Levensduur versterker in klasse A

Started by Cantodea, April 29, 2023, 12:05:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cantodea

Mijn versterker heeft de mogelijkheid om de eerste watts in klasse A te spelen. Dit is middels een schakelaar op de achterkant instelbaar. Indien ingeschakeld en er meer vermogen nodig is schakelt de versterker automatisch om naar klasse A/B om dan bij minder vermogen terug om te schakelen naar klasse A. De versterker klinkt net wat verfijnder met deze instelling, geen dag en nacht maar toch merkbaar. Bij gebruik wordt de versterker echt wel heel warm en daarom vraag ik mij af of dit een invloed kan hebben op de levensduur? De versterker is een hybride ontwerp met buizen in de voortrap (Advance Paris 10A Classic) 130W/8 Ohm - 190W/4 Ohm - 256W/2 Ohm
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Xander32

In klasse A ontwikkelen versterkers meer warmte.
Warmte heeft in het algemeen een nadelig effect op de levensduur van elektronica.

In welke mate dat voor jouw versterker van toepassing is; geen idee 🧐
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Quote from: Cantodea on April 29, 2023, 12:05:32Bij gebruik wordt de versterker echt wel heel warm en daarom vraag ik mij af of dit een invloed kan hebben op de levensduur?
Ja. Met name jouw ontwerp waar de koelribben van de torren in een behuizing zijn gebouwd (warmteontwikkeling).
Beter zou zijn om deze buiten de kast te houden.
Wel mooie versterker.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Cantodea

Quote from: Kingpin on April 29, 2023, 12:52:31Ja. Met name jouw ontwerp waar de koelribben van de torren in een behuizing zijn gebouwd (warmteontwikkeling).
Beter zou zijn om deze buiten de kast te houden.
Wel mooie versterker.

Misschien is het daarom dat de boven -en zijkanten volledig geperforeerd zijn?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

mmuetst

Quote from: Cantodea on April 29, 2023, 19:41:32Misschien is het daarom dat de boven -en zijkanten volledig geperforeerd zijn?
En die moet je vooral vrij houden, maar ik neem aan dat dit ook in de handleiding staat vermeld. Ik vind het ook een prachtige versterker om te zien  :thumbs-up:. Ook een hoop mogelijkheden voor aansluitingen zoals gebalanceerd en een sub aansluiting.
Bij een beetje gevoelige luidsprekers zul je waarschijnlijk alleen klasse A draaien (zie dat die Wharfedale's 90dB doen).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Dura

Zijn temperatuursverschillen ook niet een belangrijke factor? Dat de ingewanden gloeien heet worden en dan bij het uitzetten weer afkoelen naar kamertemperatuur?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mmuetst

#6
Quote from: Dura on April 29, 2023, 22:33:14Zijn temperatuursverschillen ook niet een belangrijke factor? Dat de ingewanden gloeien heet worden en dan bij het uitzetten weer afkoelen naar kamertemperatuur?
Elco's hebben het meeste te verduren van warmte schommelingen. Maar ik zag dat de meeste Elco's in deze versterker toch een beetje van de koelblokken af staan.
Vergeet niet dat in andere electronica het ook behoorlijk warm kan worden: computers zoals raid controllers of video kaarten kunnen behoorlijke warmte produceren. En niet te vergeten, de cpu zelf.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Cantodea

Quote from: mmuetst on April 29, 2023, 21:38:16En die moet je vooral vrij houden, maar ik neem aan dat dit ook in de handleiding staat vermeld. Ik vind het ook een prachtige versterker om te zien  :thumbs-up:. Ook een hoop mogelijkheden voor aansluitingen zoals gebalanceerd en een sub aansluiting.
Bij een beetje gevoelige luidsprekers zul je waarschijnlijk alleen klasse A draaien (zie dat die Wharfedale's 90dB doen).


Het is inderdaad voor het geld een prachtige versterker en hij klinkt uitermate goed, eigenlijk evengoed als mijn Lyngdorf voorheen, die toch in een andere prijsklasse zit. De Wharfedale's zijn inderdaad 90 dB, maar het zijn wel 4 Ohm speakers, ze lusten dus wel wat vermogen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Deleted User

Tja... mijn versterker werkt alleen maar in Klasse A... waarom zou ik me nu druk moeten maken. Een auto slijt meer denk ik zo...

mmuetst

Quote from: Cantodea on April 30, 2023, 18:32:48Het is inderdaad voor het geld een prachtige versterker en hij klinkt uitermate goed, eigenlijk evengoed als mijn Lyngdorf voorheen, die toch in een andere prijsklasse zit. De Wharfedale's zijn inderdaad 90 dB, maar het zijn wel 4 Ohm speakers, ze lusten dus wel wat vermogen.
Je blind staren op een impedantie van 4 ohm is mijn optiek niet per definitie de juiste methode. Er is ook nog zoiets als capacitieve of inductieve belasting. Dit bepaald ook nog iets over de belasting van de versterker. En bij welke frequentie zijn de luidsprekers 4 ohm? Dit alles bepaalt namelijk of het een versterker vriendelijke luidspreker is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Je druk maken om iets wat je niet kan beïnvloeden heeft weinig zin ja. Het enige wat je kan doen is er voor zorgen dat de versterker zo vrij mogelijk staat opgesteld. En met een klasse a versterker in de ruimte kan de verwarming 's winters een paar graden lager en in de zomer de airco idem 😅

Quote from: Jazzman on April 30, 2023, 21:50:22Tja... mijn versterker werkt alleen maar in Klasse A... waarom zou ik me nu druk moeten maken. Een auto slijt meer denk ik zo...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mao

Denk dat je oren meer slijtage ondervinden dan je versterker.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Deleted User

Quote from: Xander32 on May  1, 2023, 06:34:53Je druk maken om iets wat je niet kan beïnvloeden heeft weinig zin ja. Het enige wat je kan doen is er voor zorgen dat de versterker zo vrij mogelijk staat opgesteld. En met een klasse a versterker in de ruimte kan de verwarming 's winters een paar graden lager en in de zomer de airco idem 😅


Mijn versterker staat 1 1/2 meter van de achterwand en 2 meter van de zijwanden los opgesteld... geen issue lijkt me  ;D

Huub-13

#13
Quote from: Xander32 on May  1, 2023, 06:34:53met een klasse a versterker in de ruimte kan de verwarming 's winters een paar graden lager en in de zomer de airco idem 😅

Dat is een denkfoutje: de verwarming in de winter en de airco in de zomer moeten op dezelfde stand, alleen moet de verwarming wat minder hard en de airco wat harder werken.  ;D
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker