IMAX Enhanced

Started by papaleo, December 7, 2018, 19:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pieper

Quote from: denoontje on January 12, 2019, 21:45:39
Een disk of een rip?
Nog iets ingesteld op de arcam?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

een rip.
nee niets ingesteld alleen de laatste firmware erop.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

MaxxMark

#26
Quote from: home@the movies on January 12, 2019, 19:07:21
In dat geval vindt ik het een geweldige upgrade  ;D ;D ;D ;D
Neen serieus, ik ben altijd benieuwd naar nieuwe zaken maar dit lijkt me heel erg op een redelijk goed verpakt marketing verhaal.
Maar zoals gezegd, ik geef ze het voordeel van de twijfel, laten we even zien wat er allemaal effectief aangepast wordt in zowel de receiver maar vooral de TV of projector.
Ik denk dat die persoon het, voorlopig althans, zeer goed heeft verwoord in zijn commentaar op het filmpje.

Quote from: maximus79 on January 12, 2019, 11:07:35
https://www.highdefdigest.com/blog/imax-enhanced-dts-audio-format-debut/

https://www.highdefdigest.com/blog/imax-enhanced-dts-audio-part-2/

Dit artikel begint in de eerste alinea al over dat er een eigen codec voor nodig is. Nu kan die zich beperken tot het alleen uitlezen van een flag in de DTS:X/HD-MA track zodat de THX presets worden toegepast, maar het voelt eigenlijk al als "meer" ten opzichte van vroegere THX certified versterkers/projectoren/etc.


Edit: Een stukje wat me aan het denken zet is: "Unlike Atmos or (theoretically) DTS:X, the IMAX format is entirely channel-based and does not use 3D sound objects".

Dat zou kunnen verklaren waarom er inderdaad een alternatieve codec moet zijn. Ze zijn mogelijk gewoon een andere kant opgegaan met het DTS-HD formaat en daar moeten versterkers voor aangepast worden. Schematisch zou zo'n track (die dus prima backwards compatible is) er zo uit zien:

- DTS laag (core track)
- DTS-HD laag
- DTS:X laag
- DTS:THX laag

De DTS:X en DTS:THX laag zitten beiden in de track, maar in je versterker geef je aan wat je wilt. Kies je voor de DTS:X, dan worden de hoogtekanalen aangestuurd door de 3d positional audio. Maar kies je voor de DTS:THX dan worden de 5 extra kanalen aangesproken. Ofwel DTS:THX is 'gewoon' een DTS-HD track met ipv 7 kanalen eentje met 12 kanalen. En daar is gewoon een andere codec voor nodig :)

Edit 2: Na het volledig lezen van part 2 en 3 kom ik terug van mn vorige edit ;) ik gok niet dat ze dat hebben gedaan (al had ik het wel begrepen vanuit een IMAX point of view)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RalphH

Quote from: denoontje on January 12, 2019, 23:39:32
Ben toevallig dit weekend alles naar belden cat7 aan het ombouwen met telegartner pluggen [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oeh! Daar zal t wel van opknappen 8)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

pieper

Quote from: denoontje on January 12, 2019, 21:45:39
Een disk of een rip?
Nog iets ingesteld op de arcam?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb de imax setting op auto staan. nog maar even een plaatje
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

denoontje

Hoi waar staat die imax setting?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pieper

#30
in het blok met blauwe knopjes op de remote staat er een met een disk erop, aan de rechter kant van het blok.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

maximus79

Dit was mijn ervaring met Imax enhanced:

Net even geluisterd. Heel vreemd, Imax enchanced zet de arcam op een crossover van 70hz. Klinkt voor geen meter, harder en overstuurd laag. Het vreemde is als ik imax enhanced uit zet en vervolgens zelf de crosdover verander naar die 70hz krijg ik niet het zelfde resultaat. Geen idee wat het dus nog meer doet met de weergave. Schitterende docu trouwens, met prachtig beeld en geluid.

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

Quote from: pieper on January 13, 2019, 17:37:37
in het blok met blauwe knopjes op de remote staat er een met een disk erop, aan de rechter kant van het blok.

thx

die kende ik nog niet :-)

denoontje



Gelukt[emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

denoontje

Klinkt wel ff anders....volgens mij wordt dirac omzeilt en hij zet de speakers op 70hrz crossover. Volume gaat omhoog en bass is anders aanwezig.

Verbetering....ik weet het niet..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Francisco

Good bezig heren! Leuk om al die Arcam's voorbij te zien komen. W.b.t Dirac ga ik uitzoeken, zou niet moeten namelijk.

Francisco

Dirac is gewoon schakelbaar aan/uit ook met de IMAX Enhanced codec.... gelukkig ik vind het zeer indrukwekkend klinken in een 7.1.4 setup.

maximus79

Quote from: Francisco on January 14, 2019, 23:59:03
Good bezig heren! Leuk om al die Arcam's voorbij te zien komen. W.b.t Dirac ga ik uitzoeken, zou niet moeten namelijk.

Is die demo ergens te downloaden?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

Quote from: denoontje on January 13, 2019, 23:10:44
Klinkt wel ff anders....volgens mij wordt dirac omzeilt en hij zet de speakers op 70hrz crossover. Volume gaat omhoog en bass is anders aanwezig.

Verbetering....ik weet het niet..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kortom, zoals eerder gemeld: uitschakelen die hap. Straks eens even op dat knopje duwen. Of werkt dat alleen maar als er een IMAX signaal wordt aangeboden?

Francisco

Quote from: maximus79 on January 17, 2019, 20:13:02
Is die demo ergens te downloaden?

Welke demo? De video van IMAX is meer een soort van uitleg video waarin wordt uitgelegd wat IMAX Enhanced inhoud. (https://dtslisten.box.com/s/3hjj10ok3kr7oj57xa8uj59j3e2chjpy) Het bevat echter niet de IMAX DTS:X codec  :( A Beautiful planet UHD heeft dat wel gewoon.

@Teejoo waarom uitschakelen? Werkt alleen wanneer er IMAX Enhanced is gemasterd en de DTS:X IMAX codec aanwezig is. Wanneer je een IMAX Enhanced film afspeelt dan is het toch juist mooi dat je de film zo kunt ervaren zoals IMAX hem heeft bedoelt/gemasterd
Dieper/meer laag is de signature van IMAX.
@Denoontje: Verbetering ten aanzien van wat?

maximus79

Ik vind het echt geen verbetering bij a beautiful planet met de Arcam.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

Quote from: Francisco on January 19, 2019, 12:00:01
Welke demo? De video van IMAX is meer een soort van uitleg video waarin wordt uitgelegd wat IMAX Enhanced inhoud. (https://dtslisten.box.com/s/3hjj10ok3kr7oj57xa8uj59j3e2chjpy) Het bevat echter niet de IMAX DTS:X codec  :( A Beautiful planet UHD heeft dat wel gewoon.

@Teejoo waarom uitschakelen? Werkt alleen wanneer er IMAX Enhanced is gemasterd en de DTS:X IMAX codec aanwezig is. Wanneer je een IMAX Enhanced film afspeelt dan is het toch juist mooi dat je de film zo kunt ervaren zoals IMAX hem heeft bedoelt/gemasterd
Dieper/meer laag is de signature van IMAX.
@Denoontje: Verbetering ten aanzien van wat?
Uitschakelen omdat er dan niets meer klopt van je hele bass management configuratie en Room EQ filters. IMAX weet toch helemaal niet hoe elke HT configuratie is?
Dat ze een eigen sausje willen maken is tot daar aan toe, maar dat moet dan op z'n minst een saus zijn die zich aanpast aan de harde randvoorwaarden van de installatie.

home@the movies

#42
QuoteHet bevat echter niet de IMAX DTS:X codec

Het is geen nieuwe codec, het is een DTSX met een IMAX "preset" die in de metadata meegestuurd wordt, ik ben het absoluut met teejoo eens.
Imax enhanced is tot nader order voor mij gewoon een hoop marketing waarbij "zij" voor jou bepalen hoe een aantal parameters in je beeld en geluid moeten staan. Of dit dan ook effectief in iedere situatie en in jou ruimte met jou setup een verbetering is, dat durf ik ten zeerste te betwijfelen. Ik neem mijn woorden graag terug als ik het tegendeel kan zien en horen.

Francisco

Quote from: home@the movies on January 21, 2019, 12:45:07
Ik neem mijn woorden graag terug als ik het tegendeel kan zien en horen.

Misschien is dat wel de belangrijkste opmerking. Zelf zien en horen, en uiteraard dan voor jezelf oordelen. Zoals eerder gezegd klinkt het bij jouw niet zet het dan uit. Belangrijk is om te weten dat het eigenlijk ook alleen maar goed functioneert in een 7.1.4 setup. IMAX maakt idd gebruik van DTS:X en met hun samenwerking hebben ze de DTS:X codec aangepast voor IMAX. Met name voor bass management. In mijn situatie met Arcam AVR850, P429 en een 7.1.4 opstelling was ik er wel van onder de indruk en gaf het voor mijn gevoel wel de mooie "documentaire beleving". Overigens wel met nauwkeurig afgestelde Dirac2.0 actief. Tot nu toe heb ik alleen maar "A Beautiful Planet" gezien. 

maximus79

Quote from: Francisco on January 22, 2019, 12:50:21
Misschien is dat wel de belangrijkste opmerking. Zelf zien en horen, en uiteraard dan voor jezelf oordelen. Zoals eerder gezegd klinkt het bij jouw niet zet het dan uit. Belangrijk is om te weten dat het eigenlijk ook alleen maar goed functioneert in een 7.1.4 setup. IMAX maakt idd gebruik van DTS:X en met hun samenwerking hebben ze de DTS:X codec aangepast voor IMAX. Met name voor bass management. In mijn situatie met Arcam AVR850, P429 en een 7.1.4 opstelling was ik er wel van onder de indruk en gaf het voor mijn gevoel wel de mooie "documentaire beleving". Overigens wel met nauwkeurig afgestelde Dirac2.0 actief. Tot nu toe heb ik alleen maar "A Beautiful Planet" gezien.

Ik heb ook een 7.1.4 opstelling maar ik vond het geen verbetering, misschien moet je maar eens langs komen om een nauwkeurige afstelling te doen met Dirac om het te testen...... ;D ;)
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels