Warme sound??

Started by Focal, November 18, 2018, 13:34:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Focal

Hallo daar! 

Van mezelf heb ik een kleine vraag, maar wellicht dat deze vraag ook een leuke kleine discussie op gang brengt?
En die vraag gaat over waarom men een 'warme sound' nu juist zo aantrekkelijk vindt??

In de afgelopen jaren heb ik zelf ervaren dat 'minder' juist 'meer' is hier in.  Althans, dat is mijn mening.  Ik ervaar nu juist dat wanneer je een vrije neutrale laag weergave hebt, er een laagweergave is in de juiste proporties wanneer het er moet zijn, maar ook dat je een breder middengebied hebt en dat alles in het laag en mid- laag beter te volgen is. Dus meer muziek, Meer betrokkenheid, Meer een weergave zoals het zou moeten klinken. 

Daarom ben ik juist zo verbaasd waren om meer laag dan toch 'beter' is volgens hele volksstammen. Want.. fabrikanten van zowel audioapparatuur als luidsprekers creëren die sound juist.  Jaren geleden eens naar luidsprekers van Kef en B&W geluisterd met een prijskaartje van een € 1000 per speaker.. en vond het werkelijk niet om aan te horen. Zóveel laag dat het leek alsof echt alleen maar om het laag te doen was. Midden en hoog zat er maar een beetje bij voor de vorm leek het wel. Raar.  (Er werd trouwens met Marantz apparatuur gespeeld bij die audio winkel)

Ben dus wel benieuwd wat de mensen hier op het forum ervan vinden en wat hun motivatie is voor hun sound? [emoji846]

Xander32

Het gaat om de tonaliteit, e.e.a. dient in verhouding te zijn wil er sprake zijn van een 'neutraal geluid'. En voorts gaat het m.i. ook niet om 'beter of slechter', maar om 'anders', gaat het vooral over smaak.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CinéHome

#2
Vooreerst denk ik dat je zeker een punt hebt.
Ik vergelijk het graag met wijn. Neem nu rode wijn. De meeste mensen (niet kenners) houden wel van een wijntje dat niet te zuur is van smaak en met voldoende 'body'. Natuurlijk is dat in de door de gemiddelde consument geliefde aankoopklasse €4-€6 niet evident, zeker niet omdat het jonge wijnen betreft...
Wat doen de producenten dan? Suiker toevoegen en soms zelfs een melange van houtsnippers en kruiden in een soort van 'kruidenbuiltje' enkele maanden in de wijn in het inox vat laten bungelen. Resultaat: "lekkere wijn want niet zurig, beetje houtsmaak en licht kruidig dus body. Een 'kenner' proeft natuurlijk dadelijk dat hij in het (kruidN)ootje wordt genomen.

Vertaal het naar audio ... wat willen de mensen van een audio installatie - of van luidsprekers? Dat ze niet schel klinken en dat ze genoeg bas geven. Identieke verhaal. Commerciële fabrikanten gaan luidsprekers bouwen met een getemperd hoog en een aangezet laag. "Want dat klinkt toch zo lekker he mijnheer".
Vaak frustrerend voor een handelaar als mezelf, die mensen het best mogelijke geluid wil presenteren binnen hun budget om dan de opmerking te krijgen: "wel een beetje schel en zo weinig bas".  :nopompom:
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Focal

Quote from: MichelDW on November 18, 2018, 14:43:46
Vooreerst denk ik dat je zeker een punt hebt.
Ik vergelijk het graag met wijn. Neem nu rode wijn. De meeste mensen (niet kenners) houden wel van een wijntje dat niet te zuur is van smaak en met voldoende 'body'. Natuurlijk is dat in de door de gemiddelde consument geliefde aankoopklasse €4-€6 niet evident, zeker niet omdat het jonge wijnen betreft...
Wat doen de producenten dan? Suiker toevoegen en soms zelfs een melange van houtsnippers en kruiden in een soort van 'kruidenbuiltje' enkele maanden in de wijn in het inox vat laten bungelen. Resultaat: "lekkere wijn want niet zurig, beetje houtsmaak en licht kruidig dus body. Een 'kenner' proeft natuurlijk dadelijk dat hij in het (kruidN)ootje wordt genomen.
Da's ook een leuke vergelijking inderdaad! En klopt ook.    Ikzelf leg het meestal zo uit aan mensen;  Men zegt altijd van gevarieerd en lekker eten te houden,.. maar overal een dikke schep pindasaus erbij, omdat men pindasaus zo lekker vind.  Ergo.. alles smaakt min of meer hetzelfde.  Idem bij de muziek.  En ik snap dat niet zogoed [emoji53]


Quote from: MichelDW on November 18, 2018, 14:43:46
Vertaal het naar audio ... wat willen de mensen van een audio installatie - of van luidsprekers? Dat ze niet schel klinken en dat ze genoeg bas geven. Identieke verhaal. Commerciële fabrikanten gaan luidsprekers bouwen met een getemperd hoog en een aangezet laag. "Want dat klinkt toch zo lekker he mijnheer".
Vaak frustrerend voor een handelaar als mezelf, die mensen het best mogelijke geluid wil presenteren binnen hun budget om dan de opmerking te krijgen: "wel een beetje schel en zo weinig bas".  :nopompom:
Nou da's dus precies wat ik aanhaalde in m'n voorbeeld v/d Kef en B&W, het hoog bungelt er maar een beetje bij van 'ik ben er wel, maar let niet op mij' het gaat immers om het laag.
Enja.. 'schel' dat neemt men ook vrij vaak in de mond als er een duidelijk hoog is.  Is helemaal niet schel, zó hoort waarschijnlijk het hoog te klinken.  Mits goede tweeters.  Hier is het hoog heel goed volgbaar (Beryllium tweeters) maar qua volume zitten ze net iets (paar db) onder het volume qua laag (gemeten) 

CinéHome

Het is natuurlijk net als met wijn. Als het een kwalitatief product is, dat met zorg werd gemaakt, dan zijn al die kunstgrepen niet nodig. Maar dan is €4-€6 ook geen realistische prijs (tenzij aan de bron bij de wijnboer).
Als een fabrikant goede componenten gebruikt in drivers en filter (en versterker), dan klinkt het hoog niet schel en de bas niet (noodzakelijk) overdadig.
Maar dan moet je nog opmerken: "ja mevrouw, als een trompet uithaalt, dan kan dat wel eens 'schel' klinken." :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

WillyP

Als ik naar een concert met klassieke muziek ga, valt me iedere keer opnieuw op hoe scherp strijkers in werkelijkheid klinken. Soms zelfs gemeen scherp. Het zijn niet voor niets strijkers! Als het thuis zo klinkt, krijgt de installatie de schuld.

Dat najagen van een zogenaamde warme klank, ook op wel eens dit forum, heb ik nooit goed begrepen. Mensen zijn op zoek naar warm klinkende versterkers, warme kabels, enzovoorts. Als je die effecten allemaal bij elkaar optelt, krijg je volgens mij iets te horen wat niet zoveel relatie meer heeft met de werkelijkheid.

Groet,

WillyP

chansig

Het idee dat de smaak van mensen altijd overeenkomt met de werkelijkheid is mijn inziens al bijzonder te noemen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gerard1

#7
Heeft toch ook te maken met de geluidsopname? muzieksoort enz De ene cd heeft veel bas de ander minder, de ene klinkt beroerd de ander mooi.
Een ideale installatie bestaat waarschijnlijk niet, is van zoveel factoren afhankelijk.
Beetje alcohol erbij doet veel meer wonderen voor de geluidskwaliteit alles klinkt dan veel beter  ;D

Hier ook liever een warme klank.
De werkelijkheid geen idee wat dat is ? dat ik het zelf goed vind klinken vind ik belangrijker.




Staaled

Quote from: Focal on November 18, 2018, 13:34:24
Hallo daar! 

Van mezelf heb ik een kleine vraag, maar wellicht dat deze vraag ook een leuke kleine discussie op gang brengt?
En die vraag gaat over waarom men een 'warme sound' nu juist zo aantrekkelijk vindt??

In de afgelopen jaren heb ik zelf ervaren dat 'minder' juist 'meer' is hier in.  Althans, dat is mijn mening.  Ik ervaar nu juist dat wanneer je een vrije neutrale laag weergave hebt, er een laagweergave is in de juiste proporties wanneer het er moet zijn, maar ook dat je een breder middengebied hebt en dat alles in het laag en mid- laag beter te volgen is. Dus meer muziek, Meer betrokkenheid, Meer een weergave zoals het zou moeten klinken. 

