Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R0N

Quote from: Tjeb on August 28, 2019, 22:05:08
Bijzondere test, je doet metingen aangaande trillingen met een koppeling en een ontkoppeling.
Er is dus aangetoont dat er verschillen meetbaar zijn tussen spikes en Isoacoustics producten....

Ik doe een test tussen een fiets met houten wielen en onze Continentals en toen hiermee aan dat onze Conti's superieur zijn qua deming en wegligging...... :sarcasm:
Je toont aan dat rubber banden beter zijn dan houten. Dat is ook het onderwerp van de discussie, nl ontkoppelen of koppelen (banden of geen banden).
En Isoacoustics is één van de beschikbare ontkoppelproducten. En ook nog eens een EISA award gewonnen.

Ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

pameijer

Quote from: Carrol on August 29, 2019, 10:31:32
Conclusie?
Rubber beter dan spikes?!
Mijn conclusie: ook bij de EISA hebben ze nogal wat last psycho-akoestische fenomenen  :laugh:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jahtari

Quote from: R0N on August 20, 2019, 09:40:26
Zo langzamerhand wordt het wel duidelijk dat ontkoppelen grote voordelen heeft. Dat heeft ook de jury van EISA ontdekt.
Isoacoustics heeft een EISA award gewonnen met de GAIA-serie voor de beste hifi upgrade.
https://www.eisa.eu/awards/isoacoustics-gaia/
Gefeliciteerd!

Ron
Zo'n eisa award kun je toch gewoon kopen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Laan

Quote from: jahtari on August 29, 2019, 18:27:24
Zo'n eisa award kun je toch gewoon kopen?

Dat gerucht bestaat ja. In het geval van Gaia's moet in concluderen dat de beoordeling klopt en de award terecht is. Het effect is onthutsend groot, net als de kans dat je ze, na ze onder de speakers geschroefd te hebben, niet meer kwijt wil.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Pallenmans

nog om maar weer ff aan te wakkeren

afgelopen donderdag eens op het gemak de Gaia's aan een paar testje ondervonden
hihi en dit voordat Ron de demonstratie kwam geven

en Ja 100 % overtuigd van de wering en het nut van dit prachtig product 

Ron nogmaals bedankt
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

El Nino

Op m'n nieuwe B&W's 802D3 zitten geintergreerde Spike cups. Had ze eerst op wieltjes staan (da's wel handig voor de plaatsing) en vervolgens heb ik ze "vast gezet", maar kon nu niet echt zeggen dat het geluid er veel beter door klinkt.

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

R0N

Quote from: El Nino on April 30, 2020, 08:15:52
Op m'n nieuwe B&W's 802D3 zitten geintergreerde Spike cups. Had ze eerst op wieltjes staan (da's wel handig voor de plaatsing) en vervolgens heb ik ze "vast gezet", maar kon nu niet echt zeggen dat het geluid er veel beter door klinkt.

Zoals je zegt "spike cups". Dat is niet hetzelfde als ontkoppelen.
Een eigenaar van een set B&W 800 D3 had ook van alles geprobeerd. Niet tevreden.
Tot slot heeft hij besloten de GAIA te proberen en sindsdien is hij een gelukkig mens
Zie het verslag hier.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

El Nino

Denk dat akoestiek veel meer doet.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Tjeb

Quote from: R0N on August 29, 2019, 09:27:18
Je toont aan dat rubber banden beter zijn dan houten. Dat is ook het onderwerp van de discussie, nl ontkoppelen of koppelen (banden of geen banden).
En Isoacoustics is één van de beschikbare ontkoppelproducten. En ook nog eens een EISA award gewonnen.

Ron

Het valt me nu pas op dat je heel handig de zin die het belangrijkste was uit de quote hebt gelaten.
Ik zal heb nog even toevoegen en je reactie afwachten....

Quote from: Tjeb on August 28, 2019, 22:05:08
Bijzondere test, je doet metingen aangaande trillingen met een koppeling en een ontkoppeling.
Er is dus aangetoont dat er verschillen meetbaar zijn tussen spikes en Isoacoustics producten....

Was het niet handiger om verschillende ontkoppelende producten te vergelijken met de Isoacoustics dempers?
Ik ben van Continental fietsbanden en wil laten zien dat wij het beste product met het beste resultaat hebben.
Ik doe een test tussen een fiets met houten wielen en onze Continentals en toen hiermee aan dat onze Conti's superieur zijn qua deming en wegligging...... :sarcasm:

R0N

Quote from: Tjeb on May 10, 2020, 09:49:15
Het valt me nu pas op dat je heel handig de zin die het belangrijkste was uit de quote hebt gelaten.
Ik zal heb nog even toevoegen en je reactie afwachten....

Jouw vraag "Was het niet handiger om verschillende ontkoppelende producten te vergelijken met de Isoacoustics dempers?" wil ik ook wel beantwoorden.
Als leverancier van Isoacoustics moet ik mij richten op mijn product in vergelijking tot de gebruikelijke situatie, nl. spikes.
Ik ben niet de consumentenbond of zo, die doen vergelijkend warenonderzoek. Ik wil aantonen dat mijn product t.o.v. spikes goed werk doet.

Er zijn wel degelijk vergelijkende onderzoeken geweest zo hier en daar. De EISA award is er zo een. En dan nog de verschillende reviews.
Als aanbieder van een product moet ik zelf niet een vergelijkend warenonderzoek doen en presenteren.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Tjeb

Ja en dan klopt mijn vergelijking precies...

Je vergelijkt rubber banden met houden en daar komen andere metingen uit..
Er zijn voldoende "ontkoppelende" producten in de markt om een vergelijk mee te maken, er is hier een bewuste keuze gemaakt om dit niet te doen. Je beweerd een superieur product te hebben, ik vraag me af hoe dit wereldschokkend verschil zich houd tot de andere ontkoppelende voeten.

Ik denk namelijk dat er hier wat minder schokkende verschillen uitkomen die de prijs rechtvaardigen..
Het is een test die niet deugt en komt neer op appels met peren, houten wielen vs rubber banden......

R0N

Quote from: Tjeb on May 10, 2020, 10:42:19
........
Het is een test die niet deugt en komt neer op appels met peren, houten wielen vs rubber banden......

Inderdaad, en het verschil hoor je dan ook meteen!
Het vertrekpunt is dat mensen (nog steeds) spikes gebruiken. Vervolgens laat ik horen wat Isoacoustics doet.
Wat is er mis met die vergelijking?
Nogmaals, ik vertegenwoordig Isoacoustics en ben niet de consumentenbond.

Vertel me welke luidsprekers je gebruikt en op wat voor een ondergrond. Ik stuur je een Isoacousticsartikel zodat je het zelf kunt vergelijken.
Na afloop van de test stuur je ze terug. Ik betaal de postzegel.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Laan

Quote from: Tjeb on May 10, 2020, 10:42:19
Ja en dan klopt mijn vergelijking precies...

Je vergelijkt rubber banden met houden en daar komen andere metingen uit..
Er zijn voldoende "ontkoppelende" producten in de markt om een vergelijk mee te maken, er is hier een bewuste keuze gemaakt om dit niet te doen. Je beweerd een superieur product te hebben, ik vraag me af hoe dit wereldschokkend verschil zich houd tot de andere ontkoppelende voeten.

Ik denk namelijk dat er hier wat minder schokkende verschillen uitkomen die de prijs rechtvaardigen..
Het is een test die niet deugt en komt neer op appels met peren, houten wielen vs rubber banden......

Jezus wat een gedram. Probeer ze gewoon. Als je iets "denkt"  snijdt dat ook geen"hout".
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Tjeb

Je mag me gewoon Tjeb noemen hoor...

Maar je noemt het gedram omdat ik kritisch ben?? Dat mag je vinden, een "wetenschappelijke" test die nergens op slaat daar mag iets over gezegd worden naar mijn idee. Maar fijn dat je een volger en aanhanger bent en dat de gordijnen opzij geschoven werden na het toepassen van dit product..

Ik wens je iig (en daar gaat het om) veel luister plezier.

Xander32

Andere speakers ook, dus 🤔

Quote from: El Nino on April 30, 2020, 12:51:09
Denk dat akoestiek veel meer doet.....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Onder mijn Kensingtons heb ik met de originele voetjes, originele spikes en de Gaia's geëxperimenteerd. Die laatsten gaven t.o.v. de eerste twee een direct hoorbaar positief verschil. Ze zitten er nog steeds onder. Dat positieve verschil heb ik reeds in een ander draadje beschreven.

Zelf ben ik redelijk sceptisch van aard daar waar men met tweaks als deze aan komt zetten. Maar deze heeft mij volledig weten te overtuigen. Is het dan allemaal alleluja? Nee, de Gaia's gaan hier wel ten koste van een klein deeltje levendigheid. De speakers hebben ju iets meer stroom nodig om tot leven te komen. Maar het opvallende is ook dat ik met de Gaia's eronder veel luider kan spelen dan voorheen, zonder dat het vervelend gaat worden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

B-art

Dat laatste effect hoor ik op diverse fora, waaronder die van naim:

"Got to listen to them last night for a few hours. Initial impressions are that there is quite an improvement with detail. Soundstage depth has improved more than width. Really very nice.

The only thing I don't like is that it removes the bass "feel". You can only hear the bass, which is more defined, but you can't feel it through my chair like I used to. They completely decouple the speaker from the floor. While they're playing, you can feel the vibrations in the speaker, but on the floor, almost nothing gets through. I guess that's the point of these, but is the extra detail worth the loss of bass feel?"

Meer detail, maar minder bass impact, durf het nog niet echt aan dus. Ik moet de bass voelen als Ik in mijn stoel zit.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

botsen

Quote from: B-art on May 11, 2020, 09:58:25
Dat laatste effect hoor ik op diverse fora, waaronder die van naim:

"Got to listen to them last night for a few hours. Initial impressions are that there is quite an improvement with detail. Soundstage depth has improved more than width. Really very nice.

The only thing I don't like is that it removes the bass "feel". You can only hear the bass, which is more defined, but you can't feel it through my chair like I used to. They completely decouple the speaker from the floor. While they're playing, you can feel the vibrations in the speaker, but on the floor, almost nothing gets through. I guess that's the point of these, but is the extra detail worth the loss of bass feel?"

Meer detail, maar minder bass impact, durf het nog niet echt aan dus. Ik moet de bass voelen als Ik in mijn stoel zit.

dus als ik mn subwoofer op spikes laat staan en mijn speakers ontkoppel gaat het goed neem ik aan

B-art

#119
Lijkt mij juist, eventueel sub iets harder ter compensatie?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Dirk

Quote from: B-art on May 11, 2020, 09:58:25
Dat laatste effect hoor ik op diverse fora, waaronder die van naim:

"Got to listen to them last night for a few hours. Initial impressions are that there is quite an improvement with detail. Soundstage depth has improved more than width. Really very nice.

The only thing I don't like is that it removes the bass "feel". You can only hear the bass, which is more defined, but you can't feel it through my chair like I used to. They completely decouple the speaker from the floor. While they're playing, you can feel the vibrations in the speaker, but on the floor, almost nothing gets through. I guess that's the point of these, but is the extra detail worth the loss of bass feel?"

Meer detail, maar minder bass impact, durf het nog niet echt aan dus. Ik moet de bass voelen als Ik in mijn stoel zit.
Ik wil m'n kamer(vloer) niet voelen tgv kasttrillingen die via koppeling (met spikes oid) worden doorgegeven.

imo hoort een goede speaker of sub om te beginnen zo vrij mogelijk te zijn van eigen kasttrillingen, maar als die er dan toch zijn ga ik ze nooit of te nimmer koppelen aan de ondergrond waarop 'ie staat, dat zorgt immers enkel voor versmering/kleuring die niets meer te maken heeft met wat er gehoord/gevoeld zou moeten worden qua muziek zoals weergegeven door je sub en/of speakers.

Als je impact mist op het moment dat je gaat ontkoppelen heb je gewoon een speaker of sub die zelf niet voldoende impact genereert, die impact hoort niet vanuit/via koppeling met je vloer te komen.
Je speaker en/of sub kan je vloer akoestisch wel aanstoten, da's wat heel anders, maar daar doet geen enkele ontkoppeling vd speaker wat aan, da's een heel andere materie ;)

Hier wordt elke sub ontkoppeld dmv SVS Soundpath dempers en main speakers staan hier al jarenlang op Symposium Rollerblocks, die perfect alle laag-energie (want daar gaat het voor 99% om) isoleren vd ondergrond, wat zorgt voor een snaarstrakke weergave, ook bij hoge volumes. (dankzij akoestische maatregelen, want anders is het bij zulke hoge volumes echt niet zo prettig luisteren)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

B-art

Duidelijk, ik ben alleen nu heel tevreden met hoe ik het nu heb. Bass is prima zo, gaat niet via de vloer maar als je stevig muziek draait voel je lekker de bass. De dynaudio's staan gewoon op hun eigen spikes op een hard stenen plaat. De sub op hun eigen rel pootjes zonder spikes ook op een stenen plaat. Ga er geen 750 euro tegen aan gooien met de kans op een minder levendige bass.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Raphie

Ook dit is weer akoestiek, wil je je houten vloer als membraam? Of juist niet?
JBL PRX Power!

El Nino

Quote from: Xander32 on May 11, 2020, 07:19:15
Andere speakers ook, dus 🤔

Akoestiek komen ze binnenkort doen..... :smile:
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

PatrickP

Apart om spikes te vergelijken met houten wielen. Niemand rijdt het liefst op houten wielen. Maar spikes wordt/werd gezien als het beste onder je speakers. Ze worden ook standaard bij veel speakers geleverd (mijn Focal Kanta2's ook).

Als je het verschil tussen gekoppeld of juist ontkoppeld wil horen dan zijn de Gaia's een prima optie. Natuurlijk zijn er andere merken. Spikes zijn in nog veel meer smaken te krijgen. Maar dat doet toch niets af van luisteren naar het verschil?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/