Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Quote from: Hannibal_ on July  5, 2020, 07:12:01
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe kogels werken.
Je zegt dat je je luidsprekers daarmee koppelt?
Zitten die kogels vast of los?
Hier mijn redenering. Andere inzichten hierop zijn welkom.

Koppelen doe je door de verbinding tussen twee oppervlakten tot stand te brengen met een zo klein mogelijk oppervlak. Want daardoor wordt de druk (kg/cm2) zo groot mogelijk en wordt het feitelijk een massief geheel. Dat is waarom spikes koppelen (heel klein puntje levert immens grote druk). Echter, ik kan geen spikes gebruiken want mijn luidsprekers hebben geen aansluiting voor spikes. Met 'plakspikes' koppel je niet Immers de spike koppelt wel met de ondergrond waar hij op staat, maar de luidsprekers is verbonden met de spike middels een groot oppervlak dat ook nog een plaklaag heeft die eerder dempt en zeker niet koppelt. Eigenlijk zou je in dit geval moeten werken met spikes die een scherpe punt naar boven en naar onder hebben, echter dan beschadigt je speaker. Toen kwam ik op het idee om met kogels te werken. Door de ronde vorm is het contact oppervlak tussen de kogel en de speaker in theorie ook héél klein en dus een hoge druk en dus koppelt het zonder de speaker te beschadigen. Je zet de speaker dus los op de kogel. De kogel rust op de ondergrond (in mijn geval een zware tegel). Om te zorgen dat de kogel niet eraf rolt, boor je een kleine gat in de tegel van een paar mm diep zodat de kogel daarin blijft liggen. Daardoor is hier weer een groot contact opp ontstaan en dus koppel je weer niet. Maar dat kun je oplossen door de kogel met 2 componenten lijm met de kogel te verlijmen. Dan wordt het één geheel. Cruciaal is dat je lijm gebruikt die niet flexibel blijft (geen kit of zo). De lijm moet massief opdrogen.

Wat is het resultaat? Geen idee  ;D. Doordat ik niet zo'n handige klusser ben, ben ik nu voor de zoveelste keer m'n bureaublad aan het lakken en dat moet nu eerst een maand of twee uitharden voordat ik het in gebruik kan nemen. Ik heb ook nog een alternatief. Oehlman verkoopt 'mini spikes' die je onder je speakers zet ZONDER plak systeem. Ze zijn zo breed dat de speaker ze zelf omhoog houden. Dit heeft niet het voordeel van een ultra klein koppel oppervlak zoals de kogel, maar je heb in ieder geval geen plak laag ertussen. Dat ga ik mogelijk ook nog uitproberen. Ik denk dat het kogel systeem beter zal werken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Waarom zou hoe je de spike aan de luidspreker bevestigd zoveel uitmaken in vergelijking met puntbelasting? Of het nu een schroefverbinding of opgeplakt zit, in beide gevallen drukt de kracht op vier punten met evenveel kracht als het goed is. Schroefverbinding kan je wel stellen, dus qua balans en positionering wel een heel ander verhaal.

Een kogel heeft weer een iets andere verbinding met de grond. Vaak ook een klein contactoppervlak. Er zijn ook al schotels aan beide kanten benoemd als ontkoppelsysteem waardoor een luidspreker meer bewegingsvrijheid heeft. Als je het aan één kant lijmt zal het nog steeds ietsjes anders zijn als een spike.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sandervg

#277
Quote from: TabCam on July  5, 2020, 10:16:38
Waarom zou hoe je de spike aan de luidspreker bevestigd zoveel uitmaken in vergelijking met puntbelasting? Of het nu een schroefverbinding of opgeplakt zit, in beide gevallen drukt de kracht op vier punten met evenveel kracht als het goed is. Schroefverbinding kan je wel stellen, dus qua balans en positionering wel een heel ander verhaal.
Omdat er volgens mij een serieuze denkfout wordt gemaakt bij deze 'plaksystemen'. Iedereen denkt 'spike' = koppelen. Echter als je er goed over nadenkt: als je spike met een fors oppervlak aan de speaker geplakt zit, dan heb je bij DIE verbinding geen punt belasting. Dus je speaker is niet gekoppeld met de spike. Een plaklaag ertussen maakt het nog erger. Dan ontkoppel je ipv koppelen. Maar zelfs met de Oehlman mini spikes is er feitelijk geen sprake meer van koppeling. Vervolgens gaat de spike met een mini punt op het doeloppervlak. Dat is koppelen. Dus je koppelt de spike wel met de ondergrond, maar je koppelt de speaker niet met de spike. Schroefspikes vormen 'één geheel' met de speaker en dat is dus een totaal ander verhaal. Door de kogels te verlijmen met de ondergrond wordt het ook één geheel. Dus ook spikes op schoteltjes slaan de plank mis. Je koppelt de spike (en bij een schroefverbinding dus ook de speaker) met de schotel, maar de schotel is niet gekoppeld met z'n ondergrond (schotel heeft groot opp. en is zeker geen puntbelasting). Dus ook soundcare spikes zijn niet geschikt om speakers met de ondergrond te koppelen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Quote from: sandervg on July  5, 2020, 10:54:36
Omdat er volgens mij een serieuze denkfout wordt gemaakt bij deze 'plaksystemen'. Iedereen denkt 'spike' = koppelen. Echter als je er goed over nadenkt: als je spike met een fors oppervlak aan de speaker geplakt zit, dan heb je bij DIE verbinding geen punt belasting. Dus je speaker is niet gekoppeld met de spike. Een plaklaag ertussen maakt het nog erger. Dan ontkoppel je ipv koppelen. Maar zelfs met de Oehlman mini spikes is er feitelijk geen sprake meer van koppeling. Vervolgens gaat de spike met een mini punt op het doeloppervlak. Dat is koppelen. Dus je koppelt de spike wel met de ondergrond, maar je koppelt de speaker niet met de spike. Schroefspikes vormen 'één geheel' met de speaker en dat is dus een totaal ander verhaal. Door de kogels te verlijmen met de ondergrond wordt het ook één geheel. Dus ook spikes op schoteltjes slaan de plank mis. Je koppelt de spike (en bij een schroefverbinding dus ook de speaker) met de schotel, maar de schotel is niet gekoppeld met z'n ondergrond (schotel heeft groot opp. en is zeker geen puntbelasting). Dus ook soundcare spikes zijn niet geschikt om speakers met de ondergrond te koppelen.
Hangt van de plaklaag af. Als dat zo'n rubberachtige laag is, kan dat dempen. Aan de andere kant drukt er zoveel gewicht op en zal de de demping hoogstwaarschijnlijk minimaal zijn.

Qua koppelen/ontkoppelen spreek ik ook liever over de hoeveelheid demping. Het is natuurkundig als massa-veersysteem te beschrijven en behalve demping heb je ook nog hoe snel komt het systeem tot rust. Beste systeem is dan wat het minste vervorming oplevert.

Laat ik trouwens nou net soundcare spikes onder de PAPs hebben zitten :tongue2:. Nog iets om in de toekomst uit te zoeken :headbanging:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_

Ik begrijp nu waarom mijn epos stands aan twee kanten spikes hebben? De luidsprekers staan ook op spikes die je, optioneel, in de stands draait. Dacht altijd dat dat voor/tegen schuiven was...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

sandervg

Quote from: TabCam on July  5, 2020, 11:02:49
Laat ik trouwens nou net soundcare spikes onder de PAPs hebben zitten :tongue2:. Nog iets om in de toekomst uit te zoeken :headbanging:.
Ik gebruik ook soundcare spikes onder m'n audio note stands :). Maar goed, ik weet dat het geen ideale koppeling is. Ben echter simpelweg niet bereid om 'gaatjes' in de parketvloer te maken, dus dan maar zo  :bigsmile:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Timmerman

Wel fijn dat volgens deze theorie laminaat in flatgebouwen Gewoon ontkoppeld kan worden door een hele dunne laag dubbelzijdig tape.

Helaas blijkt in de praktijk dat er meer voor nodig is om contactgeluid naar de beneden buren te voorkomen/verhinderen.. Het dunne laagje tape zal geen effect hebben en zal de luidspreker niet ontkoppelen. Ook lees ik 4 spikes, het is natuurlijk beter om er 3 te gebruiken, met 3 stuks is de druk altijd verdeeld en zal er geen tipping of wiebelen ontstaan. Met 4 spikes is het altijd lastig om deze allen goed te laten raken.
Als je bang bent dat je niet koppelt met plakspikes dan zou je kunnen overwegen om de spikes ondersteboven te gebruiken en hierop een stuk natuursteen te leggen waarop de luidspreker staat. Alles is dan hard aan elkaar verbonden zonder tussenkomst van tape met als voordeel dat je luidsprekers niet beschadigen.

Zomaar een gedachte.  :)

sandervg

Ik zeg niet dat wat tape een perfecte manier is om te ontkoppelen. Maar het zal zeker niet helpen als je juist wil koppelen.  8)

De omgekeerde spikes met de natuursteen gaat ook niet helpen. Je koppelt de natuursteen aan de spikes, maar de speaker 'staat' gewoon op de natuursteen en is niet gekoppeld met hoge puntbelasting.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Hannibal_

Verwarring al om...

Leverancier soundcare spikes vind dat ze ontkoppelen....


Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

R0N

Quote from: Hannibal_ on July  8, 2020, 08:02:57
Verwarring al om...

Leverancier soundcare spikes vind dat ze ontkoppelen....

Hobo.nl....

Kijk op de site van de maker, Soundcare.no:

Why use Soundcare® SuperSpikes?
When the weight of your Hi-Fi equipment is concentrated onto a small area, the weight per square unit area increases enormously, providing better contact with the surface on which the unit stands.
This results in an overall improved sound stage and increased control in the lower frequency register.
Soundcare® SuperSpikes reduce disturbing vibrations and prevent low frequency noise from transmitting to other rooms.
A Soundcare® SuperSpike loaded with a weight of 12.5 kg produces a pressure of more than 6,200 kg pr. sq. cm !


ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

sandervg

#285
Ja, ja,  koppelen en ontkoppelen wordt constant door elkaar gehaald. Erg verwarrend voor de consument. Zeker omdat je bij de soundcare spikes de spikes niet ziet. Ze ogen als dempers  ;D

EDIT: typo
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

R0N

Quote from: sandervg on July  8, 2020, 12:09:01
Ja, ja,  koppelen en ontkoppelen wordt constant door elkaar gehaald. Erg verwarrend voor de consument. Zeker omdat je bij de soundcare spikes de spikes niet ziet. Ze ogen als dempers  ;D

EDIT: typo



ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

vanzomereng

Koppelen of ontkoppelen...?
Wat ik ervan begrepen heb = koppelen bij 100% vaste ondergrond en ontkoppelen tussen losse/bewegende ondergrond.

Problematiek is
Er zijn tussen bovengenoemde, nog allerlei gradaties...  hoe vast of los met een ondergrond zijn om te koppelen of te ontkoppelen?

Wat je uiteindelijk wit, is het eigen swingen/trillen van de luidsprekers voorkomen, dit betekent dat de ideale situatie
een zware massieve betonnen vloer is en dat de speakers met spikes direct in het beton staan.
Speakers en vloer vormen nu 1 grote massa, welke te massief/te zwaar is, om in trilling te brengen.

In worst-case scenario woon je in een oud herenhuis met een planken vloer, hier wil je absoluut niet koppelen,
omdat dan anders behalve de speakers, je ook de vloer nog in beweging/trilling gaat zetten.
Hier dus ontkoppelen maar je zult hier nimmer die goede resultaten krijgen, als bovenstaand voorbeeld met de betonnen vloer.
De oplossing zou hier kunnen zijn, de speakers op een zware betonnen tegel te zetten, direct met de spikes in de tegels
en pas onder de tegels, demping toe te passen, met rubber, sorbothane etc..

In alle gevallen hier tussen in, is het gewoon een kwestie van experimenteren.
Tot zover het theoretische gedeelte

In de praktijk valt het allemaal wel mee en al die audiofielen met die gouden oortjes, proberen toch altijd wel
voor een oplossing een probleem te bedenken.   
M.i.z. vallen de verschillen in geluid wel mee en is het meer een kwestie van "goed gevoel" ergens mee hebben.
Verder zijn niet alle speakers even gevoelig voor bovenstaande maatregelen en speelt het geluidsniveau,
waarop je speelt ook een rol.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Hannibal_

Quote from: R0N on July  8, 2020, 12:01:06
Hobo.nl....

Kijk op de site van de maker, Soundcare.no:

Why use Soundcare® SuperSpikes?
When the weight of your Hi-Fi equipment is concentrated onto a small area, the weight per square unit area increases enormously, providing better contact with the surface on which the unit stands.
This results in an overall improved sound stage and increased control in the lower frequency register.
Soundcare® SuperSpikes reduce disturbing vibrations and prevent low frequency noise from transmitting to other rooms.
A Soundcare® SuperSpike loaded with a weight of 12.5 kg produces a pressure of more than 6,200 kg pr. sq. cm !


ron

Klinkt al meer als koppelen ja.

😏
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

R0N

Quote from: sandervg on July  5, 2020, 09:48:04
........
Doordat ik niet zo'n handige klusser ben, ben ik nu voor de zoveelste keer m'n bureaublad aan het lakken en dat moet nu eerst een maand of twee uitharden voordat ik het in gebruik kan nemen. Ik heb ook nog een alternatief. Oehlman verkoopt 'mini spikes' die je onder je speakers zet ZONDER plak systeem. Ze zijn zo breed dat de speaker ze zelf omhoog houden. Dit heeft niet het voordeel van een ultra klein koppel oppervlak zoals de kogel, maar je heb in ieder geval geen plak laag ertussen. Dat ga ik mogelijk ook nog uitproberen. Ik denk dat het kogel systeem beter zal werken.

Luidsprekers op samen op een houten blad is nooit ideaal. Ze beïnvloeden elkaar.
Probeer eens Aperta uit. Hiermee kun je de luidsprekers ook schuin zetten voor een betere luisterervaring.



Niet beredeneren, maar gewoon eens proberen. Dan hoef je nooit meer je bureaublad te lakken!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

toetertje

Die aperta's zijn inderdaad mooie dingen. Ik heb ze zelf ook eens geprobeerd.
Het geluid werd wat strakker en ruimtelijker. Ik heb toen vanwege de prijs,
en de looks i.c.m. de speaker en stands, besloten ze terug te sturen.
Ik heb later ook nog de goedkopere versie van isoacoustics geprobeerd, maar
daar hoorde ik geen verschil bij. Indien geplaatst op een bureaublad, zou ik ze
ze zeker eens proberen.

sandervg

Quote from: R0N on July 12, 2020, 09:25:23
Luidsprekers op samen op een houten blad is nooit ideaal. Ze beïnvloeden elkaar.
Probeer eens Aperta uit. Hiermee kun je de luidsprekers ook schuin zetten voor een betere luisterervaring.

Niet beredeneren, maar gewoon eens proberen. Dan hoef je nooit meer je bureaublad te lakken!
Ik ben door de slechte resultaten van de IsoAccoustics in mijn situatie eerlijk gezegd wat afgeknapt op dit merk en het concept erachter. Ik ga voor koppelen aan een zware massa en dit geheel lichtjes ontkoppelen gewoon met rubberen dopjes oid. Zie overigens niet het verband met het lakken van een bureau ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

wirvana

Sorry dat ik op deze manier in breek op deze topic... mogelijk de verkeerde.
In het verleden ben ik ook geen experimenteren met verschillende materialen onder mijn speakers.
In mijn geval kwam ik uit op op viltjes onder de speakers....maar dat doet er niet toe aan mijn vraag.
Zodoende ben ik ook op het idee gekomen in de trant van ongewenste trillingen te elimineren: op elk speaker een emmer met zand te plaatsen.
Het resultaat: de speakers zullen blijkbaar gedacht hebben dat ze begraven waren want het geluid was echt doods geworden....
Maar ik ben niet zo bedreven om hier het antwoord in te kunnen achterhalen en dacht alleen dat ik een omgekeerde drukpunt verhoging had toegepast van plaats de spikes.

Schiet mij maar af.

Jack_D


Gewicht op de speaker is helemaal zo gek niet, zijn er wel meer die daarmee experimenteren. Emmer met zand op je speaker ziet er wel wat minder uit... :D



Quote from: wirvana on September 13, 2020, 21:57:56
Sorry dat ik op deze manier in breek op deze topic... mogelijk de verkeerde.
In het verleden ben ik ook geen experimenteren met verschillende materialen onder mijn speakers.
In mijn geval kwam ik uit op op viltjes onder de speakers....maar dat doet er niet toe aan mijn vraag.
Zodoende ben ik ook op het idee gekomen in de trant van ongewenste trillingen te elimineren: op elk speaker een emmer met zand te plaatsen.
Het resultaat: de speakers zullen blijkbaar gedacht hebben dat ze begraven waren want het geluid was echt doods geworden....
Maar ik ben niet zo bedreven om hier het antwoord in te kunnen achterhalen en dacht alleen dat ik een omgekeerde drukpunt verhoging had toegepast van plaats de spikes.

Schiet mij maar af.

wirvana

En zo gedacht kun je je kast ook verzwaren met lood bitumen.
In mijn geval bracht dit dat geluiden strakker werden over gebracht.
En met in mijn achterhoofd de emmers met zand weet ik dat ik hiermee niet overmatig moet gaan plakken om de kast te dood te maken.
Dan houden we alleen het contact op welke manier dan ook met de ondergrond van de kasten over die positieve of negatieve effecten kan hebben op de luisteraar.

Tjeb

Dat is een ander onderwerp, met loodbitume verander je de trillingsfrequentie van het paneel. Door het te verzwaren met de loodbitume zal het paneel moeilijker aan het trillen te krijgen zijn wat het geluidsbeeld weer ten goede komt. Met bracing doe je in weze hetzelfde, je verkleint het paneel en ook hierdoor krijg je hetzelfde effect.

sandervg

Ik zou verwachten dat - bij speakers vanaf een bepaald prijsniveau - de ontwerper deze optie ook wel overwogen zou hebben en ALS dat echt beter zou zijn voor het geluidsbeeld, de ontwerper wel een paar euro extra zou hebben uitgegeven aan bv. loodbitumen in de speaker?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DofN

#297
Goede LS bouwers steken best veel tijd en energie in een goede kast. De oplossing is niet eenvoudig. Zo hebben stenen luidsprekers ook weer hun eigen trillingsproblemen. Een van de betere oplossingen is m.i. het maken van kasten met ronde zijkanten en schuin lopende onder en bovenkanten, waardoor geluidsgolven in de kast elkaar opheffen of in ieder geval niet /minder versterken. Maar dat is duur om te maken en daarom zijn de meeste LS vierkant/rechthoekig.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rusher

Quote from: doorofnight on September 16, 2020, 09:07:12
Een van de betere oplossingen is m.i. het maken van kasten met ronde zijkanten en schuin lopende onder en bovenkanten, waardoor geluidsgolven in de kast elkaar opheffen of in ieder geval niet /minder versterken.

Ronde zijkanten ken ik. Schuin lopende bovenkanten ken ik ook. Maar schuinlopende onderkanten ken ik niet. Dat vind ik wel een hele goeie! Meteen patent aanvragen doorofnight [emoji2]

Het kan ook liggen aan mijn geheugen! Luidsprekers met schuine onderkant bestaan wel degelijk en moet ik zeker hebben gezien op al die audioshows waar ik ben geweest, alleen mijn lange termijn geheugen is gewoon slecht! [emoji15]

wirvana

#299
Quote from: sandervg on September 16, 2020, 08:57:43
Ik zou verwachten dat - bij speakers vanaf een bepaald prijsniveau - de ontwerper deze optie ook wel overwogen zou hebben en ALS dat echt beter zou zijn voor het geluidsbeeld, de ontwerper wel een paar euro extra zou hebben uitgegeven aan bv. loodbitumen in de speaker?

Dat zou je nog verbazen waar allemaal op bezuinigd wordt.
Op zolder heb ik nog de orginele speakers staan voor reserve onderdelen.
Met deze kan ik dus ook nog altijd goed vergelijken.
Ik heb dus loodbitumen geplakt op kritieke plaatsen, de oude condensatoren laten vervangen (waarschijnlijk 20 jaar oud) en ze opnieuw opgevuld....echt een wereld van verschil!
Alleen het opnieuw opvullen met betere materialen bracht al een ware verbetering met zich mee.