Holle of massieve bananen ?

Started by hifi-annemie, December 19, 2018, 16:17:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifi-annemie

Weet iemand was het nut is van holle banaanstekkers? Ik vind het een beetje vreemd dat, dikke kabels afgemonteerd worden met dunwandige holle stekkers.

Leeuwarden

Een holle stekker veert iets naar buiten waardoor het grootste gedeelte van de wand contact maakt met het contact waar de holle stekker in gaat. Een massieve stekker zou in principe minder contact maken met de wanden... Dat is de theorie althans. Of het echt zo werkt laat ik maar even in het midden.

noot87

#2
Het gaat om de verbinding tussen de twee delen. Hoe massief de connector is heeft weinig invloed. Iemand waarvan ik denk dat hij er verstand van heeft, zei mij dat het meeste 'verlies' plaatsvindt op de verbinding van twee delen. De beste verbinding is eigenlijk als het gewoon elkaar vast zit, dus bijvoorbeeld solderen is veel beter dan vele andere vormen van verbinden.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

CZ79

Klemmen is dacht ik beter dan solderen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sjettepet

Ik heb veel speakerkabels met holle pluggen omdat ik een periode veel met Cyrus apparatuur heb gespeeld. 'Massieve' pluggen gingen daar niet in en volgens mij had dat te maken met beveiliging (Britse bepalingen?). In de aansluiting op de versterker zat een kunststof palletje waar de holle plug omheen schoof. Je kon er dus niet iets anders insteken. Bij sommige andere merken tref je die palletjes ook wel aan maar die kun je dan eenvoudig verwijderen door de schroefklem helemaal van de speakeraansluiting af te draaien.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

fluissie

vind het zo ie zo vreemd dat dure kabels (of goedkope)
worden afgemonteerd met stekkers?

je creëert een extra onnodige verbinding , gewoon bare wire lijkt mij nog gewoon de beste manier
maar ja wie ben ik :colgate:

Dirk

diegene die alle stekkers van z'n Audioquest's heeft geknipt?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Leeuwarden

Quote from: fluissie on December 20, 2018, 09:19:31
vind het zo ie zo vreemd dat dure kabels (of goedkope)
worden afgemonteerd met stekkers?

je creëert een extra onnodige verbinding , gewoon bare wire lijkt mij nog gewoon de beste manier
maar ja wie ben ik :colgate:

Ik heb wel eens een luidsprekerfilter in elkaar gezet door deels de draadeinden een stukje in elkaar te draaien en deels krokodillenbekjes te gebruiken. Daarna het filter gesoldeerd. Daar zit dus een duidelijk hoorbaar verschil tussen...

blue-eyes

Quote from: fluissie on December 20, 2018, 09:19:31
vind het zo ie zo vreemd dat dure kabels (of goedkope)
worden afgemonteerd met stekkers?

je creëert een extra onnodige verbinding , gewoon bare wire lijkt mij nog gewoon de beste manier
maar ja wie ben ik :colgate:

Er zijn wel connectors waarbij wel dit effect wordt geclaimd. De huls wordt dermate strak aangeklemd dat de connector en de kabel zo goed als 1 geheel vormen.
Bijvoorbeeld de QED airlocks (10 - 15 euro per stuk bij de sponsoren). Let op, er is een speciale tang voor benodigd!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

fluissie

Quote from: Dynky on December 20, 2018, 09:25:34
diegene die alle stekkers van z'n Audioquest's heeft geknipt?

hoe weet jij dat? ;D

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

darkrunner

Quote from: Leeuwarden on December 20, 2018, 09:27:51
Ik heb wel eens een luidsprekerfilter in elkaar gezet door deels de draadeinden een stukje in elkaar te draaien en deels krokodillenbekjes te gebruiken. Daarna het filter gesoldeerd. Daar zit dus een duidelijk hoorbaar verschil tussen...
En welke was de betere methode?

Leeuwarden


Kingpin

Quote from: Blue-Eyes on December 20, 2018, 09:45:23
Er zijn wel connectors waarbij wel dit effect wordt geclaimd. De huls wordt dermate strak aangeklemd dat de connector en de kabel zo goed als 1 geheel vormen.
Bijvoorbeeld de QED airlocks (10 - 15 euro per stuk bij de sponsoren). Let op, er is een speciale tang voor benodigd!
Idd, krimpen, de beste methode.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb

Bij krimpen bestaag nog steeds de kans op vervuiling tussende kabel en de huls als deze verbinding ouder wordt. Bij een soldering kan deze verbinding onderling in ieder geval niet oxideren.

Gemineye

Volgens mij is dat (buiten het esthetisch aspect) meteen een van de belangrijkste redenen om voor pluggen te gaan.
:)

Kingpin

Verdiep je er maar eens in. Mits gebruik makend van goede tools gaat de voorkeur uit naar krimpen, vanwege de gasdichte verbinding. Ook goed te zien bij bv koper-koper krimp, de las 'smelt' als het ware tot 1 geheel. Bij soldeer heb je altijd nog een overgang van koper-soldeermengsel-koper.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack