Hoe versterk je een band in 2018?

Started by Han S, November 28, 2018, 15:25:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Han S

https://www.gear4music.nl/en/PA-DJ-and-Lighting/Behringer-X18-X-AIR-Digital-iPad-Tablet-Mixer/XOX

Begin jaren 80 liep mijn hobby uit de hand en had ik zomaar een bedrijfje dat het geluid verzorgde in zalen en op pleinen en grasvelden.
Je had dan een flinke bestelbus vol met grote speakerkasten, een versterkerrack, een rack met effecten, een flink mengpaneel, een kist vol met kabels, een multikabel met 48 paren en uiteraard voor een vermogen aan microfoons en statieven.

Je was dan een paar uur aan het opbouwen en checken en dan kon het feest beginnen.

Daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt en verder gegaan met een opnamestudio. Voor het PA bedrijfje gebruikte ik een mengpaneel dat nieuw 6500 gulden had gekost, voor de studio werd het een mengpaneel van 225.000 gulden en de microfoons werden ook wat duurder, sommige kostten meer dan 9000 gulden.

Maar de tijden zijn veranderd, je koopt al een goede microfoon voor een paar honderd euro en met een snelle computer kun je 1000 sporen audio opnemen en mixen en de dure effectprocessoren zijn vervangen door plugins.

Nu ben ik al bijna 11 jaar gepensioneerd, maar ik heb nog wel een home studio met oude maar goede meuk.

Zo werd ik zaterdag gevraagd om het geluid te doen voor een band waar ik ooit een CD mee opnam en ik toog naar een flinke zaal met het model van een enorme schoenendoos en zo klonk die ook.

Er stonden twee grote Yamaha subs met een paar satellieten, niks mis mee, hoewel ik niet zo houd van grote subs. De vroegere zelf gebouwde basbinns klonken een stuk strakker, maar dat terzijde.

De band bestaat uit een drummer, bassist, drie gitaristen, een toetsenist en drie zangers.

En wat trof ik daar aan? Een Yamaha mengpaneeltje van rond 40 jaar oud met 12 ingangen, waarvan er twee nodig waren voor de deejay.

Wat is dan wijsheid? Kweenie, bovendien waren alle pennen van de XLR pluggen op de multikabel zwaar geoxideerd en je wilt niet weten wat dat voor ellende kan geven midden in een concert.

De oplossing kwam van de drummer, die in zijn auto de set had welke je in de bovenstaande link ziet.  Het apparaat heeft 16 mic inputs en het staat op het podium naast de drummer, die het podiumgeluid zelf regelt met zijn smartphone.

En ik liep in de zaal met een tablet met daarin een compleet mengpaneel, met uitgebreide toonregeling en effecten en op elke plek in de zaal kun je horen hoe het daar klinkt.

Dat betekent dat je geen groot mengpaneel meer nodig hebt, geen multikabel, geen grote bestelbus en je bent geen uren aan het opbouwen.

En hoe het klinkt? Dat is me erg meegevallen, het is geen topkwaliteit, maar dat krijg je ook niet voor die prijs. En ook niet geheel onbelangrijk: de potmeters en faders in goedkope apparatuur zijn meestal in no time versleten en die heb je met deze set helemaal niet.

Opa wordt nog modern.

oud_account_1

Leuk verhaal, maar eigenlijk hoopte ik meer op...
QuoteOpa toog naar huis, haalde wat racks uit het privémuseum en reed weer terug.
Daar zette hij een geluid neer waar ze het de komende jaren nog over zullen hebben...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Han S

Ik dacht er even over om een van die geweldige Seck 1882 paneeltjes te halen want die klinken echt beter. Ik heb er drie.



oud_account_1

Dat ziet er strak uit.
Ik heb in een ver verleden met een desk van EELA mogen spelen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Han S

Ook mooi spul en NL fabrikaat. Ik had deze:



Maar de multikabel was daar dermate geoxideerd en had te weinig paren voor mijn Seck boardje, die overigens in een PA situatie 30 ingangen heeft, een meter breed is en 17 kg weegt en ook nog super klinkt omdat hij een heel eigenwijze toonregeling heeft en sublieme mic pre-amps.