Dual NUC oplossing NUC7i7BNH (ROCK) AudioLinux NUC7PJYH of NUC7i7DNBE (Endpoint)

Started by StereoMike, November 29, 2018, 11:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note


StereoMike

Quote from: Lion of Judah on February  2, 2019, 15:18:08
Daar heb ik dan weer een Ifi micro iUSB voor.
Waarom eerst veroorzaken (slechte voeding) en vervolgens (duur) bestrijden?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Lion of Judah on February  2, 2019, 11:47:44
Dus: data over ethernet geen winst met een liniaire voeding en data over USB wel winst met een liniaire voeding? Waar komt dat door?
De data moet nog worden geconverteerd van ethernet naar USB en daarbij zijn vooral de verschillende klokken erg belangrijk. Klokken zijn zeer gevoelig voor (voeding)storingen. Ook een zeer mooie klok degradeert zeer snel wanneer de voeding niet op orde is. Meestal wordt een passende voeding meegeleverd zodat de fabrikant de nauwkeurigheid van de klok nog een beetje in de hand heeft. Een moederbord is uiteraard een compromis en niet het volledige potentieel van een (dure) voeding komt uiteindelijk bij de klok terecht. Vooral goedkope moederbord regulatoren zorgen voor problemen. Desondanks haal je alleen het maximale potentieel uit het moederbord bij gebruik van het goede voeding.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Lion of Judah

Quote from: StereoMike on February  3, 2019, 09:26:28
Waarom eerst veroorzaken (slechte voeding) en vervolgens (duur) bestrijden?
Zoals ik al zei: eerst een HDplex geprobeerd en die gaf geen verbetering. Daarna de Jitterbug, Ifi nano en de Micro getest. Micro gaf wel (de meeste) verbetering. Ik geloof ook niet dat het USB signaal alleen door de voeding wordt beïnvloed.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Lion of Judah

Quote from: StereoMike on February  3, 2019, 09:24:03
De Ifi oplossing is inderdaad erg duur en waarschijnlijk helemaal niet nodig bij een NUC7i7DNBE.
Ik stel de Ifi graag ter beschikking om dit ook daadwerkelijk vast te stellen. Ben ook wel benieuw naar met/zonder voeding. Tenslotte hebben wij het allebei over verschillende configuraties dus het is nu ook een beetje appels met peren vergelijken wellicht.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

dewolf

De afgelopen dagen AL op extreme in het RAM geheugen gedraaid. Dit op een 7i7dnhe met aangepaste bios, zonder SSD en met de fan afgekoppeld. Niet boven de 60°C. Uiteindelijk wel de Akasa eromheen gedaan. Niet boven de 30°C.
Ik heb in het BIOS de 5v power van de USB poort waar mijn DAC achter zit uitgezet. Een usb stick of bijvoorbeeld toetsenbord werkt niet meer, maar mijn DAC heeft de 5v niet nodig. Zal vast weer wat schelen lijkt me.
Ik gebruik de 7i7dnhe als endpoint en de HDplex is in deze situatie een behoorlijke upgrade.

Geert (gvc)

Quote from: StereoMike on February  3, 2019, 09:26:28
Waarom eerst veroorzaken (slechte voeding) en vervolgens (duur) bestrijden?
Goede voeding of niet, een moederbord produceert een hoop HF rommel die op de USB connectie terecht kan komen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Kingpin

Ben wel eens benieuwd wie hier een emc meting aan heeft gewaagd?
Vorig jaar nog een emc meting de fout in zien gaan doordat de aangesloten pc zoveel emc veroorzaakte dat het aangesloten apparaat hierop niet door de keuring kwam!
En daar zat notabene een CE stikker op.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

Quote from: gvc on February  3, 2019, 18:33:13
Goede voeding of niet, een moederbord produceert een hoop HF rommel die op de USB connectie terecht kan komen.
Als ik even tijd heb zal ik een near field meting uitvoeren.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

dewolf

Ben niet helemaal tevreden met de Plato. De poorten (hdmi, usb, utp, power) aan de achterkant krijg ik niet goed uitgelijnd met de uitsparingen in de case. Alle truckjes uit de kast gehaald, maar no go. Het lijkt dat de heatsink iets te hoog is. Wanneer ik de schroeven helemaal aan zou draaien, trekt het moederbord krom.
Op het moment lijkt het alsof mijn USB kabel naar DAC en de jack van de HDplex de rand van de case raken. Toch even geprobeerd. Geluid is slecht; een 'flubberbas' en/of een 'oomph bas'. Klinkt alsof mijn speakers zijn opgeblazen. Snel weer uitgezet natuurlijk. Kan dit het resultaat zijn van de situatie met de case of is het een 'inspeelprobleem'?

StereoMike

Quote from: dewolf on February  5, 2019, 07:48:58
Ben niet helemaal tevreden met de Plato. De poorten (hdmi, usb, utp, power) aan de achterkant krijg ik niet goed uitgelijnd met de uitsparingen in de case. Alle truckjes uit de kast gehaald, maar no go. Het lijkt dat de heatsink iets te hoog is. Wanneer ik de schroeven helemaal aan zou draaien, trekt het moederbord krom.
Op het moment lijkt het alsof mijn USB kabel naar DAC en de jack van de HDplex de rand van de case raken. Toch even geprobeerd. Geluid is slecht; een 'flubberbas' en/of een 'oomph bas'. Klinkt alsof mijn speakers zijn opgeblazen. Snel weer uitgezet natuurlijk. Kan dit het resultaat zijn van de situatie met de case of is het een 'inspeelprobleem'?
Je hebt wel de juiste Plato XD7 (A-NUC39-M1B)? Verder heb je natuurlijk wel de CMOS batterij losgemaakt en netjes in de uitsparing geplakt?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

dewolf

Ja, de juiste kast en de batterij in de uitsparing geplakt. Alles dubbel check. Ik maakte al de opmerking dat het lijkt alsof de speakers zijn opgeblazen. Geluid is erg schel, hard, niet in balans, niet coherent en met een ongecontroleerd laag. Vertel net aan mijn puberzoon wat er aan de hand was en dat ik niet begreep hoe dit kan. Hij verschoot van kleur... Tidal via bluetooth keihard gezet, totdat het raar klonk >:(
Zo vaak uitgelegd... Maar dit is offtopic. Als iemand een tip of link heeft om eea zelf simpel door te meten graag via PM dan...

StereoMike

Quote from: dewolf on February  5, 2019, 12:11:53
Ik maakte al de opmerking dat het lijkt alsof de speakers zijn opgeblazen.
Hoop dat de schade meevalt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Walraven Records

Quote from: StereoMike on January 28, 2019, 19:17:55
Maar je moet er wel rekening mee houden dat je juist minder schoon signaal krijgt door het gebruik van het M.2 Card Slot. Als het dan toch een USB signaal moet worden is het wellicht beter om gebruik te maken van de interne usb headers. Daar kun je eenvoudig ontkoppelen en herklokken.
Is het ook mogelijk om gebruik te maken van de Inter IC connect I2S. Mijn DAC heeft een I2S aansluiting en dat heeft ook mijn voorkeur.

StereoMike

Quote from: Walraven Records on February 10, 2019, 16:08:28
Is het ook mogelijk om gebruik te maken van de Inter IC connect I2S. Mijn DAC heeft een I2S aansluiting en dat heeft ook mijn voorkeur.
Er zijn verschillende manieren om een NUC (daar gaat dit topic over) van een i2s aansluiting te voorzien. Je kunt een PCI-e i2s bridge of een USB i2s bridge gebruiken. De tweede optie heeft duidelijk mijn voorkeur. Stuur maar een pm.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake