Dual NUC oplossing NUC7i7BNH (ROCK) AudioLinux NUC7PJYH of NUC7i7DNBE (Endpoint)

Started by StereoMike, November 29, 2018, 11:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dewolf

Wel een mooie uitdaging om de hdplex h5v2 aan te passen. Ben echt verrast door de kwaliteit van de NUC7PJYH met AL in RAMroot. Dit speelt zelfs zonder kwaliteits Psu, naar mijn mening, beter dan een Microrendu+lps1.
Ik volg het bewuste topic op audiophilestyle (+500 pagina's) vanaf het begin. Het bridgen van de server en endpoint + de NUC met audiolinux zijn voor mij (en vele anderen) de beste upgrades van de laatste tijd. Bijna kostenloos... Wbt de NUC's is de i7dnbe de favoriet. Komt dinsdag bij mij binnen. Die heb je (stereoMike) nu van een klok op de USB voorzien en passend in een fanless Akasa? Zal wel een paar niveaus hoger dan een Microrendu met lps1 spelen,zelfs op niveau aries g2?
Btw, kom nergens een i5dnbe tegen. Heeft exacr dezelfde opbouw als de i7 versie, ook SOC etc. Zou behalve snelheid niks uit moeten maken of mis iets?

StereoMike

Quote from: dewolf on January 25, 2019, 20:46:25
Wel een mooie uitdaging om de hdplex h5v2 aan te passen. Ben echt verrast door de kwaliteit van de NUC7PJYH met AL in RAMroot. Dit speelt zelfs zonder kwaliteits Psu, naar mijn mening, beter dan een Microrendu+lps1.
Ik volg het bewuste topic op audiophilestyle (+500 pagina's) vanaf het begin. Het bridgen van de server en endpoint + de NUC met audiolinux zijn voor mij (en vele anderen) de beste upgrades van de laatste tijd. Bijna kostenloos... Wbt de NUC's is de i7dnbe de favoriet. Komt dinsdag bij mij binnen. Die heb je (stereoMike) nu van een klok op de USB voorzien en passend in een fanless Akasa? Zal wel een paar niveaus hoger dan een Microrendu met lps1 spelen,zelfs op niveau aries g2?
Btw, kom nergens een i5dnbe tegen. Heeft exacr dezelfde opbouw als de i7 versie, ook SOC etc. Zou behalve snelheid niks uit moeten maken of mis iets?
Waarschijnlijk zijn de componenten van de i5dnbe gelijk maar die heb ik nog niet in handen gehad. Ik vind het wel opvallend dat er voor de i7dnbe duidelijk betere componenten zijn gebruikt dan bij de NUC7PJYH en zelfs bij de NUC7i7BNH. Vandaag lag voor mij de focus vooral op de ACPI van de i7dnbe daar hoor je eigenlijk niemand over op audiophilestyle.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Geert (gvc)

Quote from: StereoMike on January 25, 2019, 13:31:31
Dus?
Dus rest er nog steeds een geschakelde voeding als je de externe power supply vervangt door een lps?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

StereoMike

Quote from: gvc on January 26, 2019, 10:11:24
Dus rest er nog steeds een geschakelde voeding als je de externe power supply vervangt door een lps?
Ja, helaas voegt dat inderdaad weer een beetje ruis toe maar in een heel andere verhouding.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

dewolf

Morgen de i7dnhe met AL in RAM en bridged maar eens vergelijken met de nuc7pjyh. Ben benieuwd of me dit weer zo verrast. Blijf toch zoeken naar een mogelijkheid om een jcat femto te kunnen plaatsen IN een fanless case. Een nette oplossing dus :-)
Laat me ook nog niet los wat bijvoorbeeld een xeon1235lv5, Asus P10S - l en 8gb eccRAM met een jcat femto in een fanless case zal doen. Gevoed door de hdplex 200w... Maar dat is weer een Zijstap. Met een NUC ben je, noodgedwongen, klaar tenzij je zelf aan het Mobo gaat zitten... Niemand nog een mooie optie voor een NUC in fanless met jcat?

StereoMike

Quote from: dewolf on January 28, 2019, 10:12:03
Morgen de i7dnhe met AL in RAM en bridged maar eens vergelijken met de nuc7pjyh. Ben benieuwd of me dit weer zo verrast. Blijf toch zoeken naar een mogelijkheid om een jcat femto te kunnen plaatsen IN een fanless case. Een nette oplossing dus :-)
Laat me ook nog niet los wat bijvoorbeeld een xeon1235lv5, Asus P10S - l en 8gb eccRAM met een jcat femto in een fanless case zal doen. Gevoed door de hdplex 200w... Maar dat is weer een Zijstap. Met een NUC ben je, noodgedwongen, klaar tenzij je zelf aan het Mobo gaat zitten... Niemand nog een mooie optie voor een NUC in fanless met jcat?
Waarom vind je dat jcat zo belangrijk?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

dewolf

Hoe schoner het signaal naar mijn DAC, des te beter toch? Ervaring leert dat dit aan mij blijft knagen en ik wil daarom graag nog de optie hebben om op een later moment netjes een kaart in te kunnen bouwen. Geen extra's tussen de NUC en DAC meer nodig. Ben al wel iets verder inmiddels. Nuc meet 10.16cm. Akasa is 24cm diep minus randen, zeg 23cm. Er zal geen ssd in de case komen en de module aan de achterkant kan ik weglaten. Beetje boren kan geen kwaad.

StereoMike

Quote from: dewolf on January 28, 2019, 16:44:09
Hoe schoner het signaal naar mijn DAC, des te beter toch?
Maar je moet er wel rekening mee houden dat je juist minder schoon signaal krijgt door het gebruik van het M.2 Card Slot. Als het dan toch een USB signaal moet worden is het wellicht beter om gebruik te maken van de interne usb headers. Daar kun je eenvoudig ontkoppelen en herklokken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

dewolf

Kijk, dus een optie.  :clapping: Gaat nog wel mijn petje te boven, maar is een leuke uitdaging. Lijkt me :-)
Morgen eerst maar eens de i7dnhe aansluiten en vergelijken met de nuc7pjyh

DofN

Doen jullie niet een beetje te moeilijk? Ik heb al een tijdje een NUC5 streamertje staan, met Daphile software. Het enige wat me stoort is dat hij continue blaast. Ik zou hem passief willen maken, maar vind de kosten daarvoor te hoog en het is een gedoe.

De geluidskwaliteit is 100%.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Lion of Judah

Quote from: doorofnight on January 28, 2019, 21:30:26
Doen jullie niet een beetje te moeilijk? Ik heb al een tijdje een NUC5 streamertje staan, met Daphile software. Het enige wat me stoort is dat hij continue blaast. Ik zou hem passief willen maken, maar vind de kosten daarvoor te hoog en het is een gedoe.

De geluidskwaliteit is 100%.
Dat gedoe valt wel mee hoor. Zelfs mij is het vrij simpel gelukt.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

dewolf

Quote from: StereoMike on January  4, 2019, 17:04:37
Volgende keer maak en plaats ik een paar foto's.
Een paar foto's van een clock mod (usb interne header of op Mobo) op de NUC7i7dnbe/nuc7pjyh zou geweldig zijn! Heb al aardig wat info gevonden, maar specifieke foto's van betreffende NUC's helpen me weer verder. @lion of judah Heb je ook nog foto's of links met de info die je hebt gebruikt om de clock te plaatsen?

Leeuwarden

Quote from: StereoMike on January 28, 2019, 19:17:55
Als het dan toch een USB signaal moet worden is het wellicht beter om gebruik te maken van de interne usb headers. Daar kun je eenvoudig ontkoppelen en herklokken.

Heb je misschien een linkje naar hoe en wat?


Lion of Judah

Quote from: dewolf on January 29, 2019, 10:50:04
@lion of judah Heb je ook nog foto's of links met de info die je hebt gebruikt om de clock te plaatsen?
Ik reageerde op het passief koelen niet op de clock.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

dewolf

Jammer dat je geen info hebt. Ik hou van wel een uitdaging, maar het inbouwen van een klok heeft toch wat meer voeten in de aarde. Solddeerervaring is ook afwezig moet ik eerlijk zeggen. Ik hou mij dus nog steeds aanbevolen voor foto's!
Inbouwen van het Mobo zal geen probleem zijn, dat doe ik al jaren.
De i7dnhe heb ik kunnen vergelijken met de pjyh. Bizar! Daar de pjyh met standaard PSU me al echt verbaasde en een microrendu met Uptone lp1 achter zich liet, gaat de dnbe er compleet overheen. Meer diepte in het beeld, betere plaatsing, meer controle in het laag en vooral meer body. De bios en AudioLinux moeten nog optimaal worden ingesteld. Wifi module eruit. Verschillende berichten gelezen dat het koperen koelblok van de dnbe zeer goed is en dat de fan fysiek uitgezet kan worden. Audiolinux instellen op extreme en een dag laten draaien. Mocht het lukken, dan gaat de NUC uit het zicht en de Platox7d terug. De Akasa plato x7d ligt iig klaar om te gebruiken. Hdplex is onderweg.
Aankomende dagen spelen met verschillende combinaties endpoint/server/bridged en de HDplex.
Mensen die op zoek zijn naar een endpoint/server en het leuk vinden om met computeraudio bezig te zijn, raad ik aan de combinatie NUC (pjyh of dnhe) met Audiolinux te proberen. Audiolinux kost je €49 en een NUC kan je testen met herroepingsrecht. Mijn set heeft nog nooit zo goed gespeeld, bij lange na niet en ik kom van een sotm-200 met sbooster. Maar goed, mijn mening natuurlijk :-)

StereoMike

Quote from: dewolf on January 30, 2019, 09:09:08
Solddeerervaring is ook afwezig moet ik eerlijk zeggen.
Het koelblok van de standaard 7i7 behuizing is inderdaad erg goed. Wanneer je de fan uitzet kom je niet boven de 61 graden in standje AudioLinux extreme. In de plato kom ik niet boven de 37 graden. Zonder soldeerervaring niet aan een klok beginnen. Je kunt dan beter de header gebruiken met een usb hub zoals de tX-USBhub van SOtM (wel het nieuwste type).
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

StereoMike

Quote from: Lion of Judah on February  2, 2019, 09:24:48
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/roon-in-virtual-machine-of-nuc-geen-verschil/
Beetje summier alleen maar het resultaat is hetzelfde als bij mij.
Hier is de ROON-Server getest en niet een NUC endpoint met de nodige aanpassingen. De ROON-Server is inderdaad minder interessant om te tweaken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

DofN

Quote from: Lion of Judah on January 28, 2019, 22:25:48
Dat gedoe valt wel mee hoor. Zelfs mij is het vrij simpel gelukt.

Ik zie dat er tegenwoordig op maat gemaakte behuizingen voor zijn. Ik zal er binnenkort goed naar kijken, of schud iemand zo het antwoord uit zijn mouw op de vraag of een NUC5 omgebouwd kan worden in zo'n passieve koeling behuizing?

Of moet ik dan toch echt een NUC7 kopen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Lion of Judah

Quote from: StereoMike on February  2, 2019, 10:45:24
Hier is de ROON-Server getest en niet een NUC endpoint met de nodige aanpassingen. De ROON-Server is inderdaad minder interessant om te tweaken.
Dus: data over ethernet geen winst met een liniaire voeding en data over USB wel winst met een liniaire voeding? Waar komt dat door?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Quote from: Lion of Judah on February  2, 2019, 11:47:44
Dus: data over ethernet geen winst met een liniaire voeding en data over USB wel winst met een liniaire voeding? Waar komt dat door?
Omdat de 5V usb vaak veel storing (ripple en spikes) op zit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lion of Judah

Quote from: Kingpin on February  2, 2019, 15:07:11
Omdat de 5V usb vaak veel storing (ripple en spikes) op zit.
Daar heb ik dan weer een Ifi micro iUSB voor.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack