Dual NUC oplossing NUC7i7BNH (ROCK) AudioLinux NUC7PJYH of NUC7i7DNBE (Endpoint)

Started by StereoMike, November 29, 2018, 11:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

@ naish123 Hans Beekhuyzen heeft een mooi YouTube kanaal over ong alles over digitaal streamen weergave etc

Irritant engels, maar deze man heeft o zo veel al gedaan  O0

https://www.youtube.com/channel/UCR4tuhqPppVp-PD0q17sPEA/featured?disable_polymer=1


StereoMike

Quote from: Roeland on January  4, 2019, 19:03:56
@ naish123 Hans Beekhuyzen heeft een mooi YouTube kanaal over ong alles over digitaal streamen weergave etc

Irritant engels, maar deze man heeft o zo veel al gedaan  O0

https://www.youtube.com/channel/UCR4tuhqPppVp-PD0q17sPEA/featured?disable_polymer=1
Hahaha, ik ken Hans al een paar jaartjes. Ben het overigens niet altijd met hem eens.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Roeland

Daar is ook nix mis mee, maar leuk lees/kijkvoer en zeker goed voor ideeen

StereoMike

Quote from: rovinggecko on January  4, 2019, 18:48:07
Heb je een ' recept'  van het geheel?
Wat wil je weten? De NUC7i7DNBE als endpoint is voor mij een zijsprongetje als vergelijkingsmateriaal voor de ITX Jetway NF9W.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Leeuwarden


Dirk

mogelijk een domme vraag, maar...is er eigenlijk een reden/voordeel om naar Rock over te stappen (al dan niet op hardware zoals hier wordt besproken) als je zoals ik een goed werkende & perfect stabiele setup hebt waarbij Roon compleet draait op een "dedicated" MacMini?

fwiw, de specs van mijn Mini:
model mid 2011
2,3 GHz Intel Core i5
8GB 1333Mhz DDR3
Intel HD-video 3000 512MB

Die Mini draait (24/7) enkel en alleen voor Roon, er staat dus verder echt helemaal niets op.
muziek-opslag gebeurd op een aparte 1-disc NAS en backups van die z'n inhoud worden gemaakt op fysiek aparte drives.
er hangt een oud scherm aan de Mac, just in case (heb ik slecht 1 keer hoeven te gebruiken de afgelopen 5 jaar) en ik bedien verder alles via schermdeling op een andere Mac of natuurlijk via de Roon app op de iPad.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

StereoMike

Quote from: Leeuwarden on January  4, 2019, 19:46:01
En wat was het resultaat?
Bedoel je bij gebruik van de ISO REGEN? Ik vind het resultaat erg wisselend. In bijna alle gevallen heb ik de ISO gebruikt i.c.m. de Uptone LPS 1.2. Het blijft een kwestie van smaak maar het is toch een beetje een lapmiddel. Begin voor het beste resultaat vooral bij de bron.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Dynky on January  6, 2019, 11:41:28
mogelijk een domme vraag, maar...is er eigenlijk een reden/voordeel om naar Rock over te stappen (al dan niet op hardware zoals hier wordt besproken)
De overstap naar Rock (geen onnodige processen) kan zeker een voordeel opleveren maar het grootste voordeel zit toch vooral in de tweedeling Roon Server (kan ROCK zijn) en Roon Bridge (endpoint) waarbij je het endpoint zo 'stil' mogelijk kunt maken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Tijdens het aanpassen van de NUC7i7DNBE was mijn oog al gevallen op de 2 interne USB 2.0 headers van de NUC. Dit kan nog wel behoorlijk interessant worden tijdens de luistertest. Ik laat de kast nog even open mocht de USB 3.0 niet bevallen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Leeuwarden

Quote from: StereoMike on January  6, 2019, 21:47:16
Bedoel je bij gebruik van de ISO REGEN? Ik vind het resultaat erg wisselend. In bijna alle gevallen heb ik de ISO gebruikt i.c.m. de Uptone LPS 1.2. Het blijft een kwestie van smaak maar het is toch een beetje een lapmiddel. Begin voor het beste resultaat vooral bij de bron.

Dat was inderdaad wat ik bedoelde! Thanks!

dewolf

Interessant topic op computeraudiophile. Om precies te zijn lopen er 3 topics mbt Audiolinux in RAMroot op een NUC als server en/of Endpoint. Ik meen te begrijpen dat AL in RAMroot op zowel server als Endpoint geïnstalleerd mét kwaliteit PSU veel highend streamers de hielen laat zien. Dit voor een veel gunstigere prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb het zelf op een pi3b+ geïnstalleerd zonder kwaliteit PSU. Had de pi nog liggen. Voor mij een veel betere ervaring dan via een Windows 10 pro met audiophile optimizer, fidelizer. Helaas zijn de NUC's slecht te verkrijgen op het moment. Binnenkort komt er een NUC en een kwaliteits PSU. Ben erg benieuwd wat ik mag verwachten.

Vhond


StereoMike

Quote from: dewolf on January  8, 2019, 22:30:23
Helaas zijn de NUC's slecht te verkrijgen op het moment. Binnenkort komt er een NUC en een kwaliteits PSU.
Wel de juiste NUC kopen want ze zijn niet allemaal even geschikt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

dewolf

Niet alle NUC's ondersteunen Linux blijkbaar... De NUC7CJYH met 8GB lijkt als endpoint, met een configuratie van AudioLinux in RAM, de beste optie. Helaas nergens beschikbaar. Alternatief kan de NUC6CAYH zijn uit de vorige serie lijkt me? Alternatieven van Shuttle, MSI zijn misschien ook een optie. Heb je eventueel gelijk een fanless case.
Heb je nog tips welke barebone en/welke CPU het meest geschikt is?

StereoMike

Quote from: dewolf on January 10, 2019, 14:46:53
Niet alle NUC's ondersteunen Linux blijkbaar... De NUC7CJYH met 8GB lijkt als endpoint, met een configuratie van AudioLinux in RAM, de beste optie. Helaas nergens beschikbaar. Alternatief kan de NUC6CAYH zijn uit de vorige serie lijkt me? Alternatieven van Shuttle, MSI zijn misschien ook een optie. Heb je eventueel gelijk een fanless case.
Heb je nog tips welke barebone en/welke CPU het meest geschikt is?
De beste maar wel duurdere optie is de NUC7i7DN.. (wel verkrijgbaar). Waarom dit zo is weet ik (nog) niet maar ik vind het verschil met de NUC7PJYH aanzienlijk. Bij alle andere NUC modellen (en shuttle en msi) is het maar weer afwachten.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Broem

Erg tevreden met mijn SonicTransporter I5. Staat nu al een aantal weken probleemloos te draaien. Roon al geïnstalleerd door Small Green Computers. Dit weekend een actie. Geen verzendkosten vanuit de USA. Scheelt toch zo'n 90 euro.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

dewolf

Gisteren toch nog een NUC7PJYH binnengekregen. 8gb aan RAM erin en headless met audiolinux in RAM. Standaard PSU en geen fanless case. Bios geoptimaliseerd. Gebruikt als endpoint. Heel even kunnen luisteren, maar mijn pi3b+ als endpoint met audiolinux en ifi power wint het vooralsnog. Vooral meer definitie en controle in het laag. Meer dynamiek in de weergave. Klinkt erg lekker via de Pi! Er valt nog veel winst te halen in een betere PSU en een Akasa Newton jc voor de NUC. Deze week de NUC ook eens als Roon server en bridged naar de pi3.

StereoMike

Quote from: Broem on January 12, 2019, 13:10:54
Erg tevreden met mijn SonicTransporter I5. Staat nu al een aantal weken probleemloos te draaien. Roon al geïnstalleerd door Small Green Computers. Dit weekend een actie. Geen verzendkosten vanuit de USA. Scheelt toch zo'n 90 euro.
Er zijn natuurlijk heel veel van dit soort apparaten met allemaal een ander prijskaartje. Het is juist leuk om een 'toevallige match' tussen een specifieke NUC en AudioLinux (tips forumleden van audiophilestyle) hiermee te vergelijken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: dewolf on January 12, 2019, 14:01:41
Gisteren toch nog een NUC7PJYH binnengekregen. 8gb aan RAM erin en headless met audiolinux in RAM. Standaard PSU en geen fanless case. Bios geoptimaliseerd. Gebruikt als endpoint. Heel even kunnen luisteren, maar mijn pi3b+ als endpoint met audiolinux en ifi power wint het vooralsnog. Vooral meer definitie en controle in het laag. Meer dynamiek in de weergave. Klinkt erg lekker via de Pi! Er valt nog veel winst te halen in een betere PSU en een Akasa Newton jc voor de NUC. Deze week de NUC ook eens als Roon server en bridged naar de pi3.
De meeste winst haal je met een mooie PSU maar geef de NUC ook wat tijd.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Broem

Quote from: StereoMike on January 12, 2019, 14:11:57
Er zijn natuurlijk heel veel van dit soort apparaten met allemaal een ander prijskaartje. Het is juist leuk om een 'toevallige match' tussen een specifieke NUC en AudioLinux (tips forumleden van audiophilestyle) hiermee te vergelijken.

Absoluut. Ben een 'nitwit' op dit gebied en lees graag mee. Erg interessant al gaat het mijn petje soms te boven. Google me wezenloos om al het allemaal bij te kunnen houden  :google:
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Leeuwarden

Daar heb ik, min of meer, ook wel last van. Zover ik het nu kan volgen neem je de voorgeschreven NUC, installeert Audiolinux, Roon Rock en spelen maar? Waar ik het even mis is hoe een "vieze" USB uitgang naar de dac wordt opgelost.

dewolf

Roon Rock hoeft niet geïnstalleerd te worden. Je brandt de image van AudioLinux via Rufus op een USB stick, NUC opstarten via USB. Inloggen via webbrowser (ipadres NUC:8500) en via het menu de instellingen aanpassen. Ik draai alleen roon bridge, extreme mode, performance governer en sla het op met RAMroot als boot. Opnieuw opstarten en even wachten. Wanneer je weer kunt inloggen kan de USB stick er uit. In het BIOS heb ik heel veel uit kunnen zetten met hulp van het forum. Je hebt gelijk mbt de 'vieze' USB. Ik durf niet te zeggen hoe, maar hier klinkt het beter dan via mijn SMS-200. Zonder kwaliteits PSU en nog met fans... Subjectief natuurlijk. Op dit moment klinkt mijn Pi3 met audiolinux en IFIpower nog het lekkerst.
Ik vind het ook gewoon heerlijk om hier mee te rommelen. Ik wist niks van Linux, maar dit is een leukeanker om te leren.

Vhond


dewolf

Nergens tegengekomen of dit eventueel zou kunnen. Op audio-Linux.com staat expliciet Raspberry Pi3. Mail anders de maker even. Mailadres te vinden op genoemde website.