Daarom ben ik juist zo verbaasd waren om meer laag dan toch 'beter' is volgens hele volksstammen. Want.. fabrikanten van zowel audioapparatuur als luidsprekers creëren die sound juist.  Jaren geleden eens naar luidsprekers van Kef en B&W geluisterd met een prijskaartje van een € 1000 per speaker.. en vond het werkelijk niet om aan te horen. Zóveel laag dat het leek alsof echt alleen maar om het laag te doen was. Midden en hoog zat er maar een beetje bij voor de vorm leek het wel. Raar.  (Er werd trouwens met Marantz apparatuur gespeeld bij die audio winkel)

Ben dus wel benieuwd wat de mensen hier op het forum ervan vinden en wat hun motivatie is voor hun sound? [emoji846]
Grote kans dat je de ruimte ipv de speakers hoorde.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Quote from: gerard1 on November 18, 2018, 16:41:19
Heeft toch ook te maken met de geluidsopname? muzieksoort enz De ene cd heeft veel bas de ander minder, de ene klinkt beroerd de ander mooi.

Yep...en waarom zou je dat willen veranderen ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

xlr8

De term 'warm' heeft in audioland veel definities, vaak gebaseerd op tonaal karakter terwijl de afbeelding van een speaker meer bepalend is dan het aantals db's binnen een frequentie gebied.

Een speaker die bijvoorbeeld niet commecieel direct (ofwel upfront) is maar veel ruimtelijkheid en vooral diepte laat horen kan ook worden ervaren als aangenaam uh,  'warm'.

frits marantz

Vroeger hield ik van "warme" sound. Nu hou ik van "Hepta" fris. :worship:

Iets met leeftijd en oren  :thumbs-up:

CinéHome

Ik vraag me ook af hoeveel leeftijd hierin meespeelt en hoeveel 'ervaring'.
Net zoals je als leek een verknipte wijn lekker kan vinden, ga je met de jaren fijne nuances in smaken bij wijn waarderen, zaken die de commerciële wijnen wegmoffelen (vermoedelijk omdat er anders niets zou overblijven).
Het aangezette (mid)bas gebied van sommige luidsprekers, haalt ook de details en de nuances uit de weergave. Maar ook hier kan dat slechte opnames nog 'aanhoorbaar' maken.
Toen ik 20 jaar geleden de hifi business instapte, ben ik ook snel geëvolueerd naar een meer 'droge', neutrale weergave. Dus is denk dat het wegvallen van het gehoor er minder mee te maken heeft dan de effectieve 'leercurve' van welke weergave de meest waarheidsgetrouwe is.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Focal

Quote from: WillyP on November 18, 2018, 15:48:26
Als ik naar een concert met klassieke muziek ga, valt me iedere keer opnieuw op hoe scherp strijkers in werkelijkheid klinken. Soms zelfs gemeen scherp. Het zijn niet voor niets strijkers! Als het thuis zo klinkt, krijgt de installatie de schuld.

Dat najagen van een zogenaamde warme klank, ook op wel eens dit forum, heb ik nooit goed begrepen. Mensen zijn op zoek naar warm klinkende versterkers, warme kabels, enzovoorts. Als je die effecten allemaal bij elkaar optelt, krijg je volgens mij iets te horen wat niet zoveel relatie meer heeft met de werkelijkheid.

Groet,

WillyP
Precies. En juist dat snap ik er niet zogoed aan.  Ik ga juist uit dat je met je audioset een zo echt mogelijk klinkende sound wilt?? 
Ik heb juist zoiets ook gedaan hier. Veel aam het schuiven geweest om een juiste frequentiecurve te krijgen luisterend naar heel veel instrumentale muziek.
Je komt ook maar 'zo ver' natuurlijk. 100% 'echt' krijg je het toch niet [emoji6]

Focal

Quote from: gerard1 on November 18, 2018, 16:41:19
Heeft toch ook te maken met de geluidsopname? muzieksoort enz De ene cd heeft veel bas de ander minder, de ene klinkt beroerd de ander mooi.
Dat is ook een punt idd!  Vele albums klinken gewoonweg niet goed omdat er wellicht ontkende is? Eigen smaak? Opgelegde klank door platenmaatschappijen. Zo klinkt streamingdienst Tidal weer anders dan Qobus (Qobus heeft bv net ff minder mid-laag. Of Tidal juist meer)
Het is juist met goed opgenomen albums je gewilde sound t bepalen.. en eventueel wat aanpassingen te doen aan je set.

gerard1

Quote from: Focal on November 18, 2018, 18:35:13
Precies. En juist dat snap ik er niet zogoed aan.  Ik ga juist uit dat je met je audioset een zo echt mogelijk klinkende sound wilt?? 
Ik heb juist zoiets ook gedaan hier. Veel aam het schuiven geweest om een juiste frequentiecurve te krijgen luisterend naar heel veel instrumentale muziek.
Je komt ook maar 'zo ver' natuurlijk. 100% 'echt' krijg je het toch niet [emoji6]

Ik zal het je uitleggen, eerst hoe moet ik weten wat echt is? en wie beslist dat.
Als ik zou weten wat de echte klank is, en die vind ik niet mooi?
Maar van mijn set die waarschijnlijk niet een echte klinkende sound heeft kan ik geweldig genieten.
Wat maakt het mij dan uit of de zogenaamde echte klank er niet is.
;D ;)

Focal

Quote from: MichelDW on November 18, 2018, 18:26:54
Toen ik 20 jaar geleden de hifi business instapte, ben ik ook snel geëvolueerd naar een meer 'droge', neutrale weergave.
Hoezo is dat gekomen als ik vragen mag?? Dat je bent gaan luisteren naar een meer neutrale klank.
Klonk het aangenamer? ..en waarom?

Focal

Quote from: gerard1 on November 18, 2018, 19:36:08
Ik zal het je uitleggen, eerst hoe moet ik weten wat echt is? en wie beslist dat.
Als ik zou weten wat de echte klank is, en die vind ik niet mooi?
Maar van mijn set die waarschijnlijk niet een echte klinkende sound heeft kan ik geweldig genieten.
Wat maakt het mij dan uit of de zogenaamde echte klank er niet is.
;D ;)
Tja.. niemand zegt jou wat mooi is. Dat bepaal je zelf. 
Maar stel, je luistert naar een set met een dik aangezet laag... luister je dan nog wel naar Muziek?? [emoji6]

Xander32

Ja zeker luister je dan nog naar muziek. Muziek met dik aangezet laag. Als iemand juist dat mooi vind is dat toch prima.

Quote from: Focal on November 18, 2018, 19:40:35
Tja.. niemand zegt jou wat mooi is. Dat bepaal je zelf. 
Maar stel, je luistert naar een set met een dik aangezet laag... luister je dan nog wel naar Muziek?? [emoji6]
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gerard1

Quote from: Focal on November 18, 2018, 19:40:35
Tja.. niemand zegt jou wat mooi is. Dat bepaal je zelf. 
Maar stel, je luistert naar een set met een dik aangezet laag... luister je dan nog wel naar Muziek?? [emoji6]

Als het als muziek in mijn oren klinkt, ja
En anders zou ik wel willen weten welke set echte muziek laat horen, deze zetten we dan in de begin post, dan zal ik die eens beluisteren.
ik neem aan dat er maar 1 echt geluid is.
Ben je gelijk van dat upgraden en tweaken af.
Het liefst betaalbaar ;D

Laan

De fout en de aanleiding van deze vraag zit gewoon in de opname. Daar zit in toenemende mate de laatste 30 jaar het "aangezette" laag. Niet zozeer in speaker a of b. Neem eens een lp van voor 1990, uit de tijd dat loudness nog een knop op je versterker was die je naar believen kon indrukken.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Focal

Quote from: Laan on November 18, 2018, 19:55:30
De fout en de aanleiding van deze vraag zit gewoon in de opname. Daar zit in toenemende mate de laatste 30 jaar het "aangezette" laag. Niet zozeer in speaker a of b. Neem eens een lp van voor 1990, uit de tijd dat loudness nog een knop op je versterker was die je naar believen kon indrukken.
Nu maak jij een foute aanname.  Het kan zéker ook in de opname zitten, maar in mindere mate dan bv de speakers.  Zoiets wat ik al zei in m'n opening.  Heb daarna bij dezelfde zaak een Monitor Audio gehoord, en een veel realistischer laag wat daar uitkwam.  Alle drie vloerstaanders van rond de €1000.   Ook een heel mooi gedefinieerd en breed midden.
Dat was echt bij de overige twee kandidaten ver te zoeken!

RalphH

Quote from: Focal on November 18, 2018, 19:40:35
Tja.. niemand zegt jou wat mooi is. Dat bepaal je zelf. 
Maar stel, je luistert naar een set met een dik aangezet laag... luister je dan nog wel naar Muziek?? [emoji6]

Sec gezien boeit dat helemaal niks natuurlijk, als jij t maar lekker vindt klinken. Net als met wijn, wat boeit het nou dat t uit een stalen vat komt, als ik t maar lekker vind. En als die "echte" wijn naar mijn idee zo veel lekkerder is, dan koop ik die wel. Maar als dat betekent dat ik r eerst 4 flessen aan moet wennen, waarom zou ik dat willen?
Begrijp me goed, ik vond een goedkoper b&w setje in een luistertestje (winkel) ook niet te pruimen, zat geen leven in. daarnaast wordt overdadig laag in onze harde huiskamers snel bonkerig en daardoor nog sneller vermoeiend, dus t is ook niet mijn keuze... maar als iemand t lekker vindt klinken, prima toch? Het blijft muziek, wellicht niet hoe de uitvoerder t bedoeld heeft (al zul je dat niet snel te weten komen want wat is een neutrale set/luisterruimte), maar nog steeds muziek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

CinéHome

Quote from: Focal on November 18, 2018, 19:37:35
Hoezo is dat gekomen als ik vragen mag?? Dat je bent gaan luisteren naar een meer neutrale klank.
Klonk het aangenamer? ..en waarom?
Gewoon door ervaring op te doen met verschillende sets. Het is een luxe om allerlei luidsprekers en versterkers in huis te hebben en naast elkaar te beluisteren. Ik herinner me nog goed dat ik aanvankelijk heel veel moest switchen tussen een paar luidsprekers van BEF18.000 en BEF 30.000 (jaja, de Belgische Frank) om dan na wat aarzeling toch het laatste paar te verkiezen. Maar een jaar later wist ik na 5 seconden luisteren wat ik beter vond klinken. Dat is enkel maar het gevolg van de luistertraining. Dus net zoals je een jaar na je rijexemen niet meer weet waarom je ooit zo sukkelde met parkeren. Een geautomatiseerd/geïnternaliseerd herkenningsproces van 'betere' klank.
Het is dan ook volkomen logisch dat wie hifi echt als hobby heeft, in een beginfase vaak zal upgraden.

Dus als een 'beginner' de winkel binnenstapt voor een paar speakers, kan het best zijn dat hij geen verschil hoort tussen een MA Bronze en een MA Silver. Wil dat dan zeggen dat hij maar met de Bronze naar huis moet gaan? Niet per definitie. Als hij het budget heeft, zal ik toch naar de Silver mikken. Laat hem een jaar later de Bronze horen en hij is maar wat blij van zijn keuze. Bij wijze van voorbeeld natuurlijk.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

WillyP

Zelf luister ik vooral naar klassieke muziek en daarbij is een aantal zaken min of meer standaard: de opstelling bijvoorbeeld (er zijn zo'n drie tot vier standaardopstellingen, als ik even afzie van moderne muziek), de bezetting. Bovendien weet je hoe akoestische instrumenten kunnen klinken. Je hoort vrij snel als er iets niet klopt. Binnen mijn mogelijkheden probeer ik de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. Dit zegt dus veel over de manier waarop ik graag naar muziek luister.

Maar er zijn natuurlijk legio andere manieren, voor elk wat wils zou ik zeggen. Bij veel elektronische muziek is het nog niet zo eenvoudig te achterhalen wat de intenties zijn geweest van de uitvoerenden. Meestal staat de zanger centraal in het geluidsbeeld, maar ik heb ook wel eens gehoord dat de zanger ver achter het slagwerk stond. Dat kan de bedoeling zijn geweest, maar het kan ook een minder goed gelukte mix zijn. Wie zal het zeggen.

Als je dus graag van een warm geluid houdt, of niet zo van scherpe strijkers, ga gerust je gang zou ik zeggen. Wie ben ik om daar iets over te zeggen? Maar zelf probeer ik liever om aan te sluiten bij de werkelijkheid. En dan helpt het als je af en toe naar een concert gaat, zodat je weet hoe instrumenten in het echt kunnen klinken.

Groet,

WillyP