Zoek specifieke (USB) DAC

Started by Sopper, December 29, 2018, 17:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sopper

Misschien ben ik niet de beste met zoekmachine "Google", maar ik zie door de bomen het bos niet meer... dus graag jullie hulp.

Ik ben op zoek naar een USB dac met specifieke eigenschappen.
Voor de geïnteresseerden; een introductie.

Fredrik Lejonklou is een aantal jaar bezig geweest met onderzoek naar het bouwen van een streamer.
Hij heeft de lat nogal hoog gelegd (lees: Linn Klimax niveau of beter) en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het voor een klein merk als Lejonklou en beperkt (onderzoek/ontwikkeling) budget, onmogelijk is om een streamer a la Linn te bouwen. Vooral stabiel draaiend software met up to date gebruikersgemak is lastig te verwezenlijken.

Enfin, dit idee is in de ijskast beland, maar Fredrik heeft zijn ervaringen tot dan toe wel met ons gedeeld. Het resultaat is een zelf samen te stellen en te bouwen HTPC met specifieke onderdelen die samen met een ESI dac en Volumio als software ongelooflijk lekker klinkt.

Wij zijn met z'n allen nu druk bezig om de HAKAI (zo noemt Fredrik de streamer) te verbeteren.

De specifieke hardware maakt muziek i.c.m. met een adaptive isochrone USB dac en juist dit type DAC is haast niet meer te vinden; de audio-industrie is massaal overgestapt op asynchroon.
Bij asynchroon is de input veel minder belangrijk; het inkomend signaal word gereclocked, de DAC maakt de dienst uit en bepaald hoe snel en wanneer de computer de pakketjes moet versturen.

De ESI dac i.c.m. de HAKAI is hemels, maar ik heb een probleem met de DAC.
De ESI dac heeft 8 uitgangen en zo wordt deze ook herkend door ALSA (Linux) en dus wordt het geluid gedwonsampled naar 16/44, terwijl de dac bij gebruik van 2 kanalen 24/96 aankan.

Enfin, dit probleem kan ik niet oplossen en bij de Linux-experts schijnt dit fenomeen ook lastig te zijn; er zou specifieke Linux-drivers voor geschreven moeten worden om deze dac 24/96 te laten spelen op 2 kanalen.

Ik ben dus nu op zoek naar DACs met de volgende eigenschappen en misschien weten jullie geschikte kandidaten.
- Adaptive - isochronous is een MUST-HAVE (dus niet Asynchroon)
- Stereo RCA output (dus max 2 kanalen)
- 24/96 of 24/192 capabel

Ik ben benieuwd wat jullie weten/vinden!  :)

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sopper

Quote from: mijkie on December 29, 2018, 19:14:05
misschien heb je hier iets aan ??

staat van alles en nog wat tussen

http://thewelltemperedcomputer.unofficialmirrors.com/HW/USB_DAC_Async.htm

Thanks, had ik inderdaad al gevonden en gelezen
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Erik1977


Sopper

Quote from: Erik1977 on December 29, 2018, 21:04:41
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?search/114091/&q=isochronous&o=relevance

Op zich wel relevant leesvoer maar nog geen geschikte dac gevonden.

Dat is inderdaad een fijne website waar ik ook aardig wat tijd besteed als leesvoer
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Liefhebber

Na ook gelezen te hebben over het Hakai project heb ik de Esi Gigaport dac aangesloten op een Windows 10 fanless Shuttle PC, met de bijbehorende Windowsdriver speel ik met  Squeezelite, Audirvana of Jriver in combinatie met Fidelizer o.a. ook 24/96 bestanden en dit werkt voor zover ik weet prima, en het klinkt bijzonder goed.🙂
Audio ->Linn, Harbeth & Naim
HT -> Sony, Harbeth , Anthem & Rel

Sopper

#6
Met Windows is het inderdaad geen probleem.
Het probleem zit in Linux.

Ga je de HAKAI ook bouwen?


2 nieuwe dacs onderweg om te proberen:
ESI dr Nano Prime
Audioengine D1 (blijkt achteraf toch asynchroon, grrrr)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables