CineMike optical hdmi kabel (versie HDMI 2.1 8K)

Started by vik, November 30, 2018, 08:39:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo


riwi

Quote from: sjongele on December 29, 2018, 19:34:23
Ik heb dit een tijdje gehad met een 4K projector en een Full HD TV. In een chatgesprek met een van de ontwikkelaars van de AVR850/860 gaf hij als tip de TV aan de zone 2 uitgang te hangen en die zone 1 te laten volgen. In dat geval gaat hij niet de EDIDs met elkaar combineren.

Met mijn toenmalige combinatie van apparaten werkte dat alleraardigst.

Die tip kreeg ik ook van Arcam Support. maar in zone 2 heb je geen OSD van de versterker. Dus kan je niks instellen / Dirac meten etc. Ik vond dat niet een werkbare situatie.

Ik heb nog een situatie waar de Arcam overduidelijk fout is :
een Humax kabel decoder op standje Radio via HDMI op de Arcam input. Dan 1 Sony TV op de Arcam HDMI output1 op standby. Verder niks aangesloten. Dan verbreekt de Arcam de audio iedere minuut even. Dus ook dan moet de TV van de stroom af.

Teejoo

Quote from: riwi on December 29, 2018, 21:39:38
Die tip kreeg ik ook van Arcam Support. maar in zone 2 heb je geen OSD van de versterker. Dus kan je niks instellen / Dirac meten etc. Ik vond dat niet een werkbare situatie.

Maar als je zone 2 dan aan de projector hangt? Dan kun je toch instellen via de TV op zone 1?

sjongele

Quote from: Teejoo on December 29, 2018, 22:09:48
Maar als je zone 2 dan aan de projector hangt? Dan kun je toch instellen via de TV op zone 1?

Voor het meten met Dirac heb je toch de OSD niet nodig? Voor verdere aanpassingen zette ik zowel de TV als de projector aan. In normaal "kijk en luister" gebruik voegt de OSD sowieso weinig toe.

Helemaal ideaal is de oplossing niet: ik heb uiteindelijk de TV verwijderd en een Black Diamond screen opgehangen om ook met licht te kunnen kijken  ;)
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

riwi

Quote from: Teejoo on December 29, 2018, 22:09:48
Maar als je zone 2 dan aan de projector hangt? Dan kun je toch instellen via de TV op zone 1?
Bij mij hangt het projector doek voor de TV. Als ik projector kijk zou ik dan geen settings in de Arcam kunnen checken/wijzigen zonder het doek op te rollen, de TV weer aan te zetten etc.
Ik gebruik die OSD dingen om te controleren welke soundtrack ik nu heb, welke processing er actief is. De Arcam is karig in deze info, maar toch wil ik dat op beide weergevers kunnen gebruiken. In zone 2 heb je ook weer gescheiden volume control, vond ik ook lastig. Ik heb het een uurtje geprobeert met zone 2, het loste een deel van het issue op, maar niet alles. Ik vond het te lastig in het gebruik.

Quote from: sjongele on December 30, 2018, 10:11:13
Voor het meten met Dirac heb je toch de OSD niet nodig? Voor verdere aanpassingen zette ik zowel de TV als de projector aan. In normaal "kijk en luister" gebruik voegt de OSD sowieso weinig toe.

Helemaal ideaal is de oplossing niet: ik heb uiteindelijk de TV verwijderd en een Black Diamond screen opgehangen om ook met licht te kunnen kijken  ;)
Klopt bij het inmeten gebruik je de laptop. Mijn projectie doek hangt direct voor de TV, dus beide tegelijk werkt niet handig.

vik

Even een update met betrekking tot deze kabel:

Zelf heb ik inmiddels de nodige uren kunnen testen in eigen omgeving en set, maar ook in andere high end sets bij klanten in Nederland en Duitsland. Ik sluit mij volledig aan bij de ervaringen van Jon Thompson.

Voor mij persoonlijk is de CineMike optische hdmi-kabel een van de hoogte punten die Michael Krehl (alias CineMike) op de markt heeft gebracht, en mag naar mijn mening ook niet worden beschouwd als een simpele kabel, maar meer in de richting van een serieus hardware component want dat is het 100% !!

Zowel in beeld maar voornamelijk geluid zet hij DIK de puntjes op de "i"

Jon Thompson heeft een ervaring online gezet en wellicht interessant om te lezen en maakt ook duidelijk wat de verschillen zijn tussen passieve hdmi kabels en optische hdmi kabels. De winst die behaald kan worden is verrassend en hoort ook thuis in een serieuze Home Cinema set.

Ik kan een demo verzorgen in eigen set en beleef en oordeel zelf. Zelf ervaren en beoordelen is "The Key"
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Waarom maken ze voor dat geld niet zelf een kabel ipv eentje modificeren.
Dat zou veel goedkoper en sneller zijn dan nu.

PascalP

Gisteren zelf ook deze kabel mogen aanschouwen, en doet het wat in een hoogwaardige set, absoluut!
Zou ik de kabel zelf aanschaffen, absoluut niet, kosten staan gewoon niet in verhouding met mijn projector en ik zou denk ik meer 'bang for the buck' krijgen als ik het geld in een andere projector steek
Zou ik echter al een JVC N serie of vergelijkbaar Sony model hebben en de laatste beetjes performance uit mijn set willen halen dan kan deze kabel dat absoluut.

Voor alles geldt natuurlijk test het in je eigen set en je hele keten is net zo goed als de zwakste schakel ;)
Heb deze kabel gezien op een CM JVC N7 en icm verschillende UHD spelers, voeding kwam telkens van 1 kant van de JVC en van de andere kant van de UHD speler (dus geen losse externe lineaire voeding zoals een Keces P8 stel je zou deze al hebben om je mediaspeler, DAC, of wat dan ook te voeden).

Wat ik gezien heb (en vooral gehoord) was eigenlijk wel overduidelijk, het beeld is iets beter, iets meer 'pop' en contrast lijkt het wel. Bijvoorbeeld de HD Blu-ray van Oblivion komt wel heel dicht bij de UHD versie als een Oppo 203 Stufe 2 de upscaling ook nog eens doet.
Groter verschil zit er echter in het geluid, je hoort gewoon dat er minder vervuiling terug je audiocircuit in gaat, meer detail en dynamiek, laag is strakker en gedefinieerder.
Maar waar je ook vooral veel verschil in hoort is dat het veel prettiger is om op hoger volume te luisteren zonder dat het 'hard' of 'schel' wordt.
Zo hebben we getest met de pre-pro altijd op hetzelfde niveau, en met de CM kabel klonk het gewoon harder alsof het volume hoger stond, maar van de andere kant was het ook prettiger om naar te luisteren dan met de oude kabel waarmee het ook nog eens zachter klonk.

Als je deze kabel wilt testen, houd er dan ook rekening mee dat je projector een USB voeding moet hebben, zo heeft de JVC X serie dit gewoonweg niet.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Quote from: PascalP on July 15, 2020, 11:54:13
Groter verschil zit er echter in het geluid, je hoort gewoon dat er minder vervuiling terug je audiocircuit in gaat, meer detail en dynamiek, laag is strakker en gedefinieerder.
Hoe heb je de kabel aangesloten.
Ik neem aan dat als je hem van de pre/pro naar je projector aansluit je begrijpt dat de digitale geluidsinformatie niet over de kabel heen gaat ?
Dus dan zou iedere optische HDMI kabel ook die van 6 tientjes bij de amazon dit verschil moeten laten horen ? Al getest ?
ABX vergeleken met een andere optische HDMI kabel  ?

PascalP

Quote from: Kjelt on July 15, 2020, 12:30:47
Hoe heb je de kabel aangesloten.
Ik neem aan dat als je hem van de pre/pro naar je projector aansluit je begrijpt dat de digitale geluidsinformatie niet over de kabel heen gaat ?
Dus dan zou iedere optische HDMI kabel ook die van 6 tientjes bij de amazon dit verschil moeten laten horen ? Al getest ?
ABX vergeleken met een andere optische HDMI kabel  ?

Kabel zat tussen pre-pro en projector in ja, dus nee geen geluidsinformatie over deze kabel :)
Als een kabel van 6 tientjes van Amazon ook 100% optisch is zou deze ook een verbetering moeten geven dat klopt, er is getest in vergelijking met een actieve Oehlbach kabel, dit is een versterkte koper kabel maar geen optische.
Deze is meerdere keren gewisseld tussentijds en steeds dezelfde stukjes film (en muziek) op hetzelfde luistervolume gespeeld.

Zie bijlage, zo ziet de opbouw van mijn eigen huidige 'optische' Supra kabel eruit die ik zelf thuis gebruik, dus echt sprake van een volledige galvanische scheiding is er nog steeds niet.
Idem voor de welbekende Aztebe kabel die hier op het forum veel wordt gebruikt, bijlage 2
Beeld gegevens zullen wel over het glasvezel stuk gaan, maar ARC en voeding gaat denk ik alsnog over de koper kabels?
Ook opvallend hoe dun de CM kabel is (misschien 1mm diameter) t.o.v. 4-5mm van andere 'optische' kabels.

Wil hem zeker nogmaals testen in vergelijk met mijn eigen Supra optische kabel, wel nog even bedenken hoe ik USB voeding bij mijn projector zou kunnen pakken op een nette manier ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Martijnst1990

Quote from: PascalP on July 15, 2020, 14:14:15
Kabel zat tussen pre-pro en projector in ja, dus nee geen geluidsinformatie over deze kabel :)
Als een kabel van 6 tientjes van Amazon ook 100% optisch is zou deze ook een verbetering moeten geven dat klopt, er is getest in vergelijking met een actieve Oehlbach kabel, dit is een versterkte koper kabel maar geen optische.
Deze is meerdere keren gewisseld tussentijds en steeds dezelfde stukjes film (en muziek) op hetzelfde luistervolume gespeeld.

Zie bijlage, zo ziet de opbouw van mijn eigen huidige 'optische' Supra kabel eruit die ik zelf thuis gebruik, dus echt sprake van een volledige galvanische scheiding is er nog steeds niet.
Idem voor de welbekende Aztebe kabel die hier op het forum veel wordt gebruikt, bijlage 2
Beeld gegevens zullen wel over het glasvezel stuk gaan, maar ARC en voeding gaat denk ik alsnog over de koper kabels?
Ook opvallend hoe dun de CM kabel is (misschien 1mm diameter) t.o.v. 4-5mm van andere 'optische' kabels.

Wil hem zeker nogmaals testen in vergelijk met mijn eigen Supra optische kabel, wel nog even bedenken hoe ik USB voeding bij mijn projector zou kunnen pakken op een nette manier ;)
Hoe kan het geluid wel zo verbeteren door de optische kabel als er geen geluidsinformatie door verstuurd wordt? Misschien denk ik te simpel, ik snap het in ieder geval niet  :notify:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

anton

Viktor, PascalP en ikzelf hebben deze kabel gisteren getest bij mij thuis. We hebben hem aangesloten op mijn panasonic uhd cm voll stufe, een oppo 203 cm stufe 2 en de oppo 205 final edition. Mijn pre is een marantz 7702 MK2 stufe 2 gemodificeerd. Eergisteren was Viktor bij mij met enkel de cm optische kabel om het verschil te ervaren tussen deze cm kabel en mijn eigen hdmi , de oehlbach XXL MADE IN BLUE.
Het verschil meteen duidelijk: de optische won op alle vlakken  :inlove:. De vraag rees echter: deze kabel of een andere uhd speler ?? Vandaar dat Viktor gisteren met de twee andere langs kwam. De panasonic is weer een jaartje of 4 oud  8) dus hoe gaat de nieuwere generatie met de signalen om, de techniek gaat tegenwoordig lijkt het wel met de maand omhoog......
Had ook al stiekum getest met diverse andere hdmi kabels (ook optisch) : audioquest, supra, oehlbach, hama, enz.enz. dus was stiekum wel beter voorbereid dan Viktor en Pascal zouden denken  :angel: :angel:. We hebben telkens dezelfde scene gedraaid op telkens hetzelfde volume (de race in het begin van Ready Player One  8)).
De conclusie is echter dat werkelijk geen enkele kabel die ik geprobeerd heb op mijn Pana het haalt bij deze kabel van Cinemike, ongelofelijk was een pracht winst op beeld en vooral geluidsbeleving  :wub: :wub:
En het werd alleen nog maar beter....de oppo 203 stufe 2 deed er nog een schepje bovenop  :clapping:, de oppo 205 final edition deed het in mijn set minder....Viktor vertelde dat mijn pre de beperkende factor was....gaan we uitproberen met zijn 8805 cm pre (mooi werk dat uittestten).
Conclusie: ik heb de kabel besteld, hij is ongelofelijk duur dat weet ik. Is hij het waard? Ik vind van wel maar ieder van ons moet die vraag zelf beantwoorden. Dat kun je echter alleen als je hem met een open mind in je eigen set uit gaat proberen, Viktor heeft een demo kabel klaar liggen dus die beperking is er niet.....
Als hij klaar is gaan we hem halen in Simmenrath, hopelijk krijg ik daar dan ook de demo van de nieuwste Lumagen modificatie van CM (moet stunning zijn volgens Viktor).
En de volgende stap ? Eerst dit maar eens en dan weer eens kijken hoe het verder gaat... heb al vaker gezegd dat er nooit een eind is in onze hobby maar dat je ook op zijn tijd weer eens lekker moet genieten van wat je hebt, dat deed ik by the way toch al wel hoor  8)




PascalP

Quote from: Martijn90 on July 15, 2020, 14:28:26
Hoe kan het geluid wel zo verbeteren door de optische kabel als er geen geluidsinformatie door verstuurd wordt? Misschien denk ik te simpel, ik snap het in ieder geval niet  :notify:

Doordat er geen 'rommel' terug vanuit de projector in je pre-pro of AVR komt, wat meen je wat zo'n lamp en schakelende voeding aan 'noise' genereert, dit beïnvloed dan weer je audio gedeelte.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Richard70…

Misschien heb ik het gemist, maar wat kost die kabel dan ?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

PascalP

Quote from: anton on July 15, 2020, 14:46:17
Had ook al stiekum getest met diverse andere hdmi kabels (ook optisch) : audioquest, supra, oehlbach, hama, enz.enz. dus was stiekum wel beter voorbereid dan Viktor en Pascal zouden denken  :angel: :angel:. We hebben telkens dezelfde scene gedraaid op telkens hetzelfde volume (de race in het begin van Ready Player One  8)).
De conclusie is echter dat werkelijk geen enkele kabel die ik geprobeerd heb op mijn Pana het haalt bij deze kabel van Cinemike, ongelofelijk was een pracht winst op beeld en vooral geluidsbeleving  :wub: :wub:

Nou nou, die Anton, stiekemert die je bent :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

#40
Quote from: rdebruin on July 15, 2020, 15:19:31
Misschien heb ik het gemist, maar wat kost die kabel dan ?

8000

:D
Ik hoop van niet eigenlijk..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Martijnst1990

Quote from: PascalP on July 15, 2020, 15:19:00
Doordat er geen 'rommel' terug vanuit de projector in je pre-pro of AVR komt, wat meen je wat zo'n lamp en schakelende voeding aan 'noise' genereert, dit beïnvloed dan weer je audio gedeelte.
Ah, dat had ik niet kunnen bedenken ;D Bedankt!

Quote from: rdebruin on July 15, 2020, 15:19:31
Misschien heb ik het gemist, maar wat kost die kabel dan ?
Vraag ik me ook wel af eigenlijk.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Kjelt

In de link hierboven van Vik staat

Quote
At €3,000 it is not cheap

Ik vind dit buitenproportioneel maar dat moet eenieder voor zichzelf weten  ;)

Kjelt

Quote from: Martijn90 on July 15, 2020, 14:28:26
Hoe kan het geluid wel zo verbeteren door de optische kabel als er geen geluidsinformatie door verstuurd wordt? Misschien denk ik te simpel, ik snap het in ieder geval niet  :notify:
In theorie als de optische kabel nog zoals bij de post hierboven geleidende kabels bevat voor bv 5V en ARC etc. dan hang je de chassis van de projector en de pre/pro aan elkaar.
Je zou dan in theorie dus zwerfstromen of lussen kunnen krijgen.

Oplossing: de pluggen openen en de geleidende aders doorknippen en wel de projector kant ook van voeding voorzien want die heeft ook 5V nodig.
Als je dan toch bezig bent het kristal vervangen door een cinemike kristal, paar condensatoren toevoegen ala cinemike en dan ben je er wel zo'n beetje.  ;D

Martijnst1990

Quote from: Kjelt on July 15, 2020, 15:55:23
In de link hierboven van Vik staat

Ik vind dit buitenproportioneel maar dat moet eenieder voor zichzelf weten  ;)
:notify: :notify:
Quote from: Kjelt on July 15, 2020, 15:58:07
In theorie als de optische kabel nog zoals bij de post hierboven geleidende kabels bevat voor bv 5V en ARC etc. dan hang je de chassis van de projector en de pre/pro aan elkaar.
Je zou dan in theorie dus zwerfstromen of lussen kunnen krijgen.

Oplossing: de pluggen openen en de geleidende aders doorknippen en wel de projector kant ook van voeding voorzien want die heeft ook 5V nodig.
Als je dan toch bezig bent het kristal vervangen door een cinemike kristal, paar condensatoren toevoegen ala cinemike en dan ben je er wel zo'n beetje.  ;D

Ah, helder! :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Richard70…

Quote from: Kjelt on July 15, 2020, 15:55:23
In de link hierboven van Vik staat

Ik vind dit buitenproportioneel maar dat moet eenieder voor zichzelf weten  ;)

Als ik van het zuurstof ben .... ga ik hem niet testen :D
Dan moet de rest van je keten wel op heeeeel hoog niveau zijn .,
Maar dat moet iedereen zelf bepalen.,
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Kjelt

Quote from: rdebruin on July 15, 2020, 16:14:32
Dan moet de rest van je keten wel op heeeeel hoog niveau zijn .
En je spaarpot ook  :D

Richard70…

Quote from: Kjelt on July 15, 2020, 16:20:09
En je spaarpot ook  :D
:D
Vind het overigens wel knap wat cm doet. Alleen aan mij niet besteed
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

reza

Zo een topic over kabels en corona blijven lastig..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Richard70…

Quote from: reza on July 15, 2020, 16:29:05
Zo een topic over kabels en corona blijven lastig..
Als ik mag kiezen, geef mij de kabel dan maar :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.