Korte HDMI kabel die 4K/ 60 Hz met 4:4:4 kan doorgeven

Started by Teejoo, December 7, 2018, 10:06:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik zoek wat suggesties voor een niet al te dure (max €45) HDMI kabel die aantoonbaar werkt met de bovenstaande specificaties voor tussen de Panasonic UD-9004 en Arcam AV860. Tussen de Arcam en projector heb ik de CinePro Fiber HDMI kabel liggen.

Zelf had ik deze kabel al gevonden: https://www.ruconnected.nl/hdmi-kabel/platte-v2/

Maar er zijn er ongetwijfeld meer.

Kjelt

Zoals je weet zijn er voor HDMI kabels standaarden (anders dan de HDMI x.x standaard die vaak verkeerd gebruikt wordt icm kabels).
Het probleem is dat voor 18Gb/s ze een vage standaard  hebben geintroduceerd: Premium High Speed waar geen enkele fabrikant zich aan schijnt te houden.

Maar nu bij HDMI 2.1 en 48Gb/s hebben ze weer een nieuwe standaard ingevoerd en ik zou zelf bij aanschaf van een nieuwe HDMI kabel gaan voor deze nieuwe "gegarandeerde" HDMI kabel:
Ultra High Speed HDMI kabels en die hoeven niet veel duurder te zijn. Deze zouden "gegarandeerd 48Gb/s aan moeten kunnen dus lijkt me dat 18Gb/s dan een makkie is.

zomaar een voorbeeld:
https://www.amazon.com/Belkin-AV10175bt2M-BLK-Vision-Optimal-Viewing/dp/B075N83B9X

Quote
HDMI 2.1 also introduces a new HDMI cable category called Ultra High Speed (referred to as 48G during development), which certifies cables at the new higher speeds that these formats require. Ultra High Speed HDMI cables are backwards compatible with older HDMI devices, and older cables are compatible with new HDMI 2.1 devices, though the full 48 Gbit/s bandwidth is not possible without the new cables.

PascalP

Ik heb zelf alle kabels van RUconnected, goede kwaliteit, top service, uitstekende prijs en alles werkt vlekkeloos met 4K/HDR, etc.

Je zou Ruben eens kunnen mailen of hij binnenkort 2.1 kabels in zijn assortiment krijgt als dit een vereiste voor je is?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Korte 2.0/4k@60 HDMI kabels zijn er al voor minder dan 2 tientjes...maar let er op dat ze wel gecertificeerd zijn met dit (zie foto) label.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: papaleo on December  7, 2018, 11:38:56
Korte 2.0/4k@60 HDMI kabels zijn er al voor minder dan 2 tientjes...maar let er op dat ze wel gecertificeerd zijn met dit (zie foto) label.
Ah ze zijn er toch wel. Dit is dus inderdaad wat je zoekt de kabel moet
of Premium High Speed
of Ultra High Speed
gecertificeerd zijn.
Iets anders zegt helemaal niets.

Een 4k kabel bestaat niet. Een HDMI x.x  (of dit nu 1.4, of 2.0 of 2.1 is)  kabel bestaat niet.
Een High Speed kabel voldoet niet (want 10Gb/s max).

Wat ik als probleem zie bij de website van RUconnected die je quote is dat ze daar enkel High Speed noemen en niet de bovenstaande hogere certificaties.
Oftewel die kabel is niet gecertificeerd op die snelheid.
Dan kunnen de kabels best voldoen maar waarom dan niet laten certificeren en volledig voldoen aan de afspraken ?

PascalP

#5
Quote from: Kjelt on December  7, 2018, 12:04:35

Wat ik als probleem zie bij de website van RUconnected die je quote is dat ze daar geen enkele officiele kabelnaam gebruiken voor hun kabels.
Oftewel ze houden zich NIET aan de HDMI standaard. Dan kunnen de kabels best voldoen maar waarom dan niet laten certificeren en voldoen aan de afspraken ?

Dit vraagstuk/verwarring had ik inderdaad ook toen ik de kabels kocht in Januari 2018 en heb contact met hun gezocht.
Copy/paste van de emails van toen:

Mijn vraag;
Net zoals vele andere consumenten zie ik door de bomen het bos niet meer als het aankomt op HDMI kabels en alle hierbij genoemde specificaties.
Nu ben ik zelf wel redelijk op de hoogte met termen als HDMI 2.0, HDCP 2.2 etc., maar waar ik nog een vraag over heb is de bandbreedte van jullie kabels.
Er wordt aangegeven dat ze volledig 4:4:4 4k@60hz compatible zijn met 18Gbps en het 'high speed with ethernet' label dragen.
Maar zouden dergelijke kabels niet het 'Premium High Speed HDMI Cable with Ethernet' moeten dragen?

Zijn er trouwens ook HDMI kabels met een bandbreedte van 22Gbps zodat er volledige ondersteuning is voor 10bit content?


Hun reactie:
De HDMI organisatie blijft maar met nieuwe standaarden komen. Het verwarrende is dat de HDMI versies van apparatuur anders zijn van die van kabels.

Het klopt dat dit in principe 'Premium High Speed HDMI Cable with Ethernet' kabels zijn. De kabels voldoen aan alle 'Premium' testspecificaties, we vonden het echter zonde om een hoop extra te betalen voor het "premium' logo en het hologram op de verpakking. Aangezien we de kabels hiermee ook een stuk duurder moeten maken. Maar het qua kwaliteit geen verschil zal maken.
Bovendien zit er qua bandbreedte in principe geen verschil tussen 'Premium High Speed HDMI Cable with Ethernet' en 'High Speed HDMI Cable with Ethernet', het is puur een extra licentie.

22 Gbps valt buiten de laatste HDMI 2.0b HDMI standaard. Er is dus geen apparatuur die dit ondersteund. Onze kabels zullen het waarschijnlijk wel aankunnen, maar we kunnen geen signalen die buiten de HDMI standaard vallen garanderen. Aangezien in beginsel er geen apparatuur is dat dit ondersteund. 10 bit content wordt door de HDMI 2.0b ondersteund met een color space van 4:2:2 of 4:2:0.

Claims van kabels die met bandbreedtes van boven de 18 Gbps adverteren zijn puur met marketing bezig. Al zal dit veranderen als de HDMI 2.1 standaard uit is. Hier zijn de specificaties van vrijgegeven, maar de testspecificaties nog niet. Zonder officiële testspecificaties kan er geen productie van plaatsvinden.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Ja inmiddels is die HDMI2 standaard er dus wel.  :)
Voor tussen de bd speler en de prepro zijn korte afstanden dan komt het ook niet echt kritisch.

Waar het om gaat is dat een 4k kabel niets zegt, dat kan een high speed kabel zijn tot 10Gb/s die bv 4k/30 wel aan kan maar 4k/60 absoluut niet.

Dat het allemaal verwarrend en ondoorzichtig is dat ben ik zeker met ze eens.  :D

Teejoo

Quote from: Kjelt on December  7, 2018, 12:28:41
Ja inmiddels is die HDMI2 standaard er dus wel.  :)
Voor tussen de bd speler en de prepro zijn korte afstanden dan komt het ook niet echt kritisch.

Waar het om gaat is dat een 4k kabel niets zegt, dat kan een high speed kabel zijn tot 10Gb/s die bv 4k/30 wel aan kan maar 4k/60 absoluut niet.

Dat het allemaal verwarrend en ondoorzichtig is dat ben ik zeker met ze eens.  :D
Het gaat mij er idd gewoon om dat ik zeker weet dat de maximale bandbreedte zonder problemen weergegeven kan worden, met of zonder certificaat. Het is ook niet zo spannend voor zo'n kort kabeltje, maar ik wil het wel geborgd hebben.

bmateijsen


Teejoo

Quote from: papaleo on December  7, 2018, 11:38:56
Korte 2.0/4k@60 HDMI kabels zijn er al voor minder dan 2 tientjes...maar let er op dat ze wel gecertificeerd zijn met dit (zie foto) label.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zelfs al voor veel minder bij deze forumsponsor: https://www.kabeldirect.nl/hdmi-premium-2-0-kabel-1m.html?gclid=CjwKCAiA0ajgBRA4EiwA9gFOR6f7l4MnNaPo89Z8JZZBsUR-YuRs9iZHo9eViHDXDvu1WKTDRvBFehoCx9IQAvD_BwE

Teejoo


papaleo

#11
Quote from: Teejoo on December  7, 2018, 15:19:00
Zelfs al voor veel minder bij deze forumsponsor: https://www.kabeldirect.nl/hdmi-premium-2-0-kabel-1m.html?gclid=CjwKCAiA0ajgBRA4EiwA9gFOR6f7l4MnNaPo89Z8JZZBsUR-YuRs9iZHo9eViHDXDvu1WKTDRvBFehoCx9IQAvD_BwE

Dat zei ik toch, minder dan 2 tientjes  ::)

Wist ook niet meer precies wat ze mij destijds koste...
Ik gebruik deze dus ook (van dezelfde forumsponsor) en werken perfect.
Juist door de korte afstand is het niet spannend welke je zou gebruiken...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels