Beter dan vroeger

Started by jossie, December 22, 2018, 01:15:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Quote from: VANZOMERENG on August  8, 2021, 10:09:04
Ter info

Duevel is 1 van de bekendste fabrikanten van Omni-stralers/luidsprekers

https://www.duevel.com/en-gb/
Ik ken de plaatjes, nooit gehoord helaas...
Omni !

teus1988

#101
Quote from: jossie on August  3, 2021, 23:16:26
Je bent nog jong, zodra ik iets verkoopbaars heb en jij genoeg gespaard komen we er wel uit.

Teus, hoor je dat? Over een tijdje mot je weer rijden voor ‘m.

Geen probleem Jossie voor wat hoort wat
Waren er maar meer mensen die wat voor elkaar over hebben
Geluk en plezier zit hem in de kleine dingen
En net wat morca zegt mijn hypexen moeten ook nog een keer op visite bij jou
Alleen de vraag die jij ooit gesteld heb aan mij heb ik tot nu nog niet kunnen beantwoorden helaas dit is ook niet te vinden op internet

morca

Quote from: jossie on August  8, 2021, 13:18:48
Mogelijk, de elektra kant zeker niet, dat is goed in te kopen, er is in mijn idee ook niets waarvoor je 'andere' dan gangbare elektronica nodig hebt.

Vooralsnog is het een leuke ontdekkingsreis...
De reis naar iets nieuws is altijd erg leuk idd.
Top te horen dat je ervan geniet.
Heb je toch nog beetje vakantie  :clapping:

garmtz

Ik ben gisteren na zeer lang aandringen van Jos eens bij hem komen luisteren naar de omni setup. Ik moest een Velodyne brengen ter reparatie, dus had een goede excuus... :D

Om te beginnen: het is een unieke/bijzondere ervaring om nearfield naar een omni-systeem te luisteren. De reflecties die je gewend bent te horen van normale mono-pool luidsprekers vanaf de muren hebben zo'n andere klank/spectrum als het directe geluid, dat kamerinvloeden altijd destructief zijn en je eigenlijk dus alle reflecties uit wilt bannen (of een speaker wilt die juist directione(e)l(er) is zoals een D&D). Omdat bij een omni de reflecties hetzelfde spectrum hebben als het directe geluid en dus de power respons heel constant en voorspelbaar is, mag de kamer vrolijk meedoen, maar komt het op jou als luisteraar niet storend over. Zo'n systeem is heel fijn luisteren dus als je akoestiek niet perfect is, hoewel de extra kamerinvloed voor mixen/masteren natuurliijk ongewenst is.

Maargoed, het is dus een systeem om mee van muziek te genieten en dat is zeer goed te doen! Vooral de 3D-indruk is opmerkelijk. Zo heeft een stem niet alleen een zeer goede focus, maar hoor je echt een hoofd met dimensies en een 'achterkant'. De staffeling van instrumenten is enorm gelaagd en natuurlijk en geluiden komen vaak ver buiten de luidsprekers (ik deed mijn ogen dicht wat de illusie enorm verbetert, met je ogen open valt de weergave meer terug naar 'tussen de luidsprekers').

Het is natuurlijk een soort miniatuurversie van de werkelijkheid door de korte luisterafstand en de geringe stereo-spreiding, maar met je ogen dicht is er toch wel degelijk een breed en diep panorama. Heel apart.

Tonaal gezien (gehoord?) waren er nog wel wat afwijkingen die voor mij de werkelijkheidsweergave in de weg stonden. Ik mis een behoorlijk stuk body/middengebied. Kan best zijn dat het recht meet, maar mijn oren zeggen dat er zeker nog iets mist. Als dat is 'opgelost' kom ik nog wel weer een keer luisteren Jos.. ;)

jossie

#104
Ach!

Kijk nou, de baas zelf is langs geweest  :D. Nog wat huiswerk gekregen maar ik beschouw dit toch wel als een 7+, misschien zelfs wel iets meer...  :pompom:

Bedankt voor je tijd Garmt, je bevindingen sluiten aan bij de andere proefkonijnen forum bazen.
Omni !

Ralf67

Voor meer body kom je al snel op een 6,5 tot 7 inch basmidden unit uit.

Kan je die in een dergelijk systeem toepassen ?

jossie

Quote from: Ralf67 on August 20, 2021, 12:28:41
Voor meer body kom je al snel op een 6,5 tot 7 inch basmidden unit uit.

Kan je die in een dergelijk systeem toepassen ?

Niet in de huidige opzet, eerst even goed meten waar het probleem vandaan komt...
Omni !

jossie

#107
Slordigheidje weggewerkt! Flinke dip bij 200 Hz... kan ook komen door het schuiven met stoel en speakers vanwege 'stofzuig activiteiten'. Meer druk!

Verder werk ik natuurlijk met een digitale en analoge volumeregeling. Het klinkt nu lekkerder door de receiver veel verder open te draaien en dus meer digitaal terug te nemen, allebei 3/4 zeg maar... ik kan me er wel iets bij voorstellen, zal niet zo'n denderend volume ic zijn in de receiver.

Lijkt dynamischer, minder ingehouden. Allemaal volledig subjectief natuurlijk, behalve de dip...

Ik had ook nog een smalbandige plus rond 1,5 kHz om Bacch een tikkie te simuleren, dat werkt goed voor bronnen in het center maar links en rechs krijgen toch een onnatuurlijk randje, weg ermee!
Omni !

belgiansound

Mysterieus topic, moet eerlijk zeggen na al het lezen dat ik nog niet 100% zeker ben wat er nu juist staat :blink:

Ik legde de link persoonlijk met de Phiips 'pyramid' luidsprekers, heb nog getwijfeld om ze te kopen een hele tijd geleden, maar de reviews hielden mij tegen. Lijkt mij ook dat je al gevorderd moet zijn om deze goed te plaatsen in je ruimte, laat staan ze zelf bouwen :pompom:

DofN

Nou, ik ben ook gaan luisteren en ik ben flink onder de indruk. 

De afbeelding is geweldig, doe mij die maar. Geen Bacch nodig, of andere zaken zoals "fluisteraars" waarmee ik ook geëxperimenteerd heb. Wat doe je nog met stereo LS als de afbeelding ook zo kan zijn? Ik weet het oprecht niet. Ik bevond me in een geluidsbubble die zowel intiem als groot kan zijn, afhankelijk van de opname. Het laag is strak en snel en deed me denken aan dipoollaag. Al met al is een beschrijving die bij me opkwam: delicaat (wat goed is), vooral in het laag en midden.

Wat ik lastig vind en wat ik eigenlijk vooral thuis kan horen, is of de weergave me voldoende betekenis geeft. Klinkt een stem als een echte stem, klinken vogels als vogels? Herken ik het ruisen van de wind in een opname of klinkt het er alleen maar naar? Vond ik de keelklank in Lennox's stem in "The Gift" niet misschien toch net even te hard? Geen idee. Het is iets waarop ik de laatste jaren meer ben gaan letten. De kans is groot dat het dik in orde is, maar zoiets heeft bij mij tijd nodig om het zeker te weten. Zelden een set gehoord die de verschillen in opnames zo duidelijk weergeeft. Ik zou er met veel plezier nog veel vaker naar willen luisteren, liefst thuis. Ik heb al een plek in gedachten :)

Bedankt Jossie voor de gelegenheid om te komen luisteren en tot een volgende keer.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Mooi verhaal DofN maar wat zijn fluisteraars en wat bedoel je met "wat doe je nog met stereo LS"? Jossie gebruikt toch ook gewoon stereo luidsprekers? Weliswaar met de bas speakers vlak naast je maar toch...

Groeten...

chansig

Ik heb geen gewone stereo LS gezien. Twee stangen met een kapje (5 bij 5 cm oid)  erop. En inderdaad 2 pvc pijpen welke schijnbaar de subs zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Kwabbernoot on September 12, 2021, 17:12:49
Mooi verhaal DofN maar wat zijn fluisteraars en wat bedoel je met "wat doe je nog met stereo LS"? Jossie gebruikt toch ook gewoon stereo luidsprekers? Weliswaar met de bas speakers vlak naast je maar toch...

Groeten...

Fluisteraars zijn LS die je in stereo laat meelopen vanaf een bepaalde frequentie en met een beetje delay als ze dichterbij je staan dan je fronts.. Dat je daar wat direct geluid van hebt.

Met stereo LS bedoel ik.. reguliere luidsprekers die een paar meter voor je staan in een gewone luisterdriehoek en die geen omni's zijn.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Quote from: chansig on September 12, 2021, 17:15:54
Ik heb geen gewone stereo LS gezien. Twee stangen met een kapje (5 bij 5 cm oid)  erop. En inderdaad 2 pvc pijpen welke schijnbaar de subs zijn.

Gr. Hans
Die stangen zou je dan kunnen zien als stereo LS, denk ik.

@DofN: bedankt voor de toelichting. Ik heb nog nooit gehoord van dergelijke fluisteraars. Wel een interessant idee.

Groeten...

Tabcam

Heb ooit op de Zelfbouwluisterdag Oost-Nederland omnis gehoord die tonaal erg goed waren maar het stereobeeld toen niet klopte. Misschien omdat er toen teveel mensen in de ruimte waren?

Raar dat het goed meet maar toch wat vraagtekens bij de balans/tonaliteit worden gezet. Bij mij maakt een eenpuntsmeting, gemiddelde van >10 meetpunten of MMZm nogal uit. Ook kan ik me voorstellen dat het best wennen kost. Dat merk ik telkens met luidspreker en filterwisselingen. Wel gaat het wennen aan beter geluid veel gemakkelijker.

Heel veel succes en hoop dat je slaagt, is echt een uitkomst voor lastige luisterruimtes :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

Quote from: DofN on September 12, 2021, 16:36:54
Nou, ik ben ook gaan luisteren en ik ben flink onder de indruk. 

De afbeelding is geweldig, doe mij die maar. Geen Bacch nodig, of andere zaken zoals "fluisteraars" waarmee ik ook geëxperimenteerd heb. Wat doe je nog met stereo LS als de afbeelding ook zo kan zijn? Ik weet het oprecht niet. Ik bevond me in een geluidsbubble die zowel intiem als groot kan zijn, afhankelijk van de opname. Het laag is strak en snel en deed me denken aan dipoollaag. Al met al is een beschrijving die bij me opkwam: delicaat (wat goed is), vooral in het laag en midden.

Wat ik lastig vind en wat ik eigenlijk vooral thuis kan horen, is of de weergave me voldoende betekenis geeft. Klinkt een stem als een echte stem, klinken vogels als vogels? Herken ik het ruisen van de wind in een opname of klinkt het er alleen maar naar? Vond ik de keelklank in Lennox's stem in "The Gift" niet misschien toch net even te hard? Geen idee. Het is iets waarop ik de laatste jaren meer ben gaan letten. De kans is groot dat het dik in orde is, maar zoiets heeft bij mij tijd nodig om het zeker te weten. Zelden een set gehoord die de verschillen in opnames zo duidelijk weergeeft. Ik zou er met veel plezier nog veel vaker naar willen luisteren, liefst thuis. Ik heb al een plek in gedachten :)

Bedankt Jossie voor de gelegenheid om te komen luisteren en tot een volgende keer.

Leuk dat je de moeite hebt genomen en bedankt voor je positieve berichten... ik heb toch niks betaald of beloofd?  ::)

Quote from: Kwabbernoot on September 12, 2021, 17:43:24
Die stangen zou je dan kunnen zien als stereo LS, denk ik.

Zeker, dat is gewoon links en rechts, maar minder 'gewoon' dan je doet voorkomen, dan zou het ook 'gewoon' klinken, en dat doet het nou net niet...

Overigens, nog even nagemeten, jij zat vrij precies in de luisterdriehoek DofN. De maatvoering is vrijwel 1:1:1.

Quote from: Tabcam on September 12, 2021, 23:02:14
Heb ooit op de Zelfbouwluisterdag Oost-Nederland omnis gehoord die tonaal erg goed waren maar het stereobeeld toen niet klopte. Misschien omdat er toen teveel mensen in de ruimte waren?

Raar dat het goed meet maar toch wat vraagtekens bij de balans/tonaliteit worden gezet. Bij mij maakt een eenpuntsmeting, gemiddelde van >10 meetpunten of MMZm nogal uit. Ook kan ik me voorstellen dat het best wennen kost. Dat merk ik telkens met luidspreker en filterwisselingen. Wel gaat het wennen aan beter geluid veel gemakkelijker.

Heel veel succes en hoop dat je slaagt, is echt een uitkomst voor lastige luisterruimtes :pompom:.

Persoonlijk twijfel ik niet aan de tonaliteit, het is zeker wel wennen. In het indirecte veld zit veel meer mid-hoog dan bij gangbare luidsprekers. En gek genoeg, geeft dat bij mij dan een veel realistischer gevoel zoals ik al eerder heb omschreven (bv bij piano en blazers).

Mijn akoestiek is inderdaad vrij hard, beton gietvloer, stuc wanden, niet al teveel meubels. Niettemin, beste geluid dat ik ooit gehoord heb in mijn  huis. Links en rechts staan op ongeveer 110 cm voor je, het directe geluidsveld is overduidelijk veel overheersender. Omni's op 2,5-3 meter zou ik zeker niet willen promoten, bij mij staan ze erg dichtbij.

Mensen die 'aktief' de overgang van de bolle beeldbuis naar het platte scherm hebben meegemaakt zullen begrijpen wat er mogelijk speelt. Het platte scherm leek in eerste instantie niet correct, ik was gewend aan het bolle beeld. Sommigen omschreven het alsof je in het beeld werd gezogen (ik in ieder geval). Na een tijdje 'went' het en is het nieuwe normaal net zo acceptabel, en uiteindelijk beter.
Omni !

DofN

#116
Ik heb nog twee onmi's staan en ga daar eens leuk mee experimenteren :) https://www.samsung.com/nl/audio-video/multiroom-360-sound-speaker-wam5500/WAM5500XN/
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

#117
Quote from: jossie on September 12, 2021, 23:25:39

Zeker, dat is gewoon links en rechts, maar minder 'gewoon' dan je doet voorkomen, dan zou het ook 'gewoon' klinken, en dat doet het nou net niet...


Ik bedoelde het niet als aanval op jouw opstelling of speakers. Ik bedoelde dat er toch min of meer sprake is van een klassieke stereo near field opstelling, m.u.v. de basweergevers. Ik bedoel dus niet het gebruikte type speakers of de elektronica er voor.
Als ik alle ervaringen lees over jouw opstelling, lijkt het mij een heel erg interessant systeem.

Groeten...

chansig

Als je de reis wilt maken: Doen. Zeer verhelderend en zet je eigen gedoe een beetje in perspectief.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#119
Quote from: DofN on September 13, 2021, 08:39:02
Ik heb nog twee onmi's staan en ga daar eens leuk mee experimenteren :) https://www.samsung.com/nl/audio-video/multiroom-360-sound-speaker-wam5500/WAM5500XN/

Altijd een goed teken als mensen iets na gaan doen toch?   :D

Quote from: Kwabbernoot on September 13, 2021, 08:53:20
Ik bedoelde het niet als aanval op jouw opstelling of speakers. Ik bedoelde dat er toch min of meer sprake is van een klassieke stereo near field opstelling, m.u.v. de basweergevers. Ik bedoel dus niet het gebruikte type speakers of de elektronica er voor.
Als ik alle ervaringen lees over jouw opstelling, lijkt het mij een heel erg interessant systeem.

Groeten...

Ja, de opstelling is exact driehoekig (zoals het hoort, anders hoor je iets anders dan degene die achter de mixer zat... mag uiteraard maar is niet... etc etc)

De koppeling van de opstelling aan de ruimte is afwijkend van wat 'normaal/gebruikelijk'  is, dat verklaart voor mij een groot deel van het plezier...

De LR units zijn sterk afwijkend van wat te koop is.

Ik heb in mijn leven een aantal keren een soort mentale schok ervaren als ik iets bedacht had. De eerste keer zat ik als kleuter te spelen met wat speelgoed en na te denken over grote mensen enzo... opeens drong het tot me door dat ik later ook een 'groot' mens zou worden! Ik kreeg een soort explosie in mijn hoofd, man wat was ik briljant!  :D

Iets dergelijks gebeurde recent dus ook  ;D, wederom briljant   :pompom:

Ik heb het iets bescheidener omschreven dat er wat kwartjes waren gevallen  :satisfied:

Uiteraard kun je er van alles van vinden en/of op aanmerken maar de gemene deler is dat alle mensen die inmiddels hier geluisterd hebben dat met veel plezier gedaan hebben. Ik ervaar het zelf ook zo, ik luister dagelijks (veel) meer muziek dan vroeger. Het heeft niet de finesse/soeplesse van elektrostaten maar de opstelling is veel makkelijker in te passen in een ruimte. Tot nu toe geen enkele aandrang meer gehad om aan de akoestiek iets te verbeteren. Het plezier zit in de afbeelding van de muziek zoals DofN dat ook omschreef...

Omni !

Timvg

Quote from: DofN on September 12, 2021, 16:36:54

Wat ik lastig vind en wat ik eigenlijk vooral thuis kan horen, is of de weergave me voldoende betekenis geeft. Klinkt een stem als een echte stem, klinken vogels als vogels? Herken ik het ruisen van de wind in een opname of klinkt het er alleen maar naar? Vond ik de keelklank in Lennox's stem in "The Gift" niet misschien toch net even te hard? Geen idee.

Als ik dit lees, en wat Garmt zegt, lijkt het me gewoon een kwestie van die dingen eens naar buiten (of een groter ruimte) te brengen en wat quasi-anechoische data te verzamelen en vervolgens correctie toe te passen waar nodig.

jossie

Quote from: Timvg on September 13, 2021, 13:42:27
Als ik dit lees, en wat Garmt zegt, lijkt het me gewoon een kwestie van die dingen eens naar buiten (of een groter ruimte) te brengen en wat quasi-anechoische data te verzamelen en vervolgens correctie toe te passen waar nodig.

Ik meet me suf Tim, dat is niet direct het probleem. Ik weet ook niet of DofN bedoelt dat  dat bij mij niet in orde is, ik denk dat hij aangeeft dat dat moeilijk te beoordelen is... en wellicht anders dan gewend én dat hij dat dus in zijn eigen kamer wil horen. Maar hij mag het zelf toelichten als hij wil.

De power response van deze speakers is 'by design' bijna vlak, als ik met roze ruis meet (niet anechoisch) kan ik er bijna een liniaaltje naast leggen. Niettemin heb ik toch een house curve ingebakken om niet teveel midhoog bij popmuziek te hebben. Ik heb het idee dat daar vaak teveel inzit voor rechte speakers. Ik zou dus graag een eq tilt knop op mijn luisterpositie hebben om afhankelijk van het bronmateriaal de power response van het systeem te kunnen tilten. Jazz/klassiek is anders (soms) net te dof, pop soms te helder, vooral 80's muziek.

Ik kan wel presets maken in de software maar dan slaat het soms op tilt als ik die instant wissel, moet ik nog 's naar kijken. Andere 'standaardsetting' maken is natuurlijk geen probleem.

Garmt had een punt, heb ik al toegelicht en mee bezig geweest. Of het (voor hem) afdoende is weet ik nog niet.

Wat ik wel weet... je moet het gehoord hebben om te begrijpen wat de anderen schrijven. Er zijn niet zoveel 'equivalenten' voorhanden... ik hoor ook niemand zeggen het lijkt op..., het is gewoon anders.
Omni !

DofN

#122
Goed dan.. Het klinkt als..

Wie in de overkapte luisterstoel bij Jerry heeft gezeten, kan zich misschien nog herinneren hoe hij zich in een bubble bevond. Het is geen koptelefoon, daarvoor staat het geluid te ver van je oren af. Muziek bevindt zich links en rechts van je, rondom je, sommige dingen klinken meters van je vandaan. Daar deed het me aan denken, maar bij Jossie klinkt het vrijer, gemakkelijker.. Ruimtelijker. Je hebt niet ook de fysieke gewaarwording van de bedompte kleine ruimte van Jerry.

Het laag is delicaat, zoals van een dipool, en toch volledig.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: jossie on September 13, 2021, 15:00:17
Ik meet me suf Tim, dat is niet direct het probleem. Ik weet ook niet of DofN bedoelt dat  dat bij mij niet in orde is, ik denk dat hij aangeeft dat dat moeilijk te beoordelen is... en wellicht anders dan gewend én dat hij dat dus in zijn eigen kamer wil horen. Maar hij mag het zelf toelichten als hij wil.grijpen wat de anderen schrijven. Er zijn niet zoveel 'equivalenten' voorhanden... ik hoor ook niemand zeggen het lijkt op..., het is gewoon anders.

Ik kan het niet anders verwoorden dan ik deed. Beetje ongrijpbaar.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Quote from: jossie on September 13, 2021, 15:00:17
Ik meet me suf Tim, dat is niet direct het probleem. Ik weet ook niet of DofN bedoelt dat  dat bij mij niet in orde is, ik denk dat hij aangeeft dat dat moeilijk te beoordelen is... en wellicht anders dan gewend én dat hij dat dus in zijn eigen kamer wil horen. Maar hij mag het zelf toelichten als hij wil.

De power response van deze speakers is 'by design' bijna vlak, als ik met roze ruis meet (niet anechoisch) kan ik er bijna een liniaaltje naast leggen. Niettemin heb ik toch een house curve ingebakken om niet teveel midhoog bij popmuziek te hebben. Ik heb het idee dat daar vaak teveel inzit voor rechte speakers. Ik zou dus graag een eq tilt knop op mijn luisterpositie hebben om afhankelijk van het bronmateriaal de power response van het systeem te kunnen tilten. Jazz/klassiek is anders (soms) net te dof, pop soms te helder, vooral 80's muziek.

Ik kan wel presets maken in de software maar dan slaat het soms op tilt als ik die instant wissel, moet ik nog 's naar kijken. Andere 'standaardsetting' maken is natuurlijk geen probleem.

Garmt had een punt, heb ik al toegelicht en mee bezig geweest. Of het (voor hem) afdoende is weet ik nog niet.

Wat ik wel weet... je moet het gehoord hebben om te begrijpen wat de anderen schrijven. Er zijn niet zoveel 'equivalenten' voorhanden... ik hoor ook niemand zeggen het lijkt op..., het is gewoon anders.

Het hangt er ook een beetje vanaf hoé je meet natuurlijk. Geen kritiek uiteraard, want ik heb er werkelijk geen idee van welke meetmethodiek je gebruikt. Ervaring zegt mij echter dat meten in grote ruimtes met een voldoende groot tijdsvenster, toch meer zeggen dan metingen die genomen worden in-room. Horizontaal afstraalgedrag bij een omnidirectionele luidsprekers is natuurlijk voorspelbaar, heb je echter ook duidelijke metingen van wat zich verticaal afspeelt? De speaker ziet er nog steeds uit zoals gepost in reply #26, juist?