Vibratie sub

Started by clicquot, December 16, 2018, 23:12:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Dag iedereen,

Vraagje aan de kenners, ervaren rotten.  ;) Ik zit met de HT room op zolder (houten constructie). Ik had wat eindbakken veranderd in de setup en terug de audyssey laten lopen.
Ik vind dat de boel beter klinkt dan voorheen, hoewel de speakers hun testtoon gemeten wordt rond de 67-68db ipv 75db voorheen. Dunnow why, maar soit.

Nu het laag gaat ook wat dieper (gevoel dan), maar twee verdiepingen benenden dus ook! :-) Waar voorheen mijn vrouwtje nooit iets zei op het moment dat de bommen boven ontploffen, stuurt ze me nu af en toe een sms om te zeggen "je overdrijft"... het trilt dus wat meer beneden. :clapping:

Vraag, is er een manier om dat (wat) te reduceren? Ik lees op het het internet eigenlijk twee dingen: neen, onmogelijk om vibraties te dimmen, ja "ontkoppel".
Wat denken jullie?
Sub is downfiring op z'n eigen houten plaat. (SVS PB PLUS12). Zou het ietwat helpen op die nog op een auralex subdude HT plaat te zetten of een soort vibrapads?
Los van vibratie probleem 2 verdiepingen lager, zorgt zo'n auralex plaat sowieso nog voor wat beter laag (kwalitatief gezien dan?)

Vloer opbouw is: houtens skelet met daarop, OSB - pan terre acoustix natuurpaneel - OSB - deepstep PU akoestisch ondertapijt - vasttapijt

Alvast dank voor de feedback!

bert stoltenborg

#1
Je kunt wat opgevouwen handdoeken onder de speaker leggen om te kijken of het contactgeluid is. Als dat helpt kun je een pro-oplossing zoeken, iets dat ontkoppelt.
Als het luchtgeluid is heb je een groter probleem.

PS Zo'n auralexplaat helpt misschien als je een vibratieprobleem hebt. Als je dat niet hebt wordt het geluid er helemaal niks anders van  ;D.
Ik bazel maar wat.

clicquot

Dank je van harte voor de tip Bert, ga ik uitproberen!
cheers

chansig

De sub moet toch een soort van weghobbelen als het contactgeluid is ? In ieder geval moet je de sub behoorlijk voelen bewegen...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Quote from: chansig on December 17, 2018, 20:38:02
De sub moet toch een soort van weghobbelen als het contactgeluid is ? In ieder geval moet je de sub behoorlijk voelen bewegen...

Gr. Hans

Subs bewegen altijd als je ze aanraakt, maar de ellende zit boven de 20 Hz, dat voelen we als een trilling. Als ze hobbelen is dat een veel lagere frequentie.
Maar hogere lage frequenties worden doorgevoerd naar de bodem en dat kan overlast veroorzaken.
Ik ken iemand die in een rijtjeshuis in het verre, verre Hoorn woonde en die wel eens gas gaf met twee JBL 2235 en een Sony amp van 100 Watt.
Dus niks geen 2 x 18" 18sound bandpass loaded boxen met QSC amp van 4000 Watt die ik wel eens aanzet omdat junior dat gaaf vindt en dat je denkt dat het hele huis instort.
Bij hem kwam de buurman van 4 huizen verderop vragen wat er aan de hand was.
Mijn kameraad zei dat hij de versterker wel zou dimmen, en die man vond dat niet belangrijk, want : "Geluid is niet hard, maar alles trielt, Alles trielt en dingen vallen. Met een 100 Watt ding en twee keer 15 ", dan weet je dus wel dat laag een mean animal is.     
Ik bazel maar wat.

chansig

#5
Dat zal dan toch geen contact geluid geweest zijn ?

Dat is eigenlijk het punt wat ik wilde maken: als het contact geluid is dan moet de sub behoorlijk bewegen ?

Mijn subs trillen iets, maar dat is zeker geen contact geluid wat ik hoor in de slaapkamer (als de set staat te spelen).

Overigens hier ook een houten vloer.

Onder mijn subs zit een stuk verpakkingsmateriaal welke bij de subs zat. Ongeveer ter grote van de sub, ideaal.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Quote from: chansig on December 18, 2018, 07:31:19
Dat zal dan toch geen contact geluid geweest zijn ?

Dat is eigenlijk het punt wat ik wilde maken: als het contact geluid is dan moet de sub behoorlijk bewegen ?

Mijn subs trillen iets, maar dat is zeker geen contact geluid wat ik hoor in de slaapkamer (als de set staat te spelen).

Overigens hier ook een houten vloer.

Onder mijn subs zit een stuk verpakkingsmateriaal welke bij de subs zat. Ongeveer ter grote van de sub, ideaal.

Gr. Hans

OK, dat hobbelen was dus om duidelijk te maken wat je bedoelt en niet letterlijk bedoeld, ik had het zelf zo kunnen zeggen :-).
De OP moet gewoon even uitzoeken wat het is, contact- of luchtgeluid.
Ik ben zelf ook bang dat het luchtgeluid is en dan kom je aan het isoleren.
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on December 17, 2018, 22:51:59
Subs bewegen altijd als je ze aanraakt, maar de ellende zit boven de 20 Hz, dat voelen we als een trilling. Als ze hobbelen is dat een veel lagere frequentie.
Maar hogere lage frequenties worden doorgevoerd naar de bodem en dat kan overlast veroorzaken.
Ik ken iemand die in een rijtjeshuis in het verre, verre Hoorn woonde en die wel eens gas gaf met twee JBL 2235 en een Sony amp van 100 Watt.
Dus niks geen 2 x 18" 18sound bandpass loaded boxen met QSC amp van 4000 Watt die ik wel eens aanzet omdat junior dat gaaf vindt en dat je denkt dat het hele huis instort.
Bij hem kwam de buurman van 4 huizen verderop vragen wat er aan de hand was.
Mijn kameraad zei dat hij de versterker wel zou dimmen, en die man vond dat niet belangrijk, want : "Geluid is niet hard, maar alles trielt, Alles trielt en dingen vallen. Met een 100 Watt ding en twee keer 15 ", dan weet je dus wel dat laag een mean animal is.   
Heb jij 2 grote bandpass subs Bert... :blink:

bert stoltenborg

Quote from: morca on December 18, 2018, 13:30:33
Heb jij 2 grote bandpass subs Bert... :blink:

4 x 18 inch met een bandpass van 600 x 600 x 1400 ervoor, Morca.
Ik ben ook nog muzikant, vandaar. Maar er lopen hier van die 14-jarige hangebekken rond die denken dat een bluetoothbox van Bose het summum van laag is, dus ik heb ze even laten horen hoe een box met 2"compressiedriver, een 12 " en 18" sub met een QSC van 4000 W in een ruimte van 5 x7 x2.5 klinkt  ;D
Ik bazel maar wat.

Tjeb

Een boel massa wil ook vaak goed helpen bij een houten vloer.
Ik heb ook een houten vloer en had veel problemen met resonanties. Hier ligt er een flinke natuurstenen tegel (zou ook een betontegel kunnen zijn) op zacht schuim materiaal op de vloer, hierop heb ik spikes met de punten naar boven met daarbovenop nog een zelfde tegel, op de tegel zacht schuim en daarop de sub.

Dus ik heb ontkoppeld, gekoppeld en ontkoppeld... ;D
Je ziet het spul niet want er staat een Ikea teakhouten wasmand overheen..

PuNkEnStEiN

En die ongewassen sokken en onderbroeken dempen de boel nog extra  :laugh:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

morca

Quote from: bert stoltenborg on December 18, 2018, 14:06:06
4 x 18 inch met een bandpass van 600 x 600 x 1400 ervoor, Morca.
Ik ben ook nog muzikant, vandaar. Maar er lopen hier van die 14-jarige hangebekken rond die denken dat een bluetoothbox van Bose het summum van laag is, dus ik heb ze even laten horen hoe een box met 2"compressiedriver, een 12 " en 18" sub met een QSC van 4000 W in een ruimte van 5 x7 x2.5 klinkt  ;D
Hahaha dat zullen ze leuk hebben gevonden.
Wow dat is groot.
Oftopic maar heb je fotos van? Zelfbouwtopic posten mag als je daar zin aan hebt.
Ik ben nieuwsgierig iig  :)

bert stoltenborg

Die dingen in de hoek, Morca.
Andere plaatje is van de binnenkant.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

andere plaatje
Ik bazel maar wat.

RalphH

En t gros (inclusief ikke) maar aanklooien met een paar svs doosjes en rew 8)
Leuk bert :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

#15
Ik dacht dat mijn bandpass groot was  ;D
Wat is het freq bereik en ontwerp?
Ik heb voor mijne 16-70 hz 4e orde
Leuk bij film kijken bij 16 hz 8 db extra druk tov normaal fors gepoort ontwerp.
Dat zijn bijna 3 extra drivers output alleen door het ontwerp.
I love Diy  :)

Quote from: RalphH on December 18, 2018, 22:14:47
En t gros (inclusief ikke) maar aanklooien met een paar svs doosjes en rew 8)
Leuk bert :thumbs-up:
Kopen? Jij weet hoe dat voelt hahaha
Niet klagen RalphH dat is ook geen straf  ;D

bert stoltenborg

Dit is uiteraard voor hard Live, niet voor extreem laag.
Maar als je een liedje met 30 Hz bas een beetje kunt boosten ten opzichte van een Bose bluetooth ding, zodat die blagen helemaal bang worden, dat is wel grappig.  ;D ;D
Ik bazel maar wat.


bert stoltenborg

Quote from: morca on December 18, 2018, 22:23:10
Ik dacht dat mijn bandpass groot was  ;D
Wat is het freq bereik en ontwerp?
Ik heb voor mijne 16-70 hz 4e orde
Leuk bij film kijken bij 16 hz 8 db extra druk.
Dat zijn bijna 3 extra drivers output alleen door het ontwerp.
I love Diy  :)
Kopen? Jij weet hoe dat voelt hahaha
Dat bandpass ontwerp van deze dingen zorgt er ook voor dat je met één woofer een dB of 8 meer krijgt tussen 150 en 40 Hz dan met een reflexding.
We hadden twee Aura 18 inches die extreem veel excursie konden maken en die ook heel laag gingen.
Alleen heb je in een kroeg niets aan dat laag, dan wil je meer output bij frequenties die de instrumenten genereren.
We begonnen dus met een bass reflexbehuizing en dat was nou niet echt iets dat je tegen de muur drukt, het is meer bas bij de buren.
Toen die toeter ervoor, en dat geeft 8 dB meer kabaal tussen 40 en 150 Hz, als ik het me goed herinner.
Dat is dus ook die bijna 3 speakers, alleen bij frequenties waar je met je bandje wat aan hebt.  :P
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on December 18, 2018, 22:34:32
Dat bandpass ontwerp van deze dingen zorgt er ook voor dat je met één woofer een dB of 8 meer krijgt tussen 150 en 40 Hz dan met een reflexding.
We hadden twee Aura 18 inches die extreem veel excursie konden maken en die ook heel laag gingen.
Alleen heb je in een kroeg niets aan dat laag, dan wil je meer output bij frequenties die de instrumenten genereren.
We begonnen dus met een bass reflexbehuizing en dat was nou niet echt iets dat je tegen de muur drukt, het is meer bas bij de buren.
Toen die toeter ervoor, en dat geeft 8 dB meer kabaal tussen 40 en 150 Hz, als ik het me goed herinner.
Dat is dus ook die bijna 3 speakers, alleen bij frequenties waar je met je bandje wat aan hebt.  :P
Ik vond dat db voordeel toen ik ontwerpen aan het vergelijken was.
Iemand van zba heeft me toen geholpen en het ontwerp gemaakt, aan de hand van wat ik ervan verwachte.

Dat was een zeer leerzaam project.

Idd in de kroeg is 30hz al laag
Dan is de band beter iets hoger afgestemd.
Aura zijn mooie drivers en erg goed.

RalphH

Quote from: morca on December 18, 2018, 22:23:10

Niet klagen RalphH dat is ook geen straf  ;D

Ikke niet klagen hoor, prima voor de gewone sterveling ;D

Quote from: bert stoltenborg on December 18, 2018, 22:24:27
Maar als je een liedje met 30 Hz bas een beetje kunt boosten ten opzichte van een Bose bluetooth ding, zodat die blagen helemaal bang worden, dat is wel grappig.  ;D ;D


Ik kan me er wat bij indenken gheghe.
En ach, hoe belangrijk is ultra laag als t daarboven ultra strak is?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Quote from: morca on December 18, 2018, 22:41:20

Aura zijn mooie drivers en erg goed.

Nou, met die bandpass ervoor krijgt het membraan meer weerstand van de lucht. Omdat de lucht meer zit 'opgesloten' dan bij een reflex krijg je dat de akoestische impedantie hoog is, vandaar ook dat je meer rendement krijgt (ten koste van een aantal andere zaken, natuurlijk).
Het membraan van die Aura's is vrij dun en één exemplaar is overleden aan een gescheurde conus.
Vanaf dat moment gebruiken we 18sound 18W9300's in die kasten. Dat gaat al een jaar of 10 goed.

Aura's zijn toch denk ik meer hifi-speakers.
Ik bazel maar wat.

morca

Bedankt voor je uitleg Bert.
Ik wist niet dat er zoveel verschil in tegendruk is bij deze ontwerpen.
Akoestische impedantie... nice weer wat geleerd vandaag  ;D :thumbs-up:

clicquot

Quote from: bert stoltenborg on December 17, 2018, 14:13:44
Je kunt wat opgevouwen handdoeken onder de speaker leggen om te kijken of het contactgeluid is. Als dat helpt kun je een pro-oplossing zoeken, iets dat ontkoppelt.
Als het luchtgeluid is heb je een groter probleem.

PS Zo'n auralexplaat helpt misschien als je een vibratieprobleem hebt. Als je dat niet hebt wordt het geluid er helemaal niks anders van  ;D.


Even terugkoppelen over wat het uiteindelijk geworden is:

Ik heb een mdf plaat van 4cm dikte bekleed met deepstep pu foam, daarop dan hetzelfde polig tapijt dan wat er in de ht room ligt. Dat gaf direct een enorm positief resultaat.
Ondertussen ook soundpaths besteld. Die heb ik er gisteren ondergeschroefd nog. Dat gaf niet echt een verschil ivm de vibraties naar andere verdiepingen, maar heeft wel een effect op de sound van het laag. Minder 'gezapig", steviger.



Resultaat:  geen vibraties meer beneden.
De vrouw vroeg zelf "staat die sub wel wel aan, ben je zeker?"  ;)
Dus zeer tevreden hier. Dank voor alle info/tips nogmaals!


bert stoltenborg

Kijk Morca,

Ik ben, met jou in gedachte, van die belachelijk grote bandpass dingen gedownsized naar een bescheiden directstralende gesloten sub, een Eighteensound 21W9600 special met carbon conus (net zo'n sportwagen van bij Top Gear  ;D) in een kastje van 400 liter. Eindelijk ook laag onder de 30 Hz  :P
Ik bazel maar wat.