Basic audiogroep

Started by tonus, November 18, 2018, 21:46:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonus

Op dit moment heb ik geen aarde in de woonkamer waar de stereo staat (jaren 30 woning...). Omdat we aan het verbouwen zijn, kan ik een audiogroep aanleggen. Buitenkansje, dus mijn vraag is, wat is een basic uitvoering? Het hoeft van mij niet al te audiofiel. Ik ben al blij met de aarde, vanwege de veiligheid. Eventueel klankmatig voordeel lijkt me ook meegenomen  ;D
- Automaat of smeltzekering?
- eigen aardlek voor de groep? Of maakt dat niet uit?
- welke kabel van meterkast naar wcd?
Ben benieuwd naar jullie tips.

Siddartha

Eigen aardlek is wel aan te bevelen. Verder zou gewone vd draad moeten voldoen, maar je zou ook belden of lapp kabel kunnen leggen. Is allemaal afhankelijk van je budget.

Als het echt basic moet, zou ik gaan voor vd draad, automaat met eigen ALS en verder niet veel meer. Heb dat zelf ook gedaan, ook ivm aarde, en dat voldoet prima!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

tonus

Dan ga ik in ieder geval voor eigen aardlek. De afstand tussen meterkast en stereo is ongeveer 12 meter. Ik wil max ongeveer 100 euro uitgeven aan kabel. Vraag is, waar zit de grootste meerwaarde, in de automaat, of toch smeltzekering of de kabel?

quattronl

Grappig, mijn apparatuur heeft geeneens een aarde-aansluiting meer. Dus dat heeft bij mij al geen nut.
Ik heb ook een redelijke basic audio-groep, zie mijn sig.  Ik heb geen aparte aardlek.

Hoor ik het verschil? Neuh. Het zit dan veelal ook tussen de oren. Plus een stukje veiligheid.

Voordeel is wel dat je (led)lampen op een andere groep zitten, dat spul stoort nog wel eens op audio-spul.
Ook de tv zit bij mij op een normale groep (schakelende voedingen hebben ook een negatief effect).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Siddartha

Een eigen aardlek is handig als er op een andere groep sluiting komt, dat jouw apparatuur er ook niet uitklapt. Of je het hoort is nog maar zeer de vraag.

Persoonlijk denk ik dat er geluidstechnisch weinig uit te halen is (tenminste dat is mijn ervaring) en is het meer een kwestie van veiligheid voor jouw apparatuur. En dat verhaal van schakelende voedingen, daar zit ook wat in.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kingpin

Wbt aarding en het eventueel horen van verschillen ligt ook helemaal aan je set.
Heb je switching voedingen in je apparatuur (wat tegenwoordig meer gebruikelijk is dan niet) dan is aarding zeker aan te bevelen, mits de fabrikant het goed heeft toegepast.
Voor buizenversterkers idem, maar dan uit veiligheidsoverwegingen.
Zelf heb ik alle switching rotzooi eruit gegooid en alles lineair opgebouwd, aarding doet bij mij letterlijk geen hoorbare verschillen geven (getest op luisterpositie door de aardedraad realtime te kunnen schakelen, zonder tijdsverlies).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

tonus

#6
ik heb een buizenversterker, dus die aarde is welkom. En ook nog een TV en PC die nu gebruik maken van zelfde stekkerdoos.
Zoals ik het nu zie is de meest basic optie: degelijke automaat (siemens), vd draad naar standaard contactdood.
Verbeteringen:
1- smeltzekering: bijvoorbeeld die van Kemp, kost ongeveer 100 euro, moet nog wel losse aardlek bij
2- andere kabel naar stekkerdoos, LAPP vanaf 6 euro pm, Belden vanaf 8 euro pm (ff snel gezocht, kan vast goedkoper)
3- andere wandcontactdoor, zo ongeveer vanaf 75 euro? Alleen past dat natuurlijk niet in mijn Busch en Jaeger stopcontact

ik denk dat ik voor optie 1 en 2 ga. Kosten te overzien, veiligheid omhoog en klankmatig even afwachten  ;D
Of zijn er betere alternatieven?

Rowdy

Voor 1 kun je ook een D-patroon smeltveiligheid gebruiken.

tonus

zo'n ouderwetse  ;D
Heeft dat nog voordelen boven de Kemp?

Rowdy

- Prijs.
- Zijn beter dan een automaat.

tonus

Dat is dubbel goed, heb je voorbeeld van een merk/typenummer?

Rowdy


tonus

bedoel je dan zoiets? https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/102937
Die is wel redelijk groot, en ik heb nog maar heel weinig plek in de meterkast (en er moeten nog een paar groepen bij...)

Rowdy

Zal vanavond in de schuur kijken of ik ze nog heb. Zo ja, kun je 1 overnemen tegen verzendkosten.

Tjeb

#14
Ik heb destijds mijn meterkast zelf vernieuwd en getest of er verschil te horen was tussen een automaat en een ouderwetse pasco, rechtstreeks aangesloten of over de aardlek en heb geen verschil ervaren en heb toen bewust voor een automaat gekozen welke meeloopt over een aardlek.  Voor de kabel heb ik 3 aderige vmvk-as (grondkabel) gebruikt en het scherm in de meterkast aan aarde gehangen zodat eventuele instraling via het scherm afvloeid. Tussen VD draad en de grondkabel heb ik nooit een luistertest gedaan.

Laat je aub niet gek maken en houd het simpel..... ;)

Ralf67

#15
Wel eens gezien waarop de stroom je groepenkast binnen komt ?

Stel 1 fase , 35 Ampère en 6 MM2 .


En deze is ook bedenkelijk  :D

Uniek: audiogroepen vergelijken

Peacock Audio biedt als enige audiozaak in de Benelux de mogelijkheid om verschillende audiogroepen te beluisteren en te vergelijken.

In de Peacock Audio luisterruimte kan het verschil beluisterd worden tussen minimaal 6 verschillende soorten audiogroep bekabeling en diverse zekeringhouders. Dit om te laten horen welke verschillende verbeterstappen haalbaar zijn door de audiogroep bekabeling en zekeringhouder te upgraden.
Het is indrukwekkend om te horen dat bij elke verbeterstap weer meer dynamiek, muzikale nuance en timbre hoorbaar worden.

De situatie bij u thuis is natuurlijk anders dan in de Peacock Audio luisterruimte, maar een luistersessie heeft een goede voorspellende waarde over hoe groot en ingrijpend de verschillen in uw thuissituatie zullen zijn.

Peacock Audio werkt uitsluitend op afspraak om elke klant optimale aandacht te geven.

Dus ben zelf op zoek naar de ultieme zekering  8)

Tjeb

Quote from: tonus on November 19, 2018, 22:33:32
bedoel je dan zoiets? https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/102937
Die is wel redelijk groot, en ik heb nog maar heel weinig plek in de meterkast (en er moeten nog een paar groepen bij...)

Dat is een 400v onderverdeelkast...

Teejoo

#17
Ik heb het zo gedaan, idd met smeltzekeringen. Deze kunnen ook wat meer hebben bij een inschakelpiek:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52293.msg779244#msg779244


tonus

Quote from: Tjeb on November 20, 2018, 09:25:48
Dat is een 400v onderverdeelkast...
haha, handig :-X plaatje van Teejoo maakt het wel weer duidelijker. Wat ik niet snap is, ik zie bij Teejoo drie groepen, wat doet de linker? Daar waar meterkast onder staat? Die andere twee zijn audiogroepen neem ik aan.

Rowdy

Quote from: Rowdy on November 20, 2018, 05:39:09
Zal vanavond in de schuur kijken of ik ze nog heb. Zo ja, kun je 1 overnemen tegen verzendkosten.
Heb een aantal in de schuur liggen. Je kunt er 1 tegen verzendkosten overnemen. Ze zijn als nieuw en ongebruikt.

Teejoo

Quote from: tonus on November 20, 2018, 12:29:24
haha, handig :-X plaatje van Teejoo maakt het wel weer duidelijker. Wat ik niet snap is, ik zie bij Teejoo drie groepen, wat doet de linker? Daar waar meterkast onder staat? Die andere twee zijn audiogroepen neem ik aan.
Het doet wat er staat  ;D. De linker is idd voor de meterkast (daar moest ik ook uitbreiding hebben) , de andere 2 gaan naar de Teejooscoop.

tonus

Quote from: Rowdy on November 20, 2018, 17:43:59
Heb een aantal in de schuur liggen. Je kunt er 1 tegen verzendkosten overnemen. Ze zijn als nieuw en ongebruikt.
Dank voor het aanbod, supertof. Daar maak ik graag gebruik van, ik stuur je een pm.

Quote from: Teejoo on November 20, 2018, 18:33:45
Het doet wat er staat  ;D. De linker is idd voor de meterkast (daar moest ik ook uitbreiding hebben) , de andere 2 gaan naar de Teejooscoop.
Die meterkast zit dan achter deze groep? Dus er zitten dan weer meerdere groepen achter deze stop? Wist niet dat dat ook kon.

Tjeb

Zo zit het in wezen ook bij jou thuis, eerst de hoofdzekering en daarna de onderverdeling. Als je nu bijvoorbeeld in de garage nog een onderverdeling zou willen neem je een extra zekering in je eerst kast op van waar je de kast in de garage weer uitbedraad.

Teejoo

Quote from: tonus on November 20, 2018, 22:42:39
Die meterkast zit dan achter deze groep? Dus er zitten dan weer meerdere groepen achter deze stop? Wist niet dat dat ook kon.
Nee, de donkere extra meterkast zit direct op een fase achter de hoofdzekering. Is dus een uitbreiding naast de standaard kast specifiek voor de audio ruimte. De groep meterkast zijn de stopcontacten die eronder zitten. Die had ik gewoon nodig.

Siddartha

Quote from: Tjeb on November 21, 2018, 07:31:46
Zo zit het in wezen ook bij jou thuis, eerst de hoofdzekering en daarna de onderverdeling. Als je nu bijvoorbeeld in de garage nog een onderverdeling zou willen neem je een extra zekering in je eerst kast op van waar je de kast in de garage weer uitbedraad.

Wel rekening houdend met selectiviteit van de zekeringen
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2