Beter dan vroeger

Started by jossie, December 22, 2018, 01:15:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Ok... de koe en de horens....


You Dear, van de zangeres Eloise.

Ze heeft een vrij typische stem, herkenbaar zou ik zeggen. Lekker kabbelnummer en ze zingt continu, ik kan me goed op de muziek/zang concentreren.

Met moeite stel ik een licht klankleur verschil in haar stem vast tussen mijn (vrij neutrale) AKG 712 Pro en de omni's. Snare klinkt identiek.

Mijn setup klinkt beter, mooier laag, veel mooier stereobeeld. Veel plezieriger om naar te luisteren.
Omni !

jossie

Quote from: Timvg on September 13, 2021, 20:11:30
Het hangt er ook een beetje vanaf hoé je meet natuurlijk. Geen kritiek uiteraard, want ik heb er werkelijk geen idee van welke meetmethodiek je gebruikt. Ervaring zegt mij echter dat meten in grote ruimtes met een voldoende groot tijdsvenster, toch meer zeggen dan metingen die genomen worden in-room. Horizontaal afstraalgedrag bij een omnidirectionele luidsprekers is natuurlijk voorspelbaar, heb je echter ook duidelijke metingen van wat zich verticaal afspeelt? De speaker ziet er nog steeds uit zoals gepost in reply #26, juist?
Het systeem is gewijzigd. Ik meet thuis met Rew. Met tijdvenster om basis crossoverinstellingen te doen.

Twee 'subs' staan links/rechts naast me, twee kleine satellietjes voor me. Door de maatvoering weet ik vrij zeker dat de power response nagenoeg vlak is van de satellietjes (ze meten ook vlak). Rondom horizontaal lineaalrecht als ik geen house curve in zou stellen. Verticaal in het tophoog uiteraard een afwijking omhoog maar die compenseert het tekort naar beneden.... In het gebied tot zeg 5K bijna 100% omni.

Omdat de power response nagenoeg vlak is kan ik daarna zonder al te veel kleerscheuren de response op de luisterpositie meten met roze ruis. Het laag tot ongeveer 250 Hz regel ik eerst parametrisch in met de sweep van Rew (roommodes vlaktrekken). Daarna check ik de totaalcurve met roze ruis en voeg ik wat peq filters toe om de house curve te bereiken die ik wil.

Daarna neem ik een bier [emoji41]

Ik ken de meetmethodes van Tool, daar ben ik te lui voor en ik denk ze ook niet nodig te hebben vanwege... vul maar in.
Omni !

Timvg

M.a.w.. ik zou het eens moeten horen  ;)

jossie

Omni !

Staaled

Quote from: jossie on September 13, 2021, 15:00:17
Ik meet me suf Tim, dat is niet direct het probleem. Ik weet ook niet of DofN bedoelt dat  dat bij mij niet in orde is, ik denk dat hij aangeeft dat dat moeilijk te beoordelen is... en wellicht anders dan gewend én dat hij dat dus in zijn eigen kamer wil horen. Maar hij mag het zelf toelichten als hij wil.

De power response van deze speakers is 'by design' bijna vlak, als ik met roze ruis meet (niet anechoisch) kan ik er bijna een liniaaltje naast leggen. Niettemin heb ik toch een house curve ingebakken om niet teveel midhoog bij popmuziek te hebben. Ik heb het idee dat daar vaak teveel inzit voor rechte speakers. Ik zou dus graag een eq tilt knop op mijn luisterpositie hebben om afhankelijk van het bronmateriaal de power response van het systeem te kunnen tilten. Jazz/klassiek is anders (soms) net te dof, pop soms te helder, vooral 80's muziek.

Ik kan wel presets maken in de software maar dan slaat het soms op tilt als ik die instant wissel, moet ik nog 's naar kijken. Andere 'standaardsetting' maken is natuurlijk geen probleem.

Garmt had een punt, heb ik al toegelicht en mee bezig geweest. Of het (voor hem) afdoende is weet ik nog niet.

Wat ik wel weet... je moet het gehoord hebben om te begrijpen wat de anderen schrijven. Er zijn niet zoveel 'equivalenten' voorhanden... ik hoor ook niemand zeggen het lijkt op..., het is gewoon anders.
80's kun je laten voor wat het is. Dat klinkt altijd dun (weinig laag) en daarmee schel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


chansig

Quote from: Staaled on September 14, 2021, 10:08:38
80's kun je laten voor wat het is. Dat klinkt altijd dun (weinig laag) en daarmee schel.

Zeker niet altijd. Vaak wel...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: morca on September 14, 2021, 10:50:51
Ik heb een 80s setting gemaakt.

Ik heb dat ook wel gedaan.
Wat je echter krijgt is meer laag (zeg tot 80 Hz) en dat leidt tot scheef trekken van een instrument.

Beter is een luidere basgitaar of kickdrum. Die staan er gewoon te zacht op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Hoe staat het hier ? Nog vorderingen die de moeite waard zijn om te noemen, mensen die nog zijn komen wezen luisteren ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Je zou denken dat er zo nu en dan wel iemand vraagt of hij dat 's mag horen...

Njet!

Verder geen vorderingen omdat ik meer luister de laatste tijd. In mijn hoofd draaien wel wat vormgeving ideeën rond.
Omni !

pi

Wat een advertentie al niet teweeg brengt... Dit draadje had ik nog nooit gelezen, en omni was me niet bekend, maar de uitnodiging om te komen luisteren in combinatie met de overdracht van handelswaar heeft me een mooie nieuwe ervaring opgeleverd!

Disclaimer: dit alles hieronder met mijn ouder wordende en zeker niet professionele oren :)

Ik kan onderschrijven wat hiervoor allemaal al gezegd is, daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen: prachtig ruimtelijk geluid, zangers/zangeressen die je echt voor je hoort staan (en bijna kunt zien), instrumenten die je aan kunt wijzen, heel gaaf om zo muziek opnieuw te beleven en te kunnen ontdekken wat er allemaal in zit.

In bijna anderhalf uur is er veel verschillende muziek langsgekomen. Eigenlijk een veel te korte tijd om goed aan nieuw geluid te wennen, maar het heeft me een mooie indruk gegeven van het omni-systeem.

Wat me vooral verraste is dat de manier van productie van de muziek veel invloed heeft op hoe je de muziek beleeft op dit systeem: een goede "open" productie geeft het ruimtelijke effect nog veel mooier en beter weer dan muziek die "dichtgeplamuurd" is. Het nummer Souvenirs van The Gathering komt prachtig in ruimte te staan, zangeres heel mooi "in beeld" in het midden, band eromheen, heel mooi de details in de muziek hoorbaar.
Daarna vielen de nummers van A Momentary Lapse of Reason en The Division Bell van Pink Floyd een beetje tegen. Nou ja, viel tegen: dat is misschien niet de juist uitdrukking, ook dat klinkt erg mooi op het omni-systeem, maar minder uitgesproken en detailrijk dan de opener geproduceerde muziek. Dat is misschien op elk goed systeem wel zo, maar het valt hier nog veel meer op.
Singer-songwriter muziek komt beter uit de verf dan rock in mijn oren, maar ook daar heeft de productie wel een grote invloed. Van de goed geproduceerde Jones-en komt zowel de popmuziek van Grace als de singer/songwriter-muziek van Chris prachtig de ruimte in! Ook heel mooi om te merken dat je je helemaal kunt onderdompelen in elektronische muziek zoals bv. Jean-Michel Jarre, je zit er als het ware midden in, terwijl de singer/songwriters meer voor je op een podium staan, indrukwekkend...

Wat me verder opviel: ook als je niet op de sweet-spot zit blijft het geluid heel mooi overeind. Uiteraard niet het ruimtelijke, maar wel mooi consistent geluid. Voor een satelliet constructie vind ik het knap dat je dat er niet aan afhoort in mijn oren.
Zelf ben ik mooie ribbon-tweeters gewend. Dat mooie zijdezachte hoog en rustige, warme geluid kan ik zeer waarderen, dat heeft dit systeem minder, maar uiteraard is dat ook een kwestie van smaak en gewenning.

Al met al een hele mooie ervaring, leuk om kennis gemaakt te hebben (dank voor de gastvrijheid!).
Veel nieuwe muziek leren kennen en leuk om na te denken over hoe je muziek op een andere/betere/mooiere/indrukwekkendere manier kunt beleven.
Ik ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

jossie

Omni !

Tabcam

Quote from: jossie on November  3, 2021, 19:15:44
Je zou denken dat er zo nu en dan wel iemand vraagt of hij dat 's mag horen...

Njet!

Verder geen vorderingen omdat ik meer luister de laatste tijd. In mijn hoofd draaien wel wat vormgeving ideeën rond.
Als je dichterbij zou wonen zou ik dat zeker doen!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: jossie on June  6, 2022, 14:41:33
Ga door!

:D

Zijn er nog plannen, veranderingen, gedachten en/of ideeën?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#139
Crossover nog 's over gedaan, alternatief uitgebreid getest en afgeschoten, diverse mensen op de stoel gehad, geen tijd want ik luister me suf, dinsdag komt er weer een :dozingoff:, geen geld  :D, het is al klaar, druk genoeg...

Kortom ja, ja, ja!

12/6:

Er spookte al een tijdje een mogelijke verbetering door mijn hoofd. Je hebt me het laatste zetje gegeven Sjans. Dank!

Serieus beter, beter low end, alles 'voller' en toch transparanter, zang nog beter te verstaan..., meer power, meer druk, ruimtelijker...

Ik nader het point of no return.
Omni !

jossie

#140
Ik ben inmiddels voorbij het point of no return maar beetje lui etc etc...

Niettemin afgelopen zondag weer eens een nieuwe bezoeker gehad die een reparatie kwam ophalen. Altijd weer een stimulans om nog verder te prutsen aan het concept na zoveel lof...

En jawel hoor! Nog beter!

Bijgaande meting is van 'n satellietje op 30 cm, zonder smoothing, wel met variabel tijdvenster, 5 dB per divisie (weggevallen op de foto). Dat laatste kan ik iedereen aanraden inmiddels, dat heeft me erg geholpen om het laag-midden op orde te krijgen.

Vandaag nog een verbetering doorgevoerd! Ik had al een tijdje niet meer zitten huilen bij de muziek maar hop! daar ging ik weer...

Omni !

chansig

Audiofiel gezien is een vlakke lijn een dood geluid. Dus daar ben je dan lekker mee. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Het is geen vlakke lijn, het is een heeeeele hoge berg met een fijn kort gemaaid gazonnetje  :D
Omni !