JVCNX9 (P)Review

Started by home@the movies, November 19, 2018, 13:52:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Review JVC N9


We hebben er heel erg lang op moeten wachten maar ons geduld is eindelijk beloond geworden. JVC stelde op de IFA in Berlijn hun langverwachte line up van Native 4K projectoren voor, de N5, N7 en het vlaggeschip de NX9.
We moeten er niet flauw over doen, na 5 generaties van 4K E-Shift projectoren hadden de meeste Home Cinema liefhebbers het wel een beetje gehad met deze technologie. Begrijp me niet verkeerd, de "oudere generatie projectoren" kon nog steeds absoluut hun mannetje staan maar de schreeuw naar meer en beter klonk alsmaar luider en luider.
Luid genoeg dus voor JVC om naar de ontwerptafel te stappen en een hele nieuwe lijn van projectoren op ons los te laten.

Een paar weken geleden was het dan zo ver, ik mocht zowel de N5 als de NX9 ontvangen voor een eerste indruk. De eerlijkheid gebied mij om te vermelden dat beide toestellen pre productie units waren met hier en daar nog wat probleempjes in de firmware. JVC heeft dit bij het afleveren duidelijk vermeld dus uit respect hiervoor zijn er een paar zaken die ik zal aanpassen bij het ontvangen van onze eigen productie demo unit.

De Unit;

Laten weduidelijk zijn, dit zijn letterlijk en figuurlijk "zware jongens" met een breedte van 50cm, diepte van 52 en hoogte van 23cm zet je dit toestel niet zomaar op eender welk legplankje neer.
Tel daarbij nog het gewicht van ongeveer 22 kg droog aan de haak en je weet dat hier de nodige voorzorgen moet nemen om ongelukken te vermijden.
Alle nodige inputs zijn uiteraard aanwezig, 2 HDCP 2.2 HDMI ingangen, een USB ingang voor de nodige firmaware updates (zeer welkom). De 12 volt trigger, RS232  en lan aansluitingen maken aansturing van de projector met alle mogelijke systemen een makkie.
Één van de redenen waarom dit toestel zo fors uit de hoek komt is oa. de gebruikte lens, laten we dus heel even wat nader kennis maken.

De Lens;

Dat een goede lenskwaliteit noodzakelijk is om een perfect plaatje neer te zetten is uiteraard voor iedereen duidelijk, met de komst van UHD is dit meer dan ooit een belangrijk punt van aandacht.
Je mag dan wel in staat zijn om 8,8 miljoen pixels uit het paneel te toveren (in het geval van de NX9 zelfs meer) diezelfde pixels ook nog haarscherp op het scherm projecteren lijkt eenvoudiger dan het is.
Voor de NX9 heeft JVC er dan ook gekozen om gebruik te maken van een 100mm brede lens, daar waar in de N5 en de N7 voor 65mm is gekozen.
De glazen lens heeft maar liefst 18 elementen verdeeld over 16 groepen, zo wordt direct ook duidelijk waarom het toestel zo groot is geworden.
Tel bij bovenstaande zaken ook nog een zeer ruime lensshift van 100% verticaal en 43% horizontaal en je hebt ook wat plaatsing betreft een zeer ruime marge.


Kleurbereik;

Om het voor mijzelf niet dierct te verpesten had ik eerst even de tijd genomen om de N5 snel te bekijken. Bij het meten van de color space kwam ik uit op net 90% van P3 wat op zich een zeer mooie prestatie is. Wetende dat de NX9 een nieuw filter heeft wat volgens de brochure 100% p3 zou moeten halen met een stuk minder lichtverlies dan op de Z1 was ik bijzonder benieuwd naar het resultaat.
Wel de brochure heeft gelijk, zoals je op de foto van de metingen kan zien kom ik op 99, 7% uit. Ik had een probleempje met mijn spectrum meter en heb een goedkopere iOne moeten gebruiken die niet zo accuraat is, dus de 0,3 % die nog ontbreekt wijt ik vooral aan de meter en niet aan de projector

Wat opmerkleijk is aan de unit die ik heb gemeten was het lichtverlies bij het inschakelen van het P3 filter. Daar waar ik bij de Z1 meer dan 35% verlies kon meten bleef het hier beperkt tot een dikke 12%. Een getal dat eigenlijk lager ligt dan wat ons werd verteld door JVC zelf, visueel klopt het in ieder geval, het verschil in licht met en zonder filter is op het scherm bijzonder klein te noemen.
Wat niet klein te noemen is dat is het zichtbare verschil in 10% meer kleurbereik, met de juiste content spat het beeld gewoon van het scherm af. Ik kan een hoop verschillende scenes opnemen waar ik geschakeld heb tussen beeld met en zonder filter en het resultaat is in heel wat gevallen spectaculair te noemen.



Lichtopbrengst;

Met zijn 265 watt lamp zou de NX9 volgens specs in staat moeten zijn om 2200 Lumen uit te spuwen, zoals steeds nemen we getallen met de nodige korrels zout, al is JVC vaak wel redelijk accuraat in hun specs.
In de hoge lamp stand kom ik op een waarde uit van 1800 Lumen, wel met de opmerking dat de projector volledig uitgezoomd stond vanwege een wat korte afstand tot het scherm.
Lage lamp gaf een resultaat van 1200 Lumen, ik zal bij onze eigen unit nog even nameten wat het resultaat is met verschillende zoom instellingen.
Al bij al lijkt het er wel op dat de getalletjes niet heel erg ver van de waarheid zitten.

Contrast;

Ik ga me nog niet wagen aan het publiceren van contrast getallen, eerst en vooral omdat het over pre productie toestellen gaat en verder omdat ik niet in mijn eigen ruimte zat toen ik de toestellen aan het meten was. Door het feit dat de nieuwe projectoren zo diep gaan is de misnte afwijking desastreus voor het resultaat van de metingen. Ik wil de 3 toestellen in exact dezelfde omstandigheden naast elkaar in dezelfde ruimte meten, op die manier is het tenminste mogelijk om een inschatting te maken tussen het verschil in contrast van de N5, N7 en NX9 onderling.
Wat ik wel kan beamen is dat het visueel verbluffend was, de N5 gaf al een mooi dynamisch plaatje maar deze NX9 doet daar meer dan een paar scheppen bovenop.
De combinatie van voldoende licht, 100% P3 en mooie zwartwaarden zet een diepte neer die ik nog niet vaak heb mogen ervaren.
Heel wat bezoekers op de Home Cinema Happeneing noemden het 3D zonder brillen, en dat is met de juiste content absoluut niet gelogen.



Auto Tone Mapping;

Zoals ik in een eerder document reeds uitvoerig heb beschreven heeft JVC de functie Auto Tone mapping togevoegd aan het menu. Al is het een stap in de goede richting en zeker nuttig voor een aantal zaken, toch laten ze hier een kans liggen om net zoals Panasonic met hun HDR optimizer het HDR verhaal naar een ander niveau te tillen.
Ik ga hier de verschillen niet meer uit de doeken doen, wie wil kan het hele document nalezen op het HT forum in dit topic. https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169829.0



Motion handling;

Tja, persoonlijk heb ik me nooit erg gestoord aan de "zwakkere" motion flow van de JVC, toegegeven er waren zeker toestellen die beter presteerden maar om nu te zeggen dat het niet bekijkbaar was is ook niet het geval.
Toch geef ik graag toe dat het één van de zaken was die mij opvielen bij het bekijken van wat materiaal op de NX9, in die mate zelfs dat ik eerst dacht dat de motion flow optie aanstond terwijl dat helemaal niet het geval was.
Dit geeft dus aan dat ook hier JVC een mooie sprong voorwaarts heeft gemaakt, het aanzetten van de motion gaf een nog beter resultaat ook op de Home Cinema happening waren er eigenlijk geen opmerkingen over artefacts



Over kleurtjes en aanverwanten;

Over het belang van een goed CMS systeem om een juiste calibratie uit te kunnen voeren hoeven we gelukkig niemand meer te overtuigen. JVC heeft dit al wel enige tijd voor elkaar, al had ik graag terug de optie gezien om de gamma curve te kunnen aanpassen via het gewone user menu zoals dat een paar generaties geleden het geval was.
Dit gezegd zijnde is het ontbreken hiervan bij de NX9 alvast niet echt een probleem te noemen. Er zit, zoals je op de metingen kan zien een dipje aan het einde maar na aanpassen van de juiste parameters is de meting zo strak als wat.
Een nette 2.4 over de hele lijn, uiteraard is de keuze van 2.2 , 2.3 of 2.4 Gamma gedeeltelijk afhankelijk van de ruimte waarin je het toestel gaat plaatsen.
Alle waardes geven echter een mooi vlak resultaat na calibratie

Grey scale;

Ook hier geen grote verassingen, pre calibratie laat de grey scale wat teveel aan blauw zien maar na wat heen en weer gesleutel is ook hier een perfect resultaat over de hele lijn te behalen.

Kleurbereik en saturatie;

Zoals ik eerder al schreef haalt de NX9 MET gebruik van filter 100% de P3 coordinaten, zonder gebruik van het filter is dat net 90%. Let wel de effectieve luminantie waarden die bij deze coordinaten horen worden niet gehaald. Dat is ook niet verwonderlijk, er is op dit moment geen enkele projector die de nodige hoge lichtopbrengst kan halen om ook de luminatiewaarden van de P3 kleuren op niveau neer te zetten.

Dit wil echter niet zeggen dat de meerwaarde van het grote kleurbereik niet zichtbaar is, integendeel. De kleuren spatten echt van het scherm, en bij de juiste content die gebruik kan maken van de grotere color space is het verschil tussen begruik van filter of niet echt wel spectaculair te noemen.

Uiteraard zien de kijken de meesten onder ons nog vaak naar Blu Ray of aanverwant HD materiaal, dus ook daar is het belangrijk hoe de projector omgaat met kleuren en saturatie.
Wel, de NX9 steld niet telleur, er is een beetje werk aan de winkel maar ook hier weer geen wereldschikkende afwijkingen. Na calibratie ziet het er allemaal heel erg netjes uit, hier en daar dient er een klein compromis te worden gesloten maar niet in die mate dat het als een probleem mag worden beschouwd.
Met nog wat meer tijd en mijn juiste meter is hier vermoedelijk nog wat extra winst te halen.

Kijken en genieten;

En dan is het na de hele tijd grafiekjes kijken tijd om eens echt te gaan kijken naar wat "echt beeldmateriaal"
Ik kon het niet laten om als eerste het demo materiaal dat JVC ons bezorgde in de speler te stoppen. De content is afkomstig van een 8K bron, en het materiaal bied zo ongeveer alles wat je nodig hebt om het maxiale uit deze projector te halen. Hoge resolutie, groot kleurbereik, grote contrasten, 60Hz enz enz. regelrechte eye candy dus ;-)
En ik voelde mij echt wel als een kind in een snoepwinkel, alles wat ik zag smaakte naar meer. De diepte en dynamiek in deze beelden was enorm, zoals bezoekers van de Home Cinema Happening omschreven" 3D zonder brillen"  en dat iz zeker niet overdreven.

Dat de keten maar zo sterk is als de zwakste schakel is een waarheid als een koe, tijd dus om wat minder "uitgezocht materiaal in de speler te stoppen en wat doordeweekse films te bekijken. Tenslotte gaan we niet de hele tijd naar demo materiaal zitten gapen in onze Home Cinema ruimtes.

Ook hier is het genieten met een hoofdletter, in combinatie met de HDR Optimizer van de Panasonic UHD spelers is UHD/HDR kijken een waar genot. Op een 2m70 breed scherm heb ik op geen enkel moment het gevoel iets te missen, ik heb in de Pana. als setting gekozen voor een basis van 500 Nits. De metadata van de UHD schijfjes die je afspeeld wordt dus ongeacht waarop ze gemasterd zijn door de Pana. aangepast aan een Max Fall van 500 Nits, afhankelijk van het hard clipping punt waarop je het contrast van de JVC het ingesteld krijg je nu door de Optimizer details tot ongeveer 4000 Nits te zien. Uiterard niet in die hoge helderheid maar daar waar deze details anders compleet weggeclipt zijn krijg je nu dus een hoop meer te zien.

Last but not least 8K E-Shift;

Tja, ik heb bewust gewacht tot op het einde om deze laatse functie te bespreken, toen JVC met de eerste generatie E-Shift op de markt kwam werd er heel wat over gezegd en geschreven, vaak niet in de meest positieve zin.
Woorden als Faux K en 4K E-Shit werden rondgestrooiid alsof het niets was, echter zo bleek een tijdje later, vaak bijzonder onterecht.
Uiteraard is een native 4K paneel, waarbij iedere pixel ook effectief aanwezig, is de juiste weg om UHD materiaal alle recht aan te doen dat het verdient. Toen de eerste commentaren wat genuanceerder werden en er testen werden gedaan tussen Native 4K versus E-Shift waren er heel wat mensen die moesten toegeven dat deze technologie zijn recht van bestaan had. Vooral het resultaat in verhouding tot de prijs van Native tov E-Shift was voor heel wat mensen toch belangrijk genoeg om voor de tussenoplossing te gaan.
JVC heeft jaar na jaar hun technologie verbeterd, ondertussen zijn we 5 generaties verder en is het verhaal ten einde, of toch niet??

Niet helemaal dus, op de Native 4K NX9 komt JVC nu met een wereldprimeur, de eerste 8K E-Shift projector.
Dezelefde technologie die op de 1080P machines werd toegepast heeft nu zijn weg gevonden in de nieuwe generatie projectoren. Het 4K signaal gaat afwisselden door het paneel en door het optische E-Shift  element worden geprojecteerd, op die manier ziet ons "trage" oog dus
een verdubbeling van het aantal waargenomen pixels.


De vraag is nu, is dit een pure marketingtruuk of heb je daadwerkelijk iets aan deze functie?
Geen vraag waar je zomaar ja of neen op kan antwoorden, het aantal pixels op zich alleen is niet het allerbelangrijkste in het hele beeldgebeuren.
Toch was ik behoorlijk onder de indruk van wat er gebeurd bij het inschakelen, je kan werkelijk met je neus op het scherm gaan staan, geen enkele pixel is met het blote oog nog waarneembaar, wat ons het woord "analoog" in de mond durft te nemen. Uiteraad is en blijft het een digitaal gegeven maar de "analoge zachtheid" van het beeld is zo fenomenaal goed te noemen dat het bijzonder is om zien.
Nu staan we uiteraard niet op 2 cm van het scherm als we film kijken, toch doet het iets met het beeld dat moeilijk in technische termen te omschrijven is.  De Combinatie van Licht, resolutie, contrast, groter kleurbereik, goede kwaliteits lens en de 8K E-Shift maken van deze NX9 een te kloppen projector.

Meer en beter?
Tja, we zijn niet voor niets Home Cinema Freaks dus de honger is er altijd, mijn wesnslijstje;

De NX9 met de HDR Optimizer mogelijkheden van de Panasonic UHD speler
De NX9 met dezelfde contrastwaarden (of beter) maar dan met laser ipv een lamp.
De NX9 met al het bovenstaande maar dan voor een prijs van 15000 Euro volgend jaar ;-) ☺

Hey dromen mag hé  ;D ;D

Met vriendelijke groeten
Werner Van den Eede.


home@the movies

De plaatjes


home@the movies

Nog een paar

Teejoo

Mooi dat je ook even inzoomt op de motionflow, en dat dat geen issue meer is.

Het feit dat het P3 filter ook in de N7 zit beloofd veel goeds als ik dit zo lees! Verder helemaal eens met je wenslijstje 😊

Nico111

Ja een laser zou wel erg mooie update zijn. Maar dit geldt volgens mij voor alle beamers. Ik zelf ben nu bezig met mijn aller eerste beamer en deze moet nu weer gekalibreerd worden(600 uur). En los van de rompslomp om dit te laten doen, vind ik het erg storend dat mijn beeld kwaliteit verloopt. Het zou mooi zijn als dit zo goed als verleden tijd was.

Misschien komt Epson wel volgend jaar met 4k laser machine voor een scherpere prijs om de concurrentie aan te gaan  :pompom:.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

papaleo

Een mooi en inhoudelijk verslag van dit 'beest' ook bij mij kriebelt het als ik dit zo lees maar als ik dan weer de prijs zie  :o dan worden mijn teugels toch weer aangetrokken.
Ben dan ook heel nieuwschierig hoe de N7 zich verhoud tov van deze N9.
Maar nu ik weer met beide beentjes op de grond sta en ik nog niet weet hoe de N7 presteer blijf ik voorlopig nog ( min 1 jaartje) met mijn VW360 spelen om te zien hoe de markt zich kwa prijzen gaat ontwikkelen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

En past deze grote kast in je lift, Leo?

papaleo

Quote from: Kjelt on November 19, 2018, 17:43:13
En past deze grote kast in je lift, Leo?

Ook dat moet nog nagemeten worden... ;)
Als het goed is zouden de nieuwe jvc's zonder voetjes 20,5 cm hoog zijn,dit zou precies moeten passen want mijn max hoogte maat van de 'hushbox' is 21cm.
Maar mocht ik evt tzt toch over willen gaan op een andere pj zou ik toch liever een grotere kast willen laten maken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

QuoteBen dan ook heel nieuwschierig hoe de N7 zich verhoud tov van deze N9.

Dat zijn we met zijn allen Leo ;D ik verwacht niet dat het contrast, zoals JVC op de brochure vermeld, het dubbele gaat zijn. Toch hoop ik stiekem dat het verschil echt merkbaar gaat zijn, als dat zo is dan is de combi van hoger contrast en 100% P3 een mooie step up tov de N5.

Teejoo

Quote from: home@the movies on November 19, 2018, 19:21:59
Dat zijn we met zijn allen Leo ;D ik verwacht niet dat het contrast, zoals JVC op de brochure vermeld, het dubbele gaat zijn. Toch hoop ik stiekem dat het verschil echt merkbaar gaat zijn, als dat zo is dan is de combi van hoger contrast en 100% P3 een mooie step up tov de N5.
Het blijft vreemd dat ze de N7 niet meteen hebben laten zien. Technisch gezien kan daar toch geen reden voor zijn lijkt me.

home@the movies

Quote from: Teejoo on November 19, 2018, 19:27:44
Het blijft vreemd dat ze de N7 niet meteen hebben laten zien. Technisch gezien kan daar toch geen reden voor zijn lijkt me.

Goh, laten we geen voorbarige conclusies trekken, om te beginnen had JVC België geen N7 als demo besteld, dus van hen konden we die dus al niet verwachten. Waarom hij voorlopig nog nergens anders is opgedoken daar heb ik geen antwoord op, er was in ieder geval wel wat vertraging in de productie opgelopen dus wellicht is het gewoon een samenloop van omstandigheden.
Het maakt het wachten alleen wat meer spannend en hopelijk wordt dat langere wachten dan beloond met een mooie upgrade tov de N5.

Teejoo

Quote from: home@the movies on November 19, 2018, 19:45:19
Goh, laten we geen voorbarige conclusies trekken, om te beginnen had JVC België geen N7 als demo besteld, dus van hen konden we die dus al niet verwachten. Waarom hij voorlopig nog nergens anders is opgedoken daar heb ik geen antwoord op, er was in ieder geval wel wat vertraging in de productie opgelopen dus wellicht is het gewoon een samenloop van omstandigheden.
Het maakt het wachten alleen wat meer spannend en hopelijk wordt dat langere wachten dan beloond met een mooie upgrade tov de N5.
Ik trek ook geen conclusies, maar dan moet er toch een wezelijk technisch verschil zijn tussen de N5 en N7 als je zelfs deze niet in kleine voorserie kunt bouwen.
Hopelijk zijn ze inmiddels wel onderweg want het is bijna eind november 😊

home@the movies

Quote from: Teejoo on November 19, 2018, 19:52:15
Ik trek ook geen conclusies, maar dan moet er toch een wezelijk technisch verschil zijn tussen de N5 en N7 als je zelfs deze niet in kleine voorserie kunt bouwen.
Hopelijk zijn ze inmiddels wel onderweg want het is bijna eind november 😊

Ik vertrek eind deze week voor 10 dagen naar Abu Dhabi voor een opdracht, je zal zien dat ze dan aan mijn deur staan hé, ik voel het al aankomen verdorie  :devil: :devil:

Teejoo

Quote from: home@the movies on November 19, 2018, 20:06:17
Ik vertrek eind deze week voor 10 dagen naar Abu Dhabi voor een opdracht, je zal zien dat ze dan aan mijn deur staan hé, ik voel het al aankomen verdorie  :devil: :devil:
Dat is dan op tijd voor de Kerst, dus helemaal top. Kun je ook na Abu Dhabi calibreren.  Vergeet er wel geen voor mij opzij te zetten!  ;)

scoc

Quote from: home@the movies on November 19, 2018, 19:45:19
Goh, laten we geen voorbarige conclusies trekken, om te beginnen had JVC België geen N7 als demo besteld, dus van hen konden we die dus al niet verwachten. Waarom hij voorlopig nog nergens anders is opgedoken daar heb ik geen antwoord op, er was in ieder geval wel wat vertraging in de productie opgelopen dus wellicht is het gewoon een samenloop van omstandigheden.
Het maakt het wachten alleen wat meer spannend en hopelijk wordt dat langere wachten dan beloond met een mooie upgrade tov de N5.
Er kan ook nog een andere reden zijn dat de N7 nog niet is verschenen ...  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Teejoo

Werner, je hebt de NX9 nu een tijdje. Heb je nog nieuwe indrukken opgedaan?

Op de show zagen we dat de N5 soms witte ondertitteling gelig weergaf. Daar hebben Kjelt en ik het nog met je over gehad. Op AVS beschrijven enkele gebruikers exact hetzelfde.

Heb jij dit ook nog gezien bij de NX9?


home@the movies

Quote from: Teejoo on February 11, 2019, 19:29:19
Werner, je hebt de NX9 nu een tijdje. Heb je nog nieuwe indrukken opgedaan?

Op de show zagen we dat de N5 soms witte ondertitteling gelig weergaf. Daar hebben Kjelt en ik het nog met je over gehad. Op AVS beschrijven enkele gebruikers exact hetzelfde.

Heb jij dit ook nog gezien bij de NX9?

Ik heb vandaag nog eens de kans gehad om een filmpje te zien, morgen ga ik nog even wat metingen doen omdat mijn murideo en C6 meter eindelijk weer up and running zijn.
Ik heb geen enkel gelige verkleuring opgemerkt, ook niet bij gebruik van iris en andere zaken. De iris is ook absoluut stil in mijn unit en werkt zoals het moet.
Ik heb geen enkel probleem ondervonden tot nu toe en ben absoluut nog steeds onder de indruk van het plaatje dat hij neerzet.
Op de ISE stond de N7 te draaien op de stand van Dreamscreen op hun V6 akoestisch transparant 0.8 doek. een schermbreedte van 3.5 meter breed waar de N7 geweldig dingen liet zien. In HDR hadden ze de tone mapping wel aan de hoge kant gezet om voldoende licht te hebben maar op zo een scherm en met 0.8 is dat uiteraard niet verwonderlijk.
Net nog even wat Lucy tukje bekeken en die staat absoluut op mijn lijst om opnieuw te bekijken op de NX9.

Teejoo

Thanks! Goed om te horen dat hij bevalt en er geen issues zijn.

raindog

Quote from: home@the movies on February 11, 2019, 23:09:58
Op de ISE stond de N7 te draaien op de stand van Dreamscreen op hun V6 akoestisch transparant 0.8 doek. een schermbreedte van 3.5 meter breed waar de N7 geweldig dingen liet zien. In HDR hadden ze de tone mapping wel aan de hoge kant gezet om voldoende licht te hebben maar op zo een scherm en met 0.8 is dat uiteraard niet verwonderlijk.

Interessant Werner, 3.5 meter is echt wel flink met dat doek !!
Wat zou jij zelf als maximale afmeting van het Dreamscreen-doek aanraden, wanneer je in SDR nog op de lage lampmodus wil blijven draaien? In een vol verduisterde ruimte uiteraard en liefst met wat reserve om lampslijtage op te kunnen vangen. Ben erg benieuwd wat realistisch haalbaar is met de N5/N7..
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

home@the movies

Quote from: raindog on February 12, 2019, 18:14:45
Interessant Werner, 3.5 meter is echt wel flink met dat doek !!
Wat zou jij zelf als maximale afmeting van het Dreamscreen-doek aanraden, wanneer je in SDR nog op de lage lampmodus wil blijven draaien? In een vol verduisterde ruimte uiteraard en liefst met wat reserve om lampslijtage op te kunnen vangen. Ben erg benieuwd wat realistisch haalbaar is met de N5/N7..

Ik draai hier op 2m85 met het dreamscreen doek op lage lamp met de iris op -5 en dat geeft mij rond de 14 ftlb op het scherm. Meer dan voldoende in een perfect zwarte ruimte.
In HDR gaat hij op hoge lamp en staat de tone mapping afhankelijk van de film en of ik al dan niet via de Pana. kijk op rond de +6. dat is dan lippen op ergens rond 900 nit, heel veel punch in het plaatje, even helder dan de SDR versie.

Teejoo

#20
Kun je daar wellicht iets meer over vertellen: hoe los je het verschil in helderheid op tussen een blu-ray en UHD disc? Heb je hier ook nog last van als je de conversie doet van HDR naar SDR rec2020

Kjelt

Twee gecalibreerde presets, een high lamp mode voor HDR en een in lowlampmode voir BD

Teejoo

Quote from: Kjelt on February 13, 2019, 17:55:16
Twee gecalibreerde presets, een high lamp mode voor HDR en een in lowlampmode voir BD
En als je geen high lamp wilt draaien?  :D

Teejoo

Aanvulling: wat mij triggerde was dat Werner èn de lamp in high zet èn de tonemapping op +6 om gelijk te komen qua helderheid met een standaard HD signaal.

Dat is nogal wat. Vandaar dat ik benieuwd ben of je dit gewoon gelijk kunt terkken door de HDR naar SDR conversie te doen waarmee je gewoon altijd een goed plaatje hebt. Geen HDR, maar verder denk ik nog altijd beter dan menig blu-ray en ook geen last van verkeerde metatdata etc. En alles in low lamp.

home@the movies

Quote from: Teejoo on February 13, 2019, 19:01:06
Aanvulling: wat mij triggerde was dat Werner èn de lamp in high zet èn de tonemapping op +6 om gelijk te komen qua helderheid met een standaard HD signaal.

Dat is nogal wat. Vandaar dat ik benieuwd ben of je dit gewoon gelijk kunt terkken door de HDR naar SDR conversie te doen waarmee je gewoon altijd een goed plaatje hebt. Geen HDR, maar verder denk ik nog altijd beter dan menig blu-ray en ook geen last van verkeerde metatdata etc. En alles in low lamp.

Vergeet niet dat ik een 2m85 breed scherm heb met een akoestisch transparant scherm waarvan de gain rond de 0.8 zit.
Door de HDR naar SDR conversie en de helderheid wat aan te passen in de Pana. zou je op low lamp en op jou scherm geen enkel probleem mogen hebben.