Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laan

1. Dat is weer een aanname. Ik baseer me op wat hier op htf wordt gepost.
2. De onderbouwing is om ze eronder te schroeven, en na een poosje weer weg te halen. Je oordeel zal je doen besluiten ze te behouden of retour leverancier te sturen.
3. Dat staat een ieder vrij om te doen. De aanleiding is doorgaans om hetzelfde effect te bereiken voor een lagere prijs.
4. Zie punt 2 of 3.
5. Misschien doe je jezelf tekort. Tenzij je alle wetenschappelijkheden beheerst en begrijpt. Ik beheers die niet dus probeer het gewoon. Kan ook betekenen dat iets op basis van wetenschap beter moet zijn, maar dat niet blijkt te zijn. Hoe ga je daar dan mee om?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Ik denk dat we er niet uitkomen.

Maar met name punt 5 is interessant. Ik snap weinig/niets van ruimtetechnologie, maar het is voldoende aangetoond (om maar een voorbeeld te geven) dat er satellieten bestaan die ook daadwerkelijk functioneren. Ik hoef niet zelf een satelliet te bouwen. Met "beter" ga je in de richting van een smaakdiscussie. Naast smaak bestaat er zoiets als kwaliteit (objectief). Dus een luidspreker kan kwalitatief goed zijn, maar niet je smaak. Smaak en kwaliteit zijn voor mij verschillende zaken.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

PatrickP

Als ik een ijstent niet ken maar weet dat een aantal van mijn vrienden er zijn geweest, dan vraag ik hun mening. Ik hoef geen wetenschappelijk bewijs te hebben dat het lekker ijs is. Hun mening geeft me aan of het het proberen waard is. En uiteindelijk bepaal ik zelf of ik het lekker ijs vind. EN de mening van mensen die er zelf nooit geweest zijn... lijkt me niet zo interessant, toch? :dry:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Laan

Quote from: doorofnight on May 17, 2020, 22:23:33
Ik denk dat we er niet uitkomen.

Maar met name punt 5 is interessant. Ik snap weinig/niets van ruimtetechnologie, maar het is voldoende aangetoond (om maar een voorbeeld te geven) dat er satellieten bestaan die ook daadwerkelijk functioneren. Ik hoef niet zelf een satelliet te bouwen. Met "beter" ga je in de richting van een smaakdiscussie. Naast smaak bestaat er zoiets als kwaliteit (objectief). Dus een luidspreker kan kwalitatief goed zijn, maar niet je smaak. Smaak en kwaliteit zijn voor mij verschillende zaken.

Sorry, ik ben je even kwijt. Of je naar een kerk of moskee gaat is een kwestie van smaak? En als satalieten werken dan zijn ze in orde? Vaag hoor. Ben ik zelf ook zonder wetenschappelijke onderbouwing en dat wil ik graag zo houden. Enniewee: ik ben overtuigd dat gaia een positieve invloed heeft. Iedereen mag van mij gerust een ander oordeel hebben na ze geprobeerd te hebben.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Tjeb

Ik ben het meestal oneens met Doorofnight maar in dit geval is het vergelijk met godsdienst en de satalieten vrij duidelijk en kloppend. Het zou ook nog over satanlieten kunnen gaan in het kader van de godsdienst....

Hij schrijft trouwens nergens "als satalieten werken dan zijn ze in orde" maar ik vermoed dat je hier bewust eea verdraait om overwicht in de discussie te krijgen.....

Hij schrijft dat het voldoende is aangetoont dat er satalieten zijn die werken en hij er dus geen zelf hoeft te bouwen om het zelf vast te stellen..

Laan

 Zo als de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Sterkte met het gewauwel op basis van aannames.  :yawnee:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

R0N

Heren,
Vele reacties komen voort uit het z.g. eigen paradigma van de schrijvers.
Kenmerkend voor paradigma's is dat we ons meestal zelfs niet meer bewust zijn van onze eigen paradigma's: het zijn stellingen en aannames die we als zo vanzelfsprekend vinden dat we ook blind zijn voor de tekortkomingen ervan.
Verder hebben de steeds voortschrijdende inzichten die voortvloeien uit wetenschappelijk onderzoek en nieuwe ervaringen een grote invloed op het denkkader van waaruit we de wereld beleven.

De polemiek die is ontstaan leidt tot persoonlijke aanvallen en dat is niet de bedoeling van een fatsoenlijk forum.
Er zijn gelovers en niet-gelovers, mensen met eigen ervaring en mensen zonder eigen ervaring met het product.

Ik heb al eerder aan iemand aangeboden het gratis te testen. Dat aanbod is genegeerd en daarmee de discussie verstomd.
Openstaan voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen is belangrijk voor een aangepast paradigma.
En natuurlijk, als je er geen kennis van wil nemen is dat ook goed, maar ageer dan niet tegen het product of de personen die het product wel de moeite waard vinden.

Ik ga me vanaf nu afzijdig houden, tenzij er echt inhoudelijke aspecten zijn die het waard zijn beantwoord te worden.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pameijer

Quote from: R0N on May 18, 2020, 01:45:01
Heren,
Vele reacties komen voort uit het z.g. eigen paradigma van de schrijvers.
Kenmerkend voor paradigma's is dat we ons meestal zelfs niet meer bewust zijn van onze eigen paradigma's: het zijn stellingen en aannames die we als zo vanzelfsprekend vinden dat we ook blind zijn voor de tekortkomingen ervan.
Verder hebben de steeds voortschrijdende inzichten die voortvloeien uit wetenschappelijk onderzoek en nieuwe ervaringen een grote invloed op het denkkader van waaruit we de wereld beleven.

De polemiek die is ontstaan leidt tot persoonlijke aanvallen en dat is niet de bedoeling van een fatsoenlijk forum.
Er zijn gelovers en niet-gelovers, mensen met eigen ervaring en mensen zonder eigen ervaring met het product.

Ik heb al eerder aan iemand aangeboden het gratis te testen. Dat aanbod is genegeerd en daarmee de discussie verstomd.
Openstaan voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen is belangrijk voor een aangepast paradigma.
En natuurlijk, als je er geen kennis van wil nemen is dat ook goed, maar ageer dan niet tegen het product of de personen die het product wel de moeite waard vinden.

Ik ga me vanaf nu afzijdig houden, tenzij er echt inhoudelijke aspecten zijn die het waard zijn beantwoord te worden.

ron

Volgens mij heb je mijn reactie dan volledig gemist hier door de discussie die daarna kwam  :angel:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Raphie

Nou, ik zal hem dan maar erin gooien: Wanneer je accepteert dat ontkoppelen werkt (minder laag weergave door minder koppeling) dan blijft natuurlijk de vraag, hoeveel beter deze pucks ontkoppelen t.o.v. bijv Sorbothane cones of rubber cones.
SVS heeft deze voethes bijv ook, https://www.apollo.nl/nl/1546841/svs-soundpath-subwoofer-isolation-system-4-pack/

Dus misschien de discussie even opsplitsen:
1. Ontkoppelen als techniek, wat zijn de voordelen / nadelen?
2. Geeft €10 aan Sorbothane hetzelfde effect als €200 aan pucks (factor 20) ?

Nu begrijp ik dat het oog ook wat wil.
JBL PRX Power!

chansig

Quote from: PatrickP on May 17, 2020, 22:52:28
Als ik een ijstent niet ken maar weet dat een aantal van mijn vrienden er zijn geweest, dan vraag ik hun mening. Ik hoef geen wetenschappelijk bewijs te hebben dat het lekker ijs is. Hun mening geeft me aan of het het proberen waard is. En uiteindelijk bepaal ik zelf of ik het lekker ijs vind. EN de mening van mensen die er zelf nooit geweest zijn... lijkt me niet zo interessant, toch? :dry:

Euhhhh...het vergelijk zou moeten zijn dat men weet dat het prut ijs is (kan gewoon niet lekker zijn want er zt bv poep doorheen) en toch zijn er mensen die het lekker vinden. Ik ga in ieder geval geen ijs met poep eten. Jij mag het zeker van mij proberen en dan roepen dat het heerlijk is.

:D :D :D
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: R0N on May 18, 2020, 01:45:01

Ik ga me vanaf nu afzijdig houden, tenzij er echt inhoudelijke aspecten zijn die het waard zijn beantwoord te worden.

ron

En zo weer niet oké.

Je hebt op nog geen enkele manier inhoudelijk gereageerd vanaf pagina 1 is dat het al het geval. Enige wat je hebt gedaan is een test posten, met wat metingen. Vervolgens is het ervaring wat de klok slaat en nog niet alles is te meten etc.

Open een topic in het juiste deel van het forum. Of vraag een mod dit hele topic daarheen te verplaatsen. Kan je helemaal los met ervaringen. Welke prima zijn....

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Carrol

duidelijker kun je het niet uitleggen :clapping:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Tjeb

Quote from: chansig on May 18, 2020, 09:31:39
En zo weer niet oké.

Je hebt op nog geen enkele manier inhoudelijk gereageerd vanaf pagina 1 is dat het al het geval. Enige wat je hebt gedaan is een test posten, met wat metingen. Vervolgens is het ervaring wat de klok slaat en nog niet alles is te meten etc.

Open een topic in het juiste deel van het forum. Of vraag een mod dit hele topic daarheen te verplaatsen. Kan je helemaal los met ervaringen. Welke prima zijn....

Gr. Hans

En waar moet je doe polemiek en die paradigma laten dan??

MAW

Quote from: R0N on May 16, 2020, 22:57:23
Oké, basta voor jou.
Voor anderen dit filmpje van Townsend.


Het lijkt me op zich logisch dat trilling worden doorgegeven aan de speaker. Wel interessant om te zien dat ze dat meten.
Er wordt gezegd dat het 'huge improvement in sound quality' heeft, maar dat lijkt me een aanname. Ik mis de link naar hoe dat de geluidskwalteit daadwerkelijk zou beinvloeden.

Daarbij: als iemand zo op de grond staat te stampen hoor je toch vooral die persoon op de grond stampen? :)
Vertroebelt dat uberhaubt niet de perceptie van ieder ander geluid wat er op dat moment is?
Gr. Martijn

chansig

Quote from: Tjeb on May 18, 2020, 09:41:56
En waar moet je doe polemiek en die paradigma laten dan??

Daar zoeken en vinden we wel een mooi plekje voor.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Canth

Ik heb zelf ook twee setjes gekocht voor onder mijn Focal Kanta 2's. Ik denk verbetering te horen, er worden met name minder trillingen aan de vloer doorgegeven. Daarnaast heb ik het idee dat ik het volume iets verder op kan schroeven. Ik sluit echter niet uit dat het buyers bias betreft :)
De Gaia's staan de kanta's overigens prima.
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

PatrickP

Opvallend. Bij mijn Kanta 2's was het verschil (verbetering!) zo groot dat ze er nooit meer onder vandaan gehaald zijn...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Canth

#243
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het geluid er behoorlijk op vooruit is gegaan, met name in de bas regionen. Maar ik heb geen A/B vergelijk gedaan en moet dus uit het geheugen putten. Daarbij kan ik niet uitsluiten dat ik 'denk' dat het beter is. Normaal zit ik toch wel in het kamp van de non-believers, mijn kabels zijn bijvoorbeeld allemaal goed, maar niet exotisch: 4mm2 OFC luidspreker kabel, standaard netsnoeren en interconnects die één of twee niveaus boven de standaard dropveters vallen.
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

Yoda!

Mooie discussie: ik heb net de 10 pagina's (snel) doorgelezen. Veel sceptici en een paar "believers". Stoute schoenen: als we de prijs uit de prijs/prestatie-discussie halen en ons richten op prestatie - waarbij dat voor elke installatie/kamer-opstelling en oren hoogstwaarschijnlijk een ander effect kan/zal hebben - waarom zouden we dan niet met een aantal forummers 2 setjes van 4 stuks aanschaffen (E 500,- voor max 32 kg speakers) en die voodoo-pootjes rond laten gaan? Dan kun je het allemaal voor een paar tientjes zelf horen en degene die ze niet meer terug wil geven neemt ze over o.i.d. Wellicht valt er zelfs de importeur of een leverancier voor te porren. Ik ben zelf wel benieuwd. (Kan ze natuurlijk ook gewoon te leen vragen bij een winkel, maar het lijkt me leuk als iedereen er een oordeel over kan vellen in zijn eigen installatie/huis).

Geert (gvc)

Quote from: Yoda! on June  4, 2020, 22:54:33Waarom zouden we dan niet met een aantal forummers 2 setjes van 4 stuks aanschaffen (E 500,- voor max 32 kg speakers) en die voodoo-pootjes rond laten gaan? Dan kun je het allemaal voor een paar tientjes zelf horen en degene die ze niet meer terug wil geven neemt ze over o.i.d.
Omdat je een half uur bezig bent om ze te installeren. Dat is ettelijke keren de limieten van je auditief geheugen, dus hoe ga je oordelen over het effect? Best mogelijk dat je speakers enkele cm hoger komen te staan met de Gaia's, wat het beoordelen van het effect nog verder bemoeilijkt. Een side by side opstelling van identieke speakers met en zonder Gaia's is wat je nodig hebt, maar dat is blijkbaar al ettelijke keren gedaan op demo's.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Jack_D


Ben ik het niet helemaal mee eens, als je al lang speelt met je set ken je deze goed, zeker met je favorietenummers. Denk dat je wel verschil kan opmerken, al duurt het monteren even.
(Als er natuurlijk iets van verschil te constateren is :D )




Maar al legt iedereen €20,- in dan moeten er nog behoorlijk wat mensen mee doen......

Quote from: gvc on June  4, 2020, 23:19:04
Omdat je een half uur bezig bent om ze te installeren. Dat is ettelijke keren de limieten van je auditief geheugen, dus hoe ga je oordelen over het effect? Best mogelijk dat je speakers enkele cm hoger komen te staan met de Gaia's, wat het beoordelen van het effect nog verder bemoeilijkt. Een side by side opstelling van identieke speakers met en zonder Gaia's is wat je nodig hebt, maar dat is blijkbaar al ettelijke keren gedaan op demo's.

vergeerr72

Quote from: Jack_D on June  4, 2020, 23:44:45
Ben ik het niet helemaal mee eens, als je al lang speelt met je set ken je deze goed, zeker met je favorietenummers. Denk dat je wel verschil kan opmerken, al duurt het monteren even.
(Als er natuurlijk iets van verschil te constateren is :D )




Maar al legt iedereen €20,- in dan moeten er nog behoorlijk wat mensen mee doen......
Ik heb nog wel een mono opname. Kun je een speaker met Gaia uitrusten en vergelijken. Maar ik verwacht dat de Gaia  bij de eerste persoon al in de set blijft zitten.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Quote from: Jack_D on June  4, 2020, 23:44:45
Ben ik het niet helemaal mee eens, als je al lang speelt met je set ken je deze goed, zeker met je favorietenummers.

Ik denk dat mensen zich hierin overschatten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

#249
Jouw objectiviteit is een prima uitgangspunt wanneer je voor de feiten wil gaan 👍🏻

Quote from: Yoda! on June  4, 2020, 22:54:33
Mooie discussie: ik heb net de 10 pagina's (snel) doorgelezen. Veel sceptici en een paar "believers". Stoute schoenen: als we de prijs uit de prijs/prestatie-discussie halen en ons richten op prestatie - waarbij dat voor elke installatie/kamer-opstelling en oren hoogstwaarschijnlijk een ander effect kan/zal hebben - waarom zouden we dan niet met een aantal forummers 2 setjes van 4 stuks aanschaffen (E 500,- voor max 32 kg speakers) en die voodoo-pootjes rond laten gaan? Dan kun je het allemaal voor een paar tientjes zelf horen en degene die ze niet meer terug wil geven neemt ze over o.i.d. Wellicht valt er zelfs de importeur of een leverancier voor te porren. Ik ben zelf wel benieuwd. (Kan ze natuurlijk ook gewoon te leen vragen bij een winkel, maar het lijkt me leuk als iedereen er een oordeel over kan vellen in zijn eigen installatie/huis).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT