Ventilator beamer te horen over de speakers

Started by theshadow, December 16, 2018, 20:33:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Je gaat iets te snel...

De kans is vrij groot dat elk geaard apparaat hetzelde kunstje laat zien. Heb je de tulpjes nog teruggestoken?

Welke model Parasound is het?
Omni !

theshadow

Dat verwacht ik ook - ik hoop op wat anders natuurlijk. Het is de parasound 5125.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


jossie

Aantal vragen:

Heb jij apparatuur in een 19"rack gebouwd?
Maken de apparaten onderling geen mechanisch (metaal) contact?
Heb je een multimeter?
Bedoel je de powercord van de para of de tulpjes?
Ik neem aan dat je bedoelt dat daarna de rotel niet meer ruist? Als je de powercord trekt ruist de hele para versterker natuurlijk niet meer  ;) just checking  :D
Omni !

theshadow

Nee, apparatuur staat niet in een 19" rek en zijn niet met elkaar verboden anders dan via de interlink (xlr of rca). Apparaten zijn dus ook niet gestapeld. Ze staan allemaal op een eigen plank.

Ik heb een multimeter.

Klopt, ik hoor dan via de rotel geen ruis maar ik ga vanavond nog wat experimenteren. Ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd dat ik geen ruis hoorde.

Mss wel interessant om te melden is dat de trafo van de parasound wel hoorboor is - hoorbare brom als je dicht genoeg bij de versterker komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


jossie

#29
Brommende trafo heeft niet direct invloed op dit fenomeen. Als je daar vanaf wil is een DC blokker je beste kans. Als hij altijd even hard (zacht) bromt zou ik er geen aandacht aan schenken.

Mogelijk heb je het idee dat ik je 'van alles' laat proberen, dat is niet zo  ::) iets met kapitein en schip...  :D

...dus, ik wil nog steeds graag antwoord op mijn eerste vraag! Je hoeft de tulpjes niet aan te schroeven, de brom/zoem wordt door de massa verbindingen gemaakt (als dit de oorzaak is).

En de multimeter mag je ondertussen gebruiken om te meten of er toch een weerstandswaarde te meten is tussen de tulp massa's en het chassis van de Parasound. Soms zit er intern toch een weerstand van een paar honderd ohm ondanks een openstaande aardlift schakelaar of een paar diodes anti parallel maar die kun je wat lastiger meten. Voor deze meting moet wel de powercord los, anders meet je via de kring alsnog 0 ohm.
Omni !

theshadow

No problem, ik ben blij dat je me wilt helpen. Ik had het idee dat ik je eerste vraag heb beantwoord. Ik zie dus kennelijk iets over het hoofd - Wat is jouw  eerste vraag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


jossie

Deze op test nivo:

Trek als eerste de tulps tussen marantz 7702 en hypex en accuphase. Als de zoem dan weg is (ga ik van uit) probeer je ze een voor een om te kijken of een of allebei bijdragen aan de zoem.

Maar er is nu een onverwacht vreemd fenomeen met de Parasound bijgekomen (als de aardlift inderdaad 100% is) dus graag met en zonder de parasound in het stopcontact.
Omni !

theshadow

Oh zo, ik lees nu mee maar ben niet thuis. Als ik thuis ben ga ik hiermee aan de slag. Ik heb mss het beeld geschets dat ik nu thuis ben omdat ik op een aantal vragen een antwoord heb gegeven. De praktijk vragen parkeer ik ff tot ik thuis ben.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


jossie

Omni !

jossie

Maar als je wel kunt lezen...

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2310203#msg2310203

Je hoeft niet het hele topic door te nemen, de openingspost geeft je misschien al een beter beeld wat er aan de hand kan zijn...

Heerlijk, citeren uit eigen werk  :D

Ik heb ook nog een topic geschreven over gebalanceerde audio verbindingen maar dat gaat ons niet meteen helpen hier want de Parasound heeft die niet.
Omni !

theshadow

#35
Ik zal de begin topic lezen, heb daar wel ff de tijd voor nodig.

Ik ga nu beginnen met experimenteren en zal hier als het ware loggen wat ik aan het doen ben en wat mijn bevindingen zijn:

Hw30 is geaard aangesloten, marantz, rotel en parasound (ground lift) aangesloten. Aacuphase en hypex zijn niet aangesloten. Hw30 staat nog uit - met het oor tegen de speakers aan is een hele lichte ruis te horen. Dit mag geen naam hebben. Ruis is heel heel licht hoorbaar.

Hw30 gaat aan: het op toeren komen van de ventilator is te horen over de speakers. Bij volle toeren is de ruis minder goed te horen maar er is meer ruis nu de hw30 aan staat.

Ga nu de voedingskabel van de parasound eruit trekken: met de stekker eruit is er minder ruis via de rotel.

Ga nu switch parasound i.p.v. Lifted ground op normal zetten - puur om te testen: ruis aanwezig

Parasound voeding eruit. Ga nu hypex (geaard) aansluiten: geen extra ruis t.o.v. De null test (ruisniveau met hw30) uit.

Hypex ontkoppelen en nu accuphase aansluiten (parasound is nog steeds niet aangesloten): met de accuphase uit is er meer ruist te horen m.a.w. Een aangesloten parasound geeft minder ruis dan een aangesloten accuphase.

Ga nu de aangesloten accuphase aanzetten: het aanzetten maakt geen verschil.

Ik laat de accupahse aangesloten en ga nu de hypex erbij aansluiten: dit maakt geen verschil, m.a.w. De ruis blijft even hard aanwezig.

Ga nu met een aangesloten accuphase de parasound erbij prikken (voeding erin): geen extra ruis - parasound grounded.

Ga nu de ground liften (haal eerst de voedig eruit dan liften en daarna weer op spanning brengen): geen verschil.

jossie

Ik neem aan dat je gestopt bent?

Als ik het samenvat:

De Parasound en de Accuphase verhogen de ruis, de hypex maakt niks uit ?

N.B. Ruis is normaal uit elke versterker, als je je oor bij de speaker houdt. Op de luisterpositie mag geen ruis hoorbaar zijn. 'Ventilatortoerental ruis' duidt op aardlus problemen.

Heb je de multimeter meting al gedaan?
Omni !

theshadow

#37
Ruis is alleen te horen op zeer korte afstand van de speakers. Vanaf de luisterplek hoor ik het niet maar dat zou kunnen omdat ik de ventilator van de hw30 hoor. Ga nu testen met de multimeter. Het is wel ventilator ruis omdat de ruis weggaat als de beamer uit gaat - weer op korte afstand van de speakers.

theshadow

#38
Ga nu multimeter test doen bij de parasound: voeding is eruit. Multimeter ingesteld op ohm. 1 pin van de multimeter tegen de buitenkant van de rca ingang en de andere op de kast:

Raar, ik snap het niet - ik heb de meter ingesteld op 2000k. Als ik vervolgens ga meten dan loopt de meting langzaam op.

Bij 200k, 2000 en 200 meet ik geen waarde. Alleen op de stand 2000k.

Opnieuw gemeten, just to be sure en nu meet ik niks.

jossie

Dat kan als er een condensator over de ground lift zit. 'Grounded' ook gemeten?

Omni !

theshadow

Ik meet het nog een x lifted: meet niks
Grounded: meet niks.

jossie

#41
Pennen van de multimeter direct tegen elkaar 0 Ohm?

Zou je dezelfde meting ook nog ff bij de Hypex willen doen?
Omni !

theshadow

Tegen elkaar aan meet ik 0,6 ohm.

Hypex meet ik niks

jossie

Ok, wil je het resultaat ook  ff in eigen woorden samenvatten?
Omni !

theshadow

Kort samengevat:
Als ik de parasound aansluit neemt de ruis iets toe - lees ietjes toe.
Sluit ik de accuphase aan dan neemt het meer toe. Met de accuphase hoor ik ook een iets hoger frequentie ruis.

theshadow

Wat ik nog kan proberen is de hw30 ongeaard aan te sluiten maar dat doe ik liever een andere x. Ik wil de beamer niet uit en aan zetten in korte tijd. Kijk vanavond een filmpje en dan ga ik dat morgen proberen. Is dat een idee?

jossie

#46
Ok,

Er is duidelijk een aardlus met de Accuphase. De hypex heeft geen verbinding tussen de audiomassa en de aarding, dat is prima. De Parasound is wat vreemd maar je zegt dat die minder storing geeft en in het totaalplaatje maakt het niet veel uit dus laten we dat nu ook even zo.

De beste oplossing: de lus breken:

* Optische HDMI kabel gaat vrij zeker 100% werken aangezien je zonder HDMI kabel nergens last van hebt
* Trafo's in de audiolijnen tussen Accuphase en Marantz en evt naar de Para. Door het grote aantal kanalen is dit duurder dan de eerste optie denk ik. Bovendien wil je mogelijk geen trafo's in de signaallijnen

Mogelijk een oplossing:

* Aardpunt van de Sony naar de versterkers brengen met een verlengkabel, in dezelfde doos als de Marantz. Het idee daarbij is dat als de aardpotentiaal van de Sony en de Marantz hetzelfde zijn dat er geen stoorstroom meer gaat lopen over de audio massa. Als hij daar al zit gaat dit niks helpen..., zo niet, proberen, kleine moeite.
* Waar mogelijk xlr kabels gebruiken maar de Hypex geeft geen storing, die maakt niet uit, Para heeft geen xlr in, Accuphase weet ik zo niet (?) Je zal echter zien dat dan er een pin 1 probleem ontstaat. In het aangehaalde topic staat dat uitgelegd.

...
Omni !

jossie

Quote from: theshadow on December 21, 2018, 19:16:18
Wat ik nog kan proberen is de hw30 ongeaard aan te sluiten maar dat doe ik liever een andere x. Ik wil de beamer niet uit en aan zetten in korte tijd. Kijk vanavond een filmpje en dan ga ik dat morgen proberen. Is dat een idee?

Nee dit is geen goed idee, wel gevaarlijk.
Omni !

jossie

Als je mijn topic hebt gelezen en je eigen bevindingen daaraan koppelt zul je het hier mee eens (gaan) zijn:

* geaarde apparaten en ongebalanceerde audioverbindingen gaan niet samen, nu niet, morgen niet, nooit niet, ook niet als het apparaat 5.000 of 50.000 euro kost

Zo... dat moest er weer ff uit  ;)
Omni !

theshadow

Lol, no problem. Ik zal het lezen en kom er nog op terug. Het klinkt mss gek maar ik geloof je wel. Ik denk juist daarom dat het zinvol is dat mijn audio (hifi) gedeelte gebalanceerd is aangesloten.