Beter dan vroeger

Started by jossie, December 22, 2018, 01:15:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Het eerste prototype was een oude Kef, niet onaardig!
Omni !

jossie

#26
En het uiteindelijke resultaat tot nu toe is inmiddels wat eleganter  :D
Omni !


holco

Leuk project Jossie  ;D

Ik heb ze ooit gehoord bij een klant thuis van ik meen Bloomline, was zeker een aparte ervaring, geluid was overal en je kon de speakers niet lokaliseren met je oren, waren cilinders die verticaal aan de muur gemonteerd waren met boven en onder speakers met zo'n puntige conus boven de units.

http://www.bloomline.com/?page_id=26
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Quote from: morca on November  6, 2019, 17:37:40
Bijzonder ontwerp Jossie.

Yep!

Quote from: holco on November  6, 2019, 17:43:53
Leuk project Jossie  ;D

Ik heb ze ooit gehoord bij een klant thuis van ik meen Bloomline, was zeker een aparte ervaring, geluid was overal en je kon de speakers niet lokaliseren met je oren, waren cilinders die verticaal aan de muur gemonteerd waren met boven en onder speakers met zo'n puntige conus boven de units.

http://www.bloomline.com/?page_id=26

Ja, dat is de Omniwave die ik noemde, maar zij gebruiken vier units om nog een stap verder te gaan, ik heb ze overigens nog nooit gehoord, zal nog wel een keer ergens gebeuren  ;)
Omni !

DofN

#30
Ik heb de omniwave een keer gehoord. Met Lyngdorf boundary woofers en een Lyngdorf TDAI2170 met RP. Indrukwekkend.

Weergaves waren een vliegtuigje en zoemende insecten, een opname uit jaar kruk in een tuin. En een dame die wat zong in een kapelletje. De dimensionaliteit van het geluid was indrukwekkend, en ik zat niet op de vierkante centimeter precies in het midden op afstand X tot de luidsprekers. Maar het was een demo. De luidsprekers stonden in een forse ruimte, helemaal vrij. Ik ben wel benieuwd hoe zoiets het doet in een gewone luisterruimte en met een gewone studio-opname. Met de gewoon lekkere pop die ik thuis ook regelmatig draai.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Ben ook erg benieuwd. Heb de Temporal Coherence op de X-fi gehoord. Klonk heel natuurlijk maar had een voor mij raar stereobeeld. En zou graag allerlei muziek horen, wat doet het met pop, rock, EDM, progressive, synthesizer, elektro, metal, funk, etc.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

#32
Quote from: TabCam on November  6, 2019, 22:54:23
Ben ook erg benieuwd. Heb de Temporal Coherence op de X-fi gehoord. Klonk heel natuurlijk maar had een voor mij raar stereobeeld. En zou graag allerlei muziek horen, wat doet het met pop, rock, EDM, progressive, synthesizer, elektro, metal, funk, etc.

Bijna alle muziek klinkt prettig maar er is wel duidelijk verschil. Als in de mix het galm register selectief wordt toegepast krijg je soms een rare gewaarwording zoals bij:

Acoustic, Billy Raffoul, eenvoudig nummer met gitaren die in de galm zitten. Dat geeft als effect dat ze naar achteren gaan en een ruimte suggereren. Daarna komt de stem, gortdroog, die springt dan los van de muziek zeg maar, alsof er twee ruimtes gemixed zijn.

Maar zo zit vrijwel alle popmuziek in elkaar, 'bedacht'. Vaak genoeg hoor ik een redelijk beeld en dan zit er een koebel zonder galm precies in de speaker.

Verder leuk:

Look of Love, Tok Tok Tok, fraai!

No one knows, Queens of the stone age, vet en grof, links en rechts met toch een compleet los staande stem in het midden, kan me niet hard genoeg staan  :D

Nergens goed voor, De Dijk (album niemand in de stad, ze hebben ook een suffe poezie verzie opgenomen, die NIET  :crazy:), heerlijke snare! Harder!

You bring out the savage in me, Cécile Mclorin Salvant, fraai slagwerk

Trouble, José James, gewoon vet   :headbanging:

All over again, BB King, Mark knopfler, mooi beeld

Femi Kuti, Sorry Sorry Francois K's Old Skool afro dub  O0 lekker dobberen

Niet om aan te horen:

Waterfront, Simple Minds  :-X Wie heeft dit bedacht  :nopompom:

Ik omschrijf het meestal zo: alle onderdelen in de mix hebben (vooral bij popmuziek) voor zij en achterkanten, ze staan allemaal los van elkaar, je hoeft geen moeite te doen om ze te volgen. Daarnaast klinken instrumenten die je kent (sax, drums, stemmen) onwaarschijnlijk natuurlijk, als ik m'n ogen dichtdoe staat de zanger voor me. Elektrische gitaren klinken dan weer lekker rauw maar wel afgerond op hun eigen plek in de ruimte, ze beïnvloeden andere dingen niet, het contrast is dan gaaf.

Verslavend...
Omni !

Dura

Heel interessant, en echt mooi gedaan, die kun je zo in een huiskamer neerzetten, ziet er in mijn ogen beter uit dan veel staande speakers!
Ik lees al jaren over omnidirectioneel maar heb het helaas nog nooit zelf gehoord.
De reviews zijn gewoonlijk zo enthousiast, dat ik me altijd afvraag waarom het concept niet veel populairder is.
En waarom er geen speciaal ervoor ontworpen betaalbare drivers voor zelfbouw beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de Duevel drivers, de MBLs zullen wel erg aan de prijs zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Kingpin

Interessant !
Ook al eens gekeken hoe MBL het doet ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jossie

#35
Quote from: Dura on November  7, 2019, 12:13:59
Heel interessant, en echt mooi gedaan, die kun je zo in een huiskamer neerzetten, ziet er in mijn ogen beter uit dan veel staande speakers!
Ik lees al jaren over omnidirectioneel maar heb het helaas nog nooit zelf gehoord.
De reviews zijn gewoonlijk zo enthousiast, dat ik me altijd afvraag waarom het concept niet veel populairder is.
En waarom er geen speciaal ervoor ontworpen betaalbare drivers voor zelfbouw beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de Duevel drivers, de MBLs zullen wel erg aan de prijs zijn.

Dank jewel! ben nog bezig hé... de verticale buis ga ik bekleden met een lichte noppen stof oid denk ik.

Dat vroeg/vraag ik me dus ook af. Maar op dit moment staan ze in m'n werkplaats, vrij in opstelling. Dat geeft m.i. het prettigste resultaat maar vraagt wel de ruimte, thuis meestal niet mogelijk.

Ze zijn wel zo klein (hoogte 85 cm) dat je er vrij dicht op kunt zitten. Ik heb dus het idee om er 'personal stereo' van te maken bij mijn favoriete stoel op een meter afstand ongeveer van m'n oren, dan staan ze dus links en rechts iets voor de stoel. Als je dat ergens in je kamer voorstelt zie je dat de andere zijde leuk de ruimte in straalt. Door er zo dicht op te gaan zitten hoeft het ook niet zo hard te zijn om een flink nivo te luisteren, daarnaast verlaagd dat het indirecte geluid ook nog 's...

Zoals ik de drivers heb toegepast kan met name door de kleine neodymium hoogdriver, die laat zich makkelijker (fysiek) inpassen. Het is ongebruikelijk, bovendien roept iedereen altijd, hélp! reflecties! maar normale speakers geven die ook. Wie weet...  ;)

Misschien als de interesse wat toeneemt gaan er meer komen, Dirac is natuurlijk geen stimulans  ;D

Quote from: Kingpin on November  7, 2019, 12:22:32
Interessant !
Ook al eens gekeken hoe MBL het doet ?

Zeker, zelf drivers maken is echter een (erg) lange weg, die balijn drivers zijn niet te koop, voorlopig heb ik ook niet het idee dat het écht nodig is.
Omni !

jossie

Overigens heb ik al een poging gedaan om tot een puntmuts te komen...

Omni !

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Ja! En ze hebben ook die grote eieren!
Omni !

DofN

Ik heb twee van die ronde gevallen. De geluidskwaliteit is matig hoor, zelfs voor TV-luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Da's dan weer jammer  :nopompom:

Gelukkig klinken die van mij wel goed  :pompom:
Omni !

chansig

Mooie verhalen/ervaraingen om te lezen Jossie. Erg benieuwd naar de foto's.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Geluid kun je niet fotograferen Hans, wat mis je nog? Dat ik in katzwijm val?

Verder content met de voortgang? je maakte een wat ongeduldige, mopperige indruk een paar posts geleden  :D
Omni !

chansig

 :D

Bloed chagrijnig was ik op dat moment. :D

Ow poep....je foto niet gezien. Excuus. Grappige dingen om te zien. Kan me inderdaad geen voorstelling maken van hoe dit klinkt. En dat is ook wel leuk om eens te ervaren.

Je enthousiasme is in ieder geval leuk om te lezen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: jossie on November  7, 2019, 22:24:54
Da's dan weer jammer  :nopompom:

Gelukkig klinken die van mij wel goed  :pompom:

Gelukkig maar - en ik geloof je meteen. Was geenszins bedoeld als kritiek op de idee van rondstralers hoor.

Hans vraagt om foto's, ik om metingen :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Quote from: chansig on November  7, 2019, 22:36:28
Bloed chagrijnig was ik op dat moment. :D

Allemaal afgunst, en dat met zo'n mooie speakers, Hans toch...

Quote from: chansig on November  7, 2019, 22:36:28
Je enthousiasme is in ieder geval leuk om te lezen.

Klinkt als... gekken en dwazen...
Omni !

jossie

Quote from: doorofnight on November  7, 2019, 22:42:47
Gelukkig maar - en ik geloof je meteen. Was geenszins bedoeld als kritiek op de idee van rondstralers hoor.

Hans vraagt om foto's, ik om metingen :)

Hans is klaar, jij komt morgen  ::) Ik zal wat meten 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden off axis,  ben ik snel klaar  :D
Omni !

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

#48
Zijn er eigenlijk nog andere mensen die met omni's spelen?


10 minuten later: 0,0 ik blijf optimistisch...

10 uur later: 0,0  :nopompom:

24 uur later: 0,0  :dozingoff:

48 uur later: 0,0  :hmmm:

175 uur later: 0,0  :(

2 maanden later: -0,0

... Meer dan 1 jaar later - - -

... 1,5 ...

... op weg naar 2 ...
Omni !

Tabcam

Quote from: jossie on November  7, 2019, 10:48:22
....
Acoustic, Billy Raffoul
...
Look of Love, Tok Tok Tok, fraai!

No one knows, Queens of the stone age, ...

Nergens goed voor, De Dijk (album niemand in de stad, ...

You bring out the savage in me, Cécile Mclorin Salvant, ....

Trouble, José James, ...

All over again, BB King, Mark knopfler, ...

Femi Kuti, Sorry Sorry Francois K's Old Skool afro dub  ...

Niet om aan te horen:

Waterfront, Simple Minds  :-X Wie heeft dit bedacht  :nopompom:
...
Dank je voor zowel de uitleg als deze fraaie lijst met heerlijke luisterpareltjes :worship: :pompom:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i