Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Ik word er wel eens een beetje moe van dat ik als "believer" wordt weggezet als iemand die erin getrapt is. Dat het allemaal onzin is. EN weggegooid geld.

Het feit dat mijn buurman niet meer 's avonds voor mijn deur staat te klagen vertelt mij dat het absoluut "iets" doet. En voor mij een overduidelijke verbetering ten opzicht van mijn prima spikes op de Focal Kanta 2.

Natuurlijk ben ik jaloers op iedereen die het niet ervaart/hoort. Dat scheelt geld.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Geert (gvc)

Quote from: PatrickP on June  5, 2020, 10:20:54
.Het feit dat mijn buurman niet meer 's avonds voor mijn deur staat te klagen vertelt mij dat het absoluut "iets" doet.
Niemand die betwijfeld dat het iets doet denk ik. Maar de Gaia's worden niet primair in de markt gezet als een oplossing voor geluidsoverlast.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

scrutinizer

Quote from: chansig on June  5, 2020, 08:06:23
Ik denk dat mensen zich hierin overschatten.

Gr. Hans

Denk dat er daarentegen ook mensen zijn die het onderschatten.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jack_D

Maar geeft hierdoor wel gelijk aan dat het invloed heeft hoe geluid door, en in je huis zich verplaatst.Blijft nog de vraag voor de luisteraar of die er baat bij heeft, das leuk om te testen.........


Quote from: gvc on June  5, 2020, 10:54:00Niemand die betwijfeld dat het iets doet denk ik. Maar de Gaia's worden niet primair in de markt gezet als een oplossing voor geluidsoverlast.

sandervg

Laat ik een duit in het zakje doen.... Ik heb onlangs de IsoAccoustics ISO 130 en de mini pucks getest. Volgens mij vergelijkbaar met de Gaia. Iscoacoustics zegt zelf over de Gaia '[The Gaia] has a slight advantage compared to our other products which use a suction cup effect to grip the bottom of the speaker by the isolators.'

De ISO heb ik op een 2.0 systeem getest (Naim versterker, Harbeth speakers). De Pucks heb ik getest in een 5.1 opstelling (WLM Stella monitoren met Marantz / Meridian voor/eind versterker). De ondergrond was in beide gevallen 'brak': 2.0 een MDF bureaublad en in de 5.1 opstelling een te slap gebouwd houten frame waar de speakers opstaan. Mijn redenering was dat vanwege de 'slechte' ondergrond, ontkoppelen wel eens een positief effect zou kunnen hebben. Ik heb de vergelijking blind gedaan volgens ABX testen (ik test altijd blind).

Resultaat: de ISO stands en de Pucks resulteerde voor mij in een slechtere geluidsweergave. De klankbalans werd verstoord (vooral bij het 5.1 systeem) en er kwam een onprettige kleuring in de sound (in het mid-laag). De klank werd wat 'hol'. Er was geen twijfel dat de stands iets doen. Veel zelfs. Alleen in mijn geval was de verandering geen verbetering.  In het 2.0 systeem was de impact op zowel het laag als het hoog niet positief. Laag werd rommeliger, het hoog werd wat scherper. Dat laatste had ik zeker niet verwacht. Ik heb geen metingen gedaan met REW (zou interessant geweest zijn). Ik heb nog wel andere dempers thuis liggen (van die platen voor wasmachines e.d.) en aangezien ik toch m'n 5.1 systeem opnieuw ga instellen neem ik dit misschien even mee als ik met REW ga meten.

Ik heb voor mij de conclusie getrokken dat ontkoppelen niet mijn ding is. Ik ga voor het 2.0 systeem de speakers met spikes (of eigenlijk 'kogels') koppelen aan 8 KG betonblokken en deze betonblokken ontkoppelen van het bureaublad met wat viltjes oid. Maar duurt nog een paar weken voor ik dat kan doen ivm revisie van het bureaublad. 5.1 systeem: ga ik bepalen als ik het opnieuw ga instellen en meten. Staan nu op plastic dopjes (eigenlijk ook een soort ontkoppeling). Ik heb voor het inregelen van m'n 5.1 systeem een tijdje geleden een apart topic geopend (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175987.msg3352466#msg3352466)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Xander32

Kan je vertellen hoe je het abx testen hebt uitgevoerd?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sion

Quote from: Xander32 on June  5, 2020, 16:17:47
Kan je vertellen hoe je het abx testen hebt uitgevoerd?

Ja daar ben ik ook benieuwd na. Heb je iemand anders ze stiekem neer laten leggen of weghalen, jij met een blinddoek op luisteren en dan goed gokken?
Hoevaak heb je dit geprobeerd herhaald? (50% goed betekend dus gewoon gokken. Je zou meer dan 80% goed moeten raden, dus minimaal 4 uit 5 keer proberen).

Wel jammer dat je geen REW meeting hebt gedaan, want ik denk dat dit veel tijd bespaart t.o.v. ABX blind testen ....
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sandervg

ABX Testen? Ja, vrij eenvoudig. Iemand anders (mijn vrouw) plaatst de dempers er wel/niet onder (uiteraard zorgen dat hoogte e.d. gelijk blijft) en dan met blinddoek luisteren om te bepalen wat het mooiste klinkt. De 'hitrate' was bij zowel de 2.0 als de 5.1 opstelling 100%, want het waren echt geen subtiele verschillen. Hoe vaak? Dat weet ik niet meer. Zo vaak als voor mij nodig was om overtuigd te zijn van het verschil én bepaald te hebben wat ik het mooist vond. 

Quote from: sion on June  5, 2020, 16:35:51
Wel jammer dat je geen REW meeting hebt gedaan, want ik denk dat dit veel tijd bespaart t.o.v. ABX blind testen ....
Ehhhh.... Dit is de wereld op z'n kop voor mij  :hehe: het gaat mij niet niet om de 'beste' meting (wat dat ook al zou zijn), maar om waar ik het meest van kan genieten. Dat kan REW me niet vertellen. Verschillen zoals een 'strakke' of 'wollige' bas, wat scherper hoog, betere focus, mooier beeld, meer diepte etc. etc. kun je ook niet aflezen van een REW grafiekje. REW kan heel goed helpen om mogelijke oorzaken te vinden die kunnen verklaren wat ik hoor of wat me niet aanstaat zodat ik iets meer gefundeerd zaken kan proberen aan te passen. En: mijn hobby is om naar mooie muziek te luisteren en meegenomen te worden door de emotie. Mijn hobby is niet om een hele avond met een wijntje en een kaasje kwijlend naar een een perfect strakke frequentie curve te kijken   ;)  >:D

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sirius666

Quote from: sandervg on June  5, 2020, 15:30:57
Laat ik een duit in het zakje doen.... Ik heb onlangs de IsoAccoustics ISO 130 en de mini pucks getest. Volgens mij vergelijkbaar met de Gaia. Iscoacoustics zegt zelf over de Gaia '[The Gaia] has a slight advantage compared to our other products which use a suction cup effect to grip the bottom of the speaker by the isolators.'

Ik betwijfel de vergelijkbaarheid. De ISO heeft een totáál andere constructie om maar niet van het prijsverschil te spreken.

Bij beiden staan de speaker er ook gewoon los op toch?

sandervg

#259
Quote from: Sirius666 on June  5, 2020, 22:34:41
Ik betwijfel de vergelijkbaarheid. De ISO heeft een totáál andere constructie om maar niet van het prijsverschil te spreken.

Bij beiden staan de speaker er ook gewoon los op toch?

Ja, staan er los op. De iso standaards vond ik trouwens erg wiebelig, maar dat terzijde. Mbt vergelijkbaarheid: ik heb me berust op de omschrijving van de fabrikant (zie de quote die ik heb opgenomen). Ik heb er verder geen info over. De pucks lijken me meer vergelijkbaar dan de iso standaards, maar alle producten gaan van hetzelfde principe uit. Maar goed: zelfs als ze niet vergelijkbaar zijn leek het me nuttige info voor sommige forumgenoten  ;).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

toetertje

Wat mijn meest positieve ervaring met ontkoppelen d.m.v. sorbothane hemispheres is,
dat de basist nu op het podium blijft spelen. En niet dat het geluid richting de lage E,
onder mijn kont door rolt. Ik heb ze ook onder de subwoofers zitten. Gewoon hoorbaar
laag, zonder dat ik overal rubbertjes tussen moet doen in huis, zodra je een beetje op
volume draait. Maar, er zijn legio mensen, die dat effect juist wel prettig vinden. En die
tijd heb ik ook gehad.  ;)

sion

Quote from: PatrickP on June  5, 2020, 10:20:54
Ik word er wel eens een beetje moe van dat ik als "believer" wordt weggezet als iemand die erin getrapt is. Dat het allemaal onzin is. EN weggegooid geld.

Het feit dat mijn buurman niet meer 's avonds voor mijn deur staat te klagen vertelt mij dat het absoluut "iets" doet. En voor mij een overduidelijke verbetering ten opzicht van mijn prima spikes op de Focal Kanta 2.

Natuurlijk ben ik jaloers op iedereen die het niet ervaart/hoort. Dat scheelt geld.

Ik geloof je hoor!
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Laan

Quote from: sion on June  6, 2020, 00:14:44
Ik geloof je hoor!

Wel nagemeten hoop ik?

Non believers horen ook verschillen maar ontkennen die als het niet meetbaar is. Geen punt, ieder zijn ding.  :colgate:

Na alle commotie heb ik zelf ook nog een meting uitgevoerd in 5 stappen:

1: met grote teen 50 cm voor de speaker op grond. Zonder gaia lekkere beat door de teen. Met gaia niks.

2. Rechter duim en wijsvinger aan de volumeknop van de versterker. Idem als bij 1 en op het zelfde geluidsniveau maar dan niet door de grote teen maar door de vingers gemeten.

3. Zittende op de bank. Idem als bij 1 maar dan door mijn zitvlak gemeten.

4. Handpalmen op het aanrechtblad. Doet zonder gaia lekker mee, net als de rest van het betonnen huis. Met gaia enigszins. Blijkbaar gaat op enige afstand (ca. 9 mtr) de akoestische koppeling een grotere rol spelen.

5. Gehoormatig. Met gaia klinkt het schoner. Het huis en toebehoren zingt minder mee. Mooi of minder mooi? Persoonlijk en per situatie verschillend.

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Geert (gvc)

Quote from: Laan on June  7, 2020, 23:58:42
Het huis en toebehoren zingt minder mee.
De zaken in je interieur trillen voornamelijk mee door geluidsgolven die zich door de vloer verplaatsen en niet door de lucht? Woon je in een kartonnen doos?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Sirius666

#264
Quote from: sandervg on June  5, 2020, 22:54:09
Ja, staan er los op. De iso standaards vond ik trouwens erg wiebelig, maar dat terzijde. Mbt vergelijkbaarheid: ik heb me berust op de omschrijving van de fabrikant (zie de quote die ik heb opgenomen). Ik heb er verder geen info over. De pucks lijken me meer vergelijkbaar dan de iso standaards, maar alle producten gaan van hetzelfde principe uit. Maar goed: zelfs als ze niet vergelijkbaar zijn leek het me nuttige info voor sommige forumgenoten  ;).

Nuttig absoluut! Er is zeker veel beter betaalbaar spul dan de Gaia's beschikbaar en dan zijn dit soort ervaringen erg handig.

bert de melker

Kan jij die eens benoemen die merken ben wel geïnteresseerd.
Bedankt alvast.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Sirius666

Quote from: bert de melker on June  8, 2020, 19:23:38
Kan jij die eens benoemen die merken ben wel geïnteresseerd.
Bedankt alvast.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Alles op rubberen voetjes <€500. M'n speakers staan op M6 bouten en rubber: €30. Optisch minder fraai, doet wat het moet doen.

Ik doelde o.a. ook op de andere 2 door sandervg genoemde producten van IsoAcoustics....die meer in hun assortiment hebben.

Laan

Quote from: gvc on June  8, 2020, 08:13:44
De zaken in je interieur trillen voornamelijk mee door geluidsgolven die zich door de vloer verplaatsen en niet door de lucht? Woon je in een kartonnen doos?

Wat je zegt. De geluidsgolven verplaatsen zich voornamelijk door de vloer, zodoende is het weg/ minder met Gaia's. Vergelijk gedaan met de originele Rosso Fiorentino spikes.  Mijn huis heeft wel wat van een kartonnen doos trouwens.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

sandervg

#268
Google eens op bv Audio Demper en Trillingisolatie. De eerste hit: groene ronde dempertjes die ook gebruikt worden om machines te ontkoppelen om dreunen te voorkomen. Je kunt ze ook als grotere plaat kopen en er zelf dempers van knippen. Feitelijk is alles wat trillingen absorbeert bruikbaar. Zorg alleen dat het gewicht van je speakers en het werkingsgewicht van de demper in overeenstemming is met elkaar.

Edit: was reactie op vraag van Bert
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bert de melker

Dank voor jullie uitleg .
Ik ben in de markt voor acoustics gaia 2 zodoende.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

holco

Dat er nog niemand  wire dampers gebruikt, beter gaat het niet worden ;)


<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

botsen

Quote from: holco on June  8, 2020, 22:01:17
Dat er nog niemand  wire dampers gebruikt, beter gaat het niet worden ;)



Vertel, vertel

Xander32

Op welke wijze zorgde je vrouw er voor dat de hoogte steeds weer gelijk bleef?
Wat bedoel je concreet met "e.d.", wat voor acties/handelingen waren dat?
Hoeveel tijd nam bovenstaande in beslag?
Hoeveel tijd zat er tussen de verschillende luistermomenten?

Quote from: sandervg on June  5, 2020, 19:35:13
ABX Testen? Ja, vrij eenvoudig. Iemand anders (mijn vrouw) plaatst de dempers er wel/niet onder (uiteraard zorgen dat hoogte e.d. gelijk blijft) en dan met blinddoek luisteren om te bepalen wat het mooiste klinkt. De 'hitrate' was bij zowel de 2.0 als de 5.1 opstelling 100%, want het waren echt geen subtiele verschillen. Hoe vaak? Dat weet ik niet meer. Zo vaak als voor mij nodig was om overtuigd te zijn van het verschil én bepaald te hebben wat ik het mooist vond. 
Ehhhh.... Dit is de wereld op z'n kop voor mij  :hehe: het gaat mij niet niet om de 'beste' meting (wat dat ook al zou zijn), maar om waar ik het meest van kan genieten. Dat kan REW me niet vertellen. Verschillen zoals een 'strakke' of 'wollige' bas, wat scherper hoog, betere focus, mooier beeld, meer diepte etc. etc. kun je ook niet aflezen van een REW grafiekje. REW kan heel goed helpen om mogelijke oorzaken te vinden die kunnen verklaren wat ik hoor of wat me niet aanstaat zodat ik iets meer gefundeerd zaken kan proberen aan te passen. En: mijn hobby is om naar mooie muziek te luisteren en meegenomen te worden door de emotie. Mijn hobby is niet om een hele avond met een wijntje en een kaasje kwijlend naar een een perfect strakke frequentie curve te kijken   ;)  >:D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sandervg

Quote from: Xander32 on June  9, 2020, 06:20:18
Op welke wijze zorgde je vrouw er voor dat de hoogte steeds weer gelijk bleef?
Wat bedoel je concreet met "e.d.", wat voor acties/handelingen waren dat?
Hoeveel tijd nam bovenstaande in beslag?
Hoeveel tijd zat er tussen de verschillende luistermomenten?
- Hoogte: de huidige standaard opgehoogd zodat deze de isoacoustics standaard matchte (met hout onder de normale standaard)
- e.d.: vooral zelfde orientatie (indraaing, plaatsing). met schilderstape afgetekend op bureau.
- Tijd? Sorry, heb ik niet opgenomen. Maar bedenk het proces maar: standaard met box opzij schuiven, andere standaard op de juiste plek zetten, box verplaatsen naar andere standaard en dat twee keer. 30 - 60 sec?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Hannibal_

Quote from: sandervg on June  5, 2020, 15:30:57
...
Ik heb voor mij de conclusie getrokken dat ontkoppelen niet mijn ding is. Ik ga voor het 2.0 systeem de speakers met spikes (of eigenlijk 'kogels') koppelen aan 8 KG betonblokken en....

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe kogels werken.
Je zegt dat je je luidsprekers daarmee koppelt?
Zitten die kogels vast of los?

Ik heb ook kogels onder mijn vloerstaanders die los in de pootjes, claws, zitten.
Staan op een betonvloer.

Vind nergens terug hoe het werkt en waarom.
Zelfs bij Totem niet....



Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.