Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raindog

Quote from: Gerrit RSV Mille on December 29, 2021, 15:38:31
Verschillende meningen maar dat interesseert me niet zo. Ik zie een paar ervaringen die positief zijn. Wat opvalt is dat die mensen 1x hun positieve mening geven en dan stoppen. Ze zitten wss van de muziek te genieten.

Zou zomaar kunnen. Ik ben erg tevreden met de Gaia's III onder mijn luidsprekers en heb dat ook al eens neergepend in het Isoacoustics topic. Vijf setjes waren een flinke investering maar het was het laatste zetje dat mijn HT-set nodig had om helemaal naar wens te spelen en sindsdien heb ik er niks meer aan veranderd. Zo bekekenen hebben ze mij misschien wel geld bespaard :-)
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

theshadow

#326
Heeft iemand ervaring met de aperta sub? Ik ben aan het overwegen om mijn sub te "ontkoppelen" in de hoop een nog strakkere bass te krijgen. Dat de gais's het geluidsbeeld aanpassen van luidsprekers dat geloof ik wel maar wat is de winst bij een subwoofer?

Wellicht dat de viablue ufo ook een optie is.

frank2

Ik vraag mij af omdat ik er nooit aandacht aan heb gegeven, mijn focal staan op kleine rubber voetjes  die er standaard op zitten op een stenen plavuizenvloer welke op beton in cement ligt. Maken voeten dan nog steeds uit?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

frank2

Mooi verhaal, geloof je meteen. Maar als de ondergrond  stenen plavuizen is op cement?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

J.A.F._Doorhof

Dat is redelijk dood lijkt me.
Persoonlijk zie je dit echter nooit met dit soort speakers.

Ik neem tenminste niet aan dat je betonnen planken hebt liggen of een betonnen mengtafel.

Heb je die wel... Dan nog zou ik ze adviseren ivm het ontkoppelen en de hoek. Maar beton is natuurlijk erg vast. Maar zelfs beton zal er iets aan toevoegen. Geen idee alleen hoeveel. Het zal ook liggen aan wat er onder zit.

Onze speakers staan op marmeren platen met een houten vloer. En spikes maken een enorm verschil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

R0N

Quote from: frank2 on January 10, 2022, 15:29:02
Mooi verhaal, geloof je meteen. Maar als de ondergrond  stenen plavuizen is op cement?

Tja, het heeft allemaal te maken met de derde wet van Newton, hier grafisch weergegeven:



De energie gaat de vloer in en komt terug. Door de trillingsenergie op te vangen (absorberen, omzetten in warmte) raak je het als trillingsenergie kwijt.
Want energie gaat nooit verloren, maar je kunt het wel omzetten in een andere vorm van energie.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Tjeb

#332
Is dus een compleet verkeerde voorstelling van zaken, je gaat er gemakshalve vanuit dat de relatief kleine massa (de luidspreker) de grote massa (de betonnen vloer) in beweging krijgt en dat deze dus de trilling terug geeft aan de luidspreker...

Hoe zou jouw kogel voorbeeld verlopen als de eerste knikker 1/3 het voormaat zou zijn van de achterste knikker...

Precies, de beweging dooft simpelweg uit...
In jouw knikker voorbeeld zou de luidspreker dezelfde massa hebben als de vloer en dat is niet het geval...




mmuetst

Heb met veel belangstelling dit topic gelezen. Ik heb dit soort ontkoppel producten beluisterd tijdens de audio show in Alkmaar in 2020 (zou zo maar van Isoacoustics kunnen zijn). Ik hoorde geen verschil, mijn audio maatje meende wel verschil te horen. De prijs van dit soort producten gaat boven de prijs van mijn tweedehands spul, dus is dat voor mij een no go. Maar daar geen discussie over, heb ook geen dure velgen onder mijn auto.
Ik heb wel een vraag. Hebben mensen wel eens het verschil getest tussen spikes of gewoon rubber voetjes?
Ik bedoel dan deze:

En zo ja wat was hun ervaring?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Rubberen voeten heb ik geen goede ervaring mee. Wel met spikes
Wil je weinig geld uitgeven dan zijn spikes gewoon super.

Met stands is het denk ik ook heel erg een kwestie van het set kennen
Ik ken mijn afluister set echt door en door en hoor daar echt een enorm verschil maar dat is ook hoe ik luister.

In het HT ga ik lekker relaxt zitten en genieten
In de afluister ruimte zit ik super geconcentreerd naar een kleine beetje meer of minder EQ, compressie of reverb te zoeken.
Dan hoor je die verschillen veel sneller denk ik.

Voor muziek en HT is denk ik de ondergrond doorslag gevend of je ontkoppeld of juist koppelt en natuurlijk voorkeur.  Beide hebben andere resultaten.

De rubberen poten die je laat zien zitten feitelijk vast aan de speaker en buiten de rubber toepassing zal dit niet echt ontkoppelen vrees ik.
Of het beter of slechter word moet je uitproberen. Het kan absoluut positief werken. Een van mijn grootste tweaks was alle planken van ons rack los halen en Hema rubbertjes tussen te leggen, kosten nog geen 2.00 :)

Dus gewoon proberen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PatrickP

Dit is in ieder geval geen IsoAcoustics...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

mmuetst

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 16, 2022, 11:52:32
Rubberen voeten heb ik geen goede ervaring mee. Wel met spikes
Wil je weinig geld uitgeven dan zijn spikes gewoon super.

Met stands is het denk ik ook heel erg een kwestie van het set kennen
Ik ken mijn afluister set echt door en door en hoor daar echt een enorm verschil maar dat is ook hoe ik luister.

In het HT ga ik lekker relaxt zitten en genieten
In de afluister ruimte zit ik super geconcentreerd naar een kleine beetje meer of minder EQ, compressie of reverb te zoeken.
Dan hoor je die verschillen veel sneller denk ik.

Voor muziek en HT is denk ik de ondergrond doorslag gevend of je ontkoppeld of juist koppelt en natuurlijk voorkeur.  Beide hebben andere resultaten.

De rubberen poten die je laat zien zitten feitelijk vast aan de speaker en buiten de rubber toepassing zal dit niet echt ontkoppelen vrees ik.
Of het beter of slechter word moet je uitproberen. Het kan absoluut positief werken. Een van mijn grootste tweaks was alle planken van ons rack los halen en Hema rubbertjes tussen te leggen, kosten nog geen 2.00 :)

Dus gewoon proberen.
Dank voor je antwoord. Ik heb mijn OLS Lotus II zonder spikes mee gekregen. Zal eens kijken wat de maat schroefdraad is en wat spul bestellen om te vergelijken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tjeb

Quote from: mmuetst on January 16, 2022, 11:38:31
Heb met veel belangstelling dit topic gelezen. Ik heb dit soort ontkoppel producten beluisterd tijdens de audio show in Alkmaar in 2020 (zou zo maar van Isoacoustics kunnen zijn). Ik hoorde geen verschil, mijn audio maatje meende wel verschil te horen. De prijs van dit soort producten gaat boven de prijs van mijn tweedehands spul, dus is dat voor mij een no go. Maar daar geen discussie over, heb ook geen dure velgen onder mijn auto.
Ik heb wel een vraag. Hebben mensen wel eens het verschil getest tussen spikes of gewoon rubber voetjes?
Ik bedoel dan deze:

En zo ja wat was hun ervaring?

Ik ben meer nieuwschierig of er getest is tussen Gaia en gewone rubber voetjes. Ik heb hier in het begin al vragen over gesteld naar veel meer als jubelende berichten over wat voor fantastische upgrade de Gaia's waren heb ik niet gezien...

Kerre

#338
Quote from: Tjeb on January 16, 2022, 15:25:00
Ik ben meer nieuwschierig of er getest is tussen Gaia en gewone rubber voetjes. Ik heb hier in het begin al vragen over gesteld naar veel meer als jubelende berichten over wat voor fantastische upgrade de Gaia's waren heb ik niet gezien...

Dus dan zal dit nog niet door iemand gedaan zijn. Grijp je kans zou ik zeggen.  >:D

En ja ik heb ook GAIA's. Echter nooit rubberen voetjes geprobeerd. Die had ik dan extra moeten kopen. Wel heb ik de standaard rubberen voetjes onder de 12.17 XTZ subwoofer vervangen voor GAIA's. Dat leverde een duidelijk beter en strakker geluid op. Waardoor dankzij de ontkoppeling de deuren/kasten en andere materiaal in de woning minder snel/niet meer meetrillen.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Tjeb

Quote from: Kerre on January 16, 2022, 17:34:04
Dus dan zal dit nog niet door iemand gedaan zijn. Grijp je kans zou ik zeggen.  >:D

En ja ik heb ook GAIA's. Echter nooit rubberen voetjes geprobeerd. Die had ik dan extra moeten kopen. Wel heb ik de standaard rubberen voetjes onder de 12.17 XTZ subwoofer vervangen voor GAIA's. Dat leverde een duidelijk beter en strakker geluid op. Waardoor dankzij de ontkoppeling de deuren/kasten en andere materiaal in de woning minder snel/niet meer meetrillen.

Ik hoef mijn kans niet te grijpen, ik heb namelijk geen apparatuur om deze trillingsmetingen te dien...

Er wordt door de bedenker van de Gaia's en soort van testje gedaan tussen spikes en de Gaia's om aan te tonen dat ze wonderbaarlijke verbetetingen te weeg brengen. Ik heb hierin een vergelijk gemaakt met rubber banden vs houten wielen en dat het dan logisch is dat hier  verschillennuig komen. De echte test zou zijn tussen rubber dembers en Gaia's..

Deze blijft echter uit aangezien de wonderbaarlijk verschillen dan vermoedelijk een stuk minder zijn en het wel eens kon blijken dat de uitgave ineens niet meer zo te verantwoorden is...

Xander32

Wat maken sommigen zich toch druk over de uitgaven van anderen 😏
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

Had ik al gezegd dat ik geen dure velgen onder mijn auto heb  ;D Mijn nieuwsgierigheid gaat uit naar het verschil tussen spikes en el cheapo rubber voetjes. Mijn duurste uitgave binnen mijn systeem zijn mijn 300B  mono blokjes en mijn kleinste luidsprekers Rogers LS/5a. Ik ga het gewoon zelf testen en kijken wat mijn oordeel is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Xander32 on January 16, 2022, 20:26:41
Wat maken sommigen zich toch druk over de uitgaven van anderen 😏
Hé, vergeet niet, ik betaal ook belasting geld waar weer salarissen van maatschappelijk werkers van betaald moeten worden  ;D.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

PatrickP

Quote from: mmuetst on January 16, 2022, 21:03:28
Had ik al gezegd dat ik geen dure velgen onder mijn auto heb  ;D
Maar die schelen nou juist WEL! Grotere velgen, minder rubber, rijdt strakker (oncomfortabeler?).
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AudioEnZo

Quote from: Tjeb on January 16, 2022, 15:25:00
Ik ben meer nieuwschierig of er getest is tussen Gaia en gewone rubber voetjes. Ik heb hier in het begin al vragen over gesteld naar veel meer als jubelende berichten over wat voor fantastische upgrade de Gaia's waren heb ik niet gezien...
Ik ben van de Gaia's overgestapt op ViaBlue Ufo XL (oftewel redelijk gewone rubberen dempers), dit om de luidsprekers makkelijker te kunnen verschuiven en heb zeker geen verslechtering ervaren en in mijn beleving zelfs een iets strakker laag weergave. Maar bij mijn luidsprekers zitten de woofers in beide zijkanten van de kast ipv in het front, wellicht dat het daarom niet zo heel veel uitmaakt.

Cyreg

Quote from: AudioEnZo on January 17, 2022, 09:00:53
Ik ben van de Gaia's overgestapt op ViaBlue Ufo XL (oftewel redelijk gewone rubberen dempers), dit om de luidsprekers makkelijker te kunnen verschuiven en heb zeker geen verslechtering ervaren en in mijn beleving zelfs een iets strakker laag weergave. Maar bij mijn luidsprekers zitten de woofers in beide zijkanten van de kast ipv in het front, wellicht dat het daarom niet zo heel veel uitmaakt.

Leuke beschrijving gelezen op je eigen site, maar die Viablue's zijn ook niet goedkoop....
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

AudioEnZo

Is zeker geen koopje nee. Ik weet niet meer waar ik ze vandaan heb en hoe duur ze exact waren, maar had wel wat korting bedongen :)

mmuetst

Quote from: AudioEnZo on January 18, 2022, 18:13:10
Is zeker geen koopje nee. Ik weet niet meer waar ik ze vandaan heb en hoe duur ze exact waren, maar had wel wat korting bedongen :)
Maar onder zulke mooie Xanadu's zou ik ook mooie velgen leggen  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

AudioEnZo