Spikes zwevend houten vloer welke

Started by Htdre, January 11, 2019, 19:21:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Htdre

Heb nog niks, maar vind het leuk om me er alvast in te verdiepen.
Ik zit te denken aan een Linn majik 140 speaker.

Ik heb een houten vloer ( als in oud huis, houten etagevloer) en daaroverheen van die dempende doeken/vilt en dan een eiken plankenvloer.

Als je een beetje hard loopt op sommige plekken hoor je dat in de servieskast:-)
Ik begreep dat je dan het beste kan dempen (voor je speakers). Dus geen spikes op een 'schotel'. Klopt dat? Zo ja wat dan wel? Een grote stoepsteen krijg ik er niet doorheen gok ik zo;-)

chansig

Hard materiaal dempt in ieder geval niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Nee.

Maar een stoeptegel heeft wel massa en dat kan goed uitpakken onder een speaker op zo'n vloer.

En een stoeptegel dempt best weinig...

Ralf67

Een mooi stukje natuursteen misschien ?

KayaRahnee

#4
Denk dat het niet simpel word, maar ik zou zoals hier reeds vermeld zeker (grote) tegels gebruiken.
Deze ontkoppel je van de vloer ... daarop de speakers die je op hun beurt ook weer ontkoppelt van de tegels.
Mijn bescheiden menig.

Ik lees soms ook over gebruik van "tegel" uit dik MDF, met bevredigend resultaat ... kortom testen / uitzoeken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Htdre

Oh jee verschillende adviezen :-). Dacht juist dat ALS je een tegel gebruikt je deze via spikes juist moet 'koppelen' met de speaker. En onder de tegel inderdaad iets ontkoppelend. Adviezen voor?
Ga eerst wel op de houten vloer met schaaltjes proberen. Wellicht valt het mee.

Sol

Quote from: Htdre on January 12, 2019, 09:33:55
Dacht juist dat ALS je een tegel gebruikt je deze via spikes juist moet 'koppelen' met de speaker. En onder de tegel inderdaad iets ontkoppelend. Adviezen voor?
Ga eerst wel op de houten vloer met schaaltjes proberen. Wellicht valt het mee.

Dat klopt. Iets van dempend materiaal op de vloer (iets wat ook een beetje egaliseert - rubber tegel of bv. Auralex - want houten vloeren zijn nooit 100% vlak), dan een hardstenen 'tegel', dan de spikes en last but not least de speakers.

Met de spikes koppel je de speaker aan de tegel qua massa en dit geheel ontkoppel je van je zwevende vloer. Dit is gunstig, want anders heb je kans dat je speaker gaat 'dansen' of resoneren. Speakers hebben namelijk een stabiele ondergrgrond nodig om optimaal te kunnen presteren.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

KayaRahnee

#7
Quote from: Htdre on January 12, 2019, 09:33:55
Oh jee verschillende adviezen :-). Dacht juist dat ALS je een tegel gebruikt je deze via spikes juist moet 'koppelen' met de speaker. En onder de tegel inderdaad iets ontkoppelend. Adviezen voor?
Ga eerst wel op de houten vloer met schaaltjes proberen. Wellicht valt het mee.

Maar waarom zou men eerst gaan koppelen om daarna weer te gaan ontkoppelen.
Met een vloer die resonanties doorgeeft zou ik eerder kiezen voor alles te ontkoppelen (zeker ook die servieskast), maar er zijn meerdere dingen die het resultaat zullen bepalen zoals o.a. de manier waarop de vloer is bevestigd.

De manier om mechanische koppeling met de vloer uit te sluiten is ophangen van de speakers aan het plafond.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.