Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AudioEnZo

Hier zitten ze ook sinds een paar weken onder de speakers en deel je enthousiasme!

B-art

Oei dat bedrag, moet de WAF niet achter komen bij mij thuis. Wel mooi en solide lijkt mij.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Xander32

Ik mag idd voor jou hopen dat je na een paar weken nog enthousiast bent over schijfjes a €90 per stuk  ;)

Quote from: AudioEnZo on April 14, 2019, 12:21:25
Hier zitten ze ook sinds een paar weken onder de speakers en deel je enthousiasme!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

AudioEnZo

Bevalt al een paar weken uitermate goed en zou me niet kunnen bedenken waarom het plotseling niet meer zou bevallen.

Laan

#79
Quote from: B-art on April 14, 2019, 12:31:34
Oei dat bedrag, moet de WAF niet achter komen bij mij thuis. Wel mooi en solide lijkt mij.

Je moet sowieso nooit over bedragen praten met de WAF. De GAIA is niet ontsierend in het interieur en voorkomt aanschaf van nog grotere en veel duurdere speakers. Ik voorzie dat GAIA's the WAF's favourite tweak gaan worden.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

AudioEnZo

#80
Ik lees altijd veel gedoe met echtgenotes. Ben zeer blij dat ik daar geen last van heb, een favoriete uitspraak van mijn meisje is "al bouw je het vol tot de muur of plafond, als ik verder maar geen loopruimte inlever" :D
Hoeveel geld ik er aan spandeer interesseert haar al helemaal niets.

pieper

4 squash balletjes doorgesneden heeft hetzelfde effect,  695 € verschil voor het mooie uiterlijk
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

mijkie

Quote from: AudioEnZo on April 14, 2019, 16:37:50
Ik lees altijd veel gedoe met echtgenotes. Ben zeer blij dat ik daar geen last van heb, een favoriete uitspraak van mijn meisje is "al bouw je het vol tot de muur of plafond, als ik verder maar geen loopruimte inlever" :D
Hoeveel geld ik er aan spandeer interesseert haar al helemaal niets.

Hier t zelfde, ze vind mijn audio eigenlijk ook leuk, ze zegt, ik geniet er ook van mee [emoji7]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

AudioEnZo


Laan

Quote from: pieper on April 14, 2019, 17:04:51
4 squash balletjes doorgesneden heeft hetzelfde effect,  695 € verschil voor het mooie uiterlijk

Mij is het niet gelukt met dergelijke tweaks. Als je de Gaia's hebt vergeleken met 4 doorgesneden squah ballen en er was geen verschil, dan bespaar je inderdaad veel geld. Mazzelaar!  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

B-art

Je bracht mij op het idee om mijn niet meer gebruikte transrotor jumbo pucks te verkopen, zie marktsectie en maar voor 5 euro per stuk (8 stuks). Uitstekende tweak.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Laan

Dat zijn ook mooie hoor Bart!

De Gaia's zijn van een andere orde. Geluid is veel energieker, minder versmeerd. Je zou een stap voorwaarts in het laag verwachten, maar ze tillen het hele klankbeeld naar een hoger plan. Echt hilarisch. Het is best wat geld, maar in verhouding tot de speakers valt dat best mee met 5% in mijn geval. Verbetering is moeilijk in een percentage te benoemen, maar acht ik groter dan 5%. Wat ik minder vind zijn de meegeleverde tapeinden. Die zijn doorgaans te klein met maximaal M8. De nagestuurde M12 heeft weer een andere, veel fijnere draad. Als ik ooit zin heb ga ik eens uitzien naar een passend tapeind, nu zit het er niet helemaal onder zoals het heurt. Maar het werkt wel.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

R0N

Afgelopen vrijdag weer bij iEAR in Tilburg een demo mogen geven aan geïnteresseerde toehoorders.


Met deze A/B-opstelling kunnen we het effect van Isoacoustics overtuigend aantonen.


Zijn er nog forummers die in München (High End) zijn geweest en Isoacoustics bezocht?

ron

PS. We hebben zowel de witte als de zwarte KEFs op Isoacoustics gezet  ::)
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Hannibal_

Ik moet zeggen, ik heb ze gezien toen we even geleden bij iEar waren en ze zien er mooi uit.

Mooie zaak ook iEar, trouwens.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MAW

Quote from: R0N on December 26, 2018, 12:34:43
Hoi,
Tijdens de afgelopen iEarshow kregen we veel vragen over het wel of niet koppelen (spikes) of ontkoppelen (Isoacoustics) van luidsprekers.
Isoacoustics heeft onderzoek laten doen naar de effectiviteit van de GAIA-ontkoppelaars versus spikes en het rapport vrijgegeven voor publicatie.


Je kunt het rapport hier lezen of downloaden.

ron

Isoacoustics heeft onderzoek laten doen naar waarom hun product werkt?
Dat klinkt als "wij van wc-eend adviseren wc-eend!"

Ze lijken me wel de minst betrouwbare partij om daar onderzoek naar te doen.
Verder zou ik verwachten dat ze eerst dat onderzoek doen en dan pas met een product komen.
Gr. Martijn

naish123

Ik heb er ook al eens naar zitten kijken.
Welk type zet je onder een paar Kef's ls50.

AudioEnZo

Quote from: naish123 on July 21, 2019, 11:06:05
Welk type zet je onder een paar Kef's ls50.
Dat is afhankelijk van het gewicht:

R0N

Quote from: naish123 on July 21, 2019, 11:06:05
Ik heb er ook al eens naar zitten kijken.
Welk type zet je onder een paar Kef's ls50.

Zie de foto van de demo bij iEar.
Hier gebruik ik de Aperta, € 249 per set van 2.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Fox

Even een blonde opmerking.

Zijn speakers eigenlijk wel te ontkoppelen?

Reden voor de ze vraag. Ik zit voor mijn werk regelmatig in een bouwkeet, waar op ca. 30m diverse auto's langs rijden.
Nu worden auto's steeds stiller, behalve dan de boom boom installaties van de jeugd (en de mannen die thuis last van de WAF hebben).

Bij ons staan de bureaus gewoon te trillen van de lage tonen terwijl de speakers in de auto die met schokbrekers en vering is uitgerust en op luchtbanden rijd de trilling perfect weet over te brengen.

Zou je niet verwachten dat er iets van ontkoppeling op treed ala die magische en dure oplossingen?????

Tabcam

De bastonen zullen grotendeels door de lucht worden doorgegeven. Het is niet zo dat de ramen en bureau's staan te trillen vanwege door de grond doorgegeven trillingen. Het gaat bij ontkoppelen eerder over demping om de geluidsbron zo stabiel mogelijk te laten staan.

Op X-Fi komt Peter Townshend uitleggen waarom volgens hem dempen beter is. Feit is dat de bas het meeste vervorming heeft.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sirius666

Quote from: TabCam on August 18, 2019, 14:39:18
De bastonen zullen grotendeels door de lucht worden doorgegeven. Het is niet zo dat de ramen en bureau's staan te trillen vanwege door de grond doorgegeven trillingen. Het gaat bij ontkoppelen eerder over demping om de geluidsbron zo stabiel mogelijk te laten staan.

Op X-Fi komt Peter Townshend uitleggen waarom volgens hem dempen beter is. Feit is dat de bas het meeste vervorming heeft.

Hier nog een interessant filmpje:

https://www.youtube.com/v/dW9-r83IvhI

Fox

Quote from: TabCam on August 18, 2019, 14:39:18
De bastonen zullen grotendeels door de lucht worden doorgegeven. Het is niet zo dat de ramen en bureau's staan te trillen vanwege door de grond doorgegeven trillingen. Het gaat bij ontkoppelen eerder over demping om de geluidsbron zo stabiel mogelijk te laten staan.

Op X-Fi komt Peter Townshend uitleggen waarom volgens hem dempen beter is. Feit is dat de bas het meeste vervorming heeft.

Zou kunnen.

Maar.....

De bassen zitten in de auto, de bureaus staan binnen en je voelt de bassen meer dam je ze hoort en de ramen staan niet te trillen.
En er is geen direct zicht open pad tussen beide.
Het is duidelijk energie die vanuit de auto via de vloer aan de bureaus word overgedragen...

Tabcam

Buiten zal de geluidsdruk een heel stuk hoger zijn. De meeste basdruk gaat dan via grond, ramen en andere vaste objecten naar binnen. Het zijn niet de banden die de grond doen trillen, wel iets maar de meeste druk komt van de lucht.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

R0N

Zo langzamerhand wordt het wel duidelijk dat ontkoppelen grote voordelen heeft. Dat heeft ook de jury van EISA ontdekt.
Isoacoustics heeft een EISA award gewonnen met de GAIA-serie voor de beste hifi upgrade.
https://www.eisa.eu/awards/isoacoustics-gaia/
Gefeliciteerd!

Ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Tjeb

Bijzondere test, je doet metingen aangaande trillingen met een koppeling en een ontkoppeling.
Er is dus aangetoont dat er verschillen meetbaar zijn tussen spikes en Isoacoustics producten....

Was het niet handiger om verschillende ontkoppelende producten te vergelijken met de Isoacoustics dempers?
Ik ben van Continental fietsbanden en wil laten zien dat wij het beste product met het beste resultaat hebben.
Ik doe een test tussen een fiets met houten wielen en onze Continentals en toen hiermee aan dat onze Conti's superieur zijn qua deming en wegligging...... :sarcasm: