Author Topic: Beter dan vroeger  (Read 13287 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jossie

Re: Beter dan vroeger
« Reply #125 on: September 13, 2021, 20:15:35 »
Ok… de koe en de horens….

You Dear, van de zangeres Eloise.

Ze heeft een vrij typische stem, herkenbaar zou ik zeggen. Lekker kabbelnummer en ze zingt continu, ik kan me goed op de muziek/zang concentreren.

Met moeite stel ik een licht klankleur verschil in haar stem vast tussen mijn (vrij neutrale) AKG 712 Pro en de omni’s. Snare klinkt identiek.

Mijn setup klinkt beter, mooier laag, veel mooier stereobeeld. Veel plezieriger om naar te luisteren.
Omni !

Offline jossie

« Reply #126 on: September 13, 2021, 20:37:05 »
Het hangt er ook een beetje vanaf hoé je meet natuurlijk. Geen kritiek uiteraard, want ik heb er werkelijk geen idee van welke meetmethodiek je gebruikt. Ervaring zegt mij echter dat meten in grote ruimtes met een voldoende groot tijdsvenster, toch meer zeggen dan metingen die genomen worden in-room. Horizontaal afstraalgedrag bij een omnidirectionele luidsprekers is natuurlijk voorspelbaar, heb je echter ook duidelijke metingen van wat zich verticaal afspeelt? De speaker ziet er nog steeds uit zoals gepost in reply #26, juist?
Het systeem is gewijzigd. Ik meet thuis met Rew. Met tijdvenster om basis crossoverinstellingen te doen.

Twee ‘subs’ staan links/rechts naast me, twee kleine satellietjes voor me. Door de maatvoering weet ik vrij zeker dat de power response nagenoeg vlak is van de satellietjes (ze meten ook vlak). Rondom horizontaal lineaalrecht als ik geen house curve in zou stellen. Verticaal in het tophoog uiteraard een afwijking omhoog maar die compenseert het tekort naar beneden…. In het gebied tot zeg 5K bijna 100% omni.

Omdat de power response nagenoeg vlak is kan ik daarna zonder al te veel kleerscheuren de response op de luisterpositie meten met roze ruis. Het laag tot ongeveer 250 Hz regel ik eerst parametrisch in met de sweep van Rew (roommodes vlaktrekken). Daarna check ik de totaalcurve met roze ruis en voeg ik wat peq filters toe om de house curve te bereiken die ik wil.

Daarna neem ik een bier

Ik ken de meetmethodes van Tool, daar ben ik te lui voor en ik denk ze ook niet nodig te hebben vanwege… vul maar in.

Offline Timvg

« Reply #127 on: September 13, 2021, 20:51:49 »
M.a.w.. ik zou het eens moeten horen  ;)

Offline jossie

« Reply #128 on: September 13, 2021, 20:57:52 »
Voila!
Omni !

Offline Staaled

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+30)
  • Total likes: 802
  • Houden we de boel de boel daarboven ?
« Reply #129 on: September 14, 2021, 10:08:38 »
Ik meet me suf Tim, dat is niet direct het probleem. Ik weet ook niet of DofN bedoelt dat  dat bij mij niet in orde is, ik denk dat hij aangeeft dat dat moeilijk te beoordelen is... en wellicht anders dan gewend én dat hij dat dus in zijn eigen kamer wil horen. Maar hij mag het zelf toelichten als hij wil.

De power response van deze speakers is 'by design' bijna vlak, als ik met roze ruis meet (niet anechoisch) kan ik er bijna een liniaaltje naast leggen. Niettemin heb ik toch een house curve ingebakken om niet teveel midhoog bij popmuziek te hebben. Ik heb het idee dat daar vaak teveel inzit voor rechte speakers. Ik zou dus graag een eq tilt knop op mijn luisterpositie hebben om afhankelijk van het bronmateriaal de power response van het systeem te kunnen tilten. Jazz/klassiek is anders (soms) net te dof, pop soms te helder, vooral 80's muziek.

Ik kan wel presets maken in de software maar dan slaat het soms op tilt als ik die instant wissel, moet ik nog 's naar kijken. Andere 'standaardsetting' maken is natuurlijk geen probleem.

Garmt had een punt, heb ik al toegelicht en mee bezig geweest. Of het (voor hem) afdoende is weet ik nog niet.

Wat ik wel weet... je moet het gehoord hebben om te begrijpen wat de anderen schrijven. Er zijn niet zoveel 'equivalenten' voorhanden... ik hoor ook niemand zeggen het lijkt op..., het is gewoon anders.
80's kun je laten voor wat het is. Dat klinkt altijd dun (weinig laag) en daarmee schel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Offline morca

• Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
  • Forever Addicted
  • Trade Count: (+3)
  • Total likes: 553
« Reply #130 on: September 14, 2021, 10:50:51 »
80's kun je laten voor wat het is. Dat klinkt altijd dun (weinig laag) en daarmee schel.
Ik heb een 80s setting gemaakt.

Offline chansig

« Reply #131 on: September 14, 2021, 10:55:20 »

Zeker niet altijd. Vaak wel...

Gr. Hans
Teleskopos, akoestische aanpassingen, MacMini 2012 met BACCH software.

Offline Staaled

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+30)
  • Total likes: 802
  • Houden we de boel de boel daarboven ?
« Reply #132 on: September 14, 2021, 12:50:43 »
Ik heb een 80s setting gemaakt.

Ik heb dat ook wel gedaan.
Wat je echter krijgt is meer laag (zeg tot 80 Hz) en dat leidt tot scheef trekken van een instrument.

Beter is een luidere basgitaar of kickdrum. Die staan er gewoon te zacht op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)