Even een update over het systeem. Ik heb het een tijdje in de markt aangeboden, al was er niet veel concrete interesse. Recent dus het systeem weer wat aandacht gegeven, ondertussen ook wat leesmateriaal verwerkt inzake het opmeten en DSP programmeren van speakers, niet specific voor dit systeem, maar eerder uit algemene interesse.
Door middel van metingen in tijdsgelimiteerde vensters te houden (windowed measurements) heb ik toch een (voor mij) lekker resultaat weten te bereiken. Samen met 2 kanalen van de Powersoft amp die de 12" woofers nu aansturen heeft dit het systeem toch weer naar een hoger niveau kunnen tillen. Een 3de kanaal stuurt een SVS CS-ultra aan die samen met een mini-DSP ondersteuning geeft onder de 60hz.
Aangezien ik in januari verhuis (huis gekocht) ga ik wachten om bepaalde mods uit te voeren. O.a. 4 condensators ter bescherming van de hoorndrivers tegen eventuele overbelasting door stroompieken en 4 autoformers om hoorns minder efficient te maken (en zo de ruisvloer naar omlaag te helpen).
Aangezien ik ook voldoende bewezen 'neutrale' monitors ter beschikking heb, ben ik toch best trots over het hoorbare resultaat.
Klank is natuurlijk moeilijk te omschrijven, maar het is een zeer dynamisch systeem dat eigenlijk op zowat elk luisterniveau "op z'n sloffen" speelt - aangezien het natuurlijk al wat oudere componenten zijn, zijn ze meettechnisch niet perféct, maar desondanks luistert het geheel lekker weg, met net een beetje 'bite' zonder dat het vermoeiend gaat klinken. Ik het het systeem zodanig afgesteld dat de zijwaartse afstraling in het crossover-regio vloeiend overloopt, zodat de directiviteit gewaarborgd blijft. In de treble is de hoorn wel wat directioneler dan een gemiddeld cone/dome systeem, en zijn de vroege reflecties minder sterk aanwezig. Dit vertaalt zich als een wat meer "in-your-face" sound waarbij plaatsing netjes en specifiek overkomt - met minder diepte en stage dan bij een cone/dome systeem met een veel bredere afstraling naar boven toe. Het voordeel is dan wel weer dat individuele aspecten in zelfs moeilijke (drukke?) muziek zoals orchestrale werken, of zelfs de betere metal, duidelijk en gemakkelijk volgbaar blijven. Het wordt nooit een brij waarbij je jezelf best beperkt tot simpel (90% vd muziek op een gemiddelde Hi-Fi beurs) repertoire.
Wordt vervolgd..