Dual NUC oplossing NUC7i7BNH (ROCK) AudioLinux NUC7PJYH of NUC7i7DNBE (Endpoint)

Started by StereoMike, November 29, 2018, 11:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StereoMike

Steeds vaker kom ik op verschillende audioforums een dual NUC opstelling tegen als voordelige oplossing voor ROON gebruikers. Het begint echt interessant te worden als nog nieuwe top streamers worden ingeruild op passief gekoelde NUC kastjes. De vraag naar bepaalde NUC's overtreft inmiddels de productie en is er moeilijk aan te komen. Ik heb zelf op mijn werkkamer een iets ander type NUC als endpoint maar ik heb daar nooit magische audiokracht aan toebedeeld. Misschien tijd voor een testje?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Marco66

Draai al poosje met intel Nuc met Roon Rock die rechtstreeks via usb naar mijn dac gaat.
Vind het tot nu toe de beste sound geven tov andere (vaak duurdere) oplossingen.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Fred Mulder


StereoMike

Quote from: Fred Mulder on November 29, 2018, 21:31:09
Mooie ontwikkeling met AudioLinux als magic ingredient
Het is inderdaad een mooie ontwikkeling maar het is wel een beetje oude wijn in nieuwe zakken. Het blijft een beetje vreemd (en verdacht) dat dit een mooi alternatief is voor veel prijziger streamers.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sopper

Quote from: StereoMike on December  2, 2018, 15:01:47
Het blijft een beetje vreemd (en verdacht) dat dit een mooi alternatief is voor veel prijziger streamers.

Verklaar je nader?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Soundsgood

Kant-en-klaar oplossing voor de NUC streamer met OS in RAM is te bestellen via the Linear Solution: https://thelinearsolution.com/streamer.html
Dutch & Dutch 8c

StereoMike

Quote from: Soundsgood on December  2, 2018, 18:01:31
Kant-en-klaar oplossing voor de NUC streamer met OS in RAM is te bestellen via the Linear Solution: https://thelinearsolution.com/streamer.html
Dan is het geen "voordelige" keus meer.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Fred Mulder

Quote from: StereoMike on December  7, 2018, 17:54:51
Dan is het geen "voordelige" keus meer.

De dual AL NUC is zeker een interessante en voordelige oplossing, mooie ontwikkeling! Heb je dit al uitgeprobeerd? Op CA is men erg enthousiast  :thumbs-up:

Edit juni 2019: wees aub op je hoede bij TLS, ze komen afspraken (structureel) niet na..


Ps. Een DIY AL NUC vergelijken met een TLS DS-1 is mi wat scheef. De DS-1 is een kant-en-klaar getuned product, een DIY AL NUC vraagt de nodige kennis/inspanning van koper, andere service. En als op een NUC de DIY AL software is geïnstalleerd en stabiel draait, zal er nog een aardig SQ verschil zijn tov DS-1.

Vergeleken met bv een sMS-200 Ultra is de DS-1 mi een erg aantrekkelijk product:
- sMS-200 Ultra incl master clock input, éxclusief (1) externe master clock en (2) externe clock kabel: € 1599
- TLS DS-1, mét Dream OS, interne OCXO clock, low latency geheugen, etc : $ 1599

Ik weet waar ik op in zou zetten  ;)

StereoMike

Quote from: Sopper on December  2, 2018, 17:32:38
Verklaar je nader?
Tijdens het testen valt mij de veel grotere ruimtelijkheid op in vergelijking met de streamers van de bekende merken. In hoeverre valt dit te rijmen met de opname.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sopper

Quote from: StereoMike on December  8, 2018, 15:53:35
Tijdens het testen valt mij de veel grotere ruimtelijkheid op in vergelijking met de streamers van de bekende merken. In hoeverre valt dit te rijmen met de opname.

Ik doelde op het woordje "verdacht".

Ik heb mijn Linn Klimax streamer verkocht; mijn zelfbouw pc'tje klinkt beter voor 5% van de kosten  :nopompom:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

StereoMike

Quote from: Sopper on December  8, 2018, 16:42:39
Ik doelde op het woordje "verdacht".
Daar doel ik ook op. Het klinkt "verdacht" goed maar komt het ook dichter bij de "waarheid".
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Fred Mulder on December  7, 2018, 21:05:21
De dual AL NUC is zeker een interessante en voordelige oplossing, mooie ontwikkeling! Heb je dit al uitgeprobeerd? Op CA is men erg enthousiast  :thumbs-up:
Vorig weekend al even kunnen spelen met een oude NUC en Audiolinux dat klonk al veelbelovend. Sinds woensdag ook met een NUC7PJYH (lastig aan te komen). Het is nog te kort om iets concluderen maar ik begrijp wel waarom men erg enthousiast is. Beide NUC's krijgen uiteraard "schone" stroom.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

naish123

Kun je Audiolinux op een Raspberry pi draaien?
Ik heb een fanless NUC die ik als core wil laten draaien en een Raspberry pi als endpoint.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Na een paar dagen vergelijken tussen verschillende spelers en de NUC7PJYH (AudioLinux Roon Bridge en Roon Rock) kan ik de verleiding niet meer weerstaan om ook onze Club speler (ITX basis, MLC flash geheugen voor OS en volledig geklokt met de erg muzikale Neutron Star 2 klokjes) van AudioLinux te voorzien. Voor de zekerheid plaats ik toch maar een nieuwe set MLC geheugen als sata schijf zodat ik altijd weer terug kan naar de volledig getweakte Win10 (i.v.m. Native DSD). De installatie lijkt mij zelfs voor een matige digibeet nog redelijk goed te doen.

Ik ken de Club speler erg goed maar dit volledig ingespeelde exemplaar zet nu een nog mooier en vooral muzikaler plaatje neer. Het staat gewoon als een huis. Na de klokjes van SOtM en van de Connor-Winfield Corporation (o.a. gebruikt door Pink Faun en TLS) doen de klokjes van Lars Clausen uitstekend (veel beter) muzikaal werk. Voor de zekerheid haal ik de Aries G2 erbij en dan weet ik het zeker. De Aries mag weer terug in de verpakking naar de rechtmatige eigenaar. Auralic moet toch meer R&D inzetten op de voeding want ze laten daar echt iets liggen.

Kortom: het is beslist niet zo dat een eenvoudige NUC met AudioLinux (en zeer fraaie voeding) een topspeler kan vervangen maar je komt met wat aanpassingen behoorlijk in de buurt. Het blijft opmerkelijk dat er kennelijk componenten in NUC's worden gebruikt die buitengewoon goed presteren als het om audio gaat. Natuurlijk had het team van Roon dat allang ontdekt tijdens de ontwikkeling van Roon Rock en Roon Nucleus.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Tijdens de klok upgraden van de eerste batch van 10 itx moederbordjes (bouw club streamer) doe ik ook even een NUC upgrade. Het NUC verhaal laat mij niet los en gezien de prijs van de klokjes kies ik ook gelijk voor het standaard nog beter klinkende bordje NUC7i7DNBE uit een NUC7i7DNHE (wie wil de behuizing overnemen  ;D). De wifi en bluetooth rommel gaat eruit en akasa plato er omheen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

naish123

Ik volg het nog steeds maar probeer te begrijpen wat je bedoeld of aan doen bent.
Hoe ziet zo'n klokje eruit en waar plaats je die in de pc?

Roeland


StereoMike

Quote from: naish123 on January  4, 2019, 16:09:54
Ik volg het nog steeds maar probeer te begrijpen wat je bedoeld of aan doen bent.
Hoe ziet zo'n klokje eruit en waar plaats je die in de pc?
Volgende keer maak en plaats ik een paar foto's.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Roeland on January  4, 2019, 16:57:48
@Stereomike > Welke case gebruik je voor de NUC's?
Voorlopig gebruik ik de Akasa Plato. Eigenlijk flut maar er is niet veel keus. Als het bevalt dan komt er een zelfbouw kastje waarin beide NUC's een plaatsje krijgen.
NUC7i7BNH Plato X7 Geen voor Roon gebruik. Tijdens indexeren bleef de temperatuur onder de temperatuur van de standaard behuizing.
NUC7i7DNBE Plato X7D
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Roeland

Quote from: StereoMike on January  4, 2019, 17:24:31
Als het bevalt dan komt er een zelfbouw kastje waarin beide NUC's een plaatsje krijgen.

Interessant > welke voeding ga je dan gebruiken?

StereoMike

Quote from: Roeland on January  4, 2019, 17:40:28
Interessant > welke voeding ga je dan gebruiken?
Voor de klokken nog even de Lars Clausen NewClassD low noise en voor de NUC bordjes voorlopig even de HDPLEX 200Watt uiteraard de versie met de LT3045 regulatoren. Later wil ik nog wel even ons in eigen huis ontwikkelde exemplaar proberen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Roeland

Heb je ook ervaring met de USB Regen (of ISO Regen) van uptone audio?

naish123