Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R0N

Hoi,
Tijdens de afgelopen iEarshow kregen we veel vragen over het wel of niet koppelen (spikes) of ontkoppelen (Isoacoustics) van luidsprekers.
Isoacoustics heeft onderzoek laten doen naar de effectiviteit van de GAIA-ontkoppelaars versus spikes en het rapport vrijgegeven voor publicatie.


Je kunt het rapport hier lezen of downloaden.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Sirius666

Ik mis de discussie? Wat is jouw gedachte hierover?


chansig

Meetbaar zeker, hoorbaar geen idee ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Quote from: chansig on December 26, 2018, 15:16:24
Meetbaar zeker, hoorbaar geen idee ?

Gr. Hans

Mijn idee ook ja. Stel met spikes praat je over 0,005 vervorming en met de Isoacoustics 0,0005. Daar kan je mooie marketing op loslaten maar als iets al niet hoorbaar is dan is het niet zo spannend als het met ontkoppelen eh nog meer niet hoorbaar is.

Staaled

#4
Staat of valt toch gewoon met de ondergrond.
Is die tot resonantie geneigd of "zacht", bijv hout, laminaat of op een meubel, ontkoppelen.
Massief en nagenoeg inert, koppelen.


Edit.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Sorry mannen, de antwoorden op jullie vragen staan in het artikel.
En kun je het ook horen?
Tijdens de afgelopen iEarshow hebben we een A/B-opstelling gehad met monitors en Aperta's en dat kon je heel goed horen. Daarmee verstomde de discussie ook meteen.
De bezoekers, en vooral de believers van spikes, vonden de demo overtuigend.
Komende Audioshow Alkmaar (maart 2019) gaan we dat ook weer doen. Je bent welkom!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

op eigen verzoek verwijderd.


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sirius666

Mwa. Daar zijn ze fan van 1 spike en dat zorgt sowieso voor ongewenste vervorming.

Markus2

#10
Quote from: R0N on December 26, 2018, 23:25:36
Sorry mannen, de antwoorden op jullie vragen staan in het artikel.
En kun je het ook horen?
Tijdens de afgelopen iEarshow hebben we een A/B-opstelling gehad met monitors en Aperta's en dat kon je heel goed horen. Daarmee verstomde de discussie ook meteen.
De bezoekers, en vooral de believers van spikes, vonden de demo overtuigend.
Komende Audioshow Alkmaar (maart 2019) gaan we dat ook weer doen. Je bent welkom!

ron

Hoe zag deze A/B opstelling er uit, als ik vragen mag?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

martien


frits marantz

Dus op hout "zacht" ontkoppelen met dempers en beton "hard" met spikes?

op eigen verzoek verwijderd.

Met dempers ontkoppel je, met spikes koppel je juist.

frits marantz

Ontkoppelen begrijp ik. Koppelen niet. Wat heeft dat dan voor effect?

Timvg




Lijken me verwaarloosbare verschillen. Ik maak me meer zorgen over die luidspreker.

Carrol

Normaal is het zo dat wanneer je koppelt de Bass strakker zal zijn,dat is mijn ervaring.
Het hele geluidsbeeld wordt "opener" schoner.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

frits marantz

Quote from: Carrol on December 28, 2018, 13:48:32
Normaal is het zo dat wanneer je koppelt de Bass strakker zal zijn,dat is mijn ervaring.
Het hele geluidsbeeld wordt "opener" schoner.

Maar dan heb je dat alleen bij een beton vloer.

Carrol

Dat is idd het geval.
Heb nu mn speakers gekoppeld op een marmeren steen,en ontkoppeld op parket
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

frits marantz

Helder. Ik heb parket en mijn speakers staan op van die plakviltjes. Heb echter ook nog 8 stuks van zwart zacht materiaal met koperachtige ringen in het midden, zijn ca 2cm hoog. Deze zouden dan beter moeten zijn?

Carrol

Ik zou ze koppelen,met spikes en een paar stuivers eronder,dat is een betere optie dan wat jij voorsteld.
Ze staan dan zeker stabiel.Kun je ze niet op tegels zetten,en dan plakvilt onder de steen,kun je ze ook makkelijker verplaatsen
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Sirius666

Quote from: Carrol on December 28, 2018, 14:27:36
Ik zou ze koppelen,met spikes en een paar stuivers eronder,dat is een betere optie dan wat jij voorsteld.
Ze staan dan zeker stabiel.Kun je ze niet op tegels zetten,en dan plakvilt onder de steen,kun je ze ook makkelijker verplaatsen

Idd. Hier ook spikes (3st/speaker, voorste 2 zijn een cm hoger). Redenen: optisch mooier en ik schuif nogal eens wat. Tegels gaan er nog komen, er zit een tegelboer naast m'n pa's tuincentrum dus dat moet ik snel eens gaan regelen.

Action verkoopt spotgoedkope teflonschijfjes, schuift heerlijk soepeltjes en ze zijn erg stevig.

Siddartha

Heb de speakers ook op spikes (volgens mij gaat het niet anders met mijn speakers) op een hardstenen tegel. Daaronder plakvilt op een eiken parketvloer. Het klinkt beter dan met spikes op schoteltjes op dezelfde vloer.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: frits marantz on December 28, 2018, 12:43:33
Ontkoppelen begrijp ik. Koppelen niet. Wat heeft dat dan voor effect?

Door een gewicht (van een speaker in dit geval) te plaatsen op drie of vier heel kleine puntjes (spikes) zal de druk (het gewicht) veel groter zijn.

Xander32

Hier verkrijg ik het beste resultaat (i.c.m. enig gebruiksgemak) door de ls op spikes te koppelen aan een zware marmeren tegel, waaronder ik teflon meubelglijders heb geplakt, waardoor ik de ls eenvoudig optimaal kan plaatsen voor een luistersessie en nadien weer naar de achterwand kan schuiven om hare maje te vriend te houden.

En dat is best een lange zin geworden  ;D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT