Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert (gvc)

Quote from: Rusher on September 16, 2020, 11:07:05
Het kan ook liggen aan mijn geheugen! Luidsprekers met schuine onderkant bestaan wel degelijk en moet ik zeker hebben gezien
Zoals in je Avatar?  :angel:
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rusher

#301
Quote from: gvc on September 18, 2020, 15:24:51
Zoals in je Avatar?  :angel:
Ja, precies :-)
Dat is wat ik ken, maar het toekomstige patent van doorofnight (de onderkant schuin op/af te laten lopen) kan ik niet herinneren bij een bestaande luidspreker. Die van mij hebben dat wel aan de bovenkant, maar de onderkant is zo horizontaal plat als een duppeltje.

DofN

Ik heb er meerdere van gezien, zo heel bijzonder is het niet.







You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bobbyklus

Ook geen onbekend dingetje dacht ik :
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Rusher


DofN

Vaak zie je het pas als je weet dat het er is :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

AudioEnZo

#306
Ik gooi er ook eentje in.  Gisteren toevallig beluisterd :)

Rusher

Quote from: doorofnight on September 20, 2020, 09:37:42
Vaak zie je het pas als je weet dat het er is :)
Had ik maar jullie kennis... Ik wil het weten! Ik wil het weten! Huppekee , zo uit het hoofd. [emoji30][emoji23]

Rusher


Bobbyklus

Mensen, dit (ont-)koppeldraadje ontaardt in schuine bakken..
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Tjeb

#310
Quote from: Rusher on September 21, 2020, 16:28:11
Had ik maar jullie kennis... Ik wil het weten! Ik wil het weten! Huppekee , zo uit het hoofd. [emoji30][emoji23]

Daar kan je dan mooi patent op aanvragen...

DofN

Quote from: AudioEnZo on September 21, 2020, 13:18:34
Ik gooi er ook eentje in.  Gisteren toevallig beluisterd :)

Waar staat zoiets te beluisteren?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

AudioEnZo

Dit was bij een audio bijeenkomst in IJsselstein afgelopen zondag van Facebook groep High-end Audio Nederland.

Gerrit RSV Mille

Lang geleden dat hier gepost is. Maar Google bracht me toch hier.

Ik speel al jaren met een vrij 'losse' connectie naar de vloer. Ik had mijn speakers op 2 rubberen voetjes en twee M6 bouten gezet. De M6 bouten hebben een afgeronde kop waardoor ze mijn plavuizen niet beschadigen. Ik had vooraan de twee M6 bouten en achter de rubberen M6 voetjes.

Gevolg was dat mij speakers iets konden trillen en zeker als het volume omhoog gaat. Maar ik heb jaren gedacht dat dat zo hoorde.

Tot ik afgelopen week iets las over de GAIA van Iso Accoustics. Dure voetjes, wat zeg ik hele dure voetjes in mijn ogen. Wat deze voeten doen is je speaker vast zetten in lengte richting zodat de bas zich kan afzetten maar beweging in zijwaartse richting toelaten. Ik snap dat niet helemaal precies en voor 500 Euro ga ik daar toch nog even over nadenken.

Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Stel nou dat ik de voetjes van mijn speakers nu eens vastdraai? Ik bedoel daarmee: aan het bestaande boutje een moertje en een ringetje toevoegen (voor de hoogte) en ze vastdraaien. Gewoon met de hand, steeksleutel leek me overdreven. En als ik nu achter 1 van de rubberen voetjes vervang door een M6 boutje (met een ronde kop, boutje en ringetje, net als vooraan). Het opvulringetje is nodig omdat de voet bevestiging een fractie verzonken is en zo beschadig ik niets. Ik heb nu drie voetjes vast en 1 voetje (achter binnenkant) van rubber als stel voetje (opdraaien tot dat de speakers stevig staan, 'net' niet kan wiebelen). Best een klus met die zware speakers.

Terug geplaatst op de plavuizen vloer en ik val van mijn stoel.

Dat is geen kleine tweak meer....

Wat is er gebeurd? Een paar DB meer bas en hij gaat nu een stukje verder in het laag door en wat ook direct opvalt is het middentonen gebied. Daar was ik tot nu toe toch minder tevreden over maar nu....het sprong er wat uit maar nu integreert het beter. Maar ook er zat een wat nasale / hout achtige klank aan de stemmen. En dat is nu compleet weg.

Ik zet de de live versie op van Hotel California van the Eagles en het is nu rete strak met een diepe maar duidelijke bas / drum. Ik kan nu mijn versterker vrijwel helemaal open zetten (ik ben gegaan tot -15db) zonder enige rammel of verkleuring en de kasten blijven doodstil. (buren waren even niet thuis :-) Maar wat vooral opvalt is het middentonen gebied dat zoveel beter is geworden, tot hoge volume mooi en netjes zonder hardheid op de oren. Het drumstel staat nu zo langzamerhand wel in de woonkamer....

Hoge tonen lijken hierop geen invloed te hebben.

Maar wat een verschil zeg. Ik ben mega verbaasd dat het verschil zo groot is.

PatrickP

Een keer een setje Gaia's lenen bij de audiowinkel en kijken wat die doen? Je weet nu dat hier winst te behalen is!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Rowdy

Heb je er een foto van hoe je het hebt opgelost?


Gerrit RSV Mille

Dus 3x met een m6 op de plavuis en 1x (je ziet die achteraan) een rubber paddestoel om hem stabiel te zetten. Ik denk dat je bij 4x een M6 risico op rammelen krijgt, de plavuis heeft iets een bewerkt oppervlak.

R0N

Quote from: Gerrit RSV Mille on December 28, 2021, 17:44:56

.......
Tot ik afgelopen week iets las over de GAIA van Iso Accoustics. Dure voetjes, wat zeg ik hele dure voetjes in mijn ogen. Wat deze voeten doen is je speaker vast zetten in lengte richting zodat de bas zich kan afzetten maar beweging in zijwaartse richting toelaten. Ik snap dat niet helemaal precies en voor 500 Euro ga ik daar toch nog even over nadenken.

Hoi,
Fijn dat je een bevredigende oplossing voor je luidsprekers hebt gevonden.
Ik wil geen afbreuk doen aan je oplossing, maar je idee over de werking Isoacoustics (Wat deze voeten doen is je speaker vast zetten in lengte richting zodat de bas zich kan afzetten maar beweging in zijwaartse richting toelaten.) moet ik wel corrigeren. De werking zoals jij het beschrijft, is niet juist!
Het is juist de beweging van voor naar achter (en vice versa) die meer beweging toelaat, dan de beweging van links naar rechts (en vice versa).

Isoacoustics ontkoppelt de luidspreker van de vloer zodat energie (in de vorm van trillingen) niet in de vloer gaan èn ook niet terug in de luidspreker komen. Dat laatste is belangrijk. Isoacoustics zet (trillings)energie om in warmte en voorkomt zo parasitaire trillingen in je luidsprekers.

Ik kan er natuurlijk nog veel meer over vertellen, maar dat heb ik al gedaan en zal het hier niet te herhalen.

ron



Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

PatrickP

Ook de suggestie dat het een soort stukjes rubber zijn is niet correct. Ze werken, in ieder geval bij mij onder de Focal Kanta 2, verbluffend goed. Focal stuurt ze ook vaak mee naar reviewers van hun speakers heb ik begrepen. In ieder geval bij de Kanta's...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Gerrit RSV Mille

Hallo Ron,

Dank voor je aanvulling. Ik had zoiets gelezen op hifi.nl en dus verkeerd begrepen of verkeerd onthouden.

Voorlopig geniet ik even van mijn tweak. Het werkt bij mij.

Als de regels het toelaten ga ik eens op zoek waar ik die Iso voetjes kan ervaren.

Groet Gerrit

Gerrit RSV Mille

Ik heb zojuist een stuk van dit draadje gelezen.

Verschillende meningen maar dat interesseert me niet zo. Ik zie een paar ervaringen die positief zijn. Wat opvalt is dat die mensen 1x hun positieve mening geven en dan stoppen. Ze zitten wss van de muziek te genieten.

En Ron, ik begrijp dat je een winkeltje hebt. Ik zal eens langs komen als dat weer kan.

Groet Gerrit

R0N

Quote from: Gerrit RSV Mille on December 29, 2021, 15:38:31
Ik heb zojuist een stuk van dit draadje gelezen.

Verschillende meningen maar dat interesseert me niet zo. Ik zie een paar ervaringen die positief zijn. Wat opvalt is dat die mensen 1x hun positieve mening geven en dan stoppen. Ze zitten wss van de muziek te genieten.

Ja, ik denk het ook.

Quote from: Gerrit RSV Mille on December 29, 2021, 15:38:31
En Ron, ik begrijp dat je een winkeltje hebt. Ik zal eens langs komen als dat weer kan.

Groet Gerrit

Nee, geen winkel. Ik ben de distributeur van Isoacoustics voor Benelux.
Maar er zijn aardig wat dealers die je graag zullen helpen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Nlmike

Quote from: R0N on December 26, 2018, 12:34:43
Hoi,
Tijdens de afgelopen iEarshow kregen we veel vragen over het wel of niet koppelen (spikes) of ontkoppelen (Isoacoustics) van luidsprekers.
Isoacoustics heeft onderzoek laten doen naar de effectiviteit van de GAIA-ontkoppelaars versus spikes en het rapport vrijgegeven voor publicatie.


Je kunt het rapport hier lezen of downloaden.

ron

Een maand terug gaia 3 onder monitor audio gx200 speakers gezet, incl. De tapijt schotels nadat ik bij een kennis het verschil had gehoord.

Het verschil is bizar. Veel betere plaatsing, geluid losgekoppeld van de speakers en veel VEEL meer diepte. Om 1 voorbeeld te noemen: live optreden van Fink - biscuits. Voorheen stond de zanger 'in je gezicht' te zingen. En nu staat hij op een podium achter de tv zeg maar. Daarnaast meer / mooiere bas.

Zal vast schelen per set. En wat ik HEEL stom vind is dat je niet de adapter bouten kan ruilen als het geheel niet bevalt. Daarnaast de boel uit de UK gehaald, scheelde de helft.....

Dus conclusie, ja het is duur. Maar de verbetering kan enorm zijn.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.