Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Tabcam

Quote from: cz79 on June 23, 2022, 19:31:03
Deze werken ook prima en ontkoppelen enigszins, kost geen drol
In mijn topic heb ik al beschreven dat het bij mijn open baffle een enorm verschil maakte waarbij de Soundcare SuperSpikes het veel en veel beter doen dan het droge geluid van de trillingsdempers. Kost geen drol, maar zo zou ik het geluid ook omschrijven, deed me geen drol meer  :tongue2:

Quote from: Darthvader on June 23, 2022, 19:03:02
IK zat juist naar soundcare superspikes te kijken. Heb mijn houten voer opnieuw laten schuren en lakken en wil geen putjes e.d. Speakers staan nu met wat vilt eronder op de vloer. Onder mijn houten vloer ligt wel betonnen vloer. Maar begrijp ik het goed dat ik dus geen superspikes moet kopen?
Je kan ook schoteltjes voor de spikes kopen maar zelf ben ik erg tevreden over de Soundcare Superspikes.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Darthvader

Iemand ervaring met aan elkaar kitten van spikes en onderzetters? Werkt dit en kan je dan zonder risico op beschadiging de speaker op de vloer zetten? En hoe snel moet dat?

CZ79

Doe toch niet zo moeilijk joh, koop gewoon die rubber dempers of de Superspikes en dat laat je dit gerommel lekker achterwege  :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Darthvader

Je hebt gelijk. Wordt anders teveel gepruts

Tabcam

De Soundcare Superspikes kosten niet de wereld. Mocht je dempers willen proberen, ik moet nog ergens een setje van 8 hebben die niet echt bevielen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Darthvader

Heb inmiddels voor een goede prijs de soundcare superspikes besteld en vindt het goed zo. Iedereen bedankt voor de adviezen en meedenken.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

kappa9

Wat zeggen jullie over het plaatsen van een luidspreker op een vloerkleed?
Moet daar dan eerst een tegel onder?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

CZ79

Gewoon met spikes in/op/door het vloerkleed
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Ik heb de mijne op het vloerkleed staan. Krengen zijn wel erg zwaar, dus omvallen doen ze niet.

Eigenlijk zou ik er nog meer demping onder willen/moeten doen. Eens kijken wat dat gaat doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kerre

Quote from: kappa9 on October 21, 2022, 18:46:52
Wat zeggen jullie over het plaatsen van een luidspreker op een vloerkleed?
Moet daar dan eerst een tegel onder?

Groet Joost

Ligt ook aan de luidspreker zelf. Met een bas poort aan de onderzijde/voorzijde of achterzijde.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

chansig

#387
Ja als die onder zit dan is het niet heel handig hem direct op de grond te zetten. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Quote from: cz79 on October 21, 2022, 18:49:27
Gewoon met spikes in/op/door het vloerkleed
Mijn luidsprekersteunen (mk7 multiriser) heeft geen spikes.

Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Quote from: chansig on October 21, 2022, 19:01:18
Ik heb de mijne op het vloerkleed staan. Krengen zijn wel erg zwaar, dus omvallen doen ze niet.

Eigenlijk zou ik er nog meer demping onder willen/moeten doen. Eens kijken wat dat gaat doen.

Gr. Hans

Zitten er bij jou onder de steunen vd monitors nog spikes?

Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: kappa9 on October 21, 2022, 19:39:29
Zitten er bij jou onder de steunen vd monitors nog spikes?

Gr Joost

Daaronder wel. Onder de monitor heb ik van dat zwarte foam zitten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Bij een sterke betonnen vloer wil je koppelen (spikes)
Bij een houten vloer die mee dreunt wil je ontkoppelen (dempers)

Rob

Mediator

Bij een heel groot systeem wil je misschien wel allebei. Grote marmeren regel onder je speakers om te zorgen dat naar die tegel de energie gaat en niet naar de woonkamer.

FS249

Dus met spikes op een tegel die dan weer op dempend materiaal op de houten vloer ligt?

Wat is dan het effect van de tegel?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Bij mij staan de ls op Gaia's welke op een zware tegel staan waar dik meubelvilt onder zit. Door de tegel staan ze wat hoger en tevens beschermd bij vloeronderhoud (stofzuigen en dweilen) en dankzij het vilt kan ik er eenvoudig mee schuiven.

In het verleden heb ik van alles uitgeprobeerd:
Met en zonder tegel,
Originele spikes,
Soundcare Superspikes en nu dus met de IsoAcoustics Gaia's.

Ik heb nooit verschillen ervaren met of zonder tegels, evenmin tussen originele spikes en de Soundcare Superspikes.
De huidige Gaia's gaven echter een duidelijk en positief hoorbaar verschil. Aanrader 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: FS249 on October 22, 2022, 18:48:27
Dus met spikes op een tegel die dan weer op dempend materiaal op de houten vloer ligt?

Wat is dan het effect van de tegel?

De tegel geeft wat meer massa aan je LS. En LS op een tegel ziet er mooi uit. En de tegel beschermt je LS tegen krasjes van je stofzuiger :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Bert schreef ooit: Als je gata dempen moet het dempingsmateriaal om en de nabij 2/3 indrukken. Gisteren dus wat spul onder mijn wooferts gedaan. Vandaag eens zien wat er gebeurt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on October 23, 2022, 07:43:37
Bert schreef ooit: Als je gata dempen moet het dempingsmateriaal om en de nabij 2/3 indrukken. Gisteren dus wat spul onder mijn wooferts gedaan. Vandaag eens zien wat er gebeurt.

Gr. Hans

Je moet je afvragen 'wat is dempen'? Wat gebeurt er bij ontkoppelen?

Het gaat er om de trillingsenergie van de kast te ontkoppelen van de vloer, zodat de energie niet in de vloer gaat EN en ook niet meer terug in de kast komt, ook niet van andere bronnen. Dat heeft namelijk een (nadelige) invloed op de tweeter.
Bij ontkoppelen zet je de trillingsenergie om in warmte. Energie gaat immers nooit verloren, maar je kunt het wel in een andere vorm brengen zodat je er geen last meer van hebt. Je begrijpt, de juiste ontkoppelmethode is geen giswerk, maar wetenschap. Of zoals mijn natuurkundeleraar vroeger zei "gissen is missen, meten is weten".

Quote from: Xander32 on October 22, 2022, 19:00:33
Bij mij staan de ls op Gaia's welke op een zware tegel staan waar dik meubelvilt onder zit. Door de tegel staan ze wat hoger en tevens beschermd bij vloeronderhoud (stofzuigen en dweilen) en dankzij het vilt kan ik er eenvoudig mee schuiven.

In het verleden heb ik van alles uitgeprobeerd:
Met en zonder tegel,
Originele spikes,
Soundcare Superspikes en nu dus met de IsoAcoustics Gaia's.

Ik heb nooit verschillen ervaren met of zonder tegels, evenmin tussen originele spikes en de Soundcare Superspikes.
De huidige Gaia's gaven echter een duidelijk en positief hoorbaar verschil. Aanrader 👍🏻

Of 'empirische wetenschap' zoals van Xander32.

De tegel op vilt heeft vooral een praktisch nut, niet zozeer akoustisch. Het bereikte geluidseffect wordt verkregen door een product dat zorgvuldig is geëngineerd.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

#398
Quote from: R0N on October 23, 2022, 10:02:18
Je moet je afvragen 'wat is dempen'? Wat gebeurt er bij ontkoppelen?

Het gaat er om de trillingsenergie van de kast te ontkoppelen van de vloer, zodat de energie niet in de vloer gaat EN en ook niet meer terug in de kast komt, ook niet van andere bronnen. Dat heeft namelijk een (nadelige) invloed op de tweeter.
Bij ontkoppelen zet je de trillingsenergie om in warmte. Energie gaat immers nooit verloren, maar je kunt het wel in een andere vorm brengen zodat je er geen last meer van hebt. Je begrijpt, de juiste ontkoppelmethode is geen giswerk, maar wetenschap. Of zoals mijn natuurkundeleraar vroeger zei "gissen is missen, meten is weten".

ron

Ontkoppelen id. En dat doe je volgens mij met materiaal welke dempt/absorbeert. Overigens fijn dat het geen giswerk is. Al ken ik produkten die met een mooi verhaal aan komen zetten, icm metingen. Nou ja je kent het vast wel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Gewoon even een vraag tussendoor: Wat gebeurt er als je Gaia II onder een speaker van 85 kg schroeft? Dempen ze dan minder of niet, gaat het stuk?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3