Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: doorofnight on May 14, 2020, 08:10:31
Dat is zeker zo, alleen snap ik dan de keuze voor de 802D3 niet. LS hoeven niet zo duur te zijn om toch goed te klinken. Je hebt heel veel betaald enkel voor de naam. Dat is hetzelfde als veel geld uitgeven voor deze ontkoppelaars.
Wat een onzinnige uitspraak.
Is puur subjectief.

Rob

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Het lijkt wel een kabeltjes topic. Nooit mee bemoeien heb ik geleerd. :tounge2: Tegen beter weten in toch dit: Niet drammen, proberen en dan oordelen. Mijn subjectieve oordeel is dat ontkoppelen en dan met de Gaia2 echt iets doet. Of het een verbetering is, kies maar. Kan me prima voorstellen dat het lekker klinkt als je vloer gezellig mee doet. En per speaker geeft het ook een verschillend effect. Ik vind ze niet duur, zeker als je ook meeneemt dat er tussen jou en de fabrikant een importeur, detailist en de fiscus zit. Als je denkt dat je ze er zelf goedkoper voor kan maken of met een opgevouwen zakdoek onder je speakers/wasmachine mat/rubbers van €24 per 8 hetzelfde bereikt, gewoon doen en lekker genieten!
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Tjeb

Dat was prima geweest als het topic niet in "technische en wetenschappelijke discussies over....." had gestaan.

Nu worden er quasi technische statements gemaakt die kant noch wall raken, testen gedaan die nergens op slaan en het ergste is dat de topicstarter zich zelf nog tegenspreekt ook....
Ergens anders had ik geen reactie geplaatst, hier wel......

Tabcam

Wetenschappelijk gezien is het ook niet ontkoppelen maar dempen. Ontkoppelen kan alleen actief, ASML maakt mooie ontkoppelsystemen :pompom: (/ laat maken).

Of directe koppeling beter is dan gedempte lijkt mij ook van ondergrond af hangen, hoe zwaar de luidsprekers zijn, hoe goed de interne resonantiedemping is, hoe hard je speelt, etc. Misschien aardig om te inventariseren bij welke luidsprekers en ondergrond het allemaal goed heeft gewerkt of juist niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Rob_Dingen on May 14, 2020, 11:11:56
Wat een onzinnige uitspraak.
Is puur subjectief.

Rob

Ga je nu een subjectieve ervaring/mening als onzinnig bestempelen ?

Dan kan je je lol hier op. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Mooi vergelijking tussen mijn huidige Soundcare Superspikes en de Isoacoustics Gaia

Het hoogteverschil valt dus best mee.

Nu de prijs nog.

AudioEnZo

Quote from: Ralf67 on May 16, 2020, 09:12:11
Mooi vergelijking tussen mijn huidige Soundcare Superspikes en de Isoacoustics Gaia

Het hoogteverschil valt dus best mee.
Ik dacht al, wat een bekende foto :D

Laan

Quote from: Tjeb on May 16, 2020, 07:08:19
Dat was prima geweest als het topic niet in "technische en wetenschappelijke discussies over....." had gestaan.

Nu worden er quasi technische statements gemaakt die kant noch wall raken, testen gedaan die nergens op slaan en het ergste is dat de topicstarter zich zelf nog tegenspreekt ook....
Ergens anders had ik geen reactie geplaatst, hier wel......

Ah prima. Ik heb diep respect voor wetenschappen, maar heb het idee dat ze in discussies als deze vaak deels worden opgeworpen, die wetenschappen. Net zoals het uitkomt of tot het punt dat de persoon in kwestie het kan beargumenteren. Kan ook gelden voor TS hoor. Zelf kijk (luister) ik of iets een meerwaarde oplevert en of ik de prijs ervoor over heb. Niet of het wetenschappelijk kan of niet. Kortom, ik heb in dit topic ook weinig te zoeken. Excuses en veel luisterplezier! :-)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

R0N

#184
Quote from: TabCam on May 16, 2020, 08:10:15
Wetenschappelijk gezien is het ook niet ontkoppelen maar dempen. Ontkoppelen kan alleen actief, ASML maakt mooie ontkoppelsystemen :pompom: (/ laat maken).

Laten we er geen semantische discussie van maken.

Quote from: TabCam on May 16, 2020, 08:10:15
Of directe koppeling beter is dan gedempte lijkt mij ook van ondergrond af hangen, hoe zwaar de luidsprekers zijn, hoe goed de interne resonantiedemping is, hoe hard je speelt, etc. Misschien aardig om te inventariseren bij welke luidsprekers en ondergrond het allemaal goed heeft gewerkt of juist niet.

Lees mijn bericht #156 nog eens.

Overigens heeft het bekende luidsprekermerk Marten nu ook (eigen) Isoacaoustics voeten.



"De nieuwe Marten-pucks van IsoAcoustics verminderen de resonantie verder, waardoor de spreker van het geluidsbeeld wordt vrijgemaakt en tegelijkertijd gecontroleerd geluid en gedetailleerde, rijke bassen worden geleverd." aldus het bericht dat ik las op hifi.nl.
Hier het hele bericht.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

pameijer

Even dom wetenschappelijk met mijn eigen logische logica beredeneerd...:

Een tweeter heeft te weinig energie om iets te doen met het trillen van je speakerbehuizing. Je mid/woofer wordt al flink "gedempt" door de rubberen ophangranden, waardoor er niet echt veel aan de behuizing doorgegeven wordt. Ik heb wel eens bij lekker flink volume en basrijke muziek mijn handen op mijn speakers gehouden, maar voelde helemaal niks nada noppes. Als je een stevige behuizing hebt maakt het m.i. geen bal uit allemaal. Er zijn immers geen trillingen die de speaker doorgeeft op zijn contactpunten. Basta!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

R0N

Quote from: pameijer on May 16, 2020, 22:44:43
Even dom wetenschappelijk met mijn eigen logische logica beredeneerd...:

Een tweeter heeft te weinig energie om iets te doen met het trillen van je speakerbehuizing. Je mid/woofer wordt al flink "gedempt" door de rubberen ophangranden, waardoor er niet echt veel aan de behuizing doorgegeven wordt. Ik heb wel eens bij lekker flink volume en basrijke muziek mijn handen op mijn speakers gehouden, maar voelde helemaal niks nada noppes. Als je een stevige behuizing hebt maakt het m.i. geen bal uit allemaal. Er zijn immers geen trillingen die de speaker doorgeeft op zijn contactpunten. Basta!

Oké, basta voor jou.
Voor anderen dit filmpje van Townsend.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Tabcam

Quote from: R0N on May 16, 2020, 21:20:52
Laten we er geen semantische discussie van maken.

Lees mijn bericht #156 nog eens.

Overigens heeft het bekende luidsprekermerk Marten nu ook (eigen) Isoacaoustics voeten.



"De nieuwe Marten-pucks van IsoAcoustics verminderen de resonantie verder, waardoor de spreker van het geluidsbeeld wordt vrijgemaakt en tegelijkertijd gecontroleerd geluid en gedetailleerde, rijke bassen worden geleverd." aldus het bericht dat ik las op hifi.nl.
Hier het hele bericht.

ron
In bericht #155 verwijs je naar de openingspost. Ik dacht ik ga me gelijk helemaal inlezen maar de verwijzing is echter verdwenen :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

#188
Voor diegene die het allemaal net iets te duur vindt  :D

https://daudio.nl/producten/

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Jack_D


En als dat ook nog boven je budget zit is dit wellicht de goedkoopste oplossing, door de afwezigheid van dure logo's al snel 99% goedkoper...... :D
Ps: dit lijkt een grapje maar ook dit heeft een ontkoppelende werking en verminderd het "doordreunen"
(een en ander natuurlijk afhankelijk van het type vloer waar je speakers op staan)


https://www.action.com/nl-be/p/anti-krasvilt-2/



Quote from: holco on May 17, 2020, 00:04:27
Voor diegene die het allemaal net iets te duur vindt  :D

https://daudio.nl/producten/



Xander32

Even op hetzelfde niveau verder:

Je kan jouw set ook op mp plaatsen en zoiets als hieronder kopen, maakt ook muziek en je gaat vele euris overhouden 👍🏻 Overigens wel jammer dat hier ook een duur logo op zit, maar als je even verder zoekt kom je vast ook wel een merkloze variant op het spoor voor nog minder. Have fun 🎶

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

Ik hoop niet dat je doelt op de post van mij betreffende de Sonic Design dempingfeets? als er een zonder schaamte achter zijn naam/product kan staan is het Daudio wel, ik neem dan ook hun oplossing om speakers te ontkoppelen zeer serieus, ok ze kosten een fractie van wat Isoacaoustics vraagt voor hun oplossing maar ik vermoed dat bij een 1:1 vergelijk niemand het verschil gaat horen :D



Quote from: Xander32 on May 17, 2020, 07:47:58
Even op hetzelfde niveau verder:

Je kan jouw set ook op mp plaatsen en zoiets als hieronder kopen, maakt ook muziek en je gaat vele euris overhouden 👍🏻 Overigens wel jammer dat hier ook een duur logo op zit, maar als je even verder zoekt kom je vast ook wel een merkloze variant op het spoor voor nog minder. Have fun 🎶


<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: holco on May 17, 2020, 00:04:27
Voor diegene die het allemaal net iets te duur vindt  :D

https://daudio.nl/producten/


Over de prijs kan je in ieder geval niks zeggen. In het buitenland zijn wel meer kleuren beschikbaar, dan kan bv. zwart wel. Wel grappig om te zien naast bv. de Merging-apparatuur :tongue2:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Als je er van uit gaat dat er ook andere kleuren zijn weet je dus ook wat het is, link?

Quote from: TabCam on May 17, 2020, 09:00:23
Over de prijs kan je in ieder geval niks zeggen. In het buitenland zijn wel meer kleuren beschikbaar, dan kan bv. zwart wel. Wel grappig om te zien naast bv. de Merging-apparatuur :tongue2:!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Raphie

Je begrijpt zelf toch ook wel dat dit onzin is? Een passieve component past de opname, of tijdsdomein niet aan, kan dus ook niet werken als een EQ binnen een frequentiegebied. Het enige wat zo'n puck kán doen, is voorkomen dat de houten funderingsvloer werkt als membraam, waardoor je kamer naast staande golven ook niet nog eens als bandpass gaat werken. Maar in de Nederlandse vinex woningen met betonnen fundering is dat al totaal onmogelijk.
Ziet er cosmetisch leuk uit, leuk verhaal in de verjaardagskring, dat je zonder blikken of blozen een paar honderd euro uitgeeft aan dit soort prullaria. Maar verder voegt het niks toe (of haalt het niks weg)

Quote from: R0N on May 16, 2020, 21:20:52
Laten we er geen semantische discussie van maken.

Lees mijn bericht #156 nog eens.

Overigens heeft het bekende luidsprekermerk Marten nu ook (eigen) Isoacaoustics voeten.



"De nieuwe Marten-pucks van IsoAcoustics verminderen de resonantie verder, waardoor de spreker van het geluidsbeeld wordt vrijgemaakt en tegelijkertijd gecontroleerd geluid en gedetailleerde, rijke bassen worden geleverd." aldus het bericht dat ik las op hifi.nl.
Hier het hele bericht.

ron
JBL PRX Power!

Geert (gvc)

Wat betreft entertainmentwaarde zijn ze in elk geval hun geld waard.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Raphie

Quote from: gvc on May 17, 2020, 09:51:25
Wat betreft entertainmentwaarde zijn ze in elk geval hun geld waard.
ja, heb er in dit topic veel plezier van  :D
JBL PRX Power!

Tabcam

Quote from: holco on May 17, 2020, 09:31:14
Als je er van uit gaat dat er ook andere kleuren zijn weet je dus ook wat het is, link?
Even handig Googelen en je weet het ook ;). Als je damping feet gebruikt i.p.v. demping feet, kom je op de eerste pagina http://www.sonicdesign.co.uk/homepage.html tegen :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

El Nino

#198
Dit schijnt ook heel goed te werken....zeker als je ze eerst inkauwt.....  8)

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

holco

Nu nog iemand vinden die bereid is om zijn met goud belegde Isoacaoustics dempers open te slopen voor een echte Busted  :D :D :D



Quote from: TabCam on May 17, 2020, 10:05:12
Even handig Googelen en je weet het ook ;). Als je damping feet gebruikt i.p.v. demping feet, kom je op de eerste pagina http://www.sonicdesign.co.uk/homepage.html tegen :tongue2:.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.