Aanvullend advies aanschaf eerste beamer met scherm

Started by Jonkheer, November 16, 2018, 12:45:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Quote from: darkrunner on November 16, 2018, 23:00:07
Oh my dat is nog erger dan ik dacht.dan was al blij om een 21:9 scherm te kopen met een lens memory projector nou laat al maar.

Dus voor alle duidelijkheid elk 16:9 beeld kan je niet via lens memory perfect laten passen in een 2:35:9 beeld zonder dat er buiten dit kader wordt geprojecteerd?

Yes, je Euro is gevallen  :pompom: :pompom: neen dus, dat kan niet zonder gebruik van externe anamorphe lens en andere trucjes

reza

Quote from: darkrunner on November 16, 2018, 23:00:07
Oh my dat is nog erger dan ik dacht.dan was al blij om een 21:9 scherm te kopen met een lens memory projector nou laat al maar.

Dus voor alle duidelijkheid elk 16:9 beeld kan je niet via lens memory perfect laten passen in een 2:35:9 beeld zonder dat er buiten dit kader wordt geprojecteerd?
Nope!!

Daar is het niet voor.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"



home@the movies

#30
Quote from: darkrunner on November 16, 2018, 23:03:29
Btw: met lens memory vul je dit toch op?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169446.25

Vul je wat op??

Je hebt hem blijkbaar nog steeds niet door  ;)

Je hebt een 2/35 scherm, projecteer je daar een 16/9 beeld op dan zijn er links en rechts van het scherm zwarte balken.
Volgens jou uitleg gebruik je de zoom memory om het beeld vullend op het scherm te maken zodat de balken links en rechts verdwijnen en er verder magisch iets gebeurd waardoor er geen beeld buiten het scherm valt. Dat is NIET zo, je gaat beeld boven en onder je scherm projecteren op dat ogenblik. en dat is ook volkomen normaal omdat de functie daar niet voor dient.
Nogmaals, de boommemory functie dient om bij een 2/35 film op een 2:35 scherm de zwarte balken van het 16/9 beeld uit het scherm te zoomen.

darkrunner

https://www.youtube.com/watch?v=nj-lheqpXNI&app=desktop
Mis ik nu iets?
Quote from: home@the movies on November 16, 2018, 23:07:07
Vul je wat op??

Je hebt hem blijkbaar nog steeds niet door  ;)
ik vroeg in dat topic vul je die zijkanten dan op die je met 16;9 hebt, antwoord ja als je lens memory hebt.

home@the movies

#32
Quote from: darkrunner on November 16, 2018, 23:15:30
https://www.youtube.com/watch?v=nj-lheqpXNI&app=desktop
Mis ik nu iets?ik vroeg in dat topic vul je die zijkanten dan op die je met 16;9 hebt, antwoord ja als je lens memory hebt.
ze hebben je vraag niet goed begrepen daar, lees bovenstaande van Reza en mij nog eens aandachtig door, dat is de juiste uitleg over deze functie.

home@the movies

Ik zou zeggen, kom allebei eens langs voor een demo, dat zal veel duidelijk maken  ;) ;) ;) ;D ;D ;D

simsatit

Quote from: darkrunner on November 16, 2018, 23:00:07
Oh my dat is nog erger dan ik dacht.dan was al blij om een 21:9 scherm te kopen met een lens memory projector nou laat al maar.

Dus voor alle duidelijkheid elk 16:9 beeld kan je niet via lens memory perfect laten passen in een 2:35:9 beeld zonder dat er buiten dit kader wordt

je krijgt dan 'zwarte balken' links en rechts, netzoals je 'zwarte balken' onder en boven krijgt als je anamorphisch formaat films kijkt op een 16:9 scherm, logisch toch?

Volgens mij kijkt de topic starter (althans dat meen ik te begrijpen) voornamelijk series via Netflix en gaming op Xbox, dat is allemaal 16:9 content, dan kan de topic starter beter een 16:9 scherm aanschaffen.
Als er een film wordt gekeken in anamorphisch formaat dan heb je onder en boven dus zwarte balken, deze kun je eventueel nog masken bijvoorbeeld met een zwarte strook aan de onderkant en dan het beeld naar boven shiften, of een masking systeem aanschaffen of maken.
Aan de topic starter;
Niet te groot projecteren is het devies, dan zou zo een Epson prima uit de voeten kunnen, bv 110'.
En laat je informeren (iets wat Werner dus hierboven al gedaan heeft en je heeft uitgenodigd) welk scherm in jou huiskamer situatie jou het mooiste resultaat geeft, met oog op HDR gaming en series kijken, waar een deel ook van in HDR is.

Even goed laten voorlichten, door dit topic te starten ben je nu iig al goed op weg!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

darkrunner

#35
Tot zover men 21;9 scherm en lens memory projector plannen...

Wat is dan de max breedte die je aanraad voor een 4k/hdr projector in een living de je kan verduisteren?

Quote from: simsatit on November 16, 2018, 23:21:54
je krijgt dan 'zwarte balken' links en rechts, netzoals je 'zwarte balken' onder en boven krijgt als je anamorphisch formaat films kijkt op een 16:9 scherm, logisch toch?
Met kodi kan je het beeld nog verplaatsen zodat de onderkant netjes op de onderste rand van je scherm valt, wordt je bovenste zwarte balk wel hoger maar ziet er wel beter uit dan onder/boven een zwart balk.

simsatit

Quote from: darkrunner on November 16, 2018, 23:23:06
Tot zover men 21;9 scherm en lens memory projector plannen...

Wat is dan de max breedte die je aanraad voor een 4k/hdr projector in een living de je kan verduisteren?

1: Dat ligt aan het schermtype (high gain, mat of daglichtwerend)
2: Dat ligt aan welke lichtsterkte de projector heeft die je op het oog hebt
3: Dat ligt aan de projector afstand van het scherm (short throw, dichtbij dus, geeft meer licht dan als de projector ver van het scherm af staat
4: of je HDR content wilt kijken of voornamelijk sdr, met HDR ga je VEEL licht nodig hebben, en kun je een 3 meter breedt scherm in een huiskamer wel vergeten met een 'normale projector', of je moet kunnen leven met een lichtzwak plaatje.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

simsatit

#38
Zoek dus eerst uit wat voor scherm je nodig hebt voor jou ruimte en houd er rekening mee wat je er op wilt gaan kijken (HDR of sdr) ga dan kijken welke projector je wilt, is die lichtsterk kun je eventueel een 2.6 meter breedt scherm vullen, zo niet kun je beter een 2.4 meter breedt of zelfs 2.2 meter breedt scherm kiezen.

vuistregel: als je voornamelijk sdr kijkt (dus geen 4K/HDR), bv bluray, dan kun je makkelijker een groter scherm vullen met adequaat licht, HDR is donkerder en dan wordt een groot scherm als snel een te donker plaatje.

Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is?

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.