Einde van super combo ? denon avp pre-pro en denon poa power-amp biede problemen

Started by danielo, December 28, 2018, 14:32:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danielo

Hi,

Na 10 jaar veel plezier van deze combo te hebben gehad en mij voor had genomen ze niet meer te verplaatsen (met 90 kilo) lijkt nadat deze zomer mijn denon avp-a1hdci (pre-pro) nu ook de 10 kanaals poa-a1hd problemen te geven.... De avp heeft weer een probleem met alles wat digitaal in lijkt te zijn en gebruikte ik dan maar 100% analoog de laatste maanden. Vorige week begon de POA soms spontaan in protectie mode te springen. Doet dit ook op een andere pre :( en zelfs als ik helemaal niets aangesloten heb.

Ik zag deze week ineens de prijs van een 'midrange?' receiver in prijs zakken van 1500 naar onder de 1000 euro (denon x4500h) dus die maar even gekocht zodat alles hier weer werkt en ik ook weet wat moderns heb...

Geen idee wat nu te doen, tips zijn welkom vooral de POA zou ik graag willen behouden en via een receiver of andere pre-pro aansturen in de toekomst met zijn 10 kanalen of 5 kanalen bridged was het toch wel een powerhouse...

Beetje bedroeft :(

Daniel.

PS: een midrange? receiver is best wel fijn in omvang en gewicht op plaatjes zien ze er misschien wel zelfde uit maar zo bij elkaar is het verschil enorm (gezien 1 geen poweramps heeft).
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sol

Ik neem aan dat die beesten nog wel geserviced worden toch?
Zou inderdaad enorm zonde zijn om hier afstand van te moeten nemen.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

buckler

Zeker met die 802 speakers van je zou ik zeggen: Laten maken en houden... want die power ga je niet zo snel meer vinden voor een redelijke prijs.
Persoonlijk zou ik de poa laten repareren en er een goede moderne pre bij aanschaffen (op den duur).
Denk zelf dat bv forumsponsor Marcel van HC hifi wel een adresje weet wat betreft de reparatie.
Just my 2 cents
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

danielo

Quote from: i2Paq on December 28, 2018, 14:54:37
Welke POA is het?

denon poa-A1HD, 10 kanaals monster van 60 kilo welke samen met de avp pro-pro fully balanced zijn werk deed. ik gebruikte 6 kanalen in bridge mode voor mijn fronts b&w 802D2's en de bij behorende center.

Daniel.

PS: moet zelf toch elke keer wat glimlachen als je een amp ziet met 40 speaker aansluitingen ;)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: buckler on December 28, 2018, 15:28:27
Zeker met die 802 speakers van je zou ik zeggen: Laten maken en houden... want die power ga je niet zo snel meer vinden voor een redelijke prijs.
Persoonlijk zou ik de poa laten repareren en er een goede moderne pre bij aanschaffen (op den duur).
Denk zelf dat bv forumsponsor Marcel van HC hifi wel een adresje weet wat betreft de reparatie.
Just my 2 cents

Tja ik had even de hoop dat het vooral de AVP was die de problemen gaf, met deze x4500h is het duidelijk dat de POA ook niet echt blij meer is. Ik heb nu tenminste even geluid en alle nieuwe formats/speeltjes tot ik weet wat ik ga doen. Wel grappig te zien waar de 'vooruitgang' zit 10 jaar later maar zelfs nu merk is hoe bizar instelbaar de avp was in 2007 best veel features zie ik niet meer op model uit 2018.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Sol

De POA zou ik sowieso na laten kijken. Als je alleen al die foto van het binnenwerk ziet, dan doet de gedachte om er afscheid van te moeten nemen toch al pijn?
De AVP zou je ook kunnen laten checken. En als het 'makkelijk' toe verhelpen is,  zou ik dat laten doen. Anders vervangen voor een mooi stuk modern speelgoed.
Een eindversterker kan in principe een leven lang mee, maar een pre-pro is al redelijk gauw door zijn levenscyclus heen als je ook met de tijd mee wilt gaan.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

flakkees

stop eens met bridge mode
en ga bi-ampen veel minder belastend voor je versterker en je hebt kanalen zat toch ?
50% kans dat je problemen voorbij zijn met je poa
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

danielo

Quote from: Sol on December 28, 2018, 16:16:04
De POA zou ik sowieso na laten kijken. Als je alleen al die foto van het binnenwerk ziet, dan doet de gedachte om er afscheid van te moeten nemen toch al pijn?
De AVP zou je ook kunnen laten checken. En als het 'makkelijk' toe verhelpen is,  zou ik dat laten doen. Anders vervangen voor een mooi stuk modern speelgoed.
Een eindversterker kan in principe een leven lang mee, maar een pre-pro is al redelijk gauw door zijn levenscyclus heen als je ook met de tijd mee wilt gaan.

Yep de AVP is al 2 keer weg geweest oa voor een dacht 1200 euro 3d upgrade. Het is duidelijk dat deze combo zo niet meer gemaakt worden. Ik heb ze in 2007 gekocht samen (3 stukken pre-pro, poa en bluray speler) dacht voor de leuke bedrag voor 15000 euro gekochht dus is wel even slikken. Hoopte een beetje dat de POA ok was nu moet ik helaas even nadenken want je opmerking over een 10 jaar oude pre-pro is natuurlijk wel terecht en speelde al een tijd door mijn hoofd.

Anyway voor het geld werkt de denon x4500h best ok en ik kan zowaar echt 4k en dobly atmos doen in netflix dus tja :) ...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

buckler

Zit misschien wat in....
En mocht de poa inderdaad kapot zijn gewoon door de zure appel heen bijten en laten maken dat monster, dan achter de 4500 hangen en 5.1.2 atmos gaan draaien  ;)
Dan heb je weer een superset.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

danielo

Quote from: flakkees on December 28, 2018, 16:24:34
stop eens met bridge mode
en ga bi-ampen veel minder belastend voor je versterker en je hebt kanalen zat toch ?
50% kans dat je problemen voorbij zijn met je poa

Die versterker trok dat best. en ja ik kan wisselen geen probleem echter de POA gaat ook uit (erg random) als er niets aangesloten zit dat ben ik nu een beetje aan het testen. Als het slechts 1 of 2 kanalen was dan was het wat makkelijker geweest. De versterker is gemaakt voor bridgen trouwens was de enigste manier om 100% balanced te doen van input tot speakers en zover ik weet ook de enigste combi die dat ooit gedaan heeft of je het echt kan horen even in het middel gelaten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Sol

Quote from: danielo on December 28, 2018, 16:28:09
(... ) Hoopte een beetje dat de POA ok was nu moet ik helaas even nadenken want je opmerking over een 10 jaar oude pre-pro is natuurlijk wel terecht en speelde al een tijd door mijn hoofd. (... )

Bedoel je de AVP? AVP is wellicht een stuk ingewikkelder te fiksen dan de POA. OPA is in het gunstigste geval misschien een aantal elco's vervangen.

Quote from: danielo on December 28, 2018, 16:28:09
Anyway voor het geld werkt de denon x4500h best ok en ik kan zowaar echt 4k en dobly atmos doen in netflix dus tja :) ...

Daniel.
Als de POA gefikst is, kun je de 4500 uiteraard zolang als pre-pro gebruiken tot er iets moois op je pad komt...
Zal niet van hetzelfde niveau zijn als je gewend bent van de AVP en zoals je zelf al aangeeft een hoop minder te tweaken qua settings.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

morca

Quote from: danielo on December 28, 2018, 16:31:29
Die versterker trok dat best. en ja ik kan wisselen geen probleem echter de POA gaat ook uit (erg random) als er niets aangesloten zit dat ben ik nu een beetje aan het testen. Als het slechts 1 of 2 kanalen was dan was het wat makkelijker geweest. De versterker is gemaakt voor bridgen trouwens was de enigste manier om 100% balanced te doen van input tot speakers en zover ik weet ook de enigste combi die dat ooit gedaan heeft of je het echt kan horen even in het middel gelaten.

Daniel.
Gemaakt voor bridgen....wil niet zeggen dat het goed voor de levensduur of geluidskwaliteit is  :)

danielo

Quote from: morca on December 28, 2018, 17:52:44
Gemaakt voor bridgen....wil niet zeggen dat het goed voor de levensduur of geluidskwaliteit is  :)

Tja ik ga denk ik hier maar niet op in, na 10 jaar weet ik wel hoe deze te gebruiken en gezien die nu een probleem heeft
is het wat lastig een uitspraak te doen over de 2e punt alleen te zeggen dat zo gebruiken altijd het advies was van denon. De 10 kanalen toen was zodat veel mensen heb als 5 channel zou gebruiken of als 3 bridges + 2 backs. Of als je echt wilt wilde kocht je 2 poa's voor 20 channels en dan 10 channels (9.2 toen al) bridge en of bi-amp.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Sol on December 28, 2018, 16:54:17
Bedoel je de AVP? AVP is wellicht een stuk ingewikkelder te fiksen dan de POA. OPA is in het gunstigste geval misschien een aantal elco's vervangen.
Als de POA gefikst is, kun je de 4500 uiteraard zolang als pre-pro gebruiken tot er iets moois op je pad komt...
Zal niet van hetzelfde niveau zijn als je gewend bent van de AVP en zoals je zelf al aangeeft een hoop minder te tweaken qua settings.

Yep de pre-pro na 10 jaar heeft toch al flink wat nadelen zelfs als die prima werkt en anders dan bij de poa heeft die wat bekende zwakke punten. Zo is bij mij al een keer de digitale kaart vervangen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

morca

Quote from: danielo on December 28, 2018, 18:40:30
Tja ik ga denk ik hier maar niet op in, na 10 jaar weet ik wel hoe deze te gebruiken en gezien die nu een probleem heeft
is het wat lastig een uitspraak te doen over de 2e punt alleen te zeggen dat zo gebruiken altijd het advies was van denon. De 10 kanalen toen was zodat veel mensen heb als 5 channel zou gebruiken of als 3 bridges + 2 backs. Of als je echt wilt wilde kocht je 2 poa's voor 20 channels en dan 10 channels (9.2 toen al) bridge en of bi-amp.

Daniel.
Het was een goed bedoeld advies. Misschien wat te kort.
Er loopt meer stroom in brug dus de amp slijt sneller.

Ik denk misschien goed eens te proberen wat kees eerder zei.
Als je hem gaat maken iig ,vind wel snel na 10 jaar stuk.
Misschien ff hier hulp vragen.

Zou het wel doen als ik jouw was.
Ik heb 2 retro denon nog orgineel.
Dus snap dat je hem maken wil.


Teejoo

Valt je niet op de de moderne Denons heel ook anders klinken? Ik vind ze echt veel minder dan de van dik staal maakt men Denon frontplaten tijd 😊


danielo

Quote from: morca on December 28, 2018, 19:09:38
Het was een goed bedoeld advies. Misschien wat te kort.
Er loopt meer stroom in brug dus de amp slijt sneller.

Ik denk misschien goed eens te proberen wat kees eerder zei.
Als je hem gaat maken iig ,vind wel snel na 10 jaar stuk.
Misschien ff hier hulp vragen.

Zou het wel doen als ik jouw was.
Ik heb 2 retro denon nog orgineel.
Dus snap dat je hem maken wil.

Snap ik wel, misschien moet ik erbij vertellen dat volgens mij alle 10 kanalen nog prima werken alleen springt die soms random (misschien als die koud is ofzo) in protection mode. Zal wel iets kleins zijn en ik ga zeker uitzoeken hoe deze te maken want dat moet te doen zijn. De avp is een wat ander verhaal zoals andere ook al aangeven... maargoed deze mail ging ook over een soort tja wat nu... Moet zeggen voor die minder dan 1000 euro voor de x4500h ben ik best tevreden en kan ik even nadenken hoe dit aan te pakken.
 
De POA is ook een stuk eenvoudiger, 10 gelijke units en wel een mini board die communicatie met de avp deed (de avp kan de amp self configuren en in de gaten houden) dat board lijkt wel in te grijpen nu.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Teejoo on December 28, 2018, 19:23:50
Valt je niet op de de moderne Denons heel ook anders klinken? Ik vind ze echt veel minder dan de van dik staal maakt men Denon frontplaten tijd 😊

Ja ik vermoed dat de front plaat van avp meer weegt dan de hele 4500 maargoed met room eq die je nu wel redelijk kan inregelen is het best te doen. Alleen de avp kon veel correcties en dingen als subs ook of 100% in analoog deel doen of op een slimme manier waardoor bijna alles ook werkte in pure-direct mode.

Zie ook wel leuke dingen zoals als je (denk bt5?) nu airplay doet naar de 4500 de knopjes van iphone en zelfs de kroon van de apple watch direct volume op de receiver bijstellen en niet digitaal en ook het 'aanzetten' is zo goed als direct.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Xander32

Tip; op het buurforum (Marantzforum) zijn iig drie technici actief die apparatuur servicen/ repareren/ restaureren. Anders contact opnemen met Audioservice te Elst.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

flakkees

Quote from: danielo on December 28, 2018, 16:31:29
Die versterker trok dat best. en ja ik kan wisselen geen probleem echter de POA gaat ook uit (erg random) als er niets aangesloten zit dat ben ik nu een beetje aan het testen. Als het slechts 1 of 2 kanalen was dan was het wat makkelijker geweest. De versterker is gemaakt voor bridgen trouwens was de enigste manier om 100% balanced te doen van input tot speakers en zover ik weet ook de enigste combi die dat ooit gedaan heeft of je het echt kan horen even in het middel gelaten.

Daniel.
ik speel zelf met een nog iets oudere 10 kanaal denon van 44kg uit de goede oude tijd
dus ik weet een klein beetje wat je mist
heb je niet ergens een kabel probleempje ? bij de kleinste sluiting gaat die in protect , breukje ofzo ergens ? kanalen 1 voor 1 laten spelen op vol gas 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

danielo

Heren dank jullie voor alle tips, ga zeker iets mee doen. Het idee om even een x4500h te kopen was een goeie impuls (snap nog steeds niet waarom die >33% goedkoper is ineens gezien die net uit is) juist omdat ik het dan allemaal even rustig kan uitzoeken.

Stel jullie meedenken zeker op prijs, of en wat ik zelf ga behouden dat gaan we meemaken maar gezien de bijzonderheid van de 2 units gaan ze zeker niet bij het groot vuil.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: flakkees on December 29, 2018, 06:23:38
ik speel zelf met een nog iets oudere 10 kanaal denon van 44kg uit de goede oude tijd
dus ik weet een klein beetje wat je mist
heb je niet ergens een kabel probleempje ? bij de kleinste sluiting gaat die in protect , breukje ofzo ergens ? kanalen 1 voor 1 laten spelen op vol gas

Top, ja ik baal meer dan de POA dan van de AVP die helaas nu eenmaal door alle techniek een bepaalde levens-cycle heeft dat wist ik toen ik hem kocht. Heb gisteren alles nagekeken en schoongemaakt met de kap eraf. Zie geen echte problemen. Het 'vanzelf' uitgaan doet zich ook voor als ik hem alleen stroom geef en aanzet zonder kabels erin. Ik ga kijken de komende dagen eens kijken hoe random het is door de configuratie te veranderen (bv uit bridge halen of rca te zetten. Het lijkt mij iets kleins want zoals ik al aangaf als die 'werkt' klinkt alles normaal.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

JC uit V

Hi Danielo,

Wat is het laatste nieuws?
Want wij willen natuurlijk alles graag weten 😁
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub