocht.

Wat we niet weten:
  • De afstand van de meetmicrofoon tot de subwoofer
  • De kamer waarin de subwoofer staat (open ruimte, halve ruimte, in de hoek)
  • Hoeveel vervorming deze subwoofer dan genereert (kan zo 3 dB schelen)

    Kort door de bocht: slechte specificatie, zonde van de inkt. Langer: dit is natuurlijk het spelletje dat door elke fabrikant gespeeld wordt. Als je niet heel secuur opschrijft wat je doet (al dan niet met de hulp van standaarden [DIN/ISO/NEN/etc]) dan kun je die getallen niet meer vergelijken. Wat natuurlijk wel wordt gedaan door de consument, en dat is dan weer jammer. Voor de teleurgestelde consument.
Take it or lease it

op eigen verzoek verwijderd.