Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

R0N

Quote from: Laan on October 23, 2022, 12:35:20
Gewoon even een vraag tussendoor: Wat gebeurt er als je Gaia II onder een speaker van 85 kg schroeft? Dempen ze dan minder of niet, gaat het stuk?

Dat is niet verstandig. Hij gaat niet stuk, maar zal niet goed werken. Ale producten van Isoacoustics zijn gemaakt voor een bepaalde gewichtsbandbreedte. Gaia-II werkt het beste tussen 30 en 50 kg (per speaker), daarbuiten neemt de werking af.
Voor jouw luidsprekers heb je echt de Gaia-I nodig met een werkgebied tussen 50 en 100 kg (per luidspreker).
En zo'n mooie luidspreker verdient dat ook! Mocht je luidspreker op tapijt staan, neem er dan ook de speciale tapijtschotels bij.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Kerre

#401
Gezien dat ze eigenlijk bedoeld zijn tot 25 kg lijkt me dat veel te veel gewicht. Denk dat ze dan gewoon  minder tot niets meer doen.

Edit: wat hierboven Ron ook al zegt.  ^^
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

R0N

Quote from: Kerre on October 23, 2022, 13:27:40
Gezien dat ze eigenlijk bedoeld zijn tot 25 kg lijkt me dat veel te veel gewicht. Denk dat ze dan gewoon  minder tot niets meer doen.

Edit: wat hierboven Ron ook al zegt.  ^^

Ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar het is onjuist.
Tenzij je het max. gewicht PER GAIA-I bedoelt? Maar omdat je er 4 per luidspreker nodig hebt, kom je op 100 kg.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Kerre

Was in de verwarring met de GAIA III en die gaat inderdaad maar tot 32 kg. Tenminste als ik de website van de fabrikant mag geloven.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

chansig

Bert heeft me al gecorrigeerd: 10 tot 15% moet het materiaal (bv agglomer) indrukken (pak je de laagste resonantie frequenties mee). En het moet groter zijn dan dik...die snapte ik niet helemaal.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: chansig on October 21, 2022, 19:01:18
Ik heb de mijne op het vloerkleed staan. Krengen zijn wel erg zwaar, dus omvallen doen ze niet.

Eigenlijk zou ik er nog meer demping onder willen/moeten doen. Eens kijken wat dat gaat doen.

Gr. Hans

Gedaan. Effect is wel duidelijk hoorbaar. Minder doordreunen wanneer het wat harder staat. Kosten ? Nada.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PascalP

Quote from: R0N on October 23, 2022, 12:45:59
Dat is niet verstandig. Hij gaat niet stuk, maar zal niet goed werken. Ale producten van Isoacoustics zijn gemaakt voor een bepaalde gewichtsbandbreedte. Gaia-II werkt het beste tussen 30 en 50 kg (per speaker), daarbuiten neemt de werking af.
Voor jouw luidsprekers heb je echt de Gaia-I nodig met een werkgebied tussen 50 en 100 kg (per luidspreker).
En zo'n mooie luidspreker verdient dat ook! Mocht je luidspreker op tapijt staan, neem er dan ook de speciale tapijtschotels bij.

ron

Hebben de tapijtschotels nog een praktisch nut behalve dat het iets steviger staat op (hoogpolig) tapijt?
Heb hier momenteel de Gaia 2's direct op tapijttegels staan en de schotels er niet tussen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

R0N

Quote from: PascalP on October 24, 2022, 13:12:59
Hebben de tapijtschotels nog een praktisch nut behalve dat het iets steviger staat op (hoogpolig) tapijt?
Heb hier momenteel de Gaia 2's direct op tapijttegels staan en de schotels er niet tussen.

De bedoeling is dat de ontkoppelende werking in de Gaia gebeurt. Op een harde ondergrond staat de onderzijde van de Gaia vast, maar op tapijt is dat anders.
Glad projecttapijt of tegels kan ook zonder de tapijtschotel, maar zodra het wat dikker tapijt wordt, zijn de schotels nodig voor een optimale werking en een stevige ondergrond voor de Gaia (en speaker).

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

schuit

#408
ik werk ook met ontkoppelen dat heeft toch mooier effect, voor zover ik begrijp in hogere tonen en daardoor klinkt ook de bas beter.


(heb nu nog wel extra plaatje ertussen gemaakt voor de veiligheid)

een goedkope ontkopelaar van akoestiek winkel wat je zelf op maat moet maken. Erg taai en flexibel spul is het.

het zijn trouwens kef xq5 speakers met "supertweeter".

dennisgaal

Quote from: Rob_Dingen on October 22, 2022, 15:20:15Bij een sterke betonnen vloer wil je koppelen (spikes)
Bij een houten vloer die mee dreunt wil je ontkoppelen (dempers)

Rob

Dit is ook helemaal mijn mening. Had hier de Gaia 1 onder de B&W 802 D2 zitten, op een leistenen vloer, op beton: geen enkel verschil, en dat kost dan wel even een dikke 1400 euro inclusief montageplaatjes. Pure marketing en make believe.

Op een houten vloer kan het wel enige verbetering geven denk ik, maar dat is puur logisch geredeneerd.

Als het een zoveel betere sound zou geven, zou B&W (en veel andere merken) die dingen er toch standaard op monteren?

blue-eyes

Quote from: dennisgaal on January 29, 2023, 13:26:02Dit is ook helemaal mijn mening. Had hier de Gaia 1 onder de B&W 802 D2 zitten, op een leistenen vloer, op beton: geen enkel verschil, en dat kost dan wel even een dikke 1400 euro inclusief montageplaatjes. Pure marketing en make believe.

Op een houten vloer kan het wel enige verbetering geven denk ik, maar dat is puur logisch geredeneerd.

Als het een zoveel betere sound zou geven, zou B&W (en veel andere merken) die dingen er toch standaard op monteren?

Juist niet - een bedrijf moet geld verdienen. Extra zaken ga je dan niet inclusief maken ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kurt

Quote from: dennisgaal on January 29, 2023, 13:26:02Dit is ook helemaal mijn mening. Had hier de Gaia 1 onder de B&W 802 D2 zitten, op een leistenen vloer, op beton: geen enkel verschil, en dat kost dan wel even een dikke 1400 euro inclusief montageplaatjes. Pure marketing en make believe.

Op een houten vloer kan het wel enige verbetering geven denk ik, maar dat is puur logisch geredeneerd.
Houten vezels geleiden de golven, en hoe langer de vezel, hoe beter. Dat is net wat we niet willen, anders gaat je vloer meetrillen en dus harmonschen produceren. Of de trillingen doorzetten op een plankenvloer hangt sterk af van de ontkoppeling. Hier staan mijn Blade's op de bijgeleverde spikes op een houten plankenvloer, en dat is perfect.

dennisgaal

Quote from: Kurt on January 29, 2023, 15:00:29Houten vezels geleiden de golven, en hoe langer de vezel, hoe beter. Dat is net wat we niet willen, anders gaat je vloer meetrillen en dus harmonschen produceren. Of de trillingen doorzetten op een plankenvloer hangt sterk af van de ontkoppeling. Hier staan mijn Blade's op de bijgeleverde spikes op een houten plankenvloer, en dat is perfect.
Juist dan zou je denken dat in theorie ontkoppeling werkt omdat je dan minder de lage tonen doorgeeft aan de vloer, al zullen spikes dat effect misschien ook hebben.

El Nino

Ga volgend jaar naar een appartement verhuizen. Heeft het dan zin om die dingen te monteren om het geluid door de vloer te verminderen voor de beneden buren?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

R0N

Reken maar dat je buren het zullen waarderen. Maar bovenal is het voor jou erg fijn, je speakers zullen aanzienlijk beter klinken, een mooier stereogeluid.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Tabcam

Quote from: El Nino on April 29, 2023, 10:00:55Ga volgend jaar naar een appartement verhuizen. Heeft het dan zin om die dingen te monteren om het geluid door de vloer te verminderen voor de beneden buren?
Je hebt ook dempende ondervloeren en vloeren die van nature beter dempen. Parket is een slechte keuze, pvc beter en tapijt voor wat ik weet het beste qua demping.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#416
Ik woon ook in een appartement met onderburen. Ik had eerst een laminaat met een ondervloer die aan de normen voldeed. Laten leggen. Mijn onderbuurman hoorde de muziek best vaak. Toen door waterschade is de vloer vervangen. Ik heb toen de allerbeste ondervloer vwb geluidsreductie uitgekozen die er was. En daarop een eikenhouten vloer. De ondervloer was echt aanzienlijk duur. Ook zijn de ondervloer en de vloer zwevend gelegd, dus vrij van de muren. De plinten staan met een rubberen rand op de vloer, zodat trillingen in de vloer blijven en niet meegaan in de muren, wat de buren weer horen. Die plinten zijn in mijn herinnering prijzig. Ik denk dat de plinten en ondervloer samen net zo duur waren als de ook al prijzige houten vloer zelf.

Een goede zwevende vloer leggen en goede plinten gebruiken is prijzig, maar ik kan op leuk niveau muziek luisteren zonder mijn buren te hinderen. Dat is het geld dubbel en dwars waard.

De luidsprekers staan op spikes op graniet. Daaronder rubberen doppen. De subs staan ook op rubber voeten. Ik gebruik subs en mits goed afgesteld hebben buren daar minder last van dan met vloerstaanders of monitoren die je extra hard moet zetten om op lage volumes goed laag te hebben.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

El Nino

Bij mij gaat er een keramische (stenen) vloer in met een dempende ondervloer. Gaat het mij erom dat ik niet tot overlast wil zijn voor m'n onderburen of eraan moet denken als ik lekker muziek zit te draaien.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

DofN

Precies dat. Ook dan zou ik uitzoeken hoe het zit met het ontkoppelen van de vloer met de muren, want als je hem met stenen plinten aan de muren verlijmt zullen trillingen door je luidsprekers sneller bij je buren terecht komen.

Stenen vloeren in appartementen is wel vragen om problemen. Ook met een ondervloer. En voor de muziek is de galmbak die je al snel krijgt met stenen vloeren niet aangenaam. Ook niet als je TV kijkt of met elkaar praat.

De vraag is met een stenen vloer: wil je je luidsprekers ontkoppelen van een stenen vloer of juist koppelen. Koppelen doe je door je LS met hun spikes direct op de vloer te zetten. Voor het geluid is dit een prima idee. Maar voor je buren zou ik eerst beginnen met ontkoppelen met rubberen doppen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

El Nino

#419
Een andere vloer dan een stenen vloer is voor ons geen optie.... ::), weet dat het ten koste gaat van de akoestiek, maar dat moeten de geleerden dat maar oplossen met het plafond, gordijnen en diffusors.

Bovendien zijn we niet zo heel veel thuis (zit vaak langere tijd in het buitenland), dus ja als ik dan een keer een middag of avond muziek draai, dan zij het zo.... Gaan m'n best doen voor m'n buren en anders moeten ze maar van m'n muziek gaan houden  ;D en ik draai best goed spul......

Alleen hoe ga ik die dingen eronder schroeven....luidsprekers wegen 100 kg per stuk. Heb al gezien dat iemand er een special steekkarretje met een mal erop had gemaakt...
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

R0N

Quote from: El Nino on April 30, 2023, 14:47:55......

Alleen hoe ga ik die dingen eronder schroeven....luidsprekers wegen 100 kg per stuk. Heb al gezien dat iemand er een special steekkarretje met een mal erop had gemaakt...

Kijk hier eens: https://isoacoustics.nl/gaia-artikelen/fotoverslag-b-w-800-d3-krijgt-gaia-1

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Je kan ook een ietwat goedkoper vlokkenschuim onder je speaker leggen. Ietwat goed goedkoper en evenveel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

El Nino

Bedankt voor de link en het hebben vandat speciaal geprepareerde steekwagentje is de kruks....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Pathos

Is het nuttig als ik al Gaia's heb op een laminaat vloer om dan nog een Belgisch hardstenen plaat onder m'n speakers te plaatsen?

Wat zou dit in het geluidsbeeld brengen?
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Xander32

Zo heb ik het ook, met onder de tegels ook nog eens dik vilt. De tegels vind ik optisch mooi en ze beschermen de speakers tijdens het vloeronderhoud, het meubelvilt maakt voorts het schuiven eenvoudig.

Wat al datgeen met het geluid doet: geen idee 🙄 🤔

Quote from: Pathos on May 19, 2023, 12:19:24Is het nuttig als ik al Gaia's heb op een laminaat vloer om dan nog een Belgisch hardstenen plaat onder m'n speakers te plaatsen?

Wat zou dit in het geluidsbeeld brengen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT