Digital Room Correction - DIY

Started by Teleflubbie, March 9, 2019, 15:33:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teleflubbie

Room Correction DIY

Ben de laatste weken wat aan het experimenteren geweest met Digital Room Correction en wil mijn ervaringen hier met jullie delen.

Achtergrond
In onze nieuwe woning ben ik nooit echt tevreden geweest met het geluid in de woonkamer (groot , hoog, tegels en veel glas). Ondanks diverse akoestische aanpassingen (akotherm panelen, etc), bleef het geluid 'onrustig' en hard. Door de welbekende WAF factor, was het niet mogelijk om nog veel meer aanpassingen aan de ruimte te doen. Intussen had ik me ook georienteerd op actieve room correctie systemen, zoals Dirac Live en Room Perfect. Omdat de kosten hiervan relatief hoog zijn en ik niet wist of dit zou helpen, ben ik op een eigen manier wat gaan experimenten.

De aanpak
In mijn werkkamer streamde ik via een Raspberry Pi met Volumio. Ik ontdekte dat Volumio een plugin heeft voor EQ (FIR en IIR) filters. Opzet werdt daarom:

  • Zelfbouw streamer / DRC op basis van Raspberry Pi + Allo DigiOne + lineare voeding
  • USB meetmicrofoon UMIK-1 (toevallig tegenaan gelopen op Marktplaats)
  • REW Room EQ Wizard. (https://www.roomeqwizard.com/) Software om room measurements te maken, te analyseren en om (minimal phase) EQ filters te generen op basis van een gewenste 'home curve'
  • rePhase (ttps://sourceforge.net/projects/rephase/). rePhase is een FIR generation tool waarmee volledige linear-phase filters gegenereerd kunnen worden. REW filter setting export kan in rePhase geimporteerd en verder 'getuned' worden. 
  • Volumio Brutefir plugin (https://github.com/balbuze/volumio-plugins/tree/master/plugins/audio_interface/brutefir3). BruteFIR is een software convolution engine, die lange FIR filters op multi-channel digital audio kan toepassen. BruteFIR is behoorlijk efficient, waardoor de rekenkracht van een Raspberry Pi 2 al voldoende is. De plugin installeerd BruteFIR en zorgt dat deze zich 'installeerd' in de audio keten ([volumio]--->[Loopback]--->[Brutefir]--->[output /DAC]).
Ervaring
Hoewel ik nog niet klaar ben met experimenteren, heeft deze setup inmiddels al een grote verbetering gebracht. Belangrijkste aanpassingen:

  • Room modes onder de 300HZ 'gladgesteken': In eerste instantie dacht ik dat ik door de 'harde' woonkamer veel problemen had met hoge frequentie (>1khz) reflecties. Maar na meten met REW werd me duidelijk dat m.n. de lage frequenties (<100hz) de boosdoener waren (room modes).
  • Looptijd verschil tussen linker / rechter kanaal gelijk getrokken. Helaas is het in onze inrichting niet mogelijk om helemaal recht voor de speakers te zitten (driehoek), waardoor er nooit echt een lekker stereo beeld was. BruteFIR kan deze looptijden corrigeren. Het resultaat was voor mij echt een verassing.
Resultaat: veel meer gebalanceerd beeld met rust en een sterk verbeterd ruimtelijk stereo beeld.

DIY versus Dirac Live, Room Perfect
Hoe dit zich verhoud tot commercieele producten als Dirac Live en Room Perfect vind ik moeilijk in te schatten. Het zou wel interessant zijn om dat ooit eens te vergelijken.
Het resultaat is in ieder geval zeer bevredigend. Wat ik zelf als een groot voordeel ervaar, is dat tools als REW en rePhase je enorm veel inzicht geven in de akoestiek van je ruimte. Door hier zelf mee bezig te zijn, wordt het duidelijk waar de room modes zijn en waar sterke reflecties zijn. Hierdoor kan je met wat extra aanpassingen in de luisterruimte ook al e.a. verbeteren. Producten als  Dirac Live en Room Perfect zijn wat meer 'black box'.
En het laatste voordeel is natuurlijk de prijs. De kosten zijn verwaarloosbaar, waardoor het lekker laagdrempelig is om hier mee te 'experimenteren'.

De hardware
Vervolgens de Raspberry met Allo DigiOne met lineare voeding netjes in een kastje weggewerkt, waardoor een compacte streamer met ingebouwde DRC ontstaat .
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

chansig

Altijd ook leuk om te lezen dat iemand op deze manier de hobby bedrijft. Bedankt voor het delen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

#2
Idd, mooi project  :clapping:
Netjes weggewerkt ook.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Mooi hoor! :-)

Heb 11 jaar geleden een documentje gemaakt over mijn audio pc destijds met drc, wellicht staat er nog wat bruikbare info in:
http://www.ronaldverlaan.nl/download/audiopc.pdf

Teleflubbie

#4
@Hifiman: mooie PDF met uitleg van jou. Deze had ik via google al eerder gevonden. Is een van de redenen dat ik me verder ben gaan verdiepen in BruteFIR.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

hifiman

Quote from: Teleflubbie on March 10, 2019, 09:45:18
@Hifiman: mooie PDF met uitleg van jou. Deze had ik via google al eerder gevonden. Is een van de redenen dat ik me verder ben gaan verdiepen in BruteFIR.
A ok haha, tof dat ik er dan blijkbaar indirekt aan bijgedragen heb dat je deze mooie oplossing gemaakt hebt  :pompom:

Cantodea

Kijk ook eens hier naar: https://www.homeaudiofidelity.com
Ik gebruik het in combinatie met Roon en het heeft een heel goed resultaat. De metingen moet je zelf doen met REW en die stuur je dan door naar Thierry van https://www.homeaudiofidelity.com je krijgt meestal dezelfde dag nog een filter die je kan beluisteren. Er wordt zeer goed geluisterd naar je feedback en er wordt gewerkt aan het filter tot jij het goed vind.

Verder gebruik ik voor film Dirac. Zowel Rew als Dirac geven eigenlijk zeer goede resultaten.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon