Epson TW9400

Started by J.A.F._Doorhof, December 7, 2018, 19:36:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Na lang wachten was hij er dan, de nieuwe Epson TW9400.
Uiteindelijk zal hij ergens rond Januari leverbaar worden, hoewel we hopen eerder (we hebben in ieder geval al een order uitstaan voor een beperkt aantal).
En ik kan je alvast zeggen.... mail Annewiek even op verkoop@hometheater.nl voor een scherpe offerte want dit word een leuke projector.....

Laat ik een paar dingen vooruit zeggen.
Dit is geen complete review.
De unit die we kregen was enorm slecht afgesteld, en heeft een defecte iris.
Dit betekend dat ik hem wel kon calibreren om te kijken hoe de projector reageert, en een stukje film heb gekeken om een beeld impressie te krijgen maar ik kan hem pas echt reviewen op het moment dat ik een echt werkende unit heb waarvan de iris werkt maar maak je geen zorgen, ik ga wat dingen opnoemen die voor mij de TW9400 een absolute aanrader maken.

1. Uniformiteit
Dit is HET probleem van LCD/LCos projectoren.
Je kent het wel, je zet een wit scherm op en je ziet verkleuringen, wat meer rood links, wat meer groen rechts en in het midden iets te blauw. Nu moet ik zeggen dat ik hier altijd enorm streng in ben en klanten van ons weten dit ook, het gebeurt regelmatig dat na calibratie een unit hier blijft omdat ik vind dat de uniformiteit niet correct is. Het nadeel is dat je dit vaak niet ziet in het film kijken (tenzij het heel erg is) maar dat dit wel een probleem is dat steeds erger word naarmate de unit ouder word.

In veel gevallen valt het echter perfect binnen de marge en is er weinig om je zorgen over te maken... maar het kan dus gebeuren, en elke projector heeft het wel iets. Ik heb eigenlijk nog nooit een unit gezien die 100% was.

Bij de 9300/9400 is er een oplossing.
De unit kan op 9 plekken en in 8 verschillende helder heden bijgesteld worden.
Dit is iets dat ik dolgraag ook op andere projectoren zou willen zien.

2. grayscale ook op 8 punten
De 9400 heeft daarnaast ook de mogelijkheid om de grayscale op 8 punten bij te stellen voor RGB en Luminance
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de meeste 9300/9400s eigenlijk wel redelijk goed in te stellen zijn maar we komen er toch regelmatig 1 tegen die na 500-600 uur toch een lichte bump heeft in het midden en met deze instelling is dat perfect bij te stellen.

3. gamma
Ook gamma is op de 9400 weer op verschillende punten aan te passen.

4. panel allignment
Ook al bekend van andere projectoren.
Dit maakt het mogelijk om het raster voor RGB goed op elkaar te leggen voor optimale scherpte en het tegengaan van het irritante 3D effect zonder dat er 3D, vooral met ondertitels is dit vaak erg storend.

Zoals je ziet heeft de 9400 een mooi assortiment van instellingen, veel vind je ook op andere units, maar de 9400 maakt het gewoon compleet door alles te hebben.
De iris is natuurlijk handmatig in te stellen of via te laten lopen via de auto iris (dit werkt dus op onze unit niet goed).

Beeld
Tja.... wat kan ik zeggen zonder mezelf te herhalen van de vorige reviews (de gehele 9xxx serie).
Dit zijn gewoon waanzinnige projectoren voor het geld. Het is geen budget projector dat is absoluut waar, maar voor dit geld koop je in mijn optiek niets beters met dezelfde mogelijkheden, de 9400 zet deze traditie voort.

Het beeld is lekker rustig en doet erg filmisch aan, er is genoeg lichtoutput voor brede schermen, laat zeggen tot 2.80 breed durf ik zonder meer deze unit in te zetten (in een verduisterde ruimte).

Ook de scherpte is dik in orde, na goed instellen van de focus is er amper fuzziness te zien als je vlak bij het scherm staat, iets wat je regelmatig ziet in de goedkopere series.

Dynamiek (zonder auto iris) is goed te noemen, als ik het moet inschatten.... net weer een stapje boven de 9300 maar geen WOW KIJK DAT EENS BETER ZIJN effect.
Wat wel opvalt is dat de motion flow weer wat rustiger lijkt te zijn geworden, iets waar natuurlijk continue aan getweaked word, en dit keer met goed resultaat. Ik blijf de Sony motion flow superieur vinden aan alle projectoren maar de Epson 9400 is zeker geen slechte unit, op LOW zou ik er zonder twijfel geen moeite mee hebben om 90% van mijn materiaal te bekijken.

Conclusie
Zoals gezegd een enorme tegenvaller dat de unit niet goed is, maar wat ik heb kunnen beoordelen was wederom spectaculair.
Het is geen zevenmijls sprong verder dan de 9300 maar de 9300 was al gewoon een bizar mooie projector.
LET WEL... dit kan allemaal veranderen als ik ga meten met een werkende iris, ik verwacht dat het dan of een enorm stuk beter word dan de 9300 of een kleine stap. Maar met beide uitkomsten kan ik alleen maar zeggen..... bestellen die 9400. Je gaat er absoluut geen spijt van krijgen.

We bestellen er een paar "teveel" dus wees er snel bij. Deze units zullen als warme broodjes gaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De metingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79



Quote from: J.A.F._Doorhof on December  7, 2018, 19:36:13
Wat wel opvalt is dat de motion flow weer wat rustiger lijkt te zijn geworden, iets waar natuurlijk continue aan getweaked word, en dit keer met goed resultaat. Ik blijf de Sony motion flow superieur vinden aan alle projectoren maar de Epson 9400 is zeker geen slechte unit, op LOW zou ik er zonder twijfel geen moeite mee hebben om 90% van mijn materiaal te bekijken.

Dan moet de motion flow wel heel sterk verbeterd zijn, op de 9300 is het niet om aan te zien in vergelijk met de motion flow van sony bijvoorbeeld......

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Is ook erg persoonlijk natuurlijk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Bedankt voor de review, Frank.

Wat is je mening over HDR met deze projector?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

twani

#5
Epson stuk......   Dat lees ik nu niet bepaald voor de eerste keer.

ook de Iris van de 9200 van Pinda was stuk en is vernieuwd zo gaf hij aan......

Hoe is de kwaliteitscontrole daar eigenlijk zeg..... :nopompom:

J.A.F._Doorhof

@niel
Hdr op de epsons ziet er redelijk goed uit.
Ik heb redelijk kort bekeken. Heb me voornamelijk even gericht op sdr. Tot ik een unit heb die goed is.

@twani
In al die jaren heb ik 5-6 kapotte irissen gehad met Epson. En vergeet niet dat dit een pré productie unit is en al vaker uitgeleend is. Niet iedereen is er voorzichtig mee. Vooral de post.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

twani

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  8, 2018, 00:08:21
@niel
Hdr op de epsons ziet er redelijk goed uit.
Ik heb redelijk kort bekeken. Heb me voornamelijk even gericht op sdr. Tot ik een unit heb die goed is.

@twani
In al die jaren heb ik 5-6 kapotte irissen gehad met Epson. En vergeet niet dat dit een pré productie unit is en al vaker uitgeleend is. Niet iedereen is er voorzichtig mee. Vooral de post.

Dat laatste geloof ik zeker ;)

denada

Bedankt voor de review!

Is er in vergelijking met de TW7400 wel een wereld van verschil, is het de 1000 euro meerprijs waard in jouw optiek?

ppeter

Quote from: denada on January 24, 2019, 11:33:07
Bedankt voor de review!

Is er in vergelijking met de TW7400 wel een wereld van verschil, is het de 1000 euro meerprijs waard in jouw optiek?
Kijk en vergelijk zou ik zeggen. Zie hier mijn feedback op een ander topic van de TW7300/9300, toen was het prijsverschil wel iets kleiner dacht ik:

Heb voor onze aankoop van de TW9300, uitvoerig research gedaan en de kans gehad om de TW7300 en de TW9300 1op1 te vergelijken in een perfect donkere ruimte en met oa de film Gravity.
De twee beamers stonden gewoon naast elkaar met dezelfde bron. Eerst naar de TW7300 gekeken en leek prima, daarna met een BD doosje voor de lens en afgewisseld. Toen was het zeer duidelijk, dat de zwartwaarden van de TW9400 veel beter was en zeer goed te zien met de film Gravity.

Voor een klein budget zal de TW7400 een mooie beamer zijn waar je zeker zal van genieten, voor net iets meer zal de TW9400 het betere werk zijn met vooral de betere zwartwaarden en meer punch.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Tw9400 is inderdaad een enorme stap omhoog
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skyfox

Frank, heb je ooit nog een set metingen gedaan met de 9400? Ik ben zo langzaam eens aan het oriënteren voor een eerste upgrade en de TW9400 staat op m'n shortlist. Ben dus alleen benieuwd naar de contrastmetingen die je normaal gesproken altijd publiceert en naar de HDR performance.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

angelo41

Quote from: skyfox on October 11, 2020, 17:22:24
Frank, heb je ooit nog een set metingen gedaan met de 9400? Ik ben zo langzaam eens aan het oriënteren voor een eerste upgrade en de TW9400 staat op m'n shortlist. Ben dus alleen benieuwd naar de contrastmetingen die je normaal gesproken altijd publiceert en naar de HDR performance.
mooie keuze. zelf een 9400 gecalibreerd door werner. en tis fantastisch ding. in combo met shield pro 2019 en een htpc met madvr.

heb 1 sdr en 3 hdr profielen erin.
hdr op een pj is altijd beetje een compromi maar ziet er toch zeer gelikt uit hoor.


Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


ppeter

Mocht ik in de running zijn voor een beamer of een upgrade, kocht ik meteen de TW9400. Hier ook een TW9300 van en gekalibreerd door Werner, en nog steeds zeer tevreden. Het is met zijn prijs/kwaliteit gewoon een no-brainier!

Het is dat voor een upgrade het verschil te klein is en een voorkeur heb voor een native 4K, anders kocht ik meteen een TW9400. Heb gisteren nog eens een paar reviews/testen gelezen van de TW9300/9400, en ze bevestigen dat deze beamers gewoon geweldig goed zijn voor hun prijs!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

angelo41

Quote from: ppeter on October 11, 2020, 18:43:24
Mocht ik in de running zijn voor een beamer of een upgrade, kocht ik meteen de TW9400. Hier ook een TW9300 van en gekalibreerd door Werner, en nog steeds zeer tevreden. Het is met zijn prijs/kwaliteit gewoon een no-brainier!

Het is dat voor een upgrade het verschil te klein is en een voorkeur heb voor een native 4K, anders kocht ik meteen een TW9400. Heb gisteren nog eens een paar reviews/testen gelezen van de TW9300/9400, en ze bevestigen dat deze beamers gewoon geweldig goed zijn voor hun prijs!
ik was ook van plan te kiezen ts een n5 en 9400.maar werner zei in mijn ruimte ht living zou dit niet echt veel verschil opleveren de n5. dus centjes uitgespaard.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


ppeter

Quote from: angelo41 on October 11, 2020, 19:11:37
ik was ook van plan te kiezen ts een n5 en 9400.maar werner zei in mijn ruimte ht living zou dit niet echt veel verschil opleveren de n5. dus centjes uitgespaard.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk
Dit advies heb ik nog niet gekregen van Werner, er was wel twijfel voor de afstand in mijn woonkamer, want de N5 heeft minimum 4m nodig. Dit zou nipt gaan met een 4m30, maar ik moet nog bij Werner of een andere sponsor langs voor een demo en verdere details te bespreken.

Zou graag de N5 en eventueel Sony 1op1 vergelijken, om te kijken of het de dubbele prijs wel waard is.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

angelo41

Quote from: ppeter on October 11, 2020, 20:17:28
Dit advies heb ik nog niet gekregen van Werner, er was wel twijfel voor de afstand in mijn woonkamer, want de N5 heeft minimum 4m nodig. Dit zou nipt gaan met een 4m30, maar ik moet nog bij Werner of een andere sponsor langs voor een demo en verdere details te bespreken.

Zou graag de N5 en eventueel Sony 1op1 vergelijken, om te kijken of het de dubbele prijs wel waard is.
ik heb hier witte plafonds etc,en hij vond de meerprijs eigenlijk niet nodig om te doen in mn ruimte.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


J.A.F._Doorhof

N5 is een andere projector en persoonlijk vind ik die ook met witte muren een stuk beter.

Mede door de hdr en frame interpolatie.
Dus dat zou niet mijn advies zijn.

Qua metingen.
Bij hercalibraties doe ik steekproeven qua contrast en de nieuwere generaties lopen natuurlijk terug, dat is normaal, maar het is geen schokkend verschil en ook onderling is het stabieler.

9400 blijft een no brainer in dit segment
Maar de n5 zou ik wel absoluut prefereren als je het budget wat kan oprekken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Idske

Wat kan oprekken?? verdubbelen bedoel je haha  :hehe:
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

skyfox

Frank, heb je op een nieuwe unit een meting voor contrast en ansi contrast na calibratie? Omdat je dit niet bij de oorspronkelijke review hebt gepost, en ik ben erg benieuwd hoe deze machine scoort t.o.v. de concurrentie tussen de 3 en 4000 euro. Los van dat ik denk dat het inderdaad op dit prijspunt het beste apparaat is om te kiezen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

J.A.F._Doorhof

Ik zal bij de nieuwe batch eens een contrast meting doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Idske,
Misschien gewoon een keer Annewiek mailen voor wat leuke aanbiedingen :D

Zonder gekheid, het is inderdaad meer geld, maar ik vind het het persoonlijk echt absoluut waard, ook in not-batcaves.
Vooral HDR en FI is gewoon een flinke stap voorwaarts tov de Epson.

Neemt niet weg dat voor het geld de Epson gewoon een super goedkope deal is.
Maar er zijn legio mensen die er net tussen in zitten qua budget en twijfelen tussen de N5 en 9400.
het verschilt enorm per klant wat we adviseren. Dat is en blijft maatwerk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: Idske on October 12, 2020, 09:39:15
Wat kan oprekken?? verdubbelen bedoel je haha  :hehe:

Ik ben blij dat er toch iemand deze opmerking maakt.

@ Frank,
Ik wil toch even nuanceren ivm het "niet adviseren" van de N5 tov de 9400.
Natuurlijk is de N5een stuk beter dan de TW9400, ik denk dat iedereen weet hoe enthousiast ik destijds was (en nu nog) over hoe de JVC in HDR gewoon onklopbaar is.
Maar zoals hierboven reeds aangehaald, spreken we hier over meer dan een verdubbeling in het budget, dat is niet zomaar "wat rek"
Ik heb samen met de klant afgewogen wat zijn kijkgedrag is en uiteraard ook welke ruimte enz enz, op basis daarvan en het budget zijn we samen tot het besluit gekomen dat de 9400 een "goede keuze" was, niet omdat de N5 niet beter is dan de 9400.
Je kent me beter dan dat om te weten dat ik zou beweren dat de Epson even goed speelt als de JVC, en waarom zou ik een N5 laten schieten die mij een stuk meer marge brengt omdat hij twee keer duurder is dan de Epson.

wolfkampf

Quote from: ppeter on October 11, 2020, 20:17:28
Dit advies heb ik nog niet gekregen van Werner, er was wel twijfel voor de afstand in mijn woonkamer, want de N5 heeft minimum 4m nodig. Dit zou nipt gaan met een 4m30, maar ik moet nog bij Werner of een andere sponsor langs voor een demo en verdere details te bespreken.

Zou graag de N5 en eventueel Sony 1op1 vergelijken, om te kijken of het de dubbele prijs wel waard is.
Qua afstand is dat dus zeker mogelijk  :baaa: helaas heb ik hier wel een probleem.
Ik was ook wel benieuwd of ik het prijsverschil het waard zou vinden. Ook de 1000 euro verschil tussen de Sony en de Jvc. Ik lees hier op het forum niet zoveel ervaringen over de Sony
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Het was meer een algemene opmerking naar degene die de post maakte. Daar kwam het over alsof het alleen ging om witte muren.

Vandaar mijn aanvulling dat er veel meer meespeelt. Oa hdr afhandeling en natuurlijk processing.

Was absoluut niet een persoonlijke boodschap.
Meer een aanscherping hoe belangrijk het is om naar het totaal plaatje te kijken.

Ook op andere fora waaronder avs lees je regelmatig dat JVC alleen tot zijn recht zou komen in een batcave. En daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Vandaar die aanvulling.

Niets persoonlijks dus ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